Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 16:37   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Et godt HDMI kabel (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Johan N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 November 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

jeive skrev:
hej igen..

nogen der har erfaringer med argons hdmi-kabler?

mvh jeive

Jeg har en 40" Samsumg LCD, Denon DVD-1930 og Argons "dyre" 3m HDMI-kabel.
Jeg syns det fungerer fint (,jeg har dok ikke testet nogen anden kabel).

Til top Vis Johan N's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Johan N

zeuthen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2005
Sendt: 14 November 2006 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

biojensen skrev:

Jeg har prøvet forskellige HDMI kabler og det kan godt betale sig at give lidt ekstra for et HDMI kabel. Billedet er bare bedre med et lidt dyre kabel der er bla mindre støj i billedet. Jeg kan anbefale et HDMI kabel fra Wyrewizard(Nordost) et 3 meter koster 1395 kr.

Jeg kunne voldsomt godt tænke mig at se dokumentation for den påstand.

Jeg kunne også vældig godt tænke mig en præcis beskrivelse af hvordan billedet bliver bedre: Er det skarpere? Er farverne bedre? Er kontrasten bedre? Er pixelmappingen bedre? Hvordan giver støjen sig udtryk? Flimrer billedet? Er der "sne" i billedet? Er der tabte frames?

Nu har jeg selv brugt DVI og HDMI kabler i gennem længere tid både til PC, lcd og plasma fladskærme og projektor og jeg har *aldrig* konstateret støj eller forskelle i signalet som følge af kabelkvaliteten. Pt. benytter jeg 15m hdmi kabel med dvi adapter mellem min pc og min 720p projektor og 3m dvi kabel til min 1920x1200@60Hz lcd skærm. Der er 1:1 perfekt pixelmapping på begge enheder og absolut ingen støj.

Jeg kan godt forstå, at der kan optræde støj på digitale forbindelser, men hvis støjen decideret ændrer selve signalet udover hvad almindelig fejlkorrektion i protokollen kan klare, plejer resultaterne at være meget mere dramatiske end en smule støj. Typisk vil man opleve helt eller delvist signaludfald, men så er der jo tale om at produktet ikke virker, og at man i det fleste tilfælde med rimelighed kan kræve produktet ombyttet eller handlen ophævet.

Hifiklubben skriver på deres site om deres helt utroligt dyre HDMI kabel til kr. 1.499 for 2m: "Med dette kabel får du de sidste, mikroskopiske detaljer og nuancer med, som ellers forsvinder i billigere kabler" Jeg spurgte i 2 af deres forretninger om én i butikken kunne forklare mig hvilke detaljer og nuancer jeg mistede i billigere kabler, og hvordan tabet skulle gå til. Det var der ingen af dem jeg talte med, der kunne svare på. Der var heller ingen af dem, der havde set en konkret forskel.

Hele pointen med at digitalisere er jo netop at opnå tabsfri overførsel, så hvor kommer al den snak om signaldegradering fra?

Til top Vis zeuthen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zeuthen

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Sendt: 14 November 2006 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Jeg har Supra HDMI-HDMI 12 meter - fungerer upåklageligt mellem min projektor og DVD...

6 meter, som er den længde der kommer dit ønske nærmest, er set til 645,- hos Tapeconnection... kan klart anbefales...

HDMI er jo egentlig et skod stik der ikke sidder særlig godt fast - har tidligere haft et andet og billigere kabel, der efter kort tid faldt ud af DVD'en hele tiden, mildt sagt p***e irriterende... har læst at Supra skulle sidde bedre fast... ved ikke om det holder i længden, men indtil videre sidder det fint og overfører alle signaler til UK+

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 24 November 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Bluetinum fra Aldi. Det går fra min bærbare til min lcd skærm når jeg spiller. Her får det osse det hele fint igennem og det sidder fast.

Det jeg prøver, at sige er at der nok ikke er den store forskel på disse kabler. Som zuethen skriver er det jo et digitaltsignal osv..så ham er enig med i det.

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

Niels Chr.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Her mit bud på kabel snakken

DVI / HDMI er digitale signal kabler - d.v.s .både lyd og billede overføres digitalt 1:1 uden komprimering - Dette betyder i praksis at du IKKE vil få en bedre oplevelse af et bedre kabel  SÅ LÆNGE signalet modtages fejlfrit - hvis der opstår signal forstyrelser, vil dette opleves som "fejl pakker" - mit gæt er dog at udstyret vil vise hele den fejl behæftede pakke uanset fejl eller ej, da der typisk vil være tale om få bit i pakken som er fejlbehæftede, og at pakken som helhed derfor er bedre end ingen data - dette vil du opleve som pixel fejl, vel at mærke kun i det split sekundt hvor de enkelte pixelen skal vises, og vil kunne ses som "sne" i tilfældige farver - en sådan fejl vil aldrig vise sig samme sted, og jeg tvivler på at øjet vil opdage et moderat antal pixelfejl (der findes så mange andre fejl kilder som giver større visuelle fejl, f.eks. komprimering af DVD)

På udstyr som sender/modtager digitale signaler af høj hastighed er der nogle faktore som spiller ind, disse er bl.a støj, jitter og reflektion - dæmpning er bestemt ikke den største fejlkilde, blot den er lige stor for alle frekvenser.

Støj er typisk påvirkning fra elektronikken i udstyret selv og andet udstyr - f.eks. hvis strømforsyningen ikke er af en ordentlig kvalitet eller hvis kablet placers for tæt på andre kabler over lange afstande - hvis man oplever støj behøves det derfor ikke nødvendigvis at skyldes selve kablet - det kan også tænkes at kablet blot ligger for parallelt med f.eks. et strømførende kabel over en længere strækning - HDMI kompensere delvis for dete ved at benytte balancerede kabler, hvor evt. fremmed støj påvirker på signal og reference punkt.

Jitter opstår som en kombination mellem elektronikken,kabel og stik. Det vil gøre at de digitale firkantede signaler ikke længer er firkantede når de når frem - hvis de modtagne "firkanter" ikke kan genkendes af modtageudstyret kan det ikke bestemmes om det skulle være 1 eller 0. Nogle protokoller kan allerede på det fysiske lag kompensere for dårlig signal kvalitet og derved rette op på sådanne fejl bits - jeg kender dog ikke HDMI specifikationerne på dette punkt og kan derfor ikke vurdere om der er noget sådan indbygget i HDMI.
Jitter opstår som sagt p.g.a. dårlig kvalitet/ringe komponenter i udstyr, kabler,stik m.m. skal passe til specifikationerne - d.v.s at alt udstyr skal være impedans tilpasset til HDMI protokollen (50 ohm) - det svære i at lave gode kabler som er nutralle over for alle frekvenser (ren ohmsk impedans) - Uden at kende de enkelte kabler burde de overholde HDMI specifikationerne - hvis man derfor kan købe et 50 meter HDMI kabel burde det være fint - hvis det ikke kan anvendes (på grund af dårlig kabel kvalitet, kan det ikke kaldes et HDMI kabel....)

sidste fejlkilde er reflektion som typisk opstår ved overgange og kraftige "knæk" på kablerne - man skal således IKKE forsøge at vinkle et kabel skarpt 90 grader, da dette vil give reflektioner som (potentielt) derved vil kunne forstyrre signalets kvalitet - dette gælder også samliger og omformer stik som alle vil forstyre og tilføje reflektioner og jitter.

Konklutionen er at kvaliteten af kablet bliver mere kritisk afhængig af omstændighederne, hvilket også er forklaringen på at folk giver forskellige tilbagemeldinger - nogle kan bruge et 20 meter langt HDMI kabel med samlinger og omformere, mens andre kan have problemmer med et 5 meter kvalitets kabel - udstyret som der tilsluttes har her afgørende betydning - f.eks. kan en kvalitets "sender" som giver "skarpe" firkanter resultere i et godt modtaget signal selv på billige kabler, mens en dårlig sender kan have svært ved at levere et rimmeligt acceptabelt signal afhængig af kablet.

Hilsen en svagstrøms ingeniør, som har arbejdet en del med på digitale protokoller og kabler - derved ikke sagt at jeg har givet en fuldstændig "final" forklaring, man kan skrive tykker bøger om emnet, og jeg er ikke noget orakel som kan klare det på 40 linier. Forhåbentligt kan det blot bidraget til at nogle menesker har en bedre forståelse for hvad der ske i elektronikken og hvad der betyder noget for valg af kabel.

p.s. jeg kan også selv være i tvivl om hvilket kabel som er bedst...personligt ville jeg vælge et kabel som ligger i den billige ende, men dog har et firmanavn bag sig.

Til top Vis Niels Chr.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Chr.

Niels Chr.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

zeuthen skrev:
]

Jeg kunne voldsomt godt tænke mig at se dokumentation for den påstand.

Hifiklubben skriver på deres site om deres helt utroligt dyre HDMI kabel til kr. 1.499 for 2m: "Med dette kabel får du de sidste, mikroskopiske detaljer og nuancer med, som ellers forsvinder i billigere kabler" Jeg spurgte i 2 af deres forretninger om én i butikken kunne forklare mig hvilke detaljer og nuancer jeg mistede i billigere kabler, og hvordan tabet skulle gå til. Det var der ingen af dem jeg talte med, der kunne svare på. Der var heller ingen af dem, der havde set en konkret forskel.

Hele pointen med at digitalisere er jo netop at opnå tabsfri overførsel, så hvor kommer al den snak om signaldegradering fra?

99,9-100% enig - man vil aldrig få flere detaljer, af at have et kvalitets kabel som overføre digitale signaler - det er hypotetisk snak, og hifiklubben burde holde sig bedre - en tekst a'la

"hvis du oplever at dit nuværende HDMI signal kabel ikke giver det optimale udbytte (f.eks. pixel støj), kan du med fordel forsøge vores kvalitets kable som 100% overholder HDMI standarten og mere til (hvis de gør det...) - dette vil minimere digital støj til et absolut minimum"

Til top Vis Niels Chr.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels Chr.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes