Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Sony VPL-VW50 "Pearl" tråd (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 18 April 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Gerne, men hvilken slags info tænker du på?

Min stue er med hvide vægge (stue) og og vinduer, hvor der dog er mørklægningsgardiner.  Om dagen slipper der noget lys ind.

Præcis det du skrev . Valg af lærred afhænger af mere end projektor. I et rum med moderat lys, kan en grå dug give en oplevet bedre kontrast. Hvide vægge, som reflekterer lys ind på lærredet kan også tale for grå dug. Mod en grå dug i dit tilfælde taler, at vw50 ikke er den mest lysstærke projektor.

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 April 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Præcis det du skrev . Valg af lærred afhænger af mere end projektor. I et rum med moderat lys, kan en grå dug give en oplevet bedre kontrast. Hvide vægge, som reflekterer lys ind på lærredet kan også tale for grå dug. Mod en grå dug i dit tilfælde taler, at vw50 ikke er den mest lysstærke projektor.

Tak for inputtet!

Du mener altså, at vw50 er bedst med hvid dug?

Hvilke svagheder har vw50 andet end den lidt svage lysstyrke?

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Ikke ubetinget. Ville blot fortælle, at valg af "det helt rigtige" lærred er noget mere kompleks end som så.

danish skrev:

Svag lysstyrke er ikke nødvendigvis en svaghed. Det afhænger af hvad den bliver parret med.

Personligt finder jeg farvegengivelsen på vw50 og andre projektorer med samme teknologi, bl.a. JVC HD1, ikke så god som på DLP projektorer. Selv finder jeg sortniveauet godt nok på DLP-projektorer, så jeg fokuserer pt. på bedste farvegengivelse.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Er et fastrammelærred da bedre end tab tension?

Ubetinget ja. Ved et fastrammelærred er dugen altid spændt stramt ud. Et rullelærred vil med tiden give folder ude i siderne, med mindre det er et tab tension lærred, som sørger for at lærredet altid er spændt stramt ud. Men et fastrammelærred er "the real deal".

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
[

Svag lysstyrke er ikke nødvendigvis en svaghed. Det afhænger af hvad den bliver parret med.

Personligt finder jeg farvegengivelsen på vw50 og andre projektorer med samme teknologi, bl.a. JVC HD1, ikke så god som på DLP projektorer. Selv finder jeg sortniveauet godt nok på DLP-projektorer, så jeg fokuserer pt. på bedste farvegengivelse.

Hvilke DLP projektorer finder du bedre end Pearl?

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 April 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
danish skrev:

Ikke ubetinget. Ville blot fortælle, at valg af "det helt rigtige" lærred er noget mere kompleks end som så.

danish skrev:

What ?????????

Mener du JVC DLA-HD1 ?

Den regenes for noget af det bedste du kan købe, skulle slå vw50 uden problemer ?

Du har altså set den og er uenig med f.eks. disse her.
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Hvilke DLP projektorer finder du bedre end Pearl?

Til prisen eller....? vw50 er nede i en pris, hvor den absolut ikke har mange konkurrenter. Men personligt er jeg mere til Sim2 D35 til 33k (vejledende) end til vw50.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

What ?????????

Mener du JVC DLA-HD1 ?

Den regenes for noget af det bedste du kan købe, skulle slå vw50 uden problemer ?

Jep, lige præcis den JVC . Har set Cineversum Black Wing Two, som groft sagt er identisk med HD1, og den har ikke den farvegengivelse, som jeg så godt kan lide fra DLP-projektorer. Idet jeg som tidligere nævnt finder sortniveauet godt nok i DLP, tillader jeg mig at være mere kritisk på andre punkter. Om jeg ender med en HD1 i en eller anden version eller fx. Sim2 D80 må bero på en grundig research.

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 18 April 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Hans J skrev:

What ?????????

Mener du JVC DLA-HD1 ?

Jep, lige præcis den JVC . Har set Cineversum Black Wing Two, som groft sagt er identisk med HD1, og den har ikke den farvegengivelse, som jeg så godt kan lide fra DLP-projektorer. Idet jeg som tidligere nævnt finder sortniveauet godt nok i DLP, tillader jeg mig at være mere kritisk på andre punkter. Om jeg ender med en HD1 i en eller anden version eller fx. Sim2 D80 må bero på en grundig research.

hehe, de nævner godt nok også fravegengivelsen som kan dele folk i to lejre, den skulle lægge sig mere op af biograf-farvespektrum end video-standarden, og den skulle virke have power på farverne, men til gengæld skulle den jo være optimal (næsten) i farvekurven ?
Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 April 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

hehe, de nævner godt nok også fravegengivelsen som kan dele folk i to lejre,

Nu har jeg ikke nærstuderet den test du linker til. Stoler mere på mine egne øjne. Men det undre mig sådan set ikke at Cine4home mener at farvegengivelsen skiller folk.  Når sortniveauet når et vist (bund)niveau, flytter fokus sig til noget andet.

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 06:56 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:

Stewart StudioTek er perfekt - OG DYR!  Men det er jo heller ikke verdens billigste projektor. Og har man én gang købt et ordentligt lærrede, så har man altså glæde af det i mange år.

Jeg har læst, at Sony og Stewart har gået sammen om at lave Firehawk SST specielt med henblik på VW50. Kan det overhovedet købes i DK og hvad koster det mon?

Er der nogen herinde, der har prøvet Carada, og ville det være et godt match til VW50? Selv efter import er det en noget lavere pris end Stewart.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 08:01 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Jeg har læst, at Sony og Stewart har gået sammen om at lave Firehawk SST specielt med henblik på VW50. Kan det overhovedet købes i DK og hvad koster det mon?

Uden at vide det gætter jeg på, at prisen for det nye lærred er den samme som for de øvrige lærreder. Prisen på et Stewart lærred afhænger af størrelse og ikke af "model". Et 92" fastrammelærred koster således det samme uafhægig af den valgte dug. Men kontakt Mads fra Cavea - han kan oplyse pris og nærmeste forhandler. 

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 April 2007 kl. 08:09 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:
danish skrev:

Uden at vide det gætter jeg på, at prisen for det nye lærred er den samme som for de øvrige lærreder. Prisen på et Stewart lærred afhænger af størrelse og ikke af "model". Et 92" fastrammelærred koster således det samme uafhægig af den valgte dug. Men kontakt Mads fra Cavea - han kan oplyse pris og nærmeste forhandler. 

Fremragende, tak for oplysningen!

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2007 kl. 16:53 | IP-adresse registreret  

Så blev det endelig min tur til at få en Pearl ind ad døren. Nøøj, hvor er den god! Jeg sad og måbede indtil flere gange over billedet. Nu venter jeg bare på mit nye 92" Stewart Grayhawk RS fastrammelærred.  

Er der nogen af jer Pearl ejere, der har fået foretaget en ISF kallibrering?

strong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 06 Maj 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Så blev det endelig min tur til at få en Pearl ind ad døren. Nøøj, hvor er den god! Jeg sad og måbede indtil flere gange over billedet. Nu venter jeg bare på mit nye 92" Stewart Grayhawk RS fastrammelærred.  

Er der nogen af jer Pearl ejere, der har fået foretaget en ISF kallibrering?

Tillykke med din Pearl Har selv overvejet en ISF kalibrering og kunne da også være interesseret i info om pris på sådan en omgang hvis nogen ved hvad det koster.

Kan nu ikke helt forstå du vælger gråt lærred når nu kontrasten må siges at være i top på din Pearl? Grayhawk RS er da så vidt jeg kan se gråtonet og med lav gain... Har du set billedet på lærredet inden du har bestilt? Jeg tænker på om lysstyrken på lærredet ikke daler for meget med det grå? Det er ihvertfald min erfaring med de grå lærreder

M.v.h. Strong

Til top Vis strong's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af strong

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Har selv overvejet en ISF kalibrering og kunne da også være interesseret i info om pris på sådan en omgang hvis nogen ved hvad det koster.

Prøv at kontakte Otto fra AV Precision. Han kan oplyse om pris mv.

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

strong skrev:

Kan nu ikke helt forstå du vælger gråt lærred når nu kontrasten må siges at være i top på din Pearl? Grayhawk RS er da så vidt jeg kan se gråtonet og med lav gain... Har du set billedet på lærredet inden du har bestilt? Jeg tænker på om lysstyrken på lærredet ikke daler for meget med det grå? Det er ihvertfald min erfaring med de grå lærreder

M.v.h. Strong

Nej. jeg har stadig til gode at se sådan et lærred i aktion. Jeg er ikke så meget "video buff", så jeg er afhængig af andres råd og vejledning og forlade mig på en 14 dages returret. Desuden skal sådan et lærred vel altid ses i sin egen stue.

Jeg blev anbefalet et Grayhawk, da min stue har hvide vægge og hvide lofter. Et helt hvidt lærrede er, efter hvad jeg har fået at vide,  mere følsomt overfor lys kastet tilbage fra væggene og kan resultere i et lidt udvasket billede. Dette er noget jeg hidtil godt har lagt mærke til, hvor jeg ikke har haft gråt lærred. Desuden har jeg ikke mulighed for at mørklægge 100 % om dagen, og i disse lyse sommeraftener vil man godt se en film en gang imellem.  

Grayhawk er ISF certificeret på linie med StuidoTek 130 og kan ligeledes betragtes som en Stewart reference, så vidt jeg har forstået.

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Jeg blev anbefalet et Grayhawk, da min stue har hvide vægge og hvide lofter. Et helt hvidt lærrede er, efter hvad jeg har fået at vide,  mere følsomt overfor lys kastet tilbage fra væggene og kan resultere i et lidt udvasket billede. Dette er noget jeg hidtil godt har lagt mærke til, hvor jeg ikke har haft gråt lærred. Desuden har jeg ikke mulighed for at mørklægge 100 % om dagen, og i disse lyse sommeraftener vil man godt se en film en gang imellem.  

Ovenstående betragtninger er heller ikke helt dumme. Dog skal der tages højde for den forholdsvise lave lysstyrke i VW50. Men 92" er så heller ikke det største lærred på markedet. Men det grå lærred skal kunne bære lysstyrken.  

danish skrev:

Grayhawk er ISF certificeret på linie med StuidoTek 130 og kan ligeledes betragtes som en Stewart reference, så vidt jeg har forstået.

Det er helt korrekt, og da Stewart ikke sælges overalt må det antages, at du har fået rådgivning af forhandleren omkring valg af dug. 

danish
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Gerdes skrev:

Ovenstående betragtninger er heller ikke helt dumme. Dog skal der tages højde for den forholdsvise lave lysstyrke i VW50. Men 92" er så heller ikke det største lærred på markedet. Men det grå lærred skal kunne bære lysstyrken.  

Efter jeg har fået projektoren hjem har jeg opdaget, at jeg egentlig har plads til 110". Hvordan vil lysstyrken i VW50 være med et Grayhawk i den størrelse? I bredden er det en forøgelse på 40-45 cm i forhold til 92".

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

danish skrev:

Efter jeg har fået projektoren hjem har jeg opdaget, at jeg egentlig har plads til 110". Hvordan vil lysstyrken i VW50 være med et Grayhawk i den størrelse?

Pas. Jeg ved ikke hvor meget lys VW50 reelt spytter ud. Den opgivne ansilumens plejer ikke at holde i virkeligheden, og slet ikke hvis den bliver kalibreret . Det bedste du kan gøre er, at få målt lysstyrken på din VW50.

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes