Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 15:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Klasse A forstærkere - oversigt (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

dane skrev:

alle trioder kører ÆGTE klasse A uanset om de sidder i pushpull eller singleended.

sludder. det er lige meget om det er trioder, pentoder, tetroder, klystroner, lamper eller stearinlys. det afhænger, som nævnt mange gange i denne tråd, af tomgangsstrømmen 

det afhænger også meget af højtaler belastningen. mange, for ikke at sige de fleste højtalere, dykker langt ned impedans mæssigt. og der er jo også noget der hedder fase

som tommelfinger regel kan man godt sige at der findes ingen ægte klasse a forstærkere ... ihvertfald ikke så længe de er pp. de vil altid ende i klasse b på et eller andet tidspunkt. det er kun se forstærkere de _altid_ kører klasse a (med mindre man accepterer uendelige mængder forvrængning)

se transistor forstærkere findes der jo ikke mange af kommercielt, et godt bud er pass labs

så det er vel mest en akademisk tråd, men hyggelig alligevel. det er altid dejligt at kigge på godt grej. specielt har jeg er forkærlighed for hiraga. hans nemesis er iøvrigt også _helt_ klasse a, en mosfet og et par trafoer

man kan vel også godt udlede at englænderne har et meget gummi agtigt forhold til begrebet 'klasse a', hvor amerikanerne er lidt mere seriøse. om forstærkerne så er bedre, eller om klasse a, i det hele taget er pengene værd, se det er jo blot en smags sag

det er iøvrigt ganske lærerigt at skrue _ned_ for tomgangsstrømmen i en klasse a forstærker, feks en krell ksa 100 og så lytte. stor forskel? nix. det der gør en forstærker god er den totale konstruktions kvalitet, ikke tomgangsstrømmen.

en anden tommelfingerregel er at en klasse a forstærker ofte er meget bedre konstrueret end en klasse ab (omend engænderne har gjort et ihærdigt forsøg på at omgå dette  ) så de er ofte bedre. men er det tomgangenstrømmens skyld? me thinks not ...

sjovt at forforstærkere ikke bliver annonceret som 'klasse a'. man skal næsten være raketforsker for at ende i klasse (a)b her

første post fra mig, så hej til jer

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret  

ang. stax (er der iøvrigt nogen her der har et effektrin fra stax?), så nævner jean hiraga i 'le monstre' byggeartiklen, en stax forstærker (intet navn) på 2x8W med 2x1200VA transformatorer fra 1979. også klasse a må man gå ud fra

DPetersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

godaften.

Clearaudio Balance på 2x50w klasse A

Til top Vis DPetersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DPetersen

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Bradford skrev:

En farisær er JVC Z911 Superdifine, 2 x 100 klasse A......opnået ved hjælp af processorkræft beregnet hvordan transistorerne skal stå inden signal skal igennem. Den gælder vel ikke helt, men alligevel kan jeg ikke afvise den.

Døm selv.

i princippet kunne dette jo godt fungere. krell og denon laver noget lignende, med deres plateau/optisk klasse a. det ville være en relativ smal sag at udregne behovet for tomgangs strømmen versus højtalerbelastningen og så blot skrue op op når der er behov for det. man kunne endda forsinke musikken digitalt (uha uha) også give udgangstransistorerne til til at sætte sig, men om det fungere i praksis er et andet spørgsmål. en denon lyder ik' helt som en krell  

hvis man nu havde en lille klasse a forstæker og spillede (tæt på) maks hele tiden, kunne man nøjes med et ganske lille tab  psu'en skal dog stadig kunne levere varen

har lige fixet en af de der luxman/avance trækasse forstærkere med indbygget boblelyds generator. sikke noget bras

og så er der denne her tingest. tdp er nok mest kendt for sine rørkonstruktioner, men da den er single-ended OG transformatorkoblet(!) må den jo køre 100% klasse a med mindre han kan bøje naturens love

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

glemte lige linket : http://www.ear-yoshino.com/productdetails.asp?page=6&id= 33

godt med salgs gas

dane
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Tidligere slowon

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: Øerne
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret  

"sludder. det er lige meget om det er trioder, pentoder, tetroder, klystroner, lamper eller stearinlys. det afhænger, som nævnt mange gange i denne tråd, af tomgangsstrømmen "

ok 211 og 811 kan bringes til at køre klasse ab ved at drive gitteret positivt - men hvilke andre kan du provokere til det og hvordan?

Til top Vis dane's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dane

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 17:53 | IP-adresse registreret  

du tænker single ended, jeg snakker push pull. enhver push pull forstærker kan køre klasse a eller b eller hvad som helst i mellem dette

det har altså intet at gøre med om det er trioder, pentoder, transistorer eller FETs. princippet er det samme, ja hele 'klasse' betegnelsen blev opfundet der kun fandtes trioder og ingen pentoder endsige transistorer

se blot dette 845 datablad :

http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/120/t/T110-1 .pdf

pp (2 x 845), B+ 1250V / 40mA, bias -220V, output 115W med et effektforbrug på 50W pr rør. det er klasse b med lidt klasse a i starten

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej Sismo,

Du skriver: " ihvertfald ikke så længe de er pp. de vil altid ende i klasse b på et eller andet tidspunkt"

Hvorfor er det lige at et push pull altid ender i klasse B. Det forstår jeg ikke.  Hvis tomgangsstrømmen er rimelig og højttaleren er fornuft impedansmæssigt så kan man da relativ let designe en forstærker hvor det ikke sker ??

mvh Jens

Til top Vis Jens J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens J

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 19:52 | IP-adresse registreret  

fordi ingen højtaler har en fornuftig impedans in real life, de har alle grumme fase vinkler der kan trække en masse strøm ud af forstærkeren. dette er iøvrigt, efter min mening, en af hovedårsagerne til at forstærkere har forskellig lyd. hvis vi kunne 'lytte' til en otte ohms modstand ville de fleste (transistor) forstærkere nok lyder helt ens

men om en forstærker ender i klasse b er vel totalt ligegyldigt (med mindre altså de er single ended for så forvrænger de meget fælt) bare den lyder godt

det kan godt lade sig gøre at lave en ægte klasse a push pull forstærker hvis man skruer tomgangs strømmen op til helt latterlige niveauer og brænder et par kilowatt af for en lad os sige 25W forstærker. en ML 2(?) kommer vel tæt på, garanteret også den der stax jeg omtalte

man kan også spille meget lavt eller hvis man har højtalere med 105dB følsomhed, så er man også ret sikker på at være i klasse a hele tiden. 105dB ht'er har så nogle andre (gevaldige) problemer

men det er ligegyldigt. helt ligegyldigt synes jeg

hvis det virkeligt var så vigtigt ville vi alle jo 'sagtens' kunne høre når en forstærker skifter fra a til b (der findes heller ingen ægte klasse b forstærkere for nu at åbne endu en dåse orm   quad 405 tæller ik'  ) ... men kan vi det?

nope

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret  

men hvad man KAN bruge klasse a til og dermed denne tråd er at finde gode forstærkere  man kan nemlig ikke lave en billig forstærker med høj tomgangs strøm. det kræver stor psu + mange udgangs bolcher (tredje dåse orm, er mange godt?) og stort køleareal. ingen fabrikanter gider rode med dette uden at lave en så god forstærker så muligt (inden for den givne prisramme) ... såååå øh, generelt kan man sige at 'klasse a' forstærkere er bedre lavet og ofte har bedre lyd end gennemsnittet. de koster så ofte også mere end en en gennemsnits forstærker

ok, jeg klapper i nu

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Hej Sismo,

Glemmer du ikke at en push pull transistor forstærker kan levere 2 gange tomgangsstrøm til belastning før den går over i klasse B ?

Det er ikke ligegyldigt om en forstærker ender i klasse B. Der generes en forbandet masse switch støj- høje ordens forvrængningskomponenter i klasse B. Det ser skidt ud i simulering og det lyder ikke godt. Swich støj er heller ikke det bedste i en modkoblet forstærker. Udgangsimpedansen går også til helved i klasse B osv osv.

mvh

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

ok, kan du høre hvornår en forstærke går over i klasse b? 99% af alle forstærkere er vel klasse a den første watt eller to så klasse b resten af vejen. det gælder også mange velrenommerede high end forstærkere. hvis det virkeligt lød så fælt ville ingen købe dem. det er sandt nok at crossover forvrængning engang var et problem, det er det ikke længere med moderne forstærkere

udgangs impedansen er ikke 'af helvede til', vil gerne se nogle eksempler. du kan jo modkoble dig ud af hvad some helst  crown for eksempel laver forstærkere i kilowat klassen. de er stort set klasse b og har meget lav udgangsimpedans. tjae, det gælder faktisk alle pro forstærkere

http://www.perreaux.com/product.php?idp=46

perreaux nævner her at når forstærkeren går i klasse b ja så har den stort set ingen crossover forvrængning. ved rimelige lytteniveauer så lytter man faktisk til klasse a og den kan sagtens komme på vores liste hvis musical unfidelity'en kan

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere gange stille og roligt skruet op for tomgangsstrøm i en effektforstærker og lyttet på det samtidigt. Jo højere strøm jo bedre. En god klasse A og en klasse A/B med lav tomgangsstrøm lyder vidt forskelligt. Det er svært at overhøre. Crossover forvrægning vil altid være et problem. At det ikke sku' være et problem er det noget du har lyttet på,simuleret med spice eller læst eller ?

Der er faktisk mange velrenomerede high end forstærkere der lyder fælt hvis man har oplevet en god klasse A (Crown er et godt eksempel - ved nærmere eftertanke den lyder skidt uanset hvad man tidligere har hørt).

I klasse A er elle udgangstranser altid aktive - i klasse B er det kun halvdelen. Hvad tror du der sker med udgangsimpedansen når kun haldelen skal trække belastningen. Jo modkoblingen vil kompensere med et voldsomt spjæt, og vil kæmpe for at få den halverede styre til at trække belastningen på plads. Resultat er at der dannes forvrængning i alle trin.

mvh

Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Min klasse A forstærker.

Hilsen Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 21:06 | IP-adresse registreret  

jeg bruger aldrig sims. jeg tog crown som eksempel for at vise at udgangs impedansen ikke er afhængig af tomgangs strømmen, det mener jeg stadig. alt det andet har jeg også svaret på

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:
jeg bruger aldrig sims. jeg tog crown som eksempel for at vise at udgangs impedansen ikke er afhængig af tomgangs strømmen, det mener jeg stadig. alt det andet har jeg også svaret på

Vores indgang til problemstillingen er ikke den samme.  Mine svar er baseret på egen erfaringer udfra lytning/målinger/simulering af kredsløb (de kan selvfølgelig godt være i skoven) og ikke hvad perreaux/Crown eller andre skriver på deres hjemmesider.

mvh

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 21:51 | IP-adresse registreret  

mine er erfaringer er ud fra at have arbejdet som elektronik tekniker, udvikler, konstruktør, musik tekniker, producer, teatertekniker, højtaler konstruktør i femten år. kan udemærket godt finde ud af spice, audio precision etc men bruger det ikke (mere). godt nok?

jeg frembragte jo blot real life eksempler. er der andre herinde der sangtens kan høre når jeres forstækere går i klasse b?

Jens J
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

sismofyt skrev:

mine er erfaringer er ud fra at have arbejdet som elektronik tekniker, udvikler, konstruktør, musik tekniker, producer, teatertekniker, højtaler konstruktør i femten år. kan udemærket godt finde ud af spice, audio precision etc men bruger det ikke (mere). godt nok?

jeg frembragte jo blot real life eksempler. er der andre herinde der sangtens kan høre når jeres forstækere går i klasse b?

Nej til PA er klasse A nok ikke det bedste valg, her er det klasse A/B med så meget modkobling den kan trække nok et fint valg. Crown er her et udmærket valg.

Med din tekniker baggrund burde du vide at strømforstærkning og dermed udgangsimpedans afhænger af strøm i en transistor, og at en halvering af antal transer ved skift til klasse B uanset modkobling ændre udgangsimpedans.

mvh

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

der findes ingen klasse a PA forstærkere .. hmm måske dog lige WE91  

du har stadig en flok emitter modstande samt modkobling. jeg mener ikke det er relevant om forstærkeren kører klasse a eller b

jeg spørger igen, er der andre der kan høre når jeres forstærker ryger over i klasse b?

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 23:16 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:
Acer skrev:
L.B. skrev:
Acer skrev:
Carsten S Chr skrev:
Gumle skrev:
Audia Flight 50 og 100 er vist også ren klasse A

Hvad får dig til at tro det ?.......

De er rene Kl. A-banditter  

I hhv. 50 og 100 watt??

Jæb, såvidt jeg er orienteret da  - Flight 100 er på 100 w i Kl. A så mon ikke også lillebror er på 50W af den gode slags

Hvorvidt de opererer i klasse A eller ej, er vel et spørgsmål om fortolkning ?...... Et tomgangsforbrug på 500 Watt, på en forstærker der er specificeret til 2x100 Watt (kl A) i 8 Ohm, lyder ikke af ret meget !.......

Hvorfor kun 500w , den ligger på godt 800w.

godt audia blev nævnt så kunne du komme ind og svare .

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes