| Forfatter |
|
TweakBeast Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld....meeeen tror ik lige det passer  det er da tydeligt at se hvor "puklerne" er!!!?!!...ved 20 og 50 hz! eèn for port og eèn for enhed, og afstemningen af "portresonansen" må jo være de 20 da enhedens fs er 28hz! og det iøvrigt er mere sandsyneligt at enhedens impedans flyttes derop i et lidt for lille kab..  Jeg vil mene at kabinettet kunne være 8-10L større og imp. ville flytte sig nedad  Elllers V nice...
VH Tweakbeast __________________ TweakBeast
|
| Til top |
|
| |
5776 Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
uden at skulle gøre mig vældig klog på det, men efter at have leget lidt med unibox og snakket med henrik under målingen.
Vil jeg mene at ved kassens tuningsfrekvens (portens og enhedens) vil impedansen være lille dvs. efter diagrammet de 32 hz.
endvidere ligger portens egenresonans meget længere oppe i frekvens.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Det er mig der hjalp lidt med filteret til Mads' højttalere. Vi fik justeret porten ind da den tunede for dybt. Den kunne i teorien godt tunes lidt højere med den lød super godt der hvor vi endte.
Puklen helt i toppen er noget diskanten gør pr natur, og ikke noget man kan fjerne.
Porten er tunet lige over 30Hz som det fremgår af målingerne. Portfrekvensen er pr definition der hvor de to pukler mødes i dalen.
Jeg må sige, at jeg var meget imponeret over både finish og lyd fra dine højttalere da du var på besøg. De er virkelig gode. De slår mange færdige High-End højttalere på markedet.
Havde du ikke selv haft nogle dyre købehøjttalere du kan give en lille sammenligning med?
|
| Til top |
|
| |
NESREDNA Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 259
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lyden kan jeg jo af gode grunde ikke udtale mig om, men hold da op en flot finish de har fået!
Hvad har de stået dig i, sådan i komponenter og enheder??
__________________ Hjemme: Cowon D2 > X-Can V3 > AKG K701
Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
De er virkelig flotte! Og det er jo gennemført arbejde hele vejen igennem. Respekt!
Tweakbeast skrev "Når jeg ser på dine målinger har du jo en voldsom impedansstigning der
næsten rammer "uhyggelige" 50 Ohm!! I den impedans kan din forstærker
leverer narda og du vil få et voldsomt dyk ved netop denne frekvens."
Sikke noget gudsjammerligt sludder. Læs på lektien! Impedans og effektivitet hænger ikke sammen på den måde. Og jo, Tweak, ht´erne er afstemt til 30 Hz, som også Syncro skriver.
|
| Til top |
|
| |
TweakBeast Forum Bruger

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
hmmm.. hvis du kun har eèn enhed i et lukket kab uden filter får du eèn imp. pukkel. Men ved reflex får du altså 2!!  Og den der ligger lavest i fz, i denne opstilling, er der hvor luften i porten helst "svinger" med og altså dens resonansfrekvens.
Den anden impedanspukkel er enhedens, i det her tilfælde med filter, der skubber den opad i frekvens pga. højttalerens "interne" antal liter! Denne kan hives længere ned ved større antal liter, og giver dermed et lavere Qb.
VH TweakBeast __________________ TweakBeast
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg ikke expert på området
Men 50 hz er den ressonans enheden stiger til i kabinet, og denne impedans pukkel kan fjernes
De 20hz er vel så faktisk portens egenressonans, som der ikke er meget at gøre ved
Kan man overhovedet måle korrekt ved så lav frekvens
|
| Til top |
|
| |
5776 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis den ene pukkel skal hives så langt ned i frekvens registret at den vil havne i det ikke hørbare område vil det kræve et umådeligt stort kabinet. men det er rigtigt at du kan flytte på kurven, men med hvilket formål og er det nødvendigt?
Jeg har haft SA7K master og var ikke synderligt imponeret af denne, jeg vil ikke sige at denne højtaler spiller bedre end denne. men i mine ører, kan prisforskellen på denne selvbyg og de 66000 som SA7K master koster, ikke forsvares hvis man lukker øjnene.
Bevares, måske designmæssigt
prisen i stumper til disse svesker løber op i cirka 8500 og så lige lidt tid
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt sikkert en lækker og flot højtaler, den er helt rigtig
Men lige for at undgå misforståelser mener jeg at dalen mellem puklerne er system ressonansen, altså der hvor frekvensen er 12db(?) nede, og den synes da godt nok noget lav, hvis målingen ellers er 100% pålidelig
Synqroniq, er din mikrofon kalibreret rigtigt efter en 100% pålidelig mikrofon, ikke at jeg tvivler på din competance
|
| Til top |
|
| |
5776 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 21:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Henrik
Hvordan skrider det forresten frem med dit eget projekt?
Det var også en ordentlig mundfuld du havde gang i derhjemme.
Tak for roserne. det er da altid noget det ikke kun er mig der kunne lide lyden
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu beskriver du selv lyden til at måle sig med noget som kan koste 10 gange så meget
Så jeg forstår ikke dit argument med at den måske ikke er god nok til offentliggørelse
Det er da ikke i god ånd med forrummet at holde sine succeer hemmeligt, det forstår jeg simpelthen ikke en pind af - så hvad med lige at gøre arbejdet helt færdigt, og få lavet en teknisk gennemgang af konceptet
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
F_ _ _, de er flotte..........min dybeste respekt og beundring for et flot udført hjemmeprojekt. :)
- nogle rigtige "ass-kickere" 
mvh
Jesper __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil ikke overtage tråden med refleks"diskussion", men Tweakbeast: porten har sit maximale output ved resonansfrekv., som ligger ved impedansminimum mellem puklerne! Sådan er det. Hvis vi kalder den fb, og puklerne hhv. f1 og f2, og så propper porten og måler resonans fP (lukket), så vil (f1+f2)^2=(fb+fP)^2 - og læs så den bog!
|
| Til top |
|
| |
David Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 968
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps, det ser fandme godt ud - VERY NICE - High Five!!!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 22:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Alle målingerne er foretaget med Audiomatica Clio 7.3 (sidste nye skud), på en Audiomatica Clio lite mikrofon. PCI kortet og hardwareboxen kalibrerer sig selv, og det blev gjort lige inden vi gik igang. Så alt skulle være helt på plads. Det eneste jeg ikke kan endnu, er at lave målinger med rigtig dB niveau visning (da jeg bruger en alm forstærker og ikke ved hvor 1 w er). Så målingernes niveau er relative.
Mads > Jeg venter på filterstumper fra DAT, før mine 2vejs er færdige. Nåede du at høre den jeg havde samlet? Så snart de kommer bliver de lavet færdige og ikke rørt foreløbig igen. Får jeg tid, laver jeg måske en XT25 udgave.. men det er ikke sikkert.
|
| Til top |
|
| |
5776 Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Februar 2007 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musicus
Nu var det kun et udtryk for min mening.
i min jagt på højtalere der passer min smag har jeg været forbi mange forskellige og dyre højtalere efter min smag. Og med alle disse har der været noget godt men samtidig et eller andet der så manglede i forhold til mit ideal.
Det kan være fordi netop SA7K master ikke passede til mit rum, mine forstærkere, min cdafspiller eller blot mine ører. de blev byttet væk for et sæt Mårten design Mingus højtalere + lidt andet guf, og dette var en højtaler der kom nærmere det jeg var ude efter end SA'eren gjorde.
Jeg kunne godt beskrive nøjagtigt hvad højtaleren består af, men hvorfor?
Hvis andre end Musicus syntes at det er frækt at holde de sidste info fra forummet, skal i endelig sige til?
Jeg syntes bare ikke at folk skal begynde at bygge en højtaler som kun jeg syntes er god, derfor siger jeg bare det ville være en ide at høre l**tet først
Hvis folk er interesserede i at høre dem eller bygge nogen magen til er de velkomne til at kontakte mig, og jeg skal gerne være behjælpelig.
Henrik:
Jeg hørte godt den ene du havde færdig, også en lækker højtaler . den er altså lækker den diskant.
Men vil da gerne høre når du har et sæt færdig.
mvh
Mads ilum
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Februar 2007 kl. 01:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, ja det er jo dit valg, men i min verden bør et godt project følges op af dokumentation, men det er måske en erhvervs skade 
Men selvfølgelig glædeligt at det lykkedes, trods alt !
|
| Til top |
|
| |