Her mit bud på kabel snakken
DVI / HDMI er digitale signal kabler - d.v.s .både lyd og billede overføres digitalt 1:1 uden komprimering - Dette betyder i praksis at du IKKE vil få en bedre oplevelse af et bedre kabel SÅ LÆNGE signalet modtages fejlfrit - hvis der opstår signal forstyrelser, vil dette opleves som "fejl pakker" - mit gæt er dog at udstyret vil vise hele den fejl behæftede pakke uanset fejl eller ej, da der typisk vil være tale om få bit i pakken som er fejlbehæftede, og at pakken som helhed derfor er bedre end ingen data - dette vil du opleve som pixel fejl, vel at mærke kun i det split sekundt hvor de enkelte pixelen skal vises, og vil kunne ses som "sne" i tilfældige farver - en sådan fejl vil aldrig vise sig samme sted, og jeg tvivler på at øjet vil opdage et moderat antal pixelfejl (der findes så mange andre fejl kilder som giver større visuelle fejl, f.eks. komprimering af DVD)
På udstyr som sender/modtager digitale signaler af høj hastighed er der nogle faktore som spiller ind, disse er bl.a støj, jitter og reflektion - dæmpning er bestemt ikke den største fejlkilde, blot den er lige stor for alle frekvenser.
Støj er typisk påvirkning fra elektronikken i udstyret selv og andet udstyr - f.eks. hvis strømforsyningen ikke er af en ordentlig kvalitet eller hvis kablet placers for tæt på andre kabler over lange afstande - hvis man oplever støj behøves det derfor ikke nødvendigvis at skyldes selve kablet - det kan også tænkes at kablet blot ligger for parallelt med f.eks. et strømførende kabel over en længere strækning - HDMI kompensere delvis for dete ved at benytte balancerede kabler, hvor evt. fremmed støj påvirker på signal og reference punkt.
Jitter opstår som en kombination mellem elektronikken,kabel og stik. Det vil gøre at de digitale firkantede signaler ikke længer er firkantede når de når frem - hvis de modtagne "firkanter" ikke kan genkendes af modtageudstyret kan det ikke bestemmes om det skulle være 1 eller 0. Nogle protokoller kan allerede på det fysiske lag kompensere for dårlig signal kvalitet og derved rette op på sådanne fejl bits - jeg kender dog ikke HDMI specifikationerne på dette punkt og kan derfor ikke vurdere om der er noget sådan indbygget i HDMI.
Jitter opstår som sagt p.g.a. dårlig kvalitet/ringe komponenter i udstyr, kabler,stik m.m. skal passe til specifikationerne - d.v.s at alt udstyr skal være impedans tilpasset til HDMI protokollen (50 ohm) - det svære i at lave gode kabler som er nutralle over for alle frekvenser (ren ohmsk impedans) - Uden at kende de enkelte kabler burde de overholde HDMI specifikationerne - hvis man derfor kan købe et 50 meter HDMI kabel burde det være fint - hvis det ikke kan anvendes (på grund af dårlig kabel kvalitet, kan det ikke kaldes et HDMI kabel....)
sidste fejlkilde er reflektion som typisk opstår ved overgange og kraftige "knæk" på kablerne - man skal således IKKE forsøge at vinkle et kabel skarpt 90 grader, da dette vil give reflektioner som (potentielt) derved vil kunne forstyrre signalets kvalitet - dette gælder også samliger og omformer stik som alle vil forstyre og tilføje reflektioner og jitter.
Konklutionen er at kvaliteten af kablet bliver mere kritisk afhængig af omstændighederne, hvilket også er forklaringen på at folk giver forskellige tilbagemeldinger - nogle kan bruge et 20 meter langt HDMI kabel med samlinger og omformere, mens andre kan have problemmer med et 5 meter kvalitets kabel - udstyret som der tilsluttes har her afgørende betydning - f.eks. kan en kvalitets "sender" som giver "skarpe" firkanter resultere i et godt modtaget signal selv på billige kabler, mens en dårlig sender kan have svært ved at levere et rimmeligt acceptabelt signal afhængig af kablet.
Hilsen en svagstrøms ingeniør, som har arbejdet en del med på digitale protokoller og kabler - derved ikke sagt at jeg har givet en fuldstændig "final" forklaring, man kan skrive tykker bøger om emnet, og jeg er ikke noget orakel som kan klare det på 40 linier. Forhåbentligt kan det blot bidraget til at nogle menesker har en bedre forståelse for hvad der ske i elektronikken og hvad der betyder noget for valg af kabel.
p.s. jeg kan også selv være i tvivl om hvilket kabel som er bedst...personligt ville jeg vælge et kabel som ligger i den billige ende, men dog har et firmanavn bag sig.