Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 13:47   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Fællesindkøb af Highend PC-lydkort ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Beeblebrox_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 05 November 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg legede lidt med tanken om at lave et fællesindkøb af det nye "Audiotrak Prodigy 7.1 HIFI" lydkort:
http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigy71hifi/index.htm l

Jeg har ikke talt med nogle leverandører endnu da jeg lige ville polle interessen først.

Normalprisen er ca. 950,-/stk men hvis vi går nogle stykker sammen er jeg 100% sikker på vi kan presse prisen en del.

I første omgang er det OK blot at smide en tilkendegivelse her, af om nan vil være med eller ej... Så tjekker jeg op på nogle priser.

Vh,
Claus

PS: Jeg har også lavet en tråd i news:dk.teknik.htpc så du bedes venligst kun 'melde dig til' én gang

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 06 November 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

Ikke for at starte en diskussion af high-end lydkort, men der kommer også her sidst i december hos XS-sound.dk et helt nyt lydkort fra Auzentech HDA, der hedder X-meridian (skal være en afløser til X-plosion) http://www.auzentech.com/site/products/x-meridian.php Det kunne være det også var noget, er jo lidt i samme prisklasse som Prodigy lydkortet...

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

Beeblebrox_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 November 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Det lyder faktisk ret interessant - men jeg valgte egentlig Audiotrak fordi jeg har ét i forvejen og ved at det er enormt god lyd. Virkelig hifi-der kommer ud af den Via Envy chip

Har aldrig hørt om den anden producent men de havde nogle ret fede detaljer.

Vh,
Claus

Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Sendt: 06 November 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Ja det skulle vist være gode lydkort begge to, men jeg tror jeg venter med at købe nyt lydkort til det X-meridian kommer, håber at afløseren til X-plosion så er blevet endnu bedre. Hvis du vil læse om den anden producent, er der her et link til en anmeldelse af det "gamle" kort: http://www.tweakup.dk/article/922/dk/

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 06 November 2006 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

Ja lad os se hvad prisen bliver så kan det være jeg er med.
Mvh. Martin
Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 November 2006 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Auzentech's drivere (på hele deres produktlinie) er slet og ret reference beta drivere fra cmedia og har været det fra starten. De drivere er noget l**t for at sige det mildt, så jeg ville ikke stille mine forventninger særligt højt til x-meridian på det grundlag. Driverne har nul fleksibilitet(kan ikke automatiseres) og understøtter ikke preset loading(højtaler settings) kun på EQ. Driverne er desuden baseret på en sand lappeløsning hvor den grundlæggende programering er ekstremt  dårligt gennemtænkt.

Tankevækkende er det at de smidder så mange produkter på gaden uden at lave nogle ordentlige drivere til det egentlig udemærkede hardware, man kan udemærket relatere dette til et mønster man har set hos en anden lydkort producent..... host cre..host host

mvh Anders

KasperP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne godt være interesseret hvis det skulle blive aktuelt.
Til top Vis KasperP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KasperP

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 November 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne helt sikkert også, men er meget uenig i valget af lydkort. Jeg ved godt at nogen vil mene det er et smalt grundlag, men skulle jeg bruge så mange penge på nyt lydkort, så skulle det sq være DTS-connect (fx  X-Mystique eller X-plosion).
Ved godt det er af mindre betydning for folk der kun ser film og høre musik, men for os der også kan lide at spille i 102" med 500W RMS surround og en 12" sub, så er det altså GULD at kunne encode spils mange forskellige og mærkværdige surround standarter til DTS og så bare spytte det hele igennem et kabel til snurrerundt processoren i recieveren.

Jeg ved godt at det for mange er DACen og de 192Khz på lydkortet der er det springende punkt, men det gør det ik for mig.

X-meridian ser ud til at have begge dele. Den spiller jeg også på 
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Bobby_E_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2006
Sendt: 08 November 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Jeg er klar også... Har i et stykke tid ledt efter et godt pci kort der kan bruges til fornuftig HIFI. Jeg arbejder i en hardware butik på Østerbro og har talt med den danske forhandler i dag. Der er ikke den store avance på kortet ca. 75kr så... det er nok ikke det store vi kan presse ham. Men lidt har også sin ret. :-) Det jeg tænker er, find ud af hvor mange der er friske så tager jeg det hjem i butikken og kan love at jeg kan sælge det for højst 900kr afhentet. Men håber prisen bliver max 875kr det kommer an på fragten. (Som sagt lidt har også sin ret...)

Hva siger i til det?

/Bobby

Til top Vis Bobby_E_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bobby_E_DK

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2006 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Seeker skrev:
Jeg kunne helt sikkert også, men er meget uenig i valget af lydkort. Jeg ved godt at nogen vil mene det er et smalt grundlag, men skulle jeg bruge så mange penge på nyt lydkort, så skulle det sq være DTS-connect (fx  X-Mystique eller X-plosion).
Ved godt det er af mindre betydning for folk der kun ser film og høre musik, men for os der også kan lide at spille i 102" med 500W RMS surround og en 12" sub, så er det altså GULD at kunne encode spils mange forskellige og mærkværdige surround standarter til DTS og så bare spytte det hele igennem et kabel til snurrerundt processoren i recieveren.

Jeg ved godt at det for mange er DACen og de 192Khz på lydkortet der er det springende punkt, men det gør det ik for mig.

X-meridian ser ud til at have begge dele. Den spiller jeg også på 

Se nu her:

http://www.auzentech.com/site/download/mannuals.php

De drivere er i beta og har været det siden explosion kom på markedet...og jeg kan se at Auzentech ikke laver andet end at brande Installshield og inf filen ..... Samme driver vil du skulle bruge til Meridian.

Turtle Beach retter i det mindste fejl i driverne og laver en gui til at styre dem......(og de kan køre på mystique og theatron kortene)

Hvis du vil have DTS connect eller hva nu kan du ligeså godt købe club3d Theatron til ca halv pris .....kortene er identiske på Digital delen da det hele foregår i driveren i (software). Dette vil ingen bekræfte men læs evt deres snik snak om linux delen......så kan man tænke sit(og det gør man)

Auzentech's kort er bedre i analog however, men er det mon derfor man køber DDL og DTS connect kort? Theatron Kortet med DTS-connect  koster en 550....

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=223437

og det samme fra Auzentech 950kr:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=182627

Seeker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2006 kl. 14:36 | IP-adresse registreret  

Patriarken skrev:

De drivere er i beta og har været det siden explosion kom på markedet...og jeg kan se at Auzentech ikke laver andet end at brande Installshield og inf filen ..... Samme driver vil du skulle bruge til Meridian.

Og alle ATI GFX kort bruger samme driver og alle GeForce kort bruger samme driver. Kan ik lige se pointen, ud over at du er utilfreds med at de ikke laver et godt arbejde med driveren.

Turtle Beach retter i det mindste fejl i driverne og laver en gui til at styre dem......(og de kan køre på mystique og theatron kortene)

Turtle Beach laver fantastiske kort og utroligt grimme, men funktionelle drivere. Men hvorfor skal de nu indrages?

Hvis du vil have DTS connect eller hva nu kan du ligeså godt købe club3d Theatron til ca halv pris .....kortene er identiske på Digital delen da det hele foregår i driveren i (software). Dette vil ingen bekræfte men læs evt deres snik snak om linux delen......så kan man tænke sit(og det gør man)

Jeg har ingen dokumentation (OVERHOVED) på at det skulle være HW eller SW. Men personligt tvivler jeg ret meget på at det er ren software.
1. Var det tilfældet, ville vi forlængt ha set driveropdateringer til diverse lydkort der havde denne funktion.
2. Den dolbyske forløber var helt/delvist chip baseret (nForce SoundStorm / lydkortet i Xbox / Abits AudioMAX), netop fordi en sådan process ville belaste CPU uhensigtsmæssigt.

Auzentech's kort er bedre i analog however, men er det mon derfor man køber DDL og DTS connect kort? Theatron Kortet med DTS-connect  koster en 550....

og det samme fra Auzentech 950kr:

Kvalitet koster penge. Håber du kan se det selvironiske i ovenstående, skrevet på et HiFi forum
Du har ret i at kvalitets forskellen i DTS Connect nok ikke variere det store, men det kunne jo være jeg på et tidspunkt vurderede at jeg ville køre analogt på mine stereo kilder (som det nok ikke er hensigtmæssigt altid at konvertere til DTS) og så har jeg pænt meget mere tiltro til HDA's komponenter end til de fleste andre.
Desunden har jeg et personligt antiparti mod Club3d, vil hverken eje eller have det mærke så længe jeg har råd til alternativer.

Bottomline. Hvis vi da stadig snakker om et fælleskøb og vi et øjeblik går ud fra jeg ikke er den eneste der også vil have digitalt ud (er jeg virkelig det ?!?!?). Så er X-Meridian mit eneste bud på et kort der har både 192Khz DAC og DTS-Connect.
Til top Vis Seeker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Seeker

Patriarken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 November 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Citér:

Og alle ATI GFX kort bruger samme driver og alle GeForce kort bruger samme driver. Kan ik lige se pointen, ud over at du er utilfreds med at de ikke laver et godt arbejde med driveren.

Hvad for et arbejde? De laver intet, og det kontrol software du får med Auzentech er det samme pivringe pis du får når du køber club3d; nemlig en reference beta driver(fra cmedia) der laver dit elskede DTS connect i software. Prøv engang at downloade drivere til de to kort fra fx Club 3d og fra Auzentech. Samme l**t. Pointen er at arkitekturen i driveren er dårlig, blandt andre ting skal en dll loades via rundll32  førend der læses settings fra registryet og lydnivauet og sub+ center kanaler får deres rette niveau;  Driverens settings skifter ved genstart; BSOD hvis du vælger AC3 passthrough osv, osv. Det stinker af lappeløsning efter lap på lap metoden, og tilkendegiver ikke den mindste antydning af at driveren er gennemarbejdet men det er jo også en beta.

Ati gfx og nvidia laver de samme drivere til alle kort.....jotak, men det er da ingen garanti for at det er en god metode......Hvem her i dette HTPC forum har ikke oplevet fastfrysninger osv fordi de brugte det forkerte forceware eller catalyst til deres gfxkort? Agressive timings osv osv..... Forskellen på forceware fx og cmedias reference drivere er at der i fx forceware's dokumentation gøres opmærksom på at der kan være problemer med enkelte chips....Det samme med ATI.

Auzentech lægger det bare videre og skriver: Ny driver ude.....De er enda så amatøragtige at driver cd'en kommer med beta... Før de så for lavet en egentlig "end user" driver til deres produkt (Eller c-media gør)smider de så den nyeste chip fra cmedia på banen, dette selvfølgelig med cmedias nyeste beta...Helt ærligt man hvordan kan man stille sig tilfreds med det og hvordan kan man have tillid til sådan et produkt/firma?

Citér:

Turtle Beach laver fantastiske kort og utroligt grimme, men funktionelle drivere. Men hvorfor skal de nu indrages?

Fordi de laver en driver til kortet der virker og hvor de fejl som C-media har lavet i deres reference beta er rettet. Reference beta'en er den du får når du køber et kort til 1000kr+ som din eneste mulighed.

Citér:
Jeg har ingen dokumentation (OVERHOVED) på at det skulle være HW eller SW. Men personligt tvivler jeg ret meget på at det er ren software.
1. Var det tilfældet, ville vi forlængt ha set driveropdateringer til diverse lydkort der havde denne funktion.
2. Den dolbyske forløber var helt/delvist chip baseret (nForce SoundStorm / lydkortet i Xbox / Abits AudioMAX), netop fordi en sådan process ville belaste CPU uhensigtsmæssigt.

Jeg har fået bekræftet fra HDA/Bluegears support at det foregår  i software....

Hvorfor skulle du iøvrigt tvivle på at det var i SW? FFDshow og AC3filter har kunnet encode til DTS i årevis nærmest via FFmpeg.

At lave AC3 fra spil og andet kræver et simpelt Audigykort + KX og en ASIO plugin som vil kunne lave hvad der er identisk med hvad driveren til TB + Cmedia nu laver...
Dolbys Labs algoritmer er frit tilgængelige men de vil have penge hvis deres navn skal på produktet....

Jeg er klar over hvad foreløberen var til HDA/Auzentech osv. Jeg er også klar over at nvidia ikke længere ønskede at betale prisen for at have Dolby associeret med deres chipset, pga pres fra bundkortproducenter osv. Så fik forbrugeren efterfølgende det argument du taler om.

Jeg kan godt forstå at du har anti sympati for club3d....Men det jeg prøver at sige er at du får det samme l**t med Auzentech + en bedre DAC granted(Den snakkede du ikke om før)

Nå det var vel fælleskøb det handlede om....Jeg er ikke med......Jeg køber et BTX bundkort fra Intel med Dolby Master studio....De har betalt for en Dolby Certificeret driver(som jeg så også kommer til), Bundkortet bruger ikke en cmedia løsning og så får jeg jo bundkort med grafikkort og core 2duo suport med i handlen; det hele til 850kr .....HOHOHO... Færdig med Auzentech/HDA/cmedia de urealistiske røvhuller...

Beeblebrox_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 November 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Hej folkens

Jeg lad mig lige summe op - der er 3 der er interesserede
  • Bobby_D_DK
  • KasperP
  • SandSand

I news:dk.teknik.lyd er der kun én interesseret:
  • LNC

Dvs. inklusive mig selv er der 5 i alt.
Ved samlet køb i tyskland er prisen max. ca. 700 + fragt.

Hvor mange er friske til den pris?

Send gerne PM også.

Vh,
Claus

østjyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 November 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er også fristet af tilbuddet, men da jeg bor i Århus-området, vil jeg helst ikke afhente det
Til top Vis østjyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af østjyden

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 November 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

Hej.

Var det ikke audiotrak der reklamerede med at de havde et "anti-dc-plop" kredsløb? Virker det i bekræftende fald?

mvh .Per

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

AHDE
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 November 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

hej,
har lige læst tråden og er interesseret. heldigvis... havde egentligt allerede bestilt et creative X-fi (er lige afbestilt ), men det her set rigtigt godt ud. hvad er tidshorisonten?
mvh Anders
Til top Vis AHDE's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AHDE

panos
Lukket konto
Lukket konto
Eget valg!

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 November 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret  

Hej. Nu blander jeg mig lige.... Jeg har selv en X-Fi på min media center hvor OPA'en i L/R udgangen er skiftet ud til en AD8620 kreds. Derudover har jeg brugt den næste udvidelses slot i PCen til at sætte et par WBT bøsninger på, således at der ikke skal forbindes på de små 3mm stik. Resultatet er meget tilfredsstillende, for en tweak der næsten ikke tager noget tid.

Specifikationerne på selve kortet er noget at det bedste der er på markedet efter min mening, og hvis man også holder Creatives driver opdaterings procedurer i tankerne tror jeg at det vil være den bedste valg.

holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
Til top Vis panos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af panos

nulla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 November 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Lige en række måske "dumme" spørgsmål.

Hvordan kommer det samlede køb konkret til at foregå ?

• Hvem lægger ud ?
  • Hvem distribuerer kortene efter modtagelse fra tyskland ?

MVH Nulla

Til top Vis nulla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nulla

østjyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 November 2006 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er tråden gået i stå? I har måske droppet det?
Til top Vis østjyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af østjyden

Bobby_E_DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2006
Sendt: 22 November 2006 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Jeg hopper fra... Der sker jo ikke rigtig noget. Desværre.

/Bobby

Til top Vis Bobby_E_DK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bobby_E_DK

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum