Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Helicon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bøppe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

jeg har en thule av 100 til at trække et sæt  helicon 400 i et surround setup hvilket fungere godt sammen  

Bøppe

Til top Vis bøppe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøppe

Stryx
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 07:59 | IP-adresse registreret  

Har lige købt et sæt Helicon 400, valgte dem frem for Helicon 800.. Helicon 800 kræver simpelthed for meget plads for mig.. Bas reflex'en kræver efter min og flere andres menning en ½ meters penge. Det er desværre for meget plads at smide væk i min lejlighed.. Hørte dem i Hifi-klubben i Aalborg, og de KRÆVER plads.... Så har du et ryum på 50 kvaratmeter, så har du en drømme højtalere....

Mine Helicon 400 trækkes af en NAD C272, vil meget gerne have en C272 mere :)

Stryx

Til top Vis Stryx's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stryx

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Stryx skrev:

Har lige købt et sæt Helicon 400, valgte dem frem for Helicon 800.. Helicon 800 kræver simpelthed for meget plads for mig.. Bas reflex'en kræver efter min og flere andres menning en ½ meters penge. Det er desværre for meget plads at smide væk i min lejlighed.. Hørte dem i Hifi-klubben i Aalborg, og de KRÆVER plads.... Så har du et ryum på 50 kvaratmeter, så har du en drømme højtalere....

Mine Helicon 400 trækkes af en NAD C272, vil meget gerne have en C272 mere :)

Stryx

TILLYKKE - du er en meget heldig mand !!

Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Alexander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Til Redaktøren:

Måske Helicon 400 & 800 skulle på HiFi4all's testbænk? Eventuelt i en sammenligningstest mod B&W nautilus serien?

Bare en tanke...

Til top Vis Alexander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alexander

Oldred
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. red.

Bruger siden: 25 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Måske - dog ikke i sammenligning, da filosofierne bag højttalerne næppe kan blive mere forskellige...
Til top Vis Oldred's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oldred

Alexander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Ja filosofierne er måske forskellige, men visionen ikke, idet begge selskaber ønsker at producere højtalere der lyder "så tættest på virkeligheden som muligt", jvf. de to selskabers visioner( taget fra deres respektive hjemmesider):

Dali: "...idea behind DALI was simple: to deliver no-compromise sound."

B&W: "to get as close as possible to a transparent reproduction of recorded sound."

Til top Vis Alexander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alexander

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

Redaktøren skrev:
Måske - dog ikke i sammenligning, da filosofierne bag højttalerne næppe kan blive mere forskellige...

Hej kære Redaktør!
Det er ikke filosofierne der er forskellige, det er midlerne for at nå den, der afviger en del.

Hos Dali har du naturmaterialer i membranerne, der er filtre med så lav slope som muligt, og for alt i verden tager de næsten helt utrolige hensyn til den forstærker der skal drive dem. Tillige har de i den grad dyrket power response problematikken, på nær bånddiskantens udstålingsområde, kan du næsten spadsere om bag højttaleren og få et brugbart udbytte af musikken - og det er blot fra 3 enheder der arbejder godt sammen.

Hos B&W har man gjort alt fpr at finde membranmaterialer, der teoretisk burde være de bedste, filtrene er som regel af højere orden og næsten altid af samme slags. De har ikke ligefrem arbejdet med power esponse og de har heller aldrig været nogen nem belastning.
Det betyder, at skal man have kontrol over en B&W, så skal der nærmest et udyr af en amp til, med en helt umodkoblet dæmpningsfaktor der vil noget, ligesom man heller ikke skal forsøge sig med tynde kabler til dem. Vægten af bassystemet er alt for høj til små forstærkere. Så her skal alt det gængse pakkes sammen. De kommer dog aldrig til at lyde som om der ikke var en metal dome i dem.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Januar 2004 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Jeg vil også mene sammenligning kan finde sted. Når filosofien er at gengive lyd så korrekt som muligt, så må man kunne vurdere, hvorvidt den ene eller anden måde at lave højttalere på, kommer tættest på virkeligheden.

Forskellige lydfilosofier må være Cervin Wega vs. B&O. Her kan man naturligvis ikke lave en sammenligning.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes