Emne: HIFI er ikke en smagssag ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6646
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]
Hej Jensen.
Jeg kan kun give dig mere ret i: Hvis man kan lide den lyd der kommer ud så er den hjemme.
Men håbet er at man måske kan finde noget man bedre kan lide.
God tur til tyskland..Du kan vel ikke løfte sløret for målet med din tur ? det plejer jo somregel at være interresante sager du bringer hjem.
[/QUOTE]
Jeg skal ned og hente noget , og kikke på noget andet , men ikke sikkert jeg gide dette da det er stort , lidt for stort .
Og skal sgu derned igen den 18/12 , der skal jeg ned og hente en MC500 sammen med en ven , den er til ham , jeg skal selv hente en efter nytår i BE .
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 621
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jensen.
Jeg kan kun give dig mere ret i: Hvis man kan lide den lyd der kommer ud så er den hjemme.
Men håbet er at man måske kan finde noget man bedre kan lide.
God tur til tyskland..Du kan vel ikke løfte sløret for målet med din tur ? det plejer jo somregel at være interresante sager du bringer hjem.
[/QUOTE]
Jeg skal ned og hente noget , og kikke på noget andet , men ikke sikkert jeg gide dette da det er stort , lidt for stort .
Og skal sgu derned igen den 18/12 , der skal jeg ned og hente en MC500 sammen med en ven , den er til ham , jeg skal selv hente en efter nytår i BE .
[/QUOTE]
Det lyder som om du skal ned og se på lidt :
http://www.kharma.com/
Det er nogle sværvægtere så jeg forstår godt hvis du ikke lige har lyst til at slæbe dem med hjem . __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Hej Peter.
Du har ret med hensyn til forskelmetoden. Den kan også let blive ødelagt hvis der kommer lidt subjektivitet med i billedet.
Men at sammenligne Hifi og bilverdenen er ikke helt korrekt, fordi i bilverdenen har vi ikke nogen absolut reference.
Man kunne i bilverdenen sige hvilken bil kører mest som en Audi A8. Her vil svaret så også blive svært fordi hvad skal der lægges vægt på.
|
|
|
kommer lidt subjektivitet ind i billedet... ja det tør da siges. det er jo et meneske der vurdere dette. det er jo ikke et kalibreret måle instrument.
Så jo, der er ligeså meget subjektivitet den som i alle andre meneske afhængige afgørelser.
|
| Til top |
|
| |
LGrau Forum Bruger

Bruger siden: 12 August 2003 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 2201
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 09:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
LGrau skrev:
|
Hej Peter.
Du har ret med hensyn til forskelmetoden. Den kan også let blive ødelagt hvis der kommer lidt subjektivitet med i billedet.
Men at sammenligne Hifi og bilverdenen er ikke helt korrekt, fordi i bilverdenen har vi ikke nogen absolut reference.
Man kunne i bilverdenen sige hvilken bil kører mest som en Audi A8. Her vil svaret så også blive svært fordi hvad skal der lægges vægt på.
|
|
|
kommer lidt subjektivitet ind i billedet... ja det tør da siges. det er jo et meneske der vurdere dette. det er jo ikke et kalibreret måle instrument.
Så jo, der er ligeså meget subjektivitet den som i alle andre meneske afhængige afgørelser.
|
|
|
Jamen det har du ret i, men stadig er det "kun" i bestemmelsen af hvad der er mest korrekt problemet ligger.
Det kan så godt være at der aldrig kan findes en metode til at bestemme hvad der er mest tro mod materialet... og at det i sidste ende bliver rent subjektivt. men det er jo et andet problem, som selvfølgelig er tæt knyttet til tråden her..
Så måske er det ren utopi at tro at man kan finde det mest korrekte. Men det rører stadig ikke ved det faktum at hifi ikke er subjektivt.
Jeg ved godt at dette er lidt ordkløveri, men jeg vil bare prøve at slå fast at korrekt HIFI gengivelse ikke er en subjetiv størrelse, men at udvælgelsen måske altid bliver det.
Jeg ved ikke om denne tråd fører til noget overhovedet men det kunne være interessant hvis der kunne komme nogle forslag til hvordan man objektivt kan gå frem. __________________ Mvh Lennart
Nyt DIY system under opbygning...
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
Peter skrev:
LGrau skrev:
|
Hej Peter.
|
|
|
|
|
|
Jamen det har du ret i, men stadig er det "kun" i bestemmelsen af hvad der er mest korrekt problemet ligger.
Det kan så godt være at der aldrig kan findes en metode til at bestemme hvad der er mest tro mod materialet... og at det i sidste ende bliver rent subjektivt. men det er jo et andet problem, som selvfølgelig er tæt knyttet til tråden her..
Så måske er det ren utopi at tro at man kan finde det mest korrekte. Men det rører stadig ikke ved det faktum at hifi ikke er subjektivt.
Jeg ved godt at dette er lidt ordkløveri, men jeg vil bare prøve at slå fast at korrekt HIFI gengivelse ikke er en subjetiv størrelse, men at udvælgelsen måske altid bliver det.
Jeg ved ikke om denne tråd fører til noget overhovedet men det kunne være interessant hvis der kunne komme nogle forslag til hvordan man objektivt kan gå frem.
|
|
|
så er jeg med .
resultatet er er ikke subjektivt ! (men det er der jo meget sjældent) men der findes kun subjektive metoder til at vurderer det på. Og så er min pointe at det er en teoretisk diskution om det er det eller ej. Og derfor spild af tid.
i paint4all, diskutere de vel heller ikke hvilken farve der er pænest. men hvike værker der er flotte. det svare vel til at en Martin L. fan udveklser erfaringer med en horn-mand om hvad og hvorfor de værdsætter ved "deres" lyd og IKKE om den ene har mere ret end den anden.
|
| Til top |
|
| |
X-centric Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er da underligt (eller måske er det ikke) at nogle gerne vil finde deduktive metoder til at finde frem til en sandhed som i bedste fald er et surrogat af en virkelighed vi ikke kender !!. Vejen til en sådan metode vil ikke kunde findes. Simpelhen fordi det er at sammenligne pære og banaer. Vi (eben) har lige haft et sæt højttalere til test hos Chriss Binn's (HiFi +). Chriss er udover han er HiFi anmelder også producer (bl.a . Madonna). Han siger flg.
"It has often been said that one of the key aspects of good hi-fi reproduction is accuracy to the original. As the Acoustical Manufacturing Company would have it, ‘the closest approach to the original sound’, assuming of course that you have an original with which to compare. There have been many impassioned arguments that the majority of ‘modern’ music is created in the studio, rather than the recording of a live event, as in with say, an orchestra, and therefore they can offer no immediate point of reference. As someone who spends a considerable amount of time working in a recording studio, I can see both sides of this debate, and am sometimes amused by the conclusions that people jump to, particularly when it comes to recording drums and percussion. As anyone who has played in your average rock band will testify, being anywhere in the near vicinity of someone playing a drum kit full tilt can be an uncomfortable experience: it is painfully loud at the best of times. Most recordings undergo a certain amount of compression, and with good reason; it is not only difficult to record and mix, but were it to arrive in your listening room in an unprocessed state the average loudspeaker would fall apart at the first snare beat if you tried to recreate the original volume. That is of course, assuming that you had enough power. Given the above, I am often disappointed by the sound of drums and percussion when reproduced on hi-fi systems, but when I first heard the Eben loudspeakers I felt that here was a product that by trick or virtue was somewhat ahead of the game in this department. Each model that I heard presented this particular aspect of music with a clarity, impact and resolution that was refreshingly powerful, and offered an exciting insight into music that I had rarely heard from any conventional moving coil design."
Jeg tror at man ved omhyggelighed og optimereing af nogle bestemte parametre på component (hel højttaler eller forstærker) niveau kan nå et stykke af vejen. Men når det kommer til hele systemer og lytning så findes der efter min mening ikke nogen entydig deduktiv metode. Det jeg benytter er at trække systemet igennem et bredt udvalg af musik som jeg kender godt. Bibringer setupet mig ny musikalsk viden/information ja så er det for mig bedre end det der var før. Problemet med det er jo at det er relativt. Så i al beskedenhed hved man ikke om det man tror er godt nu også er det. man kan blot konstatere at nu er man nået et stykke længere.
Det underlige er at det ligesom ikke nytter at trimme på gængse højttaler parametre som liniaritet og fase. Det er ofte andre parametre som gør den helt store forskel. Igen vil det være godt med en deduktiv metode til at vurdere en anlægs kvalitet, så var var det jo let at afgøre om dette eller hint var et skridt frem eller tilbage. Hvem finder en metode der entydigt kan bestemme et anlægs kvalitet.?? Umuligt???
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-centric skrev:
| Det er da underligt (eller måske er det ikke) at nogle gerne vil finde deduktive metoder til at finde frem til en sandhed som i bedste fald er et surrogat af en virkelighed vi ikke kender !!. Vejen til en sådan metode vil ikke kunde findes. Simpelhen fordi det er at sammenligne pære og banaer. Vi (eben) har lige haft et sæt højttalere til test hos Chriss Binn's (HiFi +). Chriss er udover han er HiFi anmelder også producer (bl.a . Madonna). Han siger flg.
"It has often been said that one of the key aspects of good hi-fi reproduction is accuracy to the original. As the Acoustical Manufacturing Company would have it, ‘the closest approach to the original sound’, assuming of course that you have an original with which to compare. There have been many impassioned arguments that the majority of ‘modern’ music is created in the studio, rather than the recording of a live event, as in with say, an orchestra, and therefore they can offer no immediate point of reference. As someone who spends a considerable amount of time working in a recording studio, I can see both sides of this debate, and am sometimes amused by the conclusions that people jump to, particularly when it comes to recording drums and percussion. As anyone who has played in your average rock band will testify, being anywhere in the near vicinity of someone playing a drum kit full tilt can be an uncomfortable experience: it is painfully loud at the best of times. Most recordings undergo a certain amount of compression, and with good reason; it is not only difficult to record and mix, but were it to arrive in your listening room in an unprocessed state the average loudspeaker would fall apart at the first snare beat if you tried to recreate the original volume. That is of course, assuming that you had enough power. Given the above, I am often disappointed by the sound of drums and percussion when reproduced on hi-fi systems, but when I first heard the Eben loudspeakers I felt that here was a product that by trick or virtue was somewhat ahead of the game in this department. Each model that I heard presented this particular aspect of music with a clarity, impact and resolution that was refreshingly powerful, and offered an exciting insight into music that I had rarely heard from any conventional moving coil design."
Jeg tror at man ved omhyggelighed og optimereing af nogle bestemte parametre på component (hel højttaler eller forstærker) niveau kan nå et stykke af vejen. Men når det kommer til hele systemer og lytning så findes der efter min mening ikke nogen entydig deduktiv metode. Det jeg benytter er at trække systemet igennem et bredt udvalg af musik som jeg kender godt. Bibringer setupet mig ny musikalsk viden/information ja så er det for mig bedre end det der var før. Problemet med det er jo at det er relativt. Så i al beskedenhed hved man ikke om det man tror er godt nu også er det. man kan blot konstatere at nu er man nået et stykke længere.
Det underlige er at det ligesom ikke nytter at trimme på gængse højttaler parametre som liniaritet og fase. Det er ofte andre parametre som gør den helt store forskel. Igen vil det være godt med en deduktiv metode til at vurdere en anlægs kvalitet, så var var det jo let at afgøre om dette eller hint var et skridt frem eller tilbage. Hvem finder en metode der entydigt kan bestemme et anlægs kvalitet.?? Umuligt???
|
|
|
EBEN: tillykke med det ! det kan være man skulle give dem et lyt. hvor kan man hører dem ?
HIFI vs. NON HIFI: ramt hovedt på sømmet ! reproduktions opfattelsen ender jo med ren menskelig opfattelse. Og når så refen (optagelsen) og dens omstændighedder også er en menskelige bedømmelse, så er et rigtigt eller forkert, altså ret dumt at diskuterer.
så hvordan nogen kan mene at deres bedømmelse af en genivelse er mere korrekt end andres er mig en gåde, og teoretisk tids spilde.
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 11:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Jeg mener at hifi-forum på Frederiksberg har dem............
Måske KT-radio ligeså , men ikke sikker...........
Jeg har lyttet på dem for nylig , og det var meget positivt..........
God fornøjelse
|
| Til top |
|
| |
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensen skrev:
|
Jeg kan se det er ikke en let hobby i har valgt jer , den er da ellers så let .
Hvis man kan lide den lyd der kommer ud så er den hjemme .
Og alt det snak med hvad der er rigtig og ikke , er der ikke en herinde der ved noget om , kun noget de tro .
så jonas prøv at stop op og brug tiden på at høre noget musik , måske købe noget mere end du gør , end at bruge så meget tid på at køre i det samme heletiden .
Og hvad har du hørt på det sidste hjemme ved dig selv , det med at tag ud og høre nogle timer ved folk og ved demo giver intet , det er først efter mange dage måske uger man rigtigt kan sige om det er noget eller ikke .
Ej nu vil jeg smutte til tyskland og se på noget/ som aldrig har været i dk , det kan man lærre noget af , og ikke kun fordybe sig i et mærke .
|
|
|
Jensen du kender da mig jeg lytter 4 timer om dagen mindst.
Lille prove spørgsmål hvorfor skifter du anlæg så tit hvis du skriver man skal være tilfreds med det man har hjemme, er du da ikke tilfreds så ?
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
LGrau skrev:
|
Hej Peter.
|
|
|
|
|
|
Du har vist ikke prøvet det.
Forskelle i rum høre da meget tydeligt og de anlæg som på en plade spilelr med mindst rum og på en anden med mest rum er det anlæg som spilelr størst forskelle i rum. Anlægget der lige som flader forskellen ud og laver mindre forskel i rummet er et dårliger anlæg i mine øre.
Tag melodien i instrumenterne hvor meget går de op og ned.
Tag sangerens stemme se hvor maget den går op og ned.
Disse ting er lette at lytte til med det kræver at du lytter til helheden slapper af og lader musikken strømme ind.
Hvis du lytter efter et lille hjørne af en ting i en hihat f.eks. kan de godt være at denne lille parameter sker der så lidt mellem 2 anlæg at det er svært at bedøbbe men lytter man til helheden så faldet tingene på plads. HUSK gentagelser 10 ud af 10 mulige frem og tilbage ellers er det blot tilfældighedder.
|
| Til top |
|
| |
Peter Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forskelle i rum høre da meget tydeligt og de anlæg som på en plade spilelr med mindst rum og på en anden med mest rum er det anlæg som spilelr størst forskelle i rum. Anlægget der lige som flader forskellen ud og laver mindre forskel i rummet er et dårliger anlæg i mine øre.
"...mine øre."
Jep, Bojer, det var bare det jeg ville høre/læse !
TAK.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 12:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Hej
Jeg tror tit at Jonas bliver misforstået og det er derfor at mange er imod holdningen HIFI er ikke en smagssag.
Ja det gør jeg helt sikkert men jeg har selv en stor del af skylden. Du er jo ny her og i starten sagde jeg meget provo ting for lige som at vække noget debat det har folk ikke glemt specielt Aksel og nogle andre.
Som han selv skriver handler dette ikke om at man ikke kan få et ligesåstort nydelse af musikken ved at spille på et anlæg som ikke spiller HIFI.
Nemlig folk må lige hvad de vil ;O)
Det Jonas siger er bare at noget spiller mere korrekt end andet, hvordan man så finder ud af hvilken enhed som er mest korrekt det er en helt anden sag, som Jonas gerne ville prøve at bringe op i denne tråd.
Nemlig det stiller en masse interssante spørgsmål og kræver men går meget systematisk til værks. Denne tråd var ligenetop skrevet for vi kunne diskutete hvordan man objektivt kunne gå frem.
Men for at kunne diskutere dette må man selvfølgelig være enige om at det at spille HIFI mæssigt mest rigtigt ikke blot er en smagssag, men noget som kan afgøres uden brug af subjektivitet.
Nemlig
Alle herinde er vel enige om at næsten hvert highend anlæg spiller mere HIFI mæssigt korrekt end et sammenbygget anlæg fra Bilka, eller er vi allerede uenige på dette punkt ?
Hvis man kan svarre ja til ovenstående så er det vel heller ikke noget problem at sige at hifi ikke er subjektivt ?
Problemet som så hele tiden dukker op er at det er svært at afgøre hvad der er mest korrekt uden at det subjektive spiller ind, men det gør jo ikke den "rigtige" Hifi gengivelse mindre objektiv.
Nope
f.eks. kan vi se på metoden som Kurt bragte på banen: man kan afprøve den hifi mæssige gengivelse i et apperat ved at sætte det i serie med signalet. Hvis indsættelsen af et apparatet ikke kan høres men et andet høres tydeligt, er det så ikke logisk at apparatet som ikke kunne høres spiller mest HIFI korrekt ?
Ja den er meget lige til, men han skal huske at han forlænger afspiller kæden så kræver det at han har 2 af samme kabel i forlængelse af hinanden og kun bytter den ene ud for ikke at afspiellr kæden er længere i det ene tilfælde end i det andet tilfælde. GØR du det KURT ?
Jeg bruger forskels lytning og kan min kæreste ikke høre forskellen er det ikke godt nok eller forskellen stor nok for jeg vil købe.
Eller man kan måske prøve at sammenligne det med visuel fremstilling(fjernsyn). Hvilket fjernsyn som er mest korrekt har jeg umådeligt svært ved at afgøre, men man kan sikkert ved at måle farveægthed pixelafstand eller hvad ved jeg afgøre hvilket gengiver mest korrekt... Jeg er udmærket tifreds med et fjernsyn som måske ligger langt fra det korrekte, jeg kan stadig få en stor oplevelse af materialet som afspilles.
Men sagen er ved visuel fremstilling at her er vi langt fra en virkelig illusion, ligesom vi måske også er det i hifi verdenen..ved at have holdningen at det hele er subejektivt mener jeg at man lukker lidt af vejen for fremskridt, f.eks. se Duelund han er ikke tilfreds med gengivelsen fra dagens højtalere, han mener det kan gøres bedre(mere korrekt(HIFI)). Hvis man mener det blot er subjektivt siger man også indirekte vi ikke kommer tættere på virkeligheden end vi er nu, eller misforstår jeg ?.
Lige for at understrege det en gang til så er dette ikke ment som et indlæg Jeg hører rigtigt "HIFI" alle i andre kan ikke finde ud af at lytte hvis i ikke har samme mening. Jeg skrev bare dette for at prøve at forklare hvorfor jeg ikke mener hifi er subjektivt. At det næsten er umuligt(eller måske umuligt) at finde frem til mest rigtig HIFI er så bare en anden sag.
|
|
|
Godt og neutralt skrevet det kunne jeg lære noget af.
|
| Til top |
|
| |

BIIR
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 12:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter skrev:
|
"...mine øre."
Jep, Bojer, det var bare det jeg ville høre/læse !
TAK.
|
|
|
Næ du hvis du lige smutter forbi så kan jeg vise det til dig og så det er endda meget let. Når jeg tester med kurt så høre vi da det samme men er lidt uenige om i hvilken række følge tingene er vigtigst men det samme høre vi da.
Jeg plejer at sige at vi høre det samme men at vi her FORSKELLIGE mål det er jo derfor jeg interesserrer mig så meget for HIFI-filosofi og har hjemme siden www.hifisamling.dk
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
LGrau skrev:
|
Hej
Jeg tror tit at Jonas bliver misforstået og det er derfor at mange er imod holdningen HIFI er ikke en smagssag.
Som han selv skriver handler dette ikke om at man ikke kan få et ligesåstort nydelse af musikken ved at spille på et anlæg som ikke spiller HIFI.
Det Jonas siger er bare at noget spiller mere korrekt end andet, hvordan man så finder ud af hvilken enhed som er mest korrekt det er en helt anden sag, som Jonas gerne ville prøve at bringe op i denne tråd.
Men for at kunne diskutere dette må man selvfølgelig være enige om at det at spille HIFI mæssigt mest rigtigt ikke blot er en smagssag, men noget som kan afgøres uden brug af subjektivitet.
Alle herinde er vel enige om at næsten hvert highend anlæg spiller mere HIFI mæssigt korrekt end et sammenbygget anlæg fra Bilka, eller er vi allerede uenige på dette punkt ?
Hvis man kan svarre ja til ovenstående så er det vel heller ikke noget problem at sige at hifi ikke er subjektivt ?
Problemet som så hele tiden dukker op er at det er svært at afgøre hvad der er mest korrekt uden at det subjektive spiller ind, men det gør jo ikke den "rigtige" Hifi gengivelse mindre objektiv.
f.eks. kan vi se på metoden som Kurt bragte på banen: man kan afprøve den hifi mæssige gengivelse i et apperat ved at sætte det i serie med signalet. Hvis indsættelsen af et apparatet ikke kan høres men et andet høres tydeligt, er det så ikke logisk at apparatet som ikke kunne høres spiller mest HIFI korrekt ?
Eller man kan måske prøve at sammenligne det med visuel fremstilling(fjernsyn). Hvilket fjernsyn som er mest korrekt har jeg umådeligt svært ved at afgøre, men man kan sikkert ved at måle farveægthed pixelafstand eller hvad ved jeg afgøre hvilket gengiver mest korrekt... Jeg er udmærket tifreds med et fjernsyn som måske ligger langt fra det korrekte, jeg kan stadig få en stor oplevelse af materialet som afspilles.
Men sagen er ved visuel fremstilling at her er vi langt fra en virkelig illusion, ligesom vi måske også er det i hifi verdenen..ved at have holdningen at det hele er subejektivt mener jeg at man lukker lidt af vejen for fremskridt, f.eks. se Duelund han er ikke tilfreds med gengivelsen fra dagens højtalere, han mener det kan gøres bedre(mere korrekt(HIFI)). Hvis man mener det blot er subjektivt siger man også indirekte vi ikke kommer tættere på virkeligheden end vi er nu, eller misforstår jeg ?.
Lige for at understrege det en gang til så er dette ikke ment som et indlæg Jeg hører rigtigt "HIFI" alle i andre kan ikke finde ud af at lytte hvis i ikke har samme mening. Jeg skrev bare dette for at prøve at forklare hvorfor jeg ikke mener hifi er subjektivt. At det næsten er umuligt(eller måske umuligt) at finde frem til mest rigtig HIFI er så bare en anden sag. |
|
|
Hej LGrau! Det går jo fint. Som ultimativt udgangspunkt skal man i princippet kunne genskabe al partikelbevægelse i et nyt rum og forskudt i tid. Så har man nået det definitive mål med HIFI. Så langt er vi knap nok nået endnu. Lige her og nu er det vigtigste af alt, at man skal finde metoder og værktøjer til, at bevæge sig i den ønskede retning. En analogi til dette kan være, at hvis du kigger igennem en linse der er meget ude af fokus, og du så forsøger at indstille den korrekt. Så kan man i begyndelsen godt komme i tvivl om, om man nu også drejer den rigtige vej på fokus kransen - you get? Derfor mener jeg indsættelses metoden kan bruges i de fleste situationer til apparater og kabler, som ikke er transducere eller signalkilder. Når det kommer til disse 2 sidste og meget vanskelige elementer, skal der andre metoder i anvendelse. Én af dem, som jeg har erfaret en rimelig virkning af, er evnen til at formidle lavniveau information. Et eks. Du afprøver 2 forskellige CD maskiner, og den ene kører klart klatten, på alt hvad der er gjort meget ud af optagelserne. Den anden har en formildende fremtoning, der mere summarisk præsenterer materialet. Det klæder ind i mellem nogle popoptagelser el. lign. og får disse klangligt til at lyde af lidt. I den situation mener jeg det er rigtigst, at finde skiver frem, der stiller høje krav til lavniveau gengivelsen. Udklingning af harpe, piano, og andre soloinstrumenter. Hvilken kan du følge længst ned i niveau. Nogen vil mene, at støjniveauet her er afgørende, men ofte kan man følge signaler langt ned under støjgulvet - kan man så det på én af maskinerne eller hvad? På denne simple vis mener jeg, at du kan få et prej af komponentens kvalitet. Både HT, CD og alt andet udstyr kan på den måde vurderes lidt bedre end ellers. Det er bl.a. min opfattelse.
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
|
Meget interssant men den har jeg hørt før.
Hvis A og B lytter IRl så kan de godt opfatte det forskelligt jeg siger A høer A1 og B høre B1
Men hvis anlægget spiller HIFI vil A høre HIFI-anlægget som A1 og B vil høre HIFI anlægget som B1, se igen samme forskel som IRL
Det er rigtigt at A og B måske har forskelligt anlæg med det er fordi de farver efter deres smag og det har jo ikke noget med HIFI at gøre, det er jo det jeg hele tiden har sagt kan du følge mig ? Altså hvis anlægget spilelr HIFI vil begge personer oplive musikken som IRL på hver sin måde. At folk så netop har forskellige anlæg er jo bevis på at de er farvede.
|
|
|
Du siger at de farver efter deres smag - jamen for fanden da, bare det at vælge 2 forskellige mærker giver en farvning i en eller anden retning! Det er som om du ikke KAN forstå at der rent faktisk er forskel på alle producenters mål og lyd!
Og eftersom du sværger til Linn er det rent faktisk din smag der har bestemt for dig at det er det mærke der giver dig de bedste oplevelser. Drop alt det andet, for det er individuel smag - bare se hvor mange der har alt muligt andet end Linn. Det er ikke fordi de vil støde dig og det er med garanti heller ikke fordi de daskede ud og fandt det der farvede allermest i hele verden - NEJ, de brugte deres smag og fornemmelse for hvad de selv syntes var det der matchede deres preferencer!
Drop dine fordomme og dine åndssvage "i farver alle sammen musikken, men jeg kan vinkle højttalere ud og ind og derfor er mit bedst"-holdninger!
Du levner jo rent faktisk ikke plads til andre folk end dig selv - topmålet af ego?? __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
jensen skrev:
|
Jeg kan se det er ikke en let hobby i har valgt jer , den er da ellers så let .
Hvis man kan lide den lyd der kommer ud så er den hjemme .
Og alt det snak med hvad der er rigtig og ikke , er der ikke en herinde der ved noget om , kun noget de tro .
så jonas prøv at stop op og brug tiden på at høre noget musik , måske købe noget mere end du gør , end at bruge så meget tid på at køre i det samme heletiden .
Og hvad har du hørt på det sidste hjemme ved dig selv , det med at tag ud og høre nogle timer ved folk og ved demo giver intet , det er først efter mange dage måske uger man rigtigt kan sige om det er noget eller ikke .
Ej nu vil jeg smutte til tyskland og se på noget/ som aldrig har været i dk , det kan man lærre noget af , og ikke kun fordybe sig i et mærke .
|
|
|
Jensen du kender da mig jeg lytter 4 timer om dagen mindst.
Lille prove spørgsmål hvorfor skifter du anlæg så tit hvis du skriver man skal være tilfreds med det man har hjemme, er du da ikke tilfreds så ?
|
|
|
Højest sandsynligt fordi der er så mange spændende ting derude som virkelig kan spille - livet er for kort til kun et mærke, og der er alt for mange vi aldrig får at se! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |
X-centric Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt jeg er ret enig i den måde du vurderer på, men dog er der også en stor fare for hvad med den musikalske sammenhæng. Det er jo vigtigt at de forskelle man kan høre i f.eks udklingningen af instrumenter ikke er der på bekostning af det musikalske budskab. Man kan lave produkter (også højttalere) der i den grad har lytteluppen fremme og faktisk snarer fremhæver og fokuserer på fejl og mangler i en given indspilning. Man kan også lave produkter der trods stor opløsning og præcision evner at finde den musikalske sammenhæng i selv dårlige indspildninger. (Det er præcis her at der er andre og mere vigitige parementre end fase og liniaritet for højttalere). Der selvklart afgørende at et produkt har optimal opløsning, lave egenbidrag og en superb transient behandling. men man har skudt forbi målet hvis ikke at der er også er et kraftigt element af musikalitet til stede. Så nytter forskelle i udklingning eller rum eller hvad man nu hænger sin hat på ligesom ikke. Music accept's no substitute.
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmmmm
......en diskusion, hvor man ikke vil have indlæg fra folk med modsat mening - det kan jo kun blive spændende og lærerigt !!!
Nå - men når jeg hører om anlæg, der viser større "forskelle" - så kommer jeg til at tænke på min bedstemors fjernsyn - altså farvefjernsyn. Det var ét af de første farvefjernsyn i kvarteret - så der var skruet ekstra op for kontrasten og for farverne. Det var meget tydeligt, at se det var et farvefjensyn og hvem der var lyse og mørke i huden !
Om Fjernsynet var et LINN-Optik mk. I ved jeg ikke, men det kunne vise "forskelle" ! - Troværdigt ? NEJ !
Hilsen
Nørd
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 14 December 2003 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
X-centric skrev:
|
Kurt jeg er ret enig i den måde du vurderer på, men dog er der også en stor fare for hvad med den musikalske sammenhæng. Det er jo vigtigt at de forskelle man kan høre i f.eks udklingningen af instrumenter ikke er der på bekostning af det musikalske budskab. Man kan lave produkter (også højttalere) der i den grad har lytteluppen fremme og faktisk snarer fremhæver og fokuserer på fejl og mangler i en given indspilning. Man kan også lave produkter der trods stor opløsning og præcision evner at finde den musikalske sammenhæng i selv dårlige indspildninger. (Det er præcis her at der er andre og mere vigitige parementre end fase og liniaritet for højttalere). Der selvklart afgørende at et produkt har optimal opløsning, lave egenbidrag og en superb transient behandling. men man har skudt forbi målet hvis ikke at der er også er et kraftigt element af musikalitet til stede. Så nytter forskelle i udklingning eller rum eller hvad man nu hænger sin hat på ligesom ikke. Music accept's no substitute. |
|
|
Hej Exentric! Jeg er enig med dig i, at det KAN være på bekostning af det musikalske budskab, men KUN i det omfang det ikke allerede er til stede og således skal have lidt hjælp.
Man kan således godt overveje om man vil yde den hjælp eller ej. Hvis 99% af alle optagelser kræver hjælpen, og man samtidig skal leve af at lave udstyret, så er svaret vel givet på forhånd. Det bliver det dog ikke mere HIFI af, blot mere "overall" funktionsdygtigt, om jeg så må sige.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|