| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 23 November 2006 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fokuse-rer(-ede) ikke på spredning i mine eksperimenter, men mere på forstærkning og dæmpning af forskellige frekvensområder. Den største gevinst jeg fik, var en forstærkning af enhedens frekvensgang nedadtil. Resultatet er at jeg kan dele lavere med waveguide, i forhold til uden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 826
|
| Sendt: 23 November 2006 kl. 23:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tænkt mig at prøve med nogle forskellige former på waveguiden, men der bliver ikke råd til målesystem før efter juli 2007  . Jeg påbegynder mit projekt engang efter nytår, så må jeg se om jeg kan få lavet lidt målinger somewhere, og så vender jeg selvfølgelig tilbage med resultater. Morten
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
En decideret waveguide vil nok reducere spredningen, da den henter meget af det forbedrede output gennem at 'guide' lyden mod lyttepositionen.
Det er ikke nødvendigvis dårligt. En stor spredning af højere frekvenser i et normalt lokale, sender meget af lyden ind i væggene - de påfølgende reflektioner er ikke ligefrem fremmende for en veldefineret lyd.
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 10:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
|
En decideret waveguide vil nok reducere spredningen, da den henter meget af det forbedrede output gennem at 'guide' lyden mod lyttepositionen.
Det er ikke nødvendigvis dårligt. En stor spredning af højere frekvenser i et normalt lokale, sender meget af lyden ind i væggene - de påfølgende reflektioner er ikke ligefrem fremmende for en veldefineret lyd.
|
|
|
Hej! det kommer vel helt an på ens lyttevaner? Hvis man ikke er typen der vil sidde i audiotrekanten heletiden så er waveguides efter den mening dårlige, altså hvis man gerne vil gå rundt og høre musik og få en jævn god oplevelse i hele rummet. Eller hvad?
Mht. til DCA højtalere havde jeg forstået det sådan at deres waveguide gjorde at enhederne for det første sad i rigtigt i forhold til hinanden men også at de blev bedre integreret pga. af bedre spredning af diskanten. - er det forkert forstået? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Energien fra selve enheden er jo den samme, så for at kunne øge outputtet, må man gå ud fra den koncentreres mere, og dermed bliver mere retningsbestemt... Eller hva'?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Per.G Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 183
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Energien fra selve enheden er jo den samme, så for at kunne øge outputtet, må man gå ud fra den koncentreres mere, og dermed bliver mere retningsbestemt... Eller hva'?
|
|
|
Ikke kun. Den tilførte energi til enheden er den samme. Men om energien bliver omsat til akustisk energi eller varme er en lidt anden sag. Waveguiden eller i større omfang et horn benytter sig af at koble bedre til luften og dermed udnytte den tilførte energi bedre. Altså ikke kun et spørgsmål om hvor meget der rammer lytteren.
|
| Til top |
|
| |
StudioSound Branchemedlem

StudioSound
Bruger siden: 07 Marts 2004 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 1275
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja.. Linket i indlæg nr. 2 forklarer ganske fint præcist hvad en waveguide gør 
Mvh,
Karsten __________________ www.studiosound.dk
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
|
Tja.. Linket i indlæg nr. 2 forklarer ganske fint præcist hvad en waveguide gør 
Mvh,
Karsten
|
|
|
Er det ironi jeg tyder? eller mener du det?  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
|
Er det ironi jeg tyder? eller mener du det? 
|
|
|
Nej det er skam seriøst nok, dog omhandler hele den første del af "Theory" waveguides og ikke kun den side der er linket til.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Adamfelix skrev:
|
Er det ironi jeg tyder? eller mener du det? 
|
|
|
Nej det er skam seriøst nok, dog omhandler hele den første del af "Theory" waveguides og ikke kun den side der er linket til.
Mvh,
Karsten
|
|
|
Var bare ikke sikker på om man kunne stole på højtalerproducenten, jeg sys de virker lidt for "smarte" i deres retorik.. hehe.. jaja.. der kan man bare se.. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ønsker man en ensartet fordeling af det samlede frekvensområde i hele lokalet, kan man placere højtalerne i hjørnerne - så behøver de ikke sprede så voldsomt for at sende energien ud i hele lokalet. Men, alt har en pris - hjørner forstærker, men anslår osse alle rumresonanser effektivt.
Overgangen mellem horn og waveguides er i realiteten nok flydende. F.eks. benytter højtonehorn, der kan deles lavt, sig ofte af den øgede direktivitet ved høje frekvenser, for at kunne komme højt nok i frekvens - og det ER vel en udnyttelse af waveguide ideen?
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok! jeg har været i gang med at studere lidt, og det her er hvad jeg har fået ud af det: En waveguide har den fordel at den øger niveauet i bunden, hvilket giver mulighed for at dele lavere (det er f.eks. derfor SS9900 går lavere end dens søskende da dens forplade former en lille waveguide), mens frekvensgangen bliver noget ujævn i de øverste oktaver. Dette stykke er med reference til Zaph's hjemmeside, håber jeg har tolket det rigtigt. (i øvrigt en spændende side, der er et kig værd) Den anden side jeg fik noget ud af var http://www.aeronet.com.au/waveguide.htm, jeg summerer lige: Ved brug af en dome-diskant kan der opstå nogle problemer med overgangen mellem selve enheden og til waveguiden, dette viser sig i et fald - i hans tilfælde - ved 7.5 kHz, som ikke kan korrigeres elektrisk. Dette skyldes, som tidligere nævnt, overgangen mellem diskant og waveguide devisen. Men man kan benytte sig af en phaseplug. Det giver en noget pænere frekvens-kurve on-axis, men væk fra 0 ser det ikke så godt ud. Lige et spørgsmål: kan en phaseplug realiseres ved en metalbøjle foran selve enheden, som f.eks. på gryphon cantata? Dette var tests med dome-diskanter. Anderledes ser det ud med ringradiatorer som tilsyneladende skal vise sig at være det bedste valg til brug sammen med waveguides, grundet deres opbygning. Ydermere gør SS7000 jo også brug af en phaseplug, så denne ville være perfekt med en waveguide, hvilket også fremgår af hans målinger. så hvad får man d af en waveguide? - du får muligheden for at dele noget lavere - det kan løse time alignment problemer - bedre spredning? sjovt nok bliver dette ikke nævnt i de to forsøg, og der er desværre heller ingen målinger så man kan sammenligne flad baffel med waveguide. så kan man jo desværre heller ikke se hvordan frekvensgangen ellers opfører sig ift. til flad baffel  Men en observation jeg har gjort mig er at i de fleste kommercielle højttalere benyttes waveguides typisk i en D'apolitto konfiguration, hvad er meningen med dette? Den eneste jeg lige kan komme i tanker om der ikke gør dette er AudioKinesis og Mike Thomas, hvor sidstnævnte dog skulle have lavet en noget nær perfekt waveguide. Jeg selv er lidt tvivlende omkring brugen af en waveguide i mit projekt, jeg ville være nødt til at eksperimentere med den optimale form samt implementeringen af en phaseplug lignende devise. For at det skal kunne lykkes er jeg nok nødt til at have måleudstyr ved hånden. Har heller ikke rigtig kunne finde nogen der har kombineret SS9900 med en waveguide. Men tak for denne gang  Morten
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 26 November 2006 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 01:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
@no-limit
En årsag til at waveguide ofte er brugt i D'Appolitto (Ægte D'Appolitto og MTM), er at denne MTM/D'Appolitto løsning begrænser spredningen meget.
I en ægte D'Appolitto konstruktion (der rent faktisk overholder kravene), der er spredningen ikke ret god, og man har kun et lille sweetspot (men hvilket sweetspot!  ).
Her kunne en waveguide måske øge spredningen lidt...
|
| Til top |
|
| |

StudioSound
|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de ting en velimplementeret waveguide gør er at kontrollere spredningen.
Ideelt set bør alle enheder i en højttaler give den samme spredning af lyden over hele frekvensområdet, dette er desværre ikke helt muligt i praksis, men man kan opnå konstant spredning over et ret bredt frekvensområde ved implementering af en waveguide.
Mvh,
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
StudioSound skrev:
Ideelt set bør alle enheder i en højttaler give den samme spredning af lyden over hele frekvensområdet, dette er desværre ikke helt muligt i praksis, men man kan opnå konstant spredning over et ret bredt frekvensområde ved implementering af en waveguide.
Mvh,
Karsten |
|
|
Ja SP Technology er et eksempel derpå, den lyder intet mindre end fantastisk... Morten
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
no-limit skrev:
StudioSound skrev:
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
Ja SP Technology er et eksempel derpå, den lyder intet mindre end fantastisk...
Morten
|
|
|
Hvor ahr du hørt den og hvad koster den?  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
|
| Til top |
|
| |
no-limit Forum Bruger

|
| Sendt: 27 November 2006 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
no-limit skrev:
StudioSound skrev:
|
Mvh,
Karsten
|
|
|
Ja SP Technology er et eksempel derpå, den lyder intet mindre end fantastisk...
Morten
|
|
|
Hvor ahr du hørt den og hvad koster den?  |
|
|
Hørte den på KT messen 2005, den bedste lyd på en messe for mit vedkommende, og det med stor margin. Lidt derfor jeg er blevet hooked på en waveguide, men tror jeg har droppet det nu, svært at få et brugbart resultat uden måleudstyr. Edit: ved ikke hvad den koster. Studiosound at your service!Morten
|
| Til top |
|
| |