Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 17:51   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Hvorfor købe en HD dvd afspiller nu? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 10 November 2006 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
så fatter jeg bare ikke hvorfor der er nogle der mener at alle i film branchen skal til at skifte deres kameraer ud med nye HD cams... ? hvis deres opløsning og billedkvalitet allerede er deroppe over.

Fordi celluid er p***e dyrt, hamrende besværligt og ikke kan genbruges - og i øvrigt er publikum tilfredse med den kvalitet HD video kan levere.

Så det er ud fra et cost/benefit synspunkt et logisk valg...

- men en "rigtig" filmstrimmel giver altså klart bedre kvalitet, desværre kun marginalt i forhold til omkostningerne forbundet med at optage på celluid.

MVH.

Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Simon R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 November 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
Hejsa, jeg har et par spørgsmål omkring HD dvd formatet.

først så kan jeg forstå at man er på kanten til at udgive en masse dvd film (nye og gamle) i HD dvd format, men hvorfor? er det ikke meningen at selve filmen SKAL være optaget i HD format dvs med et HD kamera osv, for at få HD kvaliteten?

Øh nej. 99% af alle film er optaget på 35mm film, som er "lidt" bedre end et almindeligt PAL video-signal på 720x576 pixels. Nogle gang vil film være bedre kvalitet end materiale optaget med HD, andre gange vil HD materiale måske have en fordel. Men indtil HD kom frem, brugte man opløsninger man endte kaldte "4k" eller "2k" til at lave effekter (på computer) der skulle komplementere materiale optaget på film. Dvs. opløsninger på 2000 punkter eller 4000 punkter i bredden. Dvs. højere eller lig med den højeste HD opløsning der findes PT.

Du har ret i at hvis man bare tager en DVD og så overfører den til HD DVD vil det ikke blive pænere, faktisk lidt grimmere fordi filmen får en gang ekstra kompression/dekompression:) Men så dumme er filmselskaberne vist heller ikke... Så de går tilbage og finder en 35mm kopi af filmen, eller en HD digital udgave, og laver DVD'en ud fra den.

Til top Vis Simon R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R.

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 November 2006 kl. 14:45 | IP-adresse registreret  

erla MANGE tak for din meget i dybde gående forklaring, blev meget klogere... kender du nogle links til steder der forklarer mere om den slags? er ivrig til at lære mere om det.. :)

lige et enkelt spørgsmål mere.. vil det sige sig at fra "master båndet/det færdige produkt hos film makeren" har en 20x større opløsning og kvalitet end den man ser i biffen/på HD dvd?

Til top Vis mdpedersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mdpedersen

Simon R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:48 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
så fatter jeg bare ikke hvorfor der er nogle der mener at alle i film branchen skal til at skifte deres kameraer ud med nye HD cams... ? hvis deres opløsning og billedkvalitet allerede er deroppe over.

Fordi det er meget nemmere at bruge HD kameraer, da det er digitalt. Du har ingen problemer med støv og hår på filmen, du kan proppe dit materiale direkte ind i en computer. Du slipper for at scanne det fra film til digital og den anden vej igen når det skal vises i biografen. Du sparer kort sagt en masse penge. Derfor:)

Simon R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:

erla MANGE tak for din meget i dybde gående forklaring, blev meget klogere... kender du nogle links til steder der forklarer mere om den slags? er ivrig til at lære mere om det.. :)

lige et enkelt spørgsmål mere.. vil det sige sig at fra "master båndet/det færdige produkt hos film makeren" har en 20x større opløsning og kvalitet end den man ser i biffen/på HD dvd?

Nej, mange film bliver optaget med 2K HD-udstyr, hvilket er nogenlunde eller samme opløsning det ender på på "hjemme HD". Andre bliver optaget i 4K, og jeg tror også de fleste biografer der kører med digital projektion kører 4K. Og hvis du nogensinde har set en digital projiceret film, vil du vide at billedet er skarpere og mere roligt end er traditionelt filmbillede. Så altså er 4K en høj nok opløsning til at give et BEDRE billede end en traditionel 35mm kopi. Film bliver også hurtigt slidt. Jeg har hørt at Dolby Digital sporet ikke virker mere efter gangske få (under 100) visninger fx. Så det er klart en fordel for både publikum og biograferne at køre digitale visninger.

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

det forvirrer mig bare at når man så kan se de nye trailere på apples hjemmeside i HD format, er kvaliteten EKSTREM god... for eksempel i http://www.apple.com/trailers/sony/curseofthegoldenflower/ traileren, er kvaliteten bedre end jeg nogensinde har set før på film.. derfor troede jeg bare at det var en helt ny og "BEDRE" måde at lave film på hvis du forstår mig :) men er nu overbevidst om at 35 mm film stadig yder den bedste kvalitet... :)

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

og forresten er jeg meget meget glad for at ha fundet dette forum.. i er meget hjælpsomme.. tusind tak :)

Simon Ravn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004
Sendt: 10 November 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
det forvirrer mig bare at når man så kan se de nye trailere på apples hjemmeside i HD format, er kvaliteten EKSTREM god... for eksempel i http://www.apple.com/trailers/sony/curseofthegoldenflower/ traileren, er kvaliteten bedre end jeg nogensinde har set før på film.. derfor troede jeg bare at det var en helt ny og "BEDRE" måde at lave film på hvis du forstår mig :) men er nu overbevidst om at 64 mm film stadig yder den bedste kvalitet... :)

Ja, kvaliteten på trailere i HD er i... HD-kvalitet. Dvs. den kvalitet du kan forvente på en HD DVD/BlueRay udgave af filmen. Filmene er for hovedpartens vedkommende stadig skudt først og fremmest på 35mm. Grunden til at de begynder at lægge trailerne ud i HD nu er selvf. fordi HD-formatet er ved at vinde indpas, OG fordi folk har fået hurtigere internetforbindelser, så det faktisk er realistisk at folk kan hente de her højkvalitets-trailers uden de skal vente i flere timer:)

Til top Vis Simon Ravn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon Ravn

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 10 November 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

"OG fordi folk har fået hurtigere internetforbindelser, så det faktisk er realistisk at folk kan hente de her højkvalitets-trailers uden de skal vente i flere timer:)"

Derfor kan HD-DVD og Blu-Ray, kun havde en kort levetid, fremtiden er internette, der er hurtig og smarte, og man skal ikke ud fra sin dør, udlejnings foretninger tid er talt.

Grund til at gå fra 35mm film til 4K digital filmkamera, er at det er billiger, og letter af bruge (rå film er meget dyret), selv om der stadig er problemer med at opbevart det (det fylder), der skal nogle store HD diske til.

Og fremtide tilhøre Digitale biografer, så er det smart at holde det 100% fra start til slut, og vi kan så få fordel af det, med HD-DVD og Blu-Ray plus HD TV.

Hvis der bliver salg i HD som vi kender i dag, ville vi nok også se 4K, i Hjemmebiografen, i fremtide ville bl.a. Blu-Ray kunne opbevare en så højopløsning.

Så den dag hvor, man uden problerm kan lave en hjemmebif med et 10m bred bilde eller få et TV der fylder hele vægen, er nok ikke så langt ud i fremtiden, udgangs opløsningen er der i dag og kan ses i din lokal digital biograf.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 10 November 2006 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Nu er det een ting at kunne hente en trailer eller noget der kaldes HD på nettet, men hvis folk skulle hente en film på 50 GB over nettet (forudsat nogen ville udbyde det), så tager det alligevel en del tid med nutidens forbindelser.

Om 10 år kan det godt være, at alt er den vej, men horisonten for Bluray og HD-DVD er vel også en del kortere end det.

Altså, jeg siger ikke at der ikke vil komme muligheder, blot at jeg tror deres udbredelse er overvurderet, i hvert fald er vores bredbåndshastighed ikke eneste faktor. Allerede nu findes der jo enkelte tilbud på TV2 Sputnik samt video on demand i USA, og de har ikke ligefrem revolutioneret verden efter hvad jeg har læst. Microsoft nye tilbud med HD-film til XBoxLive eller hvad det hedder er jo heller ikke nogen revolution i billedkvalietet ser det ud til, da der er tale om WMV-HD i størrelsesorden 4-5 GB pr film.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 November 2006 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

nu har jeg desværre aldrig set en digital projiceret film i biografen før da vi stadig kører med de gamle film fremvisere her i odense :)

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 November 2006 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

En flot 35mm kopi i CinemaScope kan have hvad der 'svarer til' ca. 5.000 * 4.000 liniers opløsning, men en nøjagtig sammenligning med det digitale format er lidt svær, da man ikke regner i 'pixels' når vi snakker analoge medier som 35mm. 

Derudover er 35mm ikke begrænset af 256 gråskalaniveauer eller 8-12 bit farvedybde som dets digitale alteregoer. 35mm kan vise alle farver og gråtoner. Der er nok data/information i en 35mm master til at filmscanneren kan trække hvad der svarer til 24 bit ud for hver pixel, men den kan kun 'oversætte' det til 8-12 bit.

Det skal så ikke læses som om at 35mm har 2-3 gange 'bedre' farvegengivelse end digitale visninger, men der er synlig forskel - selv for det utrænede øje.

Langt de fleste digitale biografprojektorer er 2K DLP 3chip maskiner med præcisionsfremstillet optik. Det varer lidt tid før vi vil begynde at se 4K vinde indpas.

Revenge Of The Sith, Collateral m.fl er optaget med 1080p digitale HD kameraer fra Sony (Attack Of The Clones har en lidt anderledes opløsning - kan ikke lige huske den) - det ser rigtigt flot ud på 1080p displays (når kilden ligeledes er 1080p) men problemet kan blive (når industrien bevæger sig imod 4K), at der ikke er mere information i masteren end netop de 1080 linier. 35mm masteren har derimod rigeligt med information til en 4K master med reel ekstra billedinformation.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 November 2006 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Vedr. Revenge Of The Sith er live optaglsern optage i 1080, men alle SF er lavet i 4k og den orginale master nok er også er i 4k, så film folk er på vej mod 4k, 4k er fremtidens digital biograf format.

Det har altid været god latin, at optage SF i en højeropløsning end liv optaglse, i film dage før digital, bilv live opraget med 35 mm og SF med 70mm.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Vedr. Revenge Of The Sith er live optaglsern optage i 1080, men alle SF er lavet i 4k og den orginale master nok er også er i 4k, så film folk er på vej mod 4k, 4k er fremtidens digital biograf format.

Til den tid har George Lucas vel allerede lavet 3 nye forskellige versioner af ROTS og optaget skuespillerne igen med nye kameraer.

Men det er lidt tankevækkende at The Empire Strikes Back har potentiale til at se flottere ud i 4K end ROTS, hvis masteren er i prime condition.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

kanon svar fra alle sammen, mange tak... er der lige nogen igen der kunne forklare mig hvad en 4k er igen? er det lige som erla skrev med en 35mm film at man kalder det for en 4k "opløsning"?

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

mdpedersen skrev:
kanon svar fra alle sammen, mange tak... er der lige nogen igen der kunne forklare mig hvad en 4k er igen? er det lige som erla skrev med en 35mm film at man kalder det for en 4k "opløsning"?

I det digitale regi:

CinemaScope: 4096 × 1714 pixels

WideScreen: 3996 × 2160 pixels

Som førnævnt svarer en god analog 35mm kopi ca. til digital 4K opløsning når man sammenligner detaljeringsgrad/skarphed.

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

men cinemascope bliver da ikke brugt særlig meget mere gør det? det er da hele i widescreen?

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 11 November 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

cinemascope bliv skam, stadig brugt, den enste from der gør det mulig for at fylde hele lærred i biografen ud, men at Star Wars også var cinemascope, i digital udgave, ved så bare ikke om men bruger en from for optik på samme måde som til normal cinemascope film.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
cinemascope bliv skam, stadig brugt, den enste from der gør det mulig for at fylde hele lærred i biografen ud, men at Star Wars også var cinemascope, i digital udgave, ved så bare ikke om men bruger en from for optik på samme måde som til normal cinemascope film.

Barcos DLP biografprojektor kan f.eks have 2048*1080 pixel opløsning - dvs. 2K. De to digitale formater til 2K er

CinemaScope: 2048*858

WideScreen: 1998*1080

- dvs. panelerne er istand til at vise begge formater. Jeg mener man kan få special optik til en digital biografprojektor, men om det er påkrævet for at kunne veksle optisk imellem CS og WS ved jeg ærligt talt ikke (men logikken siger mig at det må det være).  

Og ja - film i CS produceres stadigvæk i stor stil - specielt i USA. Men Danmark er også ved at være med - Fam. Gregersen, Kongekabale m.fl.

mdpedersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 November 2006 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

janwa skrev:

Barcos DLP biografprojektor kan f.eks have 2048*1080 pixel opløsning - dvs. 2K. De to digitale formater til 2K er

CinemaScope: 2048*858

WideScreen: 1998*1080

- dvs. panelerne er istand til at vise begge formater. Jeg mener man kan få special optik til en digital biografprojektor, men om det er påkrævet for at kunne veksle optisk imellem CS og WS ved jeg ærligt talt ikke (men logikken siger mig at det må det være).  

Og ja - film i CS produceres stadigvæk i stor stil - specielt i USA. Men Danmark er også ved at være med - Fam. Gregersen, Kongekabale m.fl.

er der nogen der har nogle gode link til sider hvor jeg kan gøre mig mere klog på dette område? vil gerne vide mere omkring på hvad forskellen er mellem de forskellige formater osv, i det hele taget bare vide mere om "filmmaking" :)

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes