| Forfatter |
|
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 20:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Johnny
"Iøvrigt tager det cirka en times tid at opnå stabile TS-parametre med en konstant 20Hz tæt på slaglængdens grænse."
fs på mine 15W blev ved med at falde, indtil de havde stået på fuld mekanisk slaglængde ved egenresonansen i 4 dage!
Dag 1: 36 Hz
Dag 2: 33 Hz
Dag: 31.5 Hz
Dag 4: 30 Hz
Og sammenlignet med almindelig lav musik, så vil jeg da anslå at enhederne her er masseret i spideren og kantophænget, lige så meget som man kun opnår efter flere års musik...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej frederikolsson
" "nok skal spille i 5 år"
Humor... Alla borde läsa den här artikeln:
http://www.theaudiocritic.com/downloads/article_1.pdf"
Jeg tror jeg ville kunne tilbagevise stortset alle de ting der står i den artikkel...
Det er selvfølgelig fint at du har arbejdet i en butik, og derfor naturligvis ved alt om elektromekaniske akustiske transducere, men et både målbart og hørbart faktum er at højttalere vil ændre deres parametre de første 5 år, med almindelig lav musik!
Jeg er selv stor modstander af woodo, men det her er altså bestemt ikke woodo.
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 17 November 2006 kl. 21:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kim,
Neeper skrev:
| Hej Johnny
"Iøvrigt tager det cirka en times tid at opnå stabile TS-parametre med en konstant 20Hz tæt på slaglængdens grænse."
fs på mine 15W blev ved med at falde, indtil de havde stået på fuld mekanisk slaglængde ved egenresonansen i 4 dage!
Dag 1: 36 Hz
Dag 2: 33 Hz
Dag: 31.5 Hz
Dag 4: 30 Hz
Og sammenlignet med almindelig lav musik, så vil jeg da anslå at enhederne her er masseret i spideren og kantophænget, lige så meget som man kun opnår efter flere års musik...
Mvh Kim |
|
|
Det svinger naturligvis fra enhed til enhed, men.. Jeg vil vove den påstand at TS-parametrene som oftest er konstant efter en times tid (ikke dermed sagt at enheden ikke ændrer lyd efterfølgende, der er andet end TS-parametre i denne verden).
På det punkt irriterer det mig iøvrigt grusomt at en del producenter af højttaler enheder opgiver TS-parametre baseret på ikke til-spillede enheder, det er sgu useriøst.
Selvom du tæsker enheden ved egenresonansen så får du stadig ikke masseret spideren ordentligt over det hele. Det hænger sammen med at bølgerne i spideren ikke giver sig ens over hele fladen (spidere er noget ulineært pis for at sige det ligeud). Jeg har set optagelser af spiderens bevægelser ved forskellige frekvenser og det er meget tydeligt at én frekvens absolut ikke er godt nok.
Mit bedste bud på et godt tilspilningssignal er et båndpas filtreret white-noise signal, f.eks. 15-500Hz.
Hilsen Johnny JJAZ __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
Sveske Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2337
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Jeg tror jeg ville kunne tilbagevise stortset alle de ting der står i den artikkel... |
|
|
Hvis du gider, vil du så ikke knytte lidt kommentarer til "the cable lie", "the vaacum tube lie", "the antidigital lie", "the burn in lie" og "the biwiring lie"? Så ville du være en rigtig sveske! __________________
Guide til billedupload
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Konklusionen så vidt jeg kan se:
Ja, højttalere enheder skal spilles til. Ja, det tager langt til og forudsætter faktisk en tonegenerator og sætter man enheden til at spille i flere dag tæt ved FS, hvor målet er at få den FS som er lovet af producenten, men som de færreste vil kunne opnå i deres setup undtage de enten spiller panserhøjt i fem år eller har en af de før omtalte tonegeneratorer. Alternativet er som Mr. Jazz skriver whitenoise op til 1500 hz.
Det kan være være det bliver rift som alle de mange 80er EQ som ligger og samler støv hos folk. Så kan man sæt tingene sammen og hvis ikke l**tet brænder sammen, så vil det spile som producenten har lovet. Pinknoise funktion er således en killing "must".
En tanke er: allle dem som producerer højttalere, hvor meget tager de udgangspunkt i alle enheder ikke er spillet til når de udvilkler. Nu tror jeg Neeper er en de skarper knive i branchen, så han er opmærksom på tilspilningens betydning og har gjort sig nogle erfaringer.
Tænk alle dem som ikke er det, efter mange år spiller enhederne dybere end da fabrikken målte FS, og derfor kunne en antagelse være at bassen får en hævning. Kassen og reflex bør ikke passe til enheden som har modnet sig efter f.eks. 5-10 år? Spiller enheden dybere, så bør der komme et løft/pukkel i den nedre bass. En sækning af FS vil så vidt jeg husker forudsætte en større kasse og ny afstemning af reflex? Glæde ved dynamiske endheder......det er måske derfor det hedder dynamiske enheder - fordi de skifter data over årene?
(sidste kommentar ment som en spøg).
Mvh
Bradford
|
| Til top |
|
| |
fredrikolsson Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Sverige
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hade inspelning haft någon betydelse för ljudkvaliteten hade tillverkarna naturligtvis spelat in elementen under tillverkningen.
Man hör ofta att hifin ska återskapa ljudet som det var vid inspelningen. Tänk då på att vid en typisk studioinspelning används ingen biwiring, inga
"hifi"-kablar, inga rör, inga "strömrenare" och inga guldpläterade kontakter.
Sveske, allt i artikeln har bevisats gång på gång i undersökningar sedan 70-talet, men hififolket håller det vid liv för att de vill tro på det. När
hififolket påstår något om tex inspelning (en säljare sade att min högtalarkabel behövde ca 2 månaders inspelning) skrattar vi andra lite och låter
det vara. När man säger emot hifimyterna blir hififolket väldigt upprörda och defensiva. Varför? Vad gör det er om jag inte tror på detta?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 18 November 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
fredrikolsson skrev:
Hade inspelning haft någon betydelse för ljudkvaliteten hade tillverkarna naturligtvis spelat in elementen under tillverkningen.
Man hör ofta att hifin ska återskapa ljudet som det var vid inspelningen. Tänk då på att vid en typisk studioinspelning används ingen biwiring, inga "hifi"-kablar, inga rör, inga "strömrenare" och inga guldpläterade kontakter.
Sveske, allt i artikeln har bevisats gång på gång i undersökningar sedan 70-talet, men hififolket håller det vid liv för att de vill tro på det. När hififolket påstår något om tex inspelning (en säljare sade att min högtalarkabel behövde ca 2 månaders inspelning) skrattar vi andra lite och låter det vara. När man säger emot hifimyterna blir hififolket väldigt upprörda och defensiva. Varför? Vad gör det er om jag inte tror på detta?
|
|
|
Fredrik Olson, der er ingen som har nogen mening om du tror på hi-myter eller ej. Jeg er min opfattelse at vi på Hifi4all diskuterer ofte hvor meget videnskab og "tro på lyserøde elefanter" der er i hifi´en. Men nu når hifi-folket kan tro på det mest utrolige ting, så er det nok fordi vi udsættes for skeptiske spørgsmål hele tiden. Man kan ikke dømme andres opfattelse af lyden.
Vi har diskuteret sikringer, CD-skiver, strøm i vores el-net etc. etc. Der er "belivers" og "nonbelivers". Jeg ligger et sted mit imellem, man skal måske prøve høre på tingene inden man dømmer det. Der er iøvrigt så meget der ikke kan forklares, måske er vi endni ikke tilstrækkelig kloge til at forstå den naturvidenskab som omgiver os - det ville ikke undre mig at det er meget rigtigt. Jeg har ikke travl med at holde videnskablige argumenter som et skjold foran mig. Det er godt i være åbensindet med et lille shot skeptis. Dog er undtaget ohmslov, den skal enhver hifi-entusiast kunne i hovedet: kan du det?
Regards..
|
| Til top |
|
| |