Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Findes højttaleren man ikke kan høre? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 09 November 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Findes højttaleren man ikke kan høre? Med det mener jeg naturligvis ikke en højttaler der ikke siger noget, men derimod højttaleren der ikke har "sin egen historie at fortælle". En der ikke har en egenlyd som sådan. Er der nogen der har et bud på hvad der er det tætteste man kan komme på det er? Er det Duelund? Eller er det i virkeligheden Cerwin Vega?  Jeg vil også gerne ha nogle højttalere man ikke ser, men det tætteste man kommer på dét, er vel nogle indbygningshøjttalere, og de har alle i sandhed haft en egenlyd. Og ikke en særligt lækker egenlyd, så det er jeg vist nødt til bare at glemme igen. Men hvad leder jeg så efter? Det ultimative må vel være at høre det der er indspillet på skiven. Det HELE og IKKE andet, men er det muligt? En højttaler der er blid som et lam, hvis musikken er det, og en højttaler der er hidsig som en pitbull på  extacy når dét kræves? Det tætteste jeg selv har været på dét, var nok mine Dynaudio Special 25, men der manglede den fysiske bund så ind i mellem.

Har i nogle bud? Mit eget gæt - uden nogensinde at ha hørt nogle - er Duelunds konstruktioner, men det er bare et gæt.

Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 09 November 2006 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

plasma ... måske ... elektrostater kan også noget i den afdeling. INGEN dynamisk højtaler kan dog helt forsvinde

nej, dine ønsker er pt ikke mulige, alle vores jordiske transducere har egenlyd og det har rummet de står i bestemt også

jeg vil slet ikke kommenterer duelund ... åhr så pyt da, det tror jeg næppe (<-- og det var vist meget diplomatisk)

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

Modifix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 November 2006 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Skoust.

Du har ganske ret - Duelund's konstruktioner var ganske unikke på det punkt - det kunne jo bla. skyldes de meget solide og veldæmpede(skræddersyede)kabinetter, den præcise udvælgelse af næsten fejlfrie enheder til hver enkelt konstruktion, udbredt fasekorrekthed og en omfattende kompensering hvor muligt, herunder også i bassen, omkring den nedre grænsefrekvens. det finder man i meget få andre konstruktioner.

Cervin Vega derimod er vel hovedsalig kendetegnet ved sildekassekvalitet, overeksponeret"snydebas"og forholds billige enheder.

Undtagelsen er dog også eksisterende, de C.V-højttalere som Steen fik fingrene i og forbedrede kraftigt på, de spiller, for fleres vedkommende idag, stadig som en god drøm

Mvh. Jens/Modifix von Frederiksberg am Seeland

Bumle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Oktober 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har set en panelkonstruktion, med en række elektrostatpaneler, placeret i en bue, så brændpunktet er lige ved øret. Altså med samme afstand til alle paneler, og samme fase.

Effekten er lige som at have hovedtelefoner på, men man skal sidde meget præcist.

Ulempen er, at det nok kun er tomikrofonoptagelser, der rigtigt duer her, da moderne musik ikke egner sig til den slags lytning.
Til top Vis Bumle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bumle

Soersch
Lukket konto
Lukket konto
Lukket konto efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 Juni 2006
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

Den eneste dynamiske jeg kan komme på er Carlsson....

zico
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

B&W 805 Matrix og Audio Note Bygget efter alle kunstens regler. Du kommer ikke tætter på!

Granholm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

zico skrev:

B&W 805 Matrix og Audio Note Bygget efter alle kunstens regler. Du kommer ikke tætter på!

Hmm har du hørt en Duelund konstruktion?

Mvh

Til top Vis Granholm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Granholm

Sjoenne
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

zico skrev:

B&W 805 Matrix og Audio Note Bygget efter alle kunstens regler. Du kommer ikke tætter på!

Eller en Audio Note for den sags skyld... ikke det jeg forbinder med en neutral HT
Til top Vis Sjoenne's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sjoenne

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Skoust skrev:

Findes højttaleren man ikke kan høre? Er der nogen der har et bud på hvad der er det tætteste man kan komme på det er?

Mit bud er fuldtone elektrostater.

tunghør
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret  

Måske DLS. Jeg har r66 - samme opbygning som r55, bare lidt større - og sådan noget u-coatet papir, siger altså kun hvad der bliver fortalt det af forstærkeren. Faktisk så meget, så det er lidt svært at få dem til at lyde godt, efter min mening. De mangler glød og varme - ja, de mangler faktisk alt, hvis forstærkeren ikke leverer varen. Så det må vel betyde at de ikke har meget egenlyd, på ihvertfald det plan.
Om de så har et lille løft et eller andet sted i registreret, eller om den dynamisk lader lidt tilbage at ønske, det skal jeg ikke kunne sige med sikkerhed. Det tror jeg man skal have hørt mere grej end jeg har, til rigtig at kunne bedømme, men jeg sidder ikke tilbage med fornemmelsen af det. Tror den er meget almindelig i den respekt...?

De er forøvrigt også ret kræsne mht placering, så jeg tænker nogle gange på dem som nogle ferrari'er - de er sgu' lidt kræsne, og yder kun rigtig godt, når alt andet er helt i top   

S.R
Til top Vis tunghør's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tunghør

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 09 November 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

QUAD ELS - de nye, afstivede versioner slår iflg. Ken Kessler fra HiFi News og Sam Tellig fra Stereophile alt.
Ang. elektrostater: hver cm2 af membranen er dæmpet af den omkringliggende luft. Da membranen næsten intet vejer, er der intet "rekyl", og membranen stopper øjeblikkeligt. De skal være store for at spille bas, men 2905´eren leverer. http://www.quad-hifi.co.uk/

Audio Note?
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 09 November 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

perejvind skrev:
Skoust skrev:

Findes højttaleren man ikke kan høre? Er der nogen der har et bud på hvad der er det tætteste man kan komme på det er?

Mit bud er fuldtone elektrostater.

og magnestater glem ikke dem....

de forsvinder bare ikke fysisk overhovedet

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

sismofyt
Branchemedlem
Branchemedlem

elav.dk

Bruger siden: 02 August 2006
Sendt: 10 November 2006 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

selvom en membran næsten intet vejer betyder det ikke at den ikke kan være smækfyldt med resonanser og egenlyd  desuden er off axis responsen totalt elendig for de panel højtalere, så hvis du bare drjer hovedet en nano meter bliver man gjort opmærksom på dem med det samme da de øverste frekvenser ændrer karakter

men dejligt lyder de da

har aldrig hørt en plasma diskant, men det er det eneste jeg kunne forestille mig er uden egenlyd overhovedet, der er jo ingen mebran og de har et uniformt sprednings mønster (tror jeg nok)

er der noge der har hørt de der gas diskanter?

Til top Vis sismofyt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sismofyt

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

"selvom en membran næsten intet vejer betyder det ikke at den ikke kan være smækfyldt med resonanser og egenlyd"

Skægt du skriver det - jo, det betyder det faktisk! En meget let membran er totalt styret af den associerede luftmasse, mens membranens egen (næsten) manglende masse i kombinationen med den akustiske dæmpning forhindrer enhver resonans!
(Hvis du er i tvivl, så se på det elektriske ækvivalentdiagram.)
Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

bred151
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Dali mentor 2

Dali Grand

Til top Vis bred151's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bred151

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 10 November 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret  

Syntes B&W 800 serien er utrolig neutral når det gælder om ikke at have en egenlyd.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Skoust
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 November 2006 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

Jeg synes B&W har ufatteligt meget egenlyd.
Til top Vis Skoust's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Skoust Besøg Skoust's Websted

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 10 November 2006 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Skoust skrev:
Jeg synes B&W har ufatteligt meget egenlyd.

Tjaa deres billige modeller har. Syntes jeg også... Men 800 serien syntes jeg nu er utrolig neutral især når det drejer sig om at gengive stemmer.

Men sådan er vi nu en gang forskellige.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Andreas KBH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Har et sæt Magnepan de spiller dejligt, men egenlyden kommer man vel ikke uden om, men det virker som hele vægen spiller musik  men nu fylder de jo næsten også hele vægen

Back home in a cold country...
Til top Vis Andreas KBH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andreas KBH

Hejsa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2006
Sendt: 10 November 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Ang egenlyd så larmer ens skrammel i stuen mere end højtalerne så intentionen om den perfekte lyd tja der skal nok være et eller andet der ødelægger den
Til top Vis Hejsa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hejsa

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes