| Forfatter |
|
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
sismofyt skrev:
|
jojo, jeg ved godt at en zipning er tabsfrit, problemet er bare at den information du skal bruge i et word dokument, ordene, ikke ændres, men et word dokument indeholder også andet end det. musikfiler indeholder stort set kun musik og når man komprimere, så ryger der altså nogle af 'ordene'..
zipper gerne, men ingen lydkomprimering her. min erfaringer med apple's version kan ligge på et meget lille sted, men mine erfaringer med msn's 'lossless' har jeg til gengæld hørt nok af. det skal jeg aldrig bruge
jeg kan godt se at der er noget sammenblanding af terminologi og hvis jeg har været med til at forvirre undskylder jeg
msn kalder i øvrigt deres system for lossless og det er de altså ikke hvis man kan høre forskel
Fint og interessant, men hvordan har du konstateret den hørbare forskel ? Kan kun gentage at hos mig lyder et album bedre, i WMA lossless, afspillet over en squeezebox, end på en ok cd afspiller...
mvh
Bonné
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Jesper Juul Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3139
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øhhh, skal vi ikke lige blive enige om at tabsfrit er tabsfrit ligemeget om det er zip filer eller flac osv. vi taler om, eller er der vist ikke den store ide i at diskutere videre?
__________________ Jesper Juul
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
| Hvad vil du med itunes formatet? Det er proprietært. FLAC er med sikkerhed tabsfrit, ved ikke med Apple's format. |
|
|
Selvfølgelig er Apple Lossless formatet tabsfrit, men det format, der benyttes i iTunes Store er AAC, som ikke er tabsfrit.
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben skrev:
Vedr. FLAC lossless og Apple Lossless (M4A) |
|
|
M4A er ikke utvetydigt lig Apple Lossless. AAC (Advanced Audio Codec) kaldes også M4Aog det er ikke lossless.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
lunddal skrev:
xo skrev:
| Hvad vil du med itunes formatet? Det er proprietært. FLAC er med sikkerhed tabsfrit, ved ikke med Apple's format. |
|
|
Selvfølgelig er Apple Lossless formatet tabsfrit, men det format, der benyttes i iTunes Store er AAC, som ikke er tabsfrit. |
|
|
Der er ingen selvfølgelig sandhed over et firmas navngivning af et format, særligt ikke hvis marketingafdelingen har været inde over. Men da jeg ikke beskæftiger med Mac og iTunes udtaler jeg mig fortrinsvis om FLAC, der både er åbent og tabsfrit. wikipedia mener da også at Apple's format er tabsfrit, så det vil jeg slet ikke bestride.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er der forhåbentligt ikke nogen her der bliver nervøse når de finder ud af at DVDA og SACD også anvender kompression, endda uden tab af "ord", ja man kan måske blive helt målløs.
|
| Til top |
|
| |
Gumle Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 447
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal dette indlæg ikke være med til at bringe den diskussion ud på
et sidespor, men kunne man ikke forestille sig, det ret nemt kunne
afgøres, hvorvidt et format er "ægte" lossless eller ej?! Jeg
forestiller mig noget i retning af:
- Kopier en wav-fil e.l. ukomprimeret musikfil ind på harddisken 2
gange (en kontrolfil og den fil, der skal undergå
komprimeringen/dekomprimeringen)
- Udfør komprimering og dekomprimering af den ene fil med et helt valgfrit codec (FLAC, Ape, ogg, mp3/4, zip, rar...you name it)
- Lav en binær sammenligning af de to filer (kontrolfilen og den
"behandlede"), og hvis denne sammenligning siger de er ens, ja så kunne
den originale fil genskabes ud fra den komprimerede, og altså må
komprimeringen være lossless.
Jeg er ikke helt sikker, men evt. kan en MD5 sum måske bruges til sammenligningen?
Ovenstående gælder jo iøvrigt alle typer filer, uanset om det er billedfiler, worddokumenter eller lydfiler
M.V.H.
Søren
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til foobar2000 brugere så kan jeg anbefale de valgfrie komponenter. Der er bl.a. Kernel Streaming, Binary Comparator, m.fl. Til de objektive tests bruges Binary Comparator. Til de subjektive tests bruges ABX Comparator; højre-klik i afspilningslisten.
|
| Til top |
|
| |
micma18 Branchemedlem

HM Elektronik
Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2120
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle skrev:
Nu skal dette indlæg ikke være med til at bringe den diskussion ud på et sidespor, men kunne man ikke forestille sig, det ret nemt kunne afgøres, hvorvidt et format er "ægte" lossless eller ej?! Jeg forestiller mig noget i retning af:
- Kopier en wav-fil e.l. ukomprimeret musikfil ind på harddisken 2 gange (en kontrolfil og den fil, der skal undergå komprimeringen/dekomprimeringen)
- Udfør komprimering og dekomprimering af den ene fil med et helt valgfrit codec (FLAC, Ape, ogg, mp3/4, zip, rar...you name it)
- Lav en binær sammenligning af de to filer (kontrolfilen og den "behandlede"), og hvis denne sammenligning siger de er ens, ja så kunne den originale fil genskabes ud fra den komprimerede, og altså må komprimeringen være lossless.
Jeg er ikke helt sikker, men evt. kan en MD5 sum måske bruges til sammenligningen? Ovenstående gælder jo iøvrigt alle typer filer, uanset om det er billedfiler, worddokumenter eller lydfiler
M.V.H. Søren
|
|
|
Nu kan jeg ikke huske hvilken tråd dette er omtalt i før? Men dette har netop været oppe før, og resultatet var at formaterne var 100% lossless! Man skal bare lige holde øje med om de forskellige komprimerings programmer tilføre meta data til filen, for så passer md5 summen self. ikke 
>> sismofyt Komprimering kan jo ske på mange forskellige måder, og lossless formaterne kan jo sagtens komprimere mange af dataene i en lyd fil, men hovedsagen er at lossless formaterne, fuldstændigt ligesom zip osv., kan rekonstruere dataen fuldstændigt! Men de 75% du snakker om, det er også helt, helt utænkeligt for et lossless format! Såvidt jeg husker så skal man være meget glad hvis man kan lave en FLAC komprimering på mere end 25% (i forhold til wav).
Mpeg formaterne osv. de går jo direkte ind og analysere lyd dataene og piller de dele ud som de mener kan undværes, foruden at indsnævre båndpasset osv. Så denne komprimering kan ikke sammenlignes med lossless formaterne! 
Med hensyn til AAC, så skal jeg ikke gøre mig til ekspert på dette format, men jeg ville da ikke undre mig over om der findes forskellige typer af dette, hvoraf ét af dem er et lossless... Ligesom WMA, hvor også ét af dem er 100% lossless, men det man normalt forstår ved WMA, er jo et komprimeret format. Men dem man downloader fra iDunes osv. de er self. ikke lossless, og det ses jo let på størrelsen!
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mangler stadig at høre musik gengivet fra en Pc. (uanset hvilken og hvor god samt hvor godt lydkort mm.) eller en kopieret skive, der når en oprindlig cd. skibe afspillet "bare" fra mit eget cd. / cad. setup, til sokkeholderne..
Det lyder bare ikke godt nok!..
Skal dog ikke afvise at det måske vil komme en dag???
En her nævnte en 80000 kr. cd.... !?? her kan vi tage eks. en Accuphase DP75 som eks.
(kender faktisk en der har en sådan, ) og her kan jeg sige at her kommer en gengivelse som INTET pc baseret bare kommer en bitte smule i nærhedan af!..
Men ok! hvis det er god nok lyd til jer så fred med det!...
Vil blot citere et citat set her inde et sted. Hvis man ikke støtter og kræver kvalitet?... er man med til at afskaffe den!
Det er nok desverre lidt det vi ser pt. med net hentet musik, komprimerting, mp3 & 4 mm. pc. baseret afspilning og kopiering mm. 
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var vidst Ghammel og Suhr der skrev: Hvis man ikke kræver kvalitet, er man med til at afskaffe den. Et fint citat.
Man kunne passende følge op og skrive: Hvis man ikke tænker kritisk, er man ukritisk. 
Men fint nok du har lutter dårlige erfaringer der hvor du har prøvet det. Du skøjter desværre legende let over samtlige spørgsmål, men det må jeg jo så tage til efterretning. At tale om at afspille MP3 er helt malplaceret.
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
|
Jeg mangler stadig at høre musik gengivet fra en Pc. (uanset hvilken og hvor god samt hvor godt lydkort mm.) eller en kopieret skive, der når en oprindlig cd. skibe afspillet "bare" fra mit eget cd. / cad. setup, til sokkeholderne..
Det lyder bare ikke godt nok!..
Skal dog ikke afvise at det måske vil komme en dag???
En her nævnte en 80000 kr. cd.... !?? her kan vi tage eks. en Accuphase DP75 som eks.
(kender faktisk en der har en sådan, ) og her kan jeg sige at her kommer en gengivelse som INTET pc baseret bare kommer en bitte smule i nærhedan af!..
Men ok! hvis det er god nok lyd til jer så fred med det!...
Vil blot citere et citat set her inde et sted. Hvis man ikke støtter og kræver kvalitet?... er man med til at afskaffe den!
Det er nok desverre lidt det vi ser pt. med net hentet musik, komprimerting, mp3 & 4 mm. pc. baseret afspilning og kopiering mm. 
Og en diskussion som denne er netop vigtig, for at vi almindelige dødelige kan kræve bedre kvalitet i downloads og andre fremtidige formater. Her kommer du desværre overhovedet ikke med nogen brugbare erfaringer, eller betragtninger. Jeg kan ikke se det epokegørende i, at det er muligt at købe en god cd spiller til 80.000......
mvh
Bonné
mvh. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Krede :) Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 398
|
| Sendt: 10 November 2006 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 11 November 2006 kl. 07:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
Nu er der forhåbentligt ikke nogen her der bliver nervøse når de finder ud af at DVDA og SACD også anvender kompression, endda uden tab af "ord", ja man kan måske blive helt målløs.  |
|
|
Præcis - lidt mere om dette kan læses her (specifikt om DVD-Audio):
http://www.paulstubblebine.com/dvda/da_co.php
|
| Til top |
|
| |