Emne: Ældre hifi ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
Bruger siden: 02 August 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 833
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Det hænger vel sammen med, at rør normalt kører ballanceret. |
|
|
dengang var _alt_ pro gear balanceret med trafoer. som kom transistorerne, alt var stadig balanceret med trafoer. så gik der konsum i den i 70'erne og 80'erne, trafoerne blev afløst af opamps og en del gear er ikke engang balanceret nu om dage 
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 08 November 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kunne godt tænke mig at sludre om endnu ældre gear end hvad kvk har kastet op. nu har vi slubret os i lenco, thorens og andet godt, men hvad er ellers værd at lægge mærke til?
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jamen nu var det jo blot forslag der strømmede ud af hukommeren.
Jeg kan da nævne enkelte ting, der gennem tiderne blev anerkendt for deres fine kvali/pris forhold.
Doxa er en vinder.
Pioneer har lavet nogle forskellige modeller, A88X tror jeg den hed. En amp der af KS møller blev tildelt mange roser. Hvorvidt den holder den dag i dag ved jeg ikke. Audiolab fik i sin tid fantastiske tests af 8000A, men den har jeg med egne ører hørt flere eksemplarer af, og de lød alle som var de defekte. Så tests er nok af begrænset værdi i det lange løb. Men en A88X kunne sagtens være noget endnu, den har en særdeles velkonstrueret strømforsyning, så måske det er besværet værd at prøve.
Ang. DACs og deres analogdele, da må jeg sige, at jeg klart foretrækker en 5534/32 fremfor en moderne opamp. Langt de fleste af de nyere opamps er FET baserede, kapacitive og støjende. Lyden er typisk glat forchromet og overfladisk, det er 5534 på trods af alt ikke. Jeg elsker bestemt ikke 5534, men det er nok den op-amp jeg hader mindst, når det kommer til stykket. Op-amps manglende evne til at drive kabler og den efterfølgende belastning er også en skandale, men dethænger meget mere sammen med al den modkoling sådan en Kal skal omgives med. Stort set enhver blot fraktionel reaktiv belastning, snasker signalet på sådan en op-amps indgang til med allandsens ulykker. Jeg kan kun sige, at jeg er så glad for at være sluppet af med de sidste op-amps i mit set-up.
Hele idéen med at lave en op-amp med uendelig forstærkning, for derefter at stoppe forstærkningen op i måsen på den igen, i et håb om at liniarisere den katastrofe, som en op-amp reelt udgør, er dødfødt efter min mening. Den slags gør man sjældent, såfremt man har fået privilegiet, at konstruere en forstærker diskret. Jeg har i hvert tilfælde kunnet konstatere, at der er en verden til forskel, såfremt man bruger hovedet bare lidt.
|
|
|
Fair nok, du gør da bestemt rede for din holdning Kubik....det kan jeg lide. Jeg kan i nogle tilfælde se at mit nuværende forstærker sæt er uden upamps, og en diskrete klasse A buffer virker også hensigten....men derfor kan den sagten være bestykket med FETS osv.
Jeg forsøgte mig igennem den del upamps, synes slewrate/stigetider er så ringe på de gænge typer at de ikke skal trække hverken kabler eller høretelefoner! Jeg mener dog at AD844, AD811 og hvad de hedder alle samme gør det godt. Nogle video upamps har fine data, men kan være meget båndbred, så man skal pas på de de fleste går i selvsving udenfor det hørebare. Idag findes der flere gode opamps og de kan også trække høretelefoner. Jeg mener Marantz, Gamut mf. har lavet gode CD-spiller med upamps som faktisk også ydelsesmæssigt er godt. Jeg tror ikke på absoluter Kurt.
Jeg tror ikke som udgangspunkt du er døv (det håber jeg ikke du er). Jeg har i hvert tilfælde kunnet konstatere, at der er en verden til forskel, såfremt man bruger hovedet bare lidt. Vælger du 5532/34 over AD275....så kan jeg faktisk godt forstå du har det skidt med upamps, du vælger den som er mest forkryblet af alle. 5534 kan ikke trække sig ud af bøsningen på din CD-spiller. Du kan få upamps i det fleste koblinger, og husk at gode upamps også skal have gode lytter, strømforsyninger, det stiller sig ikke anderledes end en diskrete opbygget ditto, det synes du alt glemme. Magien er ikke blot i upampen, den ligger trods alt i helhedstænkningen kredsløbsdesign.
Mvh
Brad
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvornår begyndte man at bruge upamps ? bare så man kan undgå at købe noget med disse fætre i når man køber vintage grej ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hold nu op med det gejl, opamps kan SAGTENS lyde godt, diskret og rør lyde af l**t. bare fordi man bruger en vis komponent er man altså ikke en kompetent designer!
om kvk synes at en NE553X lyder bedre end en rasende hurtige AD video opamp er hamrende ligegyldigt. nok 'er der en verden til forskel hvis man bruger hovedet', men jeg synes ny at man skal prøve kun at bruge ørene. man kan sagtens rationalisere sig frem til at opamps er noget hø, men sådan er vi mennesker. der er en grund til at religion findes og guder ikke
kvk kan lide NE553X, den passer til hans ører, ligesom alt det andet hifi grej han har (går jeg ud fra )
subjektiv er kodeordet her. hifi er mindst ligeså meget noget der bliver købt og designet med øjnene.
med hensyn til tekniske specs bør du, bradford, nok kigge lidt på NE553X i forhold til AD275 igen. NE553X har noget flere hestekræfter en den lille FET ting. NE5534X var udviklet til pro brug og et fornuftigt output i 600R var et af kriterierne. OP275 er ikke eksisterende i den verden. en ekstrem stor del af alle kommercielle plader fra 80 til idag er indspillet og/eller mikset på en SSL pult. sådan en fætter har _tusinde_ af NE553X inden i og op til 200 kondensatorer pr kanal. gange 80. så det er lidt paradoksalt at disse 'elendige' hfi ødelæggende baciller kan bruges her til at lave vidunderlige lydenda plader, men de er altså forbudt til playback
og helt enig, der er INGEN grund til at kigge på en enkelt komponent, det er altid helheden. altid
til r-l-b, opamps'ene begyndte at kravle ind i audio verdenen i slutningen af 60'erne. først med 701'etteren som - uden tvivl - er noget totalt møj. både teknisk og lydmæssigt. der ikke rigtigt noget subjektivt at diskuterere her så blev den til 741, igen noget skrammel, men efterhånden blev det bedre. det er meget sjældent at gear med disse tidlige opamps lyder specielt godt. men jeg har da noget med LM301 som jeg har prøvet at putte alskens godt i. lyder stadig bedst med de gamle bolcher 
man kan iøvrigt sagtens lave diskrete opamps med transistorer, ja endda med rør. og det var her det startede, med rør'computerer' ..
du kan læse meget mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Op_amp#History
|
| Til top |
|
| |
F.Christians Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 4023
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at vide en prut om emnet (næsten da), så vil jeg helt klart give hr von Auspuff ret i, at 5532/34 har en langt mere nøgtern spillestil end disse moderne "åh så korrekte" op-amps. Men imponerende lydende; det er de! (Og man kan sikkert få noget rigtigt godt, hvor man bliver mere glad, men jeg har ikke hørt det endnu. Og jeg har så heller ikke hørt alt! )
Sismofyt: Hvorledes med "5534 kan ikke trække sig ud af bøsningerne på din cd-spiller"???
Min hedengangne Schaub-Lorenz Fantasia 2000 fra rundt 1975 havde "7 IC´s inside". En 2 x 12 watt´s møghund (DIN-norm 4ohm/1Khz, 1%THD), og den blev da også hurtigt udskiftet med en Beomaster 900K, så vidt jeg husker!
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
hold nu op med det gejl, opamps kan SAGTENS lyde godt, diskret og rør lyde af l**t. bare fordi man bruger en vis komponent er man altså ikke en kompetent designer!
om kvk synes at en NE553X lyder bedre end en rasende hurtige AD video opamp er hamrende ligegyldigt. nok 'er der en verden til forskel hvis man bruger hovedet', men jeg synes ny at man skal prøve kun at bruge ørene. man kan sagtens rationalisere sig frem til at opamps er noget hø, men sådan er vi mennesker. der er en grund til at religion findes og guder ikke
kvk kan lide NE553X, den passer til hans ører, ligesom alt det andet hifi grej han har (går jeg ud fra )
subjektiv er kodeordet her. hifi er mindst ligeså meget noget der bliver købt og designet med øjnene.
med hensyn til tekniske specs bør du, bradford, nok kigge lidt på NE553X i forhold til AD275 igen. NE553X har noget flere hestekræfter en den lille FET ting. NE5534X var udviklet til pro brug og et fornuftigt output i 600R var et af kriterierne. OP275 er ikke eksisterende i den verden. en ekstrem stor del af alle kommercielle plader fra 80 til idag er indspillet og/eller mikset på en SSL pult. sådan en fætter har _tusinde_ af NE553X inden i og op til 200 kondensatorer pr kanal. gange 80. så det er lidt paradoksalt at disse 'elendige' hfi ødelæggende baciller kan bruges her til at lave vidunderlige lydenda plader, men de er altså forbudt til playback
og helt enig, der er INGEN grund til at kigge på en enkelt komponent, det er altid helheden. altid
til r-l-b, opamps'ene begyndte at kravle ind i audio verdenen i slutningen af 60'erne. først med 701'etteren som - uden tvivl - er noget totalt møj. både teknisk og lydmæssigt. der ikke rigtigt noget subjektivt at diskuterere her så blev den til 741, igen noget skrammel, men efterhånden blev det bedre. det er meget sjældent at gear med disse tidlige opamps lyder specielt godt. men jeg har da noget med LM301 som jeg har prøvet at putte alskens godt i. lyder stadig bedst med de gamle bolcher 
man kan iøvrigt sagtens lave diskrete opamps med transistorer, ja endda med rør. og det var her det startede, med rør'computerer' ..
du kan læse meget mere her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Op_amp#History
|
|
|
For Pokker Sismo, du er ret poetisk. Du har styr på dit 5534/32. Der er SÅ mange de små bæster, og ja.....jeg har såmen hørt mange som synes de er bedre end de andre nyere typer...de maskerer ret meget...men det er mine ører som lytter. Til gengæld synes jeg at alt lyder ens igennem dem. Bassen er bamset og svampet, toppen tynd og skarp....efter min mening!
Jeg synes det er helt fint at andre har en anden holdning, præcist som Kubik. Men at sige der ingenting er sket med upamps, det er ikke rigtigt. Kan man ikke lide "hi-end" upsamps, så er xx55 altid klar og koster mindre end et frimærke. Jeg synes at mange har vist at upamps ikke er ringe i audiogrej hvis der er tænkt på helheden. Det er skægt som at man holder på farvoritter. Har man prøvet at høre (nogle) af de forskellige, så er det en jungle. Jeg kender heller ret meget LM typerne, men de er vist ret udbredt.
Det kan være svært at forstå at den udpræget brug af forholds dårlige komponenter kan resulterer i gode plader. Det giver naturligvis ingen mening. Man kan kun gisne om hvordan lyden ville være hvis alt var optimalt. Jeg kan næsten se strømkabler og koriderede sikringer i pladestudiet.....Call Mr. Antisilver - sige han skal tage noget "Brasso" med så vi kan få tunet lyden!
Spøg til side - undskyld Antisilver - jeg holder fokus på de der bojlser.
Jeg må selv gøre mig erfaringer med min kommende upgrade. Det ville være tragisk hvis mit LC-projekt måtte skrottes og købe nogle nye 55XX.....NOS. Jeg tror man kan blive klogere, og det er bedst at prøve frem for at kritiserer. Jeg gør nok egentlig lidt af begge dele idag.
Cheers...
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ hæ! Der er én ting i tager alvorligt fejl i. Og det er de vellydende plader, der skulle være kommet ud af mixere med milliarder af NE op-amps. Jeg mangler stadig at høre dem. At nogle af dem lyder godt, kan jeg sagtens overtales til springe med på, men naturligt - NIX! Det er ikke tilfældet - desværre. Og high end op-amps har desværre ofte den kedelige egenskab, at de spiller lyd på en kulsort baggrund pga. store kapaciteter. 5534 har på trods af al dårligdommen evnen til, at levere strøm i visse mængder. Men beklager. Jeg har aldrig i mine dage hørt et kredsløb med 100dB modkobling, som lød blot som om det tilnærmelsesvist gengav høje frekvenser. Der findes afgjort rigtig mange diskrete katastrofer, men jeg har altså aldrig hørt op-amp baserede konstruktioner blot nærme sig en fornuftig diskret ditto. Min overbevisning er, at ingen modkobling, ingen kondensatorer og massaaaaasser af bias er vejen frem. Hertil en rundhåndet dimensionering uden overdrev. Det rykker.
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 09 November 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
janwa skrev:
TANDBERG´s 3000 og 4000 serie, lyder som en drøm og bygget (i sær 3000 serien) som en kampvogn.
|
|
|
Nemlig!  Faktisk passer beskrivelsen på alt det Tandberg jeg har hørt.Skal der endelig lidt malurt i bægret,så er de 'svageste' Tandberg produkter jeg har hørt: TR2045 og TR2060......De er dog til at leve med __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Hæ hæ!
Der er én ting i tager alvorligt fejl i. Og det er de vellydende plader, der skulle være kommet ud af mixere med milliarder af NE op-amps. Jeg mangler stadig at høre dem. At nogle af dem lyder godt, kan jeg sagtens overtales til springe med på, men naturligt - NIX! Det er ikke tilfældet - desværre. Og high end op-amps har desværre ofte den kedelige egenskab, at de spiller lyd på en kulsort baggrund pga. store kapaciteter. 5534 har på trods af al dårligdommen evnen til, at levere strøm i visse mængder. Men beklager. Jeg har aldrig i mine dage hørt et kredsløb med 100dB modkobling, som lød blot som om det tilnærmelsesvist gengav høje frekvenser. Der findes afgjort rigtig mange diskrete katastrofer, men jeg har altså aldrig hørt op-amp baserede konstruktioner blot nærme sig en fornuftig diskret ditto.
Min overbevisning er, at ingen modkobling, ingen kondensatorer og massaaaaasser af bias er vejen frem. Hertil en rundhåndet dimensionering uden overdrev. Det rykker. |
|
|
"naturligt"? havd er naturligt? med det samme at man begynder at mikse, begynder man at manipulere, så øhh 
tag feks de sidste massive attack plader, dem synes jeg lyder super godt
hvis du ikke vil lytte på musik der er mikset gennem hundrere af opamps, tjae, så er der sgu' ikke meget musik overhovedet! så er der kun røvsyge 'audiofil' plader tilbage
prøv at nævne nogle titler du synes lyder godt
der findes _ingen_ miksere der er lavet uden modkobling, heller ikke high end audiofile custom rør/transitor ting
der findes en hel del der er klasse a dog, nemlig de gamle diskrete neve/helios/emi TG etc pulte. dt var hvad man brugte fra starten af 60'erne op indtil cirka 80 hvor de der monster NE553X pulte tog over. musiken gik også ned af bakke på det tidspunkt, synes mange, men om der en sammenhæng, vil jeg ikke kommentere 
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
F.Christians skrev:
| Sismofyt: Hvorledes med "5534 kan ikke trække sig ud af bøsningerne på din cd-spiller"??? |
|
|
øh, det har jeg vidts ikke helt sagt en NE5534 kan godt trække hvad der skal til i et typisk hifi setup, sårn cirka +2dBU i 10k, men i min verden har man brug for min +20dBU i 600r det er noget helt andet. selv om NE553X faktisk er lavet til dette brug er den dog ikke hlt god. tidligere brugte man faktisk typisk en 2N3055 (60 watt transistor) til dette
|
| Til top |
|
| |
sismofyt Branchemedlem

elav.dk
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
bradford, ang brug af underlødige komponenter i signalvejen ved progear. sådan en SSL 9K her :

har tusinde af opamps i signalvejen. en NE5534 koster meget lidt, skulle der sidde AD797'er hele vejen vil den være ubetalelig, selvom den koster 5-10 millioner med de der 'l**te' opamps
og lyder sådan et monster så 'dårligt'? nej det gør den altså ikke, SSL har nogen af verdens mest kompetente designere ansat. sandt nok at nogen af deres ældre modeller ikke lød helt optimalt, idag forholder det sig dog anderledes
der findes skam også (gamle) diskrete klasse a miksere, men de har slet ikke de manipulations muligheder der skal til. typisk bliver musikken indspillet på sådan en gamme dejlig sag og derefter mikset på en SSL
der er forresten OFC kabler i den og læg lige mærke til monitorerne 
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
"naturligt"? havd er naturligt? med det samme at man begynder at mikse, begynder man at manipulere, så øhh 
tag feks de sidste massive attack plader, dem synes jeg lyder super godt
hvis du ikke vil lytte på musik der er mikset gennem hundrere af opamps, tjae, så er der sgu' ikke meget musik overhovedet! så er der kun røvsyge 'audiofil' plader tilbage
prøv at nævne nogle titler du synes lyder godt
der findes _ingen_ miksere der er lavet uden modkobling, heller ikke high end audiofile custom rør/transitor ting
der findes en hel del der er klasse a dog, nemlig de gamle diskrete neve/helios/emi TG etc pulte. dt var hvad man brugte fra starten af 60'erne op indtil cirka 80 hvor de der monster NE553X pulte tog over. musiken gik også ned af bakke på det tidspunkt, synes mange, men om der en sammenhæng, vil jeg ikke kommentere  |
|
|
Kunne ikke blive mere enig  . Nu er jeg klassikoman, så Denons CDér, Naim True Stereo, BIS endda enekelte DG optagelser. Til dels også Chesky, Dorian og mange flere.
|
| Til top |
|
| |
DJ Renny Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
For at vede tilbage til emnet...
Jeg er selv vild med "Vintage" Hifi (fra før jeg blev født -haha), og har længe kørt med en gammel Technics SU-3500 (god amp fra slut 70'erne)). Den er dog lige blevet udskiftet til en 21 kg. tung Yamaha CA-2010 (1977-79). Og nu har jeg simpelt hen lyd som kan få blodet til at løbe fra ørende og ned i ...hmm. Den virker fint, men kunne godt bruge en rensning af filtrene i equalizeren og det ene VU-meter er ikke helt stabilt. Men det kan jeg sagtens leve med, da jeg ikke bruger equalizeren. Den bedste amp jeg nogensinde har ejet. Og så er den også smukt designet. Klasse-A muligheden kan sågar bruges hvis jeg vil spare på varmeapperaterne her til vinter
Jeg har før haft både NAD-319, NAD-208 og de var da gode. Men jeg synes alligevel der er noget særligt ved det gamle vintage grej. Det fedeste er at der ikke er noget plastik. Og frontpladen er tit i tyk alu, med trækabinet. Det holder!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
DJ Renny skrev:
For at vede tilbage til emnet...
Jeg har før haft både NAD-319, NAD-208 og de var da gode. Men jeg synes alligevel der er noget særligt ved det gamle vintage grej. Det fedeste er at der ikke er noget plastik. Og frontpladen er tit i tyk alu, med trækabinet. Det holder! |
|
|
Ja og knapperne er lavet af metal - jeg har stadig væk ikke få armene ned after jeg fandt min sansui 555 a - sådan en dejlig lille amp. Lige nu har jeg et luksus problem på amp siden da min revox er kommet tilbage fra rep og da jeg har fået min lux 120A til at spille godt - så er min sansui au 555 a, min jvc a-x77 og mine quads blevet arbejdsløse - quads er på frivilligt orlov og så skal de på kurophold i belgien når der bliver råd - jvc'en - et kontainerfund havde rigtig god lyd med MC phono riaa var ikke så god som på lux til min ortofon - sansui au555 a må jeg opfnde et behov til - lokums anlæg er bare for tarveligt - nu må vi se __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
| Sendt: 12 November 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når der efterlyses ældre hifi, ved man ikke om folk vil købe noget eller bare høre om det. Men min gamle Marantz receiver fra slutningen af 1970'erne lød godt - 2270 hed den. Kan man finde en af de ældre med rør, er det meget meget fint. Mellem den og mine AR3a højttalere havde jeg en Soundcraftsmen equalizer med 12 frekvensområder i hver kanal. Inden jeg fik AR3a'erne -dejlige højttalere - spillede jeg på Goodmans Triaxion i 80 liters kabinetter, og derefter på Lowther Standard Acousta, men de ville hellere nøjes med mindre effekt fra en engelsk forstærker - til gengæld sprøjtede harpiksen af membranerne, når jeg spillede mine violin- og cello- skiver. Før jeg fik Marantzen havde jeg en JB Lansing SA 600 forstærker, men det var noget ømfindtligt stads, med direkte luft til potentiometret, så det knasede og derfor måtte den af sted til fordel for en Harman Kardon Citation, men den og en Luxman (begge todelte forstærkersæt) lød ikke af så megen effekt som i en Kenwood, jeg derfor tog med hjem. Lowther kabinetterne kunne også bruges til andre end Lowthers højttalere, jeg husker ikke navnet, men der var nogle gode japanske vistnok, der kunne snuppe en del mere effekt. Dengang havde vi også dejlige forstærkere fra Fisher og Crown samt SAE til de mere krævende for slet ikke at tale om Quads små vellydende produkter. Nå, jeg kan mærke at nostalgitårerne presser sig på, så jeg stopper her.
__________________ "There's no substitute for experience"
|
| Til top |
|
| |
vern Branchemedlem

Hificlassic.dk
Bruger siden: 01 November 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 13 November 2006 kl. 21:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
jeg kunne godt tænke mig at sludre om endnu ældre gear end hvad kvk har kastet op. nu har vi slubret os i lenco, thorens og andet godt, men hvad er ellers værd at lægge mærke til?
|
|
|
Jeg har længe gerne villet prøve en god (og dyr) integreret rørforstærker, og stod lidt mellem den ARC CA50 på DBA for 12.000 og så den Luxman SQ38 signature som jeg endte med at købe pga den indbyggede RIAA og fordi den ikke har fjernbetjening(spild af penge, synes jeg). Tilfældigvis fandt jeg så en 30 år gammel Luxman SQ38FD i DBA for 5000kr lige efter jeg havde købt den sjældne signature udgave for 18000kr i Belgien. Uden at lyde alt for ærgerlig, så må jeg sige at den gamle SQ38FD lyder ligeså godt, uden at de lyder ens. Men den gamle er simpelthen fantastisk på mange områder. Jeg har også et sæt Threshold FET Ten & SA/3 og det lyder faktisk bedre end noget ARC/Levinson jeg har hørt (og jeg er gammel ARC/Levinson forhandler). Har du ikke noget imod alderen så "søg og du skal finde", guldet er derude
|
| Til top |
|
| |
ehapa Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der kan sige noget om en Meridian 208 cd-afspiller?,
fra sidst firserne tror jeg nok.
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 25 November 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej ehapa, har du prøvet google?  http://www.meridian-audio.com/p_cd_history.htm http://www.stereophile.com/cdplayers/1290meridian/
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|