| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
tandhøj = tannoy. sikkert nogle dejlige skilsmisse skrumler du har  |
|
|
Jeg vil gerne bygge et egoisthorn tilpasset en 15 " tannoy men det bliver vist nok ret stort - fidelioerne er knap så voldsomme selvom de står på sokler men der kommer vel snart et par piper også og måske et sæt revox bx 4100 - den med 9 basser! - jeg har reget ud at jeg nok bliver nødt til at bygge et hus hvor højtalerene simpelt hen bliver en del af konstruktionen - de bliver lidt dyrre med alle de lag meget tykke skille vægge men jeg spar på finneren :-) __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
rigtige mænd bor i deres højtalere ...
|
| Til top |
|
| |
dkjærgaard Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 36
|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg godt at B&O ikke lige er alles kop te, men når der nu bliver forslået ældre B&O højtalere må jeg lige høre om ældre B&O forstærkere kan gå an. De modeller som 8500 3200 og hvad de ellers hedder. Hvis man eventuelt vil opgradere noget i indmaden så en sådan model ville komme på et højere niveau ville det så være muligt?
Jeg er jo selv lidt pjattet med B&O men er ikke lige så villig til at betale den fulde pris. En af grundene er at jeg er på SU .. =(
-D Kjærgaard
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 07 November 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
B&O kan ikke betale sig .. synes jeg altså
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 00:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Båt i tråden her!
Jeg synes Tante Berg har en pointe. Jeg er personligt ret fascineret af Tandbergs tuner 3001. TIA 3012 integreret er osse en fin sag. I samme serie fandtes en pre med matchende monoblokke, men det var i sin tid afsindigt dyrt, så derfor er det nok ret sjældent.
AGI 511/511A er en usædvanlig sej preamp, som aldrig fik en matchende poweramp. David Spiegel opgav projektet med powerampen. Men den pre er noget helt særligt også d.d. Jeg hørte én for 2-3uger siden i mit eget set-up. Den er herresej og står helt sikkert ikke tilbage for noget som helst - ej heller nu og jegtror sågar det er helt uanset prisen. Vil man spille LP på den, så er grundtoneområdet + lidt mere forstærket af en billig op-amp. Den kan med fordel udskiftes til tykfilmsmoduler eller diskret opbyggede "opamps". Men det er en virkelig fin preamp, alt i den er velvalgt på nær potmetrene.
Daner Detal
De tidlige Electrocompaniet forstærkere kunne være lidt spændende, såfremt de ikke er defekte. Ditto NAD. FM Acoustics både gammelt og nyt. Doxa Mark Levinsons tidlige amps var osse kompromisløse, f.eks. ML3
Grammoer: Goldmund studio Technics SP10MKIII Onkyo mpx100 Kenwoods topmodel
Nagra båndmaskiner Gerne IVS
Højttalere med mange år på bagen har jeg ikke megen fidus til. Elektrostater ældes og forvitrer. Dynamiske HTér er overgået med mange længder de seneste 10 år. Det er trods alt ét af de områder, hvor meget er sket.
DACs F.eks. Alchemy I øvrigt er netop DACs ét af de mest skuffende områder at følge, idet man her forledes til at tro, at der virkelig er sket noget. Men dte er faktisk ikke tilfældet. Siden man nåede omkring de 20 bit i begyndelsen af 90érne er der ikke sket meget på digitalsiden. Upsampling er faktisk det eneste der er sket. Til gengæld er der sket det, at selv de dyreste high end DACs er bestykket med billige op-amps. Det er i mine øjne en trist udvikling.
PUér: EMT VdH
Tonearme: SME III Mørch DPVI
Step-ups FM212 Daner Expan
Kabler VdH D501
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kubik er inde på noget.Hvis man ikke er den allermest fingernemme,så er 3000-serien fra Tandberg et godt bud på ordentligt grej,med fed lyd.Tjek lige nu qxl.dk.Der er to stk Tandberg 3009 (mono-blokke) på hver 180 Watt i 8 Ohm.Har selv haft fornøjelsen af et sæt mage til i tre år og det er stadig den fedeste forstærker jeg har hørt...........du skal jo starte et sted og hvorfor nøjes?  De skulle nok kunne råbe dit kollegieværelse op
Resten af det Kubik nævner har jeg ingen anelse om.Men han plejer ikke at rende med en halv vind.
Ellers kunne du måske være ustyrligt heldig i din lokale 'Kirkens Nødhjælp'-butik...... who knows? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 07:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hr. Kubik - er Nagra ikke meget ambitiøst - jeg synes de går til helt perverse prise på auktioner og oh har kun plads til små bånd - ikke at jeg ikke vildt gerne vil have sådan en nagra kuldeski - hvem huske ikke operascene i Diva - der er meget fedt hifi i den film - men prismæssigt er revox i forhold til ydelse da lettere at komme i nærheden af
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 08:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
"DACs F.eks. Alchemy I øvrigt er netop DACs ét af de mest skuffende områder at følge, idet man her forledes til at tro, at der virkelig er sket noget. Men dte er faktisk ikke tilfældet. Siden man nåede omkring de 20 bit i begyndelsen af 90érne er der ikke sket meget på digitalsiden. Upsampling er faktisk det eneste der er sket. Til gengæld er der sket det, at selv de dyreste high end DACs er bestykket med billige op-amps. Det er i mine øjne en trist udvikling."
Hej der...
Du ser nu lidt sort på det Kurt. Der er kommet mange bud på bedre upamps end den sædvanlig 5532/5534 type. AD har lavet et hav, og de sidste 10 år har der været reele alternativer til 5532/5534. Nyere opamps har bedre data og kan i mange tilfælde være bedre en en diskret opbygget analogdel. Generelt er stadige nogle som bruger de gamle upamps...og ja...man kan fanme undre sig over hvad meningen er. Heldigvis er upamps et område hvor man kan skifte hele analogdelen ud som et chip....eller to. Jeg tror sådan set at det er godt upampen kan skiftes i det hele taget. En billig og hammerfed upgrade, ikke noget at tude over. Det er iøvrigt ikke alle som bruger ICer i udgangen.
På den digitale side, så var vejen med 20 bit åbenbart ikke godt nok? Standardiseringen af 1-bit DAC har reelt givet mere liniæritet til ingen penge, og det mener jeg er det rigtige valg. Man kan tale om hvorvidt kvanteseringen er godt nok på et 16 bit PCM-teknologi...jeg mener at det er tarveligt at vi høvler løs på 16 bit teknologi når der faktisk findes betydelig bedre måder idag. Vi må nøjes med upsampling, det eneste reel "upgrade" på CD-siden.
Jeg har lige sendt min Meridian DAC og TEAC drev til LC for at få at dobbeltklock i, nyere upamps, lytter osv. Utroligt at en DAC som er ca. 16 år gammel bliver opgraderet, men med 2 x philips Dacs og 5534 i udgangen, så tror jeg at lyden reelt kan blive SÅ MEGET bedre og hamle op meget mere rafinerede systemer. Men jeg må vente og se om det har været en fusere.
Jeg vil dog gerne imødekomme dit kritik......der er ikke sket meget med de DAC´erne. Desværre er det bedre data på et PC-lydkort idag. Udviklingen er ikke gået i stå alle steder !
Mvh
Brad
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
kan man så ikke bruge et pc lydkort som dac ??? eller er det afhængigt af resten af kassen/pcen
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er nu sket ganske meget inden for konverter teknologien i de sidste 10 år. en konverter er jo ikke kun en analog ud (eller ind) gang, men også selve konverteringen, filtre, clocks, psu etc. udviklingen står ikke stille her, men det kan godt betale sig at kigge andre steder hen en blot hifi, feks her :
http://www.lavryengineering.com/
der er iøvrigt mange af dan's uhyre interessante white papers for dem der vil vide mere
om en konverter har opamps i udgangen eller noget andet er ikke de vigtigste. synes jeg. diskret udgang eller rør kan være ligeså meget en salgsgimmick og iøvrigt lyde af hø
jeg synes bestemt heller ikke at 16 bit teknologien er udtømt endnu. flertallet af nyudgivelser udnytter _slet_ ikke potentialet og det bliver ikke en dyt bedre med et 24/96 format
nagra er skam kram, men det er langt fra det bedste indenfor bånd teknologien. mark levinson (manden, ikke det l**te harman ejer) solgte for mange år siden moddede studer. sådan en har jeg hørt og det er nam nam. nagras maskiner, alt efter model, egner sig heller ikke til afspilning af 10,5" spoler og den skal også lige være i stereo jeg synes nu en veljusteret studer 80/800, løber om hjørner med dem alle. danske lyrec er også dejligt
alt det andet gear du nævner er også guf, men der er ikke rigtigt noget ældre end 1980. der var skam også meget interessant fra 1940-70. jeg havde ihvertfald ikke noget imod et par WE91 hjemme i stuen og de er jo fra før verden gik af lave, aka WW2
en ydmyg NE5534 kan altså godt lyde fornuftigt, hvis man ved hvad man gør. en 'meget' bedre OP275 kan lyde grimt, støje og forvrænge en hel del når den bliver brugt forkert. og det sker jo en gang imellem 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen nu var det jo blot forslag der strømmede ud af hukommeren.
Jeg kan da nævne enkelte ting, der gennem tiderne blev anerkendt for deres fine kvali/pris forhold.
Doxa er en vinder.
Pioneer har lavet nogle forskellige modeller, A88X tror jeg den hed. En amp der af KS møller blev tildelt mange roser. Hvorvidt den holder den dag i dag ved jeg ikke. Audiolab fik i sin tid fantastiske tests af 8000A, men den har jeg med egne ører hørt flere eksemplarer af, og de lød alle som var de defekte. Så tests er nok af begrænset værdi i det lange løb. Men en A88X kunne sagtens være noget endnu, den har en særdeles velkonstrueret strømforsyning, så måske det er besværet værd at prøve.
Ang. DACs og deres analogdele, da må jeg sige, at jeg klart foretrækker en 5534/32 fremfor en moderne opamp. Langt de fleste af de nyere opamps er FET baserede, kapacitive og støjende. Lyden er typisk glat forchromet og overfladisk, det er 5534 på trods af alt ikke. Jeg elsker bestemt ikke 5534, men det er nok den op-amp jeg hader mindst, når det kommer til stykket. Op-amps manglende evne til at drive kabler og den efterfølgende belastning er også en skandale, men dethænger meget mere sammen med al den modkoling sådan en Kal skal omgives med. Stort set enhver blot fraktionel reaktiv belastning, snasker signalet på sådan en op-amps indgang til med allandsens ulykker. Jeg kan kun sige, at jeg er så glad for at være sluppet af med de sidste op-amps i mit set-up.
Hele idéen med at lave en op-amp med uendelig forstærkning, for derefter at stoppe forstærkningen op i måsen på den igen, i et håb om at liniarisere den katastrofe, som en op-amp reelt udgør, er dødfødt efter min mening. Den slags gør man sjældent, såfremt man har fået privilegiet, at konstruere en forstærker diskret. Jeg har i hvert tilfælde kunnet konstatere, at der er en verden til forskel, såfremt man bruger hovedet bare lidt.
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold jer fra den pioneer
resten er fine forslag har ikke noget imod audiolab'en men det er sørme også lang tid siden jeg har hørt den.
i hifi sammenhænge kan enhver opamp drive det der skal til, inklusiv kablerne, men det betyder jo ikke at det lyder godt det er når vi snakker +20dU i 600 ohm at de klapper sammen som et korthus i blæsevejr. her skal der altså power til, gerne en transformator koblet 2N3055
enig med dig i at hele konceptet bag en opamp er lammere end realityshows på tv
jeg bruger dog en del af dem (hundredevis), da det er umuligt at undgå inden for musikproduktion..
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| kan man så ikke bruge et pc lydkort som dac ??? eller er det afhængigt af resten af kassen/pcen |
|
|
et lydkort _er_ en konverter! ofte også med AD
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt - du har muligvis svaret men jeg har ikke forstået - er et lydkort en DAC og kan et lydkort bruges udenfor/uafhængigt af en pc og i givet fald hvorfor bruger man så ikke bare det isteet for at give 20.000 for en dac hvis lydkortet er bedre ???
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
næ, jeg tror nu ikke jeg har skåret det helt ud i pap og jeg kan godt forstå du bliver forvirret
og jeg lover at du bliver endnu mere nu 
altså, et 'lydkort' til computeren var engang et kort (PCI, nubus whatever månedens standard nu var) man stak ind i computeren. det kan KUN fungere sådan. det får blandt andet strøm fra computeren. så dukkede USB/Firewire op og det har mere eller mindre afløst de interne kort. disse EKSTERNE bokse, bliver også nogen gange kaldt 'lydkort' (også af mig). de bliver nogengange strømforsynet fra computeren, nogen gange har de selv en psu. disse kort fungere i NÆSTEN aldrig som stand alone konverter bokse, også selvom de har egen psu. de skal nemlig kommunikere med computeren. der følger et lille program med hvor man kan styre volumen etc. nogle MEGET få, feks presonus firepod kan faktisk fungere som stand alone konvertere og hvorfor denne option ikke er i alle 'lydkort' forstår jeg ikke
i den professionelle lydverden findes også deciderede konverterbokse som IKKE skal tilsluttes en computer. de kan umiddelbart bruges til hifi, de har dog en masse funktioner / tilsutninger som du ikke har brug for. NOGLE af disse konverterer er ualmindeligt gode, ligeså gode som det allerbedste hifi grej, men de koster saftsusme også derefter 
spørgsmål?
|
| Til top |
|
| |
janwa Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1288
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
TANDBERG´s 3000 og 4000 serie, lyder som en drøm og bygget (i sær 3000 serien) som en kampvogn.
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
'lykortet' er ikke bedre. et 3000krs pro lydkort er lige så 'godt' som en 3000krs hifi konverter. hvorfor? det er sgu' de samme chips, den samme opbygning yadda yadda. du skal op og betale en god bunke penge for at finde bokse der er deciderede 'hifi', feks audio note med rør, og decideret 'pro' feks lavry med egen udviklede diskrete konverter 'chips'
så er der jo nogen midt imellem, feks meitner
det er bestemt ikke unormalt at high musik studier har hifi konvertere også, og at mange bruger pro konvertere hjemme i stuen
god konverter teknologi har ingen hat på 
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
og for at vende tilbage til tråden, så læste jeg engang at i tidernes morgen (40'erne og tilbage vil jeg gå ud fra) var der ikke noget 'pro' og 'hifi' gear. det der var GODT var godt til alt... så gik der konsum ræs i det hele
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
og for at vende tilbage til tråden, så læste jeg engang at i tidernes morgen (40'erne og tilbage vil jeg gå ud fra) var der ikke noget 'pro' og 'hifi' gear. det der var GODT var godt til alt... så gik der konsum ræs i det hele  |
|
|
Det hænger vel sammen med, at rør normalt kører ballanceret.
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|