| Forfatter |
|
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ser, at Sisifyt  har svaret for mig.
Og hvis du intet målegrej har - og ingen teknisk kendskab, så bør du fluks bringe den hen til en, der har - både det ene og det andet.
En ting lagde jeg lige mærke til: Det er kun venstre kanal? Og ikke højre? Hvis nej, hvordan opfører højre kanal sig? __________________ MVH, Bo
Hørt på P3: "Kan du ikke forstå konsekvensen af at trykke enter?"
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 298
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
rockforlife skrev:
Har du prøvet at tænde din pre først, og derefter vente ca. 30 sek. før du tænder Sugden.
Dejlige apparater by the way  |
|
|
Ja, jeg har prøvet - og det er det samme...
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, uploade billeder styrer jeg heller ikke...
Højre kanal opfører sig fint, og uden problemer.
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
ha, bøholm
jeg er næsten 99% sikker på at udgangs lytten er ved at gå til de evige jagtmarker. gør den det svarer det til at du sætter din højtaler direkte til psu'en så ryger din ht'er og resten af forstærkeren, rent kina syndrom
så ned til anders med den!
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, så har jeg været nede omkring Anders og aflevere Sugden. Han mente at det var et "løst" relæ der larmede, men de ville fikse det. Desværre er min anden forstærker stadig til reparation på 6. måned - hvilket var grunden til at jeg købte den Sugden, så ...  Til gengæld har jeg så nu lært at uploade billdeder. Tak til alle for at skubbe mig op på cyklen. Mvh.
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 16:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
nå det mente han ham køber jeg altså aldrig en brugt bil af
nævnte du at dine bas bevæger sig voldsomt? hvis anders siger det til deres tekniker ved han nok straks hvad det drejer sig om 
no problem. håber du får den op at køre igen
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
ha, bøholm
jeg er næsten 99% sikker på at udgangs lytten er ved at gå til de evige jagtmarker. gør den det svarer det til at du sætter din højtaler direkte til psu'en så ryger din ht'er og resten af forstærkeren, rent kina syndrom
så ned til anders med den! |
|
|
Rigtigt !
Jeg fik bare det indtryk, at enheden faldt tilbage på plads igen. Men det er selvfølgelig ingen garanti for, at det virker.
Spørgsmålet er vel nu, om enhederne i højttaleren har taget skade - om spolerne skraber imod noget inde i magnetgabet. __________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
den gør den også tror jeg men det tyder på en defekt lyt anyway og hvis den ryger så er der DC ud over det hele
anders kan nu egentligt godt have ret i at relæet er gået, men derfor skal lytten ikke opføre sig sådan. relæet slår først til når DC spændingen har lagt sig, derfor har fejlen først vist sig nu. jeg har aldrig før oplevet dette fænomen med AC koblede forstærkere før
hvis blot relæet bliver skiftet er der stadig stor risiko for at lytten går. en lyt i serie med en højtaler er en meget fæl belastning (for lytten) og den skal skiftes oftere en PSU kondensatorer. det er i det hele taget en ikke helt optimal måde at designe en forstærker på for nu at sige det mildt 
pingel, hvilken anden forstærker har du til rep og hvorfor tager det så lang tid?
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
og yes, øret helt hen til basmebranen og lyt efter skrabelyde (med musik gennem den, altså  )
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det med at lytte efter skrabelyde må vente lidt - til jeg får noget at høre på igen... Om den er AC-koblet ved jeg ikke, for det du linkede til tidligere Sismofyt -det er altså ikke denne forstærker. Min kører 25 watt - den du linkede til står i 10 watt (så måske det var en ældre sag ?). Anders sagde at det med at komme relæ i var noget nyt for Sugden, og at de før i tiden havde kørt uden (for 20 år siden, eller sådan) - og da havde alle forsærkerne lydt som min. Det skal dog lige nævnes at vi ikke stod og hørte på den sammen, men han fik al den info jeg havde... Hvad vil det sige - og gerne kort og simpelt - at der ryger DC udover det hele ? Jeg har stødt på det før, og det lyder jo ikke godt, og hvad kan man gøre ? Kom så, lær mig noget
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://da.wikipedia.org/wiki/J%C3%A6vnstr%C3%B8m
kort sagt musik er vekselspænding, strømen veksler mellem plus og minus hele tiden. du kan hører musiken fordi at højtaler membranen bevæger sig frem og tilbage .. lidt ligesom når du svirper en lineal på en bordkant men jævnspænding er strøm den ene (eller den anden) vej _hele_ tiden, derfor står din mebran UD. hvis du vender dine højtalerkabler om, ja så vil den gå ind
den (veksel) spænding der for din membran til at bevæge sig er noget mindre end den (jævn) spændings puls der kommer når du tænder forstærkeren. faktisk svarer pulsen til cirka 1,5 gange MAX effekt fra sugden, ikke noget din højtaler kan lide!
ydermere, hvis den kondesator der sider for at blokere jævnspændingen (jeg orker ikke at gå ind i designet lige nu, sorry) ryger ja så tømmes hele strømforsyningen ud i ht'en (jævn spænding!) kan du forestille dig hvad der sker med membranen? din strømforsyning er cirka 3-5 gange større end max effekt fra en kanal... uha uha
jeg mener at alle sugdens er lavet på stort set samme måde, men hæng mig ikke op på det. det er altså ikke godt at en forstærker tvinger din membran til at gøre dette, hvis du feks har et par lowther, ja så så står de af!
jeg har bygget en del AC koblede forstærkere, zen, linsley hood, egen designs og de gør altså ikke sådan. jeg mindes heller ikke at min barndoms vens A28 (tror jeg nok, grim satan) gjrode sådan ...
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey det forstår jeg godt. Jeg troede bare at der blev talt om rester af DC der lå og flød rundt i al fremtid, hvordan det så skulle spænde an.
Det med højttalermembranen. Jeg tror at I har misforstået det - den stod ikke ud, men lavede blot et kraftigt udsving (plus lyd...).
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pingel skrev:
| Ja, det med at lytte efter skrabelyde må vente lidt - til jeg får noget at høre på igen... |
|
|
Behøves ikke: Du trykker membranen forsigtigt og lige ind og lytter og mærker efter, om den rammer mod noget. Gør den det, er spolen blevet deform og dermed ødelagt.
__________________ MVH, Bo
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
du skal trykke HELT ens over hele mebranen, meget svært i praksis hvis svingspole gabet er tight
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er i fin stand, så det er jo godt...
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
super!
|
| Til top |
|
| |
Pingel Forum Bruger

|
| Sendt: 16 November 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til dem der måtte være interesserede kan jeg oplyse, at jeg har fået forstærkeren tilbage og at relæet nu klikker blidt  . Anders sagde at de have skiftet et udgangsrelæ, og at det ville koste 1000,- plus moms. Heldigt var det så at jeg havde garanti på den og fik det ordnet gratis (sådan, da brugtprisen måske var lidt høj...). Så sådan endte den historie.
|
| Til top |
|
| |
Tylle Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 490
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre, så endte den historie jo trods alt lykkeligt!  __________________ It's the Crown that makes you king!
Setup: Crown Studio Reference II, Crown K1, Audiolab 8000C, H/K HD970, Cerwin Vega AT-100, 18" sub
|
| Til top |
|
| |