Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: HIFI er ikke en smagssag (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 12 December 2003 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

micjac skrev:

TABU:

Hvad nu hvis man er psykisk 'forkølet'. Samme musik/anlæg
giver mig ikke nødvendigvis samme lytteoplevelse fra gang til
gang.

Nå, det var et sidespring. Men mine ører hører ikke det samme.

Kan man mon ubevidst beslutte hvad man vil høre?

Ja den psykologiske faktor spiller ind her det er jeg rimelig sikker på. Så her er endu en faldgrube.

Jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle spille ind ved hørelsen når man f.eks. kan blive rask/tabe sig eller andet af at spise kalktabletter hvis man bare tror at de virker..

Nyt DIY system under opbygning...
Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2003 kl. 15:29 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

micjac skrev:

TABU:

gang.

Ja den psykologiske faktor spiller ind her det er jeg rimelig sikker på. Så her er endu en faldgrube.

Jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle spille ind ved hørelsen når man f.eks. kan blive rask/tabe sig eller andet af at spise kalktabletter hvis man bare tror at de virker..

I Begyndelsen: Ja
I længden: Nej
Man bliver både bevidst og ubevidst træt af, hvis der skulle være ét eler andet galt.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2003 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
LGrau skrev:

micjac skrev:

TABU:

gang.

Man bliver både bevidst og ubevidst træt af, hvis der skulle være ét eler andet galt.

Hej Kurt.

Ja det tror jeg du har ret i,

Det er måske derfor at man bliver lidt træt af lyden/finder fejl når først glæden ved anskaffelsen begynder at fortage sig..

Til top Vis LGrau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LGrau Besøg LGrau's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 December 2003 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ronin skrev:

Tsk tsk, modsigelser og modsigelser! Drop det - du fisker efter det samme som altid, og ydermere - snak for dig selv, og lad være med at tro at du taler på vegne af flere folk!

Du lider selv af tendensen "SMAG" - dette lille citat fortæller ihvertfald selv lidt:

Citat Bojer : "B&W sover og har efter min smag ikke fået mere musik gennem højtaleren de sidste 10 år men ja de har ændret klang egenskaber lidt."

Efter din smag??? Betyder det så at du ikke har smag eller??

Godt set men læs lige tråden igen så vil du opdage at ham jeg skriver med er en rimelig ny i forummet så jeg vil ikke skræmme ham væk og skriver derfor i blødere vendinger. Havd jeg skrevet direkte at B&W ikke fungere fordi de spiller forkert fordi de udglatter alt liv og forskelle ville han jo nok tro jeg var skør. Senere skal han nok få det hele.

Jep, godt set - dårligt argument!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 December 2003 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

Hej Kurt.

Ja det tror jeg du har ret i,

Det er måske derfor at man bliver lidt træt af lyden/finder fejl når først glæden ved anskaffelsen begynder at fortage sig..

[/QUOTE]
Det tror jeg er et ganske fornuftigt bud.
Selvsuggestionen har virkning en tid, så skal der andre boller på suppen.Ingen kan jo ligesom være i tvivl om, at der er hug og dynamik i IRL. Det kan jo ligefrem være skræmmende. Til gengæld kan det være så blidt og blødt også.
HIFI er for det meste kun i besiddelse af dynamikken i meget afgrænsede frekvens afsnit. Indbildningen er simpelthen ikke kraftig nok til, at holde den gående over længere tid, med mindre der er noget om snakken.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2003 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:
Jonas bojer skrev:
Ikke Slipsefyr skrev:

Den metode er da lig nul da du overhovedet ikke ved hvordan den solo egentlig skal lyde.Du vælger jo bare at tro at der hvor den lyder bedst er det mest rigtige. Er det ikke smag om jeg må be.?

Hold nu fast.

Nej jeg ved ikke havd der er på pladerne. MEN mine erfaringer siger at de anlæg som farver ligesom flader tingene ud og laver mindre forskelle. Så derfor er det min mening at jo større forskelle jo mere HIFI, for tilføjer du noget kunstigt så kommer det på alle pladerne "glatter ud" og det er = mindre forskelle.

Kunne du følge mig her ?

Sagtens Bojer, jeg har været musiker siden jeg var 5 år og hørt massere af forskelle gennem mit halvlange liv.

See, jeg har nogle demobånd. Disse demo bånd lyder bedre på mit anlæg end i de studier de er indspillet. Hvorfor nu det??.Joo, mit anlæg er ganske enkelt bedre end det udstyr der blev andvendt i studiet dengang.Det vil sige at der ligger altså nogen informationer på de bånd som vi dengang ikke kunne høre da vi mixede det. Man kan også vende det om at sige at det er mit anlæg der farver. Det gør det, det ved (lidt) jeg og det er helt bevidst men men, man kan under ingen omstændigheder gengive noget på en cd som ikke ligger der. Et kabel kan feks.ikke skabe et perspektiv hvis det ikke ligger på cdén. Men du kan ændre klangen.

Så det er fluekneppri at blive ved at diskutere hvad der er mest rigtigt når man kan hive ting frem på noget matriale som man ikke vidste lå der.

Skide godt det ligger helt i tråd med det jeg mener omkring afspiller kæden. Se med demobåndet er du tættere på orginal materialet nemlig musikeren end vi andre er med cd-pladen er. En cdskive kommer fra et demobånd gennem mixer og over på CD-pladen derfor er dine demo bånd bedre en CD-skiverne.

Der kan jeg godt følge dig og du kan høre dette fordi dit anlæg forstår at spille forskelle, for farvede det glattede den musikken ud og forskellen mellem demobånd og CD-pladen ville blive mindre er vi enige her ?

Ja da, det er vi for en gangs skyld.

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 December 2003 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Jensen, Alex, Ronni og Buddy dog hvad går der af jer ?

Nu er vi åben bart 3 der tør sige at HIFI ikke er en smagssag det er da en begyndelse. (Kurt, LGrau og Jonasbojer)

Jeg tror ikke det er så slemt endda i ligger måske for meget i det ? for når jeg tester ting med folk er vi slæt ikke i tvivl omkring hvad vi høer ligesom det Kurt har skrevet.

Jeg forstår simpelthen ikke at i ikke allerede har set at MIKE-j og jeg giver hinanden spidse bemærkninger så som når jeg skriver "du lytter HIFI og ikke musik" den er jo møntet på Mike-j og jeg er sikekr på han kan holde til det.

Denne tråd som jeg allerede har skrevet 3 gange er en tråd for os som mener at HIFI ikke er en smagssag og derfor kan jeg virkelig ikke se hvordan jeg kan bruge jeres indlæg til noget konstruktivt.

Så kan jeg ikke bede jer pænt om ikke at skrive mere i dette indlæg lave en tråd selv f.esk. "HIFI er en smagssag" der kan i jo så skrive hvad i ønsker ?

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 12 December 2003 kl. 17:25 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
Hej Miju m.fl.

Jeg har ved et par lejligheder kunnet iagttage hvordan Jonas egentlig vurderer lydkvalitet.
Bortset fra, at der nok er visse elementer som jeg stiller meget skrappe krav til, og hvor Jonas måske ikke lige er så hård og omvendt, så er det alligevel min klare fornemmelse at vi har hørt det samme.

Dette er nemlig noget meget vigtigt du nævner her. F.eks. når du benytter din sætte ind metode så lytter du efter hvad egen lyd anlægget bidrager med. Jeg gør det på en anden måde. Jeg lytter efter hvor mange forskelle jeg får frem specielt i melodi og udsving i instrumenterne. Det interssante ved os mine øjne er ikke at vi er uenige men at vi har mål som ikke er styret af vores smag så når verden er ideel har vi nok samme anlæg.

Hvis jeg forstår dig ret Kurt så vil du have så få ændringer når du bruger isætte metoden altså så neutral et anlæg og jeg vil ikke have at der fjernes noget melodi eller tilføjes noget kunstigt vi angriber måske tingene fra hver sin side ind mod midten.

For det meste da, er vor vurdering i retning "rigtigt" eller "forkert" også i fornuftig overensstemmelse. Her kan der dog godt være enkelte undtagelser, men der forsøges da altid, at nå i retning af en konceptuel forståelse. Det skal forstås i den retning, at vi begge ender med at vide, hvorfor vurderingen er således, og det er jo da, alt andet lige, et skridt i den rigtige retning.

Nemlig vi høre det samme men ligger blot vægt på noget forskelligt.

Vi kan med andre ord høre det samme, der kan derimod godt være mindre uenigheder om hvorvidt det er et skridt mod mere IRL eller modsat.
Typisk vil den slags dog falde i hak, når der er foretaget flere eksperimenter, der selvfølgelig og helt naturligt viser, at jeg igen har ret .

HIHI

Det der er sjovt er med andre ord undersøgelsen af et fænomen el. lign. Ikke så meget at diskutere om den ene eller den anden er rigtig klog.

Nemlig fordybelsen er noget at det sjove specielt i denne verden som køre så hurtigt og ja jeg får lyttet en masse også uden at analycere hele tiden.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 December 2003 kl. 17:30 | IP-adresse registreret  

Hej Jensen, Alex & Buddy!

Jeg kan læse hvad i skriver, men jeg forstår ikke helt idéen.

Enlighten me, would You? please!

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 December 2003 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

Kurt Kubik skrev:
Hej Miju m.fl.

Jeg har ved et par lejligheder kunnet iagttage hvordan Jonas egentlig vurderer lydkvalitet.
Bortset fra, at der nok er visse elementer som jeg stiller meget skrappe krav til, og hvor Jonas måske ikke lige er så hård og omvendt, så er det alligevel min klare fornemmelse at vi har hørt det samme.

Dette er nemlig noget meget vigtigt du nævner her. F.eks. når du benytter din sætte ind metode så lytter du efter hvad egen lyd anlægget bidrager med. Jeg gør det på en anden måde. Jeg lytter efter hvor mange forskelle jeg får frem specielt i melodi og udsving i instrumenterne. Det interssante ved os mine øjne er ikke at vi er uenige men at vi har mål som ikke er styret af vores smag så når verden er ideel har vi nok samme anlæg.

Hvis jeg forstår dig ret Kurt så vil du have så få ændringer når du bruger isætte metoden altså så neutral et anlæg og jeg vil ikke have at der fjernes noget melodi eller tilføjes noget kunstigt vi angriber måske tingene fra hver sin side ind mod midten.

For det meste da, er vor vurdering i retning "rigtigt" eller "forkert" også i fornuftig overensstemmelse. Her kan der dog godt være enkelte undtagelser, men der forsøges da altid, at nå i retning af en konceptuel forståelse. Det skal forstås i den retning, at vi begge ender med at vide, hvorfor vurderingen er således, og det er jo da, alt andet lige, et skridt i den rigtige retning.

Nemlig vi høre det samme men ligger blot vægt på noget forskelligt.

Vi kan med andre ord høre det samme, der kan derimod godt være mindre uenigheder om hvorvidt det er et skridt mod mere IRL eller modsat.
Typisk vil den slags dog falde i hak, når der er foretaget flere eksperimenter, der selvfølgelig og helt naturligt viser, at jeg igen har ret .

HIHI

Det der er sjovt er med andre ord undersøgelsen af et fænomen el. lign. Ikke så meget at diskutere om den ene eller den anden er rigtig klog.

Nemlig fordybelsen er noget at det sjove specielt i denne verden som køre så hurtigt og ja jeg får lyttet en masse også uden at analycere hele tiden.

Cita: Jonas "Nemlig vi høre det samme men ligger blot vægt på noget forskelligt."

Hvis dette citat ikke er selvmodsigende så det batter så ved jeg ikke hvad det ellers er ? -det er netop med den sætning subjektivt.

Over and out

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 December 2003 kl. 17:52 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer

I har ikke forskellene i musikken med, i lytter HIFI som densen engang skrev derfor kan i ikke høre det, i udelukker simpelthen nogle parametre.

[/QUOTE skrev:

Pis med dig Jonas!! tror du at du er DEN ENESTE!! der kan lytte forskelle og ved hvad det er!!???

Gud har vi sgu da forskellene med!! hvordan kan du sidde og påstå at vi ikke har d

Pis med dig Jonas!! tror du at du er DEN ENESTE!! der kan lytte forskelle og ved hvad det er!!???

Gud har vi sgu da forskellene med!! hvordan kan du sidde og påstå at vi ikke har det og vi lytter detaljer!!  har du nogensinde hørt gennem mine øre?? NEJ VEL!!!! 

Når jeg / andre jeg kender og sikkert flere her inde lytter lytter vi på ALT!!!!!!   jeg tror mere det er DIG!! der udelukker flere parametre!!..

En udtalelse som det du der prestere Jonas er TOPMÅLET! af arogance!!.. 

Det er det samme som at sige : HVIS I IKKE KAN HØRE AT DET JEG SYNTES VISER STØRST FORSKELLE ER!! DET DER VISER STØRST FORSKELLE!!?? SÅ KAN I IKKE LYTTE FORSKELLE OG VED IKKE HVORDAN MAN LYTTER!!..

Og er dette din holdning så er der faktisk ikke meget at debatere eller snakke om her inde!! ..

Så har du sat dig på selvbestaltet trone hvorpå du sidder og ser ned på alle os andre uvidende fjolser!!..

Og DET!! kan man ikke argumentere med eller mod!...  kun BRÆKKE SIG OVER!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 12 December 2003 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Har iøvrigt lyttet indgående på cd12. både hjemme hos mig og hos Kristian samt hos Morten og en til..

Den spiller GODT!! den besider nogle fine musikalske egenskaber!!

Men hvad angår korekthed og visning af forskelle, så overgås den endda af en 14 år gammel Denon DCD3560!!!!

Denon mskinen besider dog langtfra samme musikalske fornæmmelse!! men forskelle samt ikke mindst detaljer!! viser den klart flere af!! den viser helt klart støre forskelle på kabler og andet udstyr samt de mindste ændringer her... samt meget støre forskelle på de anvendte plader og endda de forskellige numre på disse!!..

Andre parametre er den dog en smule overhalet på efterhånden!.. men det var under alle omstændigheder et gevaldigt skud for "boven" på dine forskelle som eneste og vigtigste parameter!!

Så meget for de forskelle som bedømmelse af mest rigtigt!..

Og hvad angår både forskels visning og musikalitet, så overgås denne helt sikkert af dCS. samt Gryphon...

Marklevinson ML390S viser også klart tydligere forskelle både i musikken og på div. dele i anlæget mm. men virker i sammenligning en smule klinisk!..  her fortrækker jeg personligt cd12 ( men det er jo en smags sag!! ingen tvivl om at ML. sikkert ER!! mere RIGTIG!!)

Skulle jeg vælge frit så er dCS sikkert mest korekt i sin gengivelse og viser ALLER!! størst og flest detaljer på alt!!...

Hvad lyder bedst og samtidig mest rigtigt efter min smag?? tjaa.. det må blive Gryphon maskinen!! den ville være MIT! valg!! any time over cd12!!

Men hvad angår forskels visning så er din relativ nye 150000 kr. cd12 ikke stort edre en en 14 år gammel Denon DCD3560 OG DET ER JO TANKEVÆKKENDE!!..

Men så meget for "dine" forskelle Jonas!!... 

De er og bliver kun en del af det hele!!.. og kan ikke bruges til andet end at vurdere maskinens opløsnings og detaljeringe evne!!..

Så I BUND OG GRUND ER DET DIG!! DER ER DETALJE LYTTEREN JONAS!!!

mvh.

Mike.

Ps :

Jeg takker iøvrigt for tippet med at sammenligne de to!! cd12 & DCD3560 ( Denon som andet end drev altså stand alone mod disse nye maskine!.. det havde jeg faktisk ikke tænkt på. )

you konw who you are!!!!  

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 December 2003 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Har iøvrigt lyttet indgående på cd12. både hjemme hos mig og hos Kristian samt hos Morten og en til..

Den spiller GODT!! den besider nogle fine musikalske egenskaber!!

Men hvad angår korekthed og visning af forskelle, så overgås den endda af en 14 år gammel Denon DCD3560!!!!

Denon mskinen besider dog langtfra samme musikalske fornæmmelse!! men forskelle samt ikke mindst detaljer!! viser den klart flere af!! den viser helt klart støre forskelle på kabler og andet udstyr samt de mindste ændringer her... samt meget støre forskelle på de anvendte plader og endda de forskellige numre på disse!!..

Andre parametre er den dog en smule overhalet på efterhånden!.. men det var under alle omstændigheder et gevaldigt skud for "boven" på dine forskelle som eneste og vigtigste parameter!!

Så meget for de forskelle som bedømmelse af mest rigtigt!..

Og hvad angår både forskels visning og musikalitet, så overgås denne helt sikkert af dCS. samt Gryphon...

Marklevinson ML390S viser også klart tydligere forskelle både i musikken og på div. dele i anlæget mm. men virker i sammenligning en smule klinisk!..  her fortrækker jeg personligt cd12 ( men det er jo en smags sag!! ingen tvivl om at ML. sikkert ER!! mere RIGTIG!!)

Skulle jeg vælge frit så er dCS sikkert mest korekt i sin gengivelse og viser ALLER!! størst og flest detaljer på alt!!...

Hvad lyder bedst og samtidig mest rigtigt efter min smag?? tjaa.. det må blive Gryphon maskinen!! den ville være MIT! valg!! any time over cd12!!

Men hvad angår forskels visning så er din relativ nye 150000 kr. cd12 ikke stort edre en en 14 år gammel Denon DCD3560 OG DET ER JO TANKEVÆKKENDE!!..

Men så meget for "dine" forskelle Jonas!!... 

De er og bliver kun en del af det hele!!.. og kan ikke bruges til andet end at vurdere maskinens opløsnings og detaljeringe evne!!..

Så I BUND OG GRUND ER DET DIG!! DER ER DETALJE LYTTEREN JONAS!!!

mvh.

Mike.

Ps :

Jeg takker iøvrigt for tippet med at sammenligne de to!! cd12 & DCD3560 ( Denon som andet end drev altså stand alone mod disse nye maskine!.. det havde jeg faktisk ikke tænkt på. )

you konw who you are!!!!  

Det hedder synagi og det er noget som kommer med sammansætning af anlæg.

Jeg har selv prøvet en masse og slæbt min CD12 ud til mange folk også en med sepperart Denon drev som du snakker om. I know who u mean.  

Hvis du sammensætter et anlæg som har nogle specifikke kvaliteter uden at f.eks. at tænke på forskelle i musikalitet så er det korrekt at CD12 ikke distancere sig særligt meget eller endda trækker sig tilbage og lyder fjern det har jeg oplevet. Derfor har jeg her nævnt synagi for er hele afspiller kæden myntet påforskelle og musikalitet er der ikke nogen tvivl. Slæber man så denne Denon hjem til mig til et tunet anlæg er der meget større forskel mellem cdafspillerne fordi hele anlægget ligger op til at tilade forskellene at komme frem eller sagt på en anden måde tingene bliver ikke ligesom fladet ud. Svært at forklare men perlenemt at demo hvis de to anlæg står over for hinanden.

Det er derfor at når anlægget ikke er tunet og folk der ligger mest vægt på det tekniske og det neutrale så kommer forskellene i det musikalske slet ikke frem det forsvinder næemest ned gennem afspilelr kæden. Men smækker man en mere musikalsk plade på så kan man alligevel godt finde eksempler på musikalitet på et analytisk anlæg. En violin solo træder frem og viser større forskelle i melodien, men slet ikke i en grad der kunne tilfredstille mine krav i det daglige, men personen med denonen ligger også vægt på noget helt andet som har første priotet.

Jeg har ingen slinger i valsen jeg ved hved jeg vil have og det er forskelle i melodi og i musikkens udtryk for det er får mig forskellene mellem musikstykkeren jeg syntes er sjovt, så kan det godt være at en anden tænder på at man kan høre hvilken microfon der er brugt.

Jeg har stadig svært og kan desværre ikke sluge den med at man skal kunne genkende noget IRL eller en microfon jeg VED hvor meget en lille signal kabel kan farve, hvad kan en microfon og 100 vis af meter kabel i et studie så ikke gøre ?

Jeg siger stadig det anlæg eller komponent som viser de største forskelle på hvilken som helst parameter er det anlæg eller komponent som tilægger musikken mindst.

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 December 2003 kl. 01:09 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:

micjac skrev:
TABU: Hvad nu hvis man er psykisk 'forkølet'. Samme musik/anlæg giver mig ikke nødvendigvis samme lytteoplevelse fra gang til gang. Nå, det var et sidespring. Men mine ører hører ikke det samme. Kan man mon ubevidst beslutte hvad man vil høre?

Du bliver ikke rask af kalktabletter. Tror du det så ER du faldet i hullet.

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2003 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
LGrau skrev:

micjac skrev:
TABU: Hvad nu hvis man er psykisk 'forkølet'. Samme musik/anlæg giver mig ikke nødvendigvis samme lytteoplevelse fra gang til gang. Nå, det var et sidespring. Men mine ører hører ikke det samme. Kan man mon ubevidst beslutte hvad man vil høre?

Du bliver ikke rask af kalktabletter. Tror du det så ER du faldet i hullet.

Waal

Det er kaldet Placebo effekt i lægevidenskaben, der kan findes utallige sider om effekten. en hurtig søgning gav denne side :

http://www.molbio.ku.dk/molbiopages/abk/personalpages/Jesper /Tankeplacebo.html

waal
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 December 2003 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

LGrau skrev:
waal skrev:
LGrau skrev:

micjac skrev:

Du bliver ikke rask af kalktabletter. Tror du det så ER du faldet i hullet. Waal

Det er kaldet Placebo effekt i lægevidenskaben, der kan findes utallige sider om effekten. en hurtig søgning gav denne side :

Du er ikke alene faldet i hullet, du har også (tror du) selskab. Hvis kalktabletter havde den virkning du åbenbart tror så havde vi midlet mod alt - uden bivirkninger.

Masser af sygdomme heler kroppen selv (f.eks. knoglebrud) Andre heler ikke sig selv, og her hjælper kalktabletter heller ikke.

Kalktabletten er valgt fordi den er aldeles virkningsløs

Placebo er iøvrigt et af de mest misbrugte begreber i Hifi miljøet, en luftig størrelse der tages i brug når argumenterne er løbet hjemmefra.

Skal du efterligne midicinske undersøgelser i hifi sammenhæng skal kontrolobjektet (kabel, forstækrer ell. lign.) være virkningsløst, så er testen hurtigt overstået.

Waal
Til top Vis waal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af waal

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 December 2003 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Kurt Kubik skrev:
Hej Jensen, Alex & Buddy!

Jeg kan læse hvad i skriver, men jeg forstår ikke helt idéen.

Enlighten me, would You? please!

Jo kan jeg skam , hifi er en smags sag , og den kan man ikke løbe fra , for hvis det ikke var det , ville alt lyde ends , og det var ikke Linn lyden .

slut herfra , jeg synes alt i alt dette indlæg er en gang pis .

musik er også en smags sag eller  ? .

Om man kan lide ML Linn krell eller hvad , er jeg total ligeglad med men at tro , (det jeg har er det rigtig er så langt ude , nej det er det ikke for det er og bliver en smags sag )

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

LGrau
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2003 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

waal skrev:
LGrau skrev:
waal skrev:
LGrau skrev:

micjac skrev:

Du bliver ikke rask af kalktabletter. Tror du det så ER du faldet i hullet. Waal

Du er ikke alene faldet i hullet, du har også (tror du) selskab. Hvis kalktabletter havde den virkning du åbenbart tror så havde vi midlet mod alt - uden bivirkninger.

Masser af sygdomme heler kroppen selv (f.eks. knoglebrud) Andre heler ikke sig selv, og her hjælper kalktabletter heller ikke.

Kalktabletten er valgt fordi den er aldeles virkningsløs

Placebo er iøvrigt et af de mest misbrugte begreber i Hifi miljøet, en luftig størrelse der tages i brug når argumenterne er løbet hjemmefra.

Skal du efterligne midicinske undersøgelser i hifi sammenhæng skal kontrolobjektet (kabel, forstækrer ell. lign.) være virkningsløst, så er testen hurtigt overstået.

Waal

Jeg har ikke studeret fænomenet nærmere, men det er rigtigt som du siger man bliver ikke lægevidenskabeligt set rask.

Men smerterne eller andre ubehag kan evt. dæmpes fordi man tror at medicinen(placebo) man har fået virker mod den lidelse man har.

Jeg er nok ikke så velinformeret men jeg har ikke hørt placebo effekten nævnt i hifisammenhænge.

Du siger at testen hurtigt er overstået hvis man bruger noget virkningsløst ? Jeg ved ikke om jeg forstår dig rigtig men det man skal gøre er at sige at nu indsætter man et nyt kabel som burde lyde bedre. Istedet for laver man næste "lyttetest" med samme kabel..spørgsmålet er så om nogen bliver snydt og tror det nu lyder bedre ?

Det kunne eksempelvis være udskiftning af det medfølgende kabel til et hundedyrt kabel. I dette tilfælde vil man ikke forvente nogen god lyd fra førstenævnte og derved ikke lytte ligeså intenst som man vil gøre når det senere påståes at et dyrt kabel isættes. Derved vil man evt. høre flere detaljer eller andet ved sidste kabel, som man så synes er bedre..

Jeg vil lige tilsidst sige at jeg ikke har undersøgt fænomenet nærmere, men at jeg bare tog det op fordi det evt. kunne være en effekt man skal være opmærksom på når man lytter.

Grundlæggende kan man vel sige at optimalt skal man have samme forventninger til alle enheder der sættes på uanset prisklasse for ikke at snyde sig selv.

Det kan godt være at fænomenet er størst for personer uden stor lytteerfaring.

Eller måske har den psykologiske faktor intet at sige...jeg ved det ikke, men naiv som jeg er tror jeg det.

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 13 December 2003 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:

hej i HIFI landet

Dette er ikke et indlæg der er lavet for vi skal diskutere om HIHI er en smagssag men et indlæg for os som mener at HIFI ikke er en smagssag og der er et endegyldigt mål at gå efter.

Så hvis du mener at HIFI er subjektiv og en smagssag og f.eks. mener man kan spæde anlægget op med farvede kabler så vil jeg bede dig om at holde dig langt væk fra denne tråd TAK.

SÅ har man sgu også oplevet det - en person der mener at han ved alting bedst og derfor beder alle vantro til at lade være med at deltage i en åben debat!!!!

Beklager - sådan fungerer det ikke. Det er altid op til dig selv om du ønsker at deltage i en debat, men det er ikke op til dig hvem der deltager - men mindre du er blevet moderator..

"hvis du ikke har samme holdning som mig, gider jeg ikke tale med dig" - flot nok

Ps. Hvad har farvede kabler og anden opfattelse af lyd end dig at gøre med hindanden?? Mener du at alle som ikke giver dig ret, og mener at de har ligeså meget ret til at syntes deres "smag i lyd", er lige så valid som din, pr automatik tror at perler i håret og grønne kabler giver bedre lyd???

Vi er mange der lytter til musikken istedet for at kigge på pris-sedlen..

Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Sendt: 13 December 2003 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

falk skrev:
Jonas bojer skrev:

hej i HIFI landet

Dette er ikke et indlæg der er lavet for vi skal diskutere om HIHI er en smagssag men et indlæg for os som mener at HIFI ikke er en smagssag og der er et endegyldigt mål at gå efter.

Så hvis du mener at HIFI er subjektiv og en smagssag og f.eks. mener man kan spæde anlægget op med farvede kabler så vil jeg bede dig om at holde dig langt væk fra denne tråd TAK.

SÅ har man sgu også oplevet det - en person der mener at han ved alting bedst og derfor beder alle vantro til at lade være med at deltage i en åben debat!!!!

Beklager - sådan fungerer det ikke. Det er altid op til dig selv om du ønsker at deltage i en debat, men det er ikke op til dig hvem der deltager - men mindre du er blevet moderator..

"hvis du ikke har samme holdning som mig, gider jeg ikke tale med dig" - flot nok

Ps. Hvad har farvede kabler og anden opfattelse af lyd end dig at gøre med hindanden?? Mener du at alle som ikke giver dig ret, og mener at de har ligeså meget ret til at syntes deres "smag i lyd", er lige så valid som din, pr automatik tror at perler i håret og grønne kabler giver bedre lyd???

Vi er mange der lytter til musikken istedet for at kigge på pris-sedlen..

Hejsa Falk er du den samme som Falken ?

Dette handler ikke om rigtigt og forkert det handler om at jeg faktisk får meget mere udaf at teste de ting som folk med samme holdnign som mig forrslår mig. Kurt og LGrau tror ikke hifi er en smagssag og de ting de tester og jeg har været med til er meget mere lærerigt end det kabel mixer ri og skud uden sigte som smagssag folkene har i mine øre.

Er det forkert at mene noget andet ? og er det forkert at mene at HIFI ikek er en smagssat jeg troede jo at der var plads til os alle ?

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes