Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 03:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: sony xa50es/xa5es (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 15 December 2003 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Pascal skrev:
Mon ikke det var en Cambridge Audio DAC 3.

Jo, nu du siger det

Det burde faktisk ikke kunne lade sig gøre at en konv. nede i det prisleje skulle kunne slå en cd maskine til 14-15.000 kr, men det gjorde den sku.

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 December 2003 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Typisk Englænder grej, hvis der er noget det ejer er det boogie faktor.
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Pascal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 December 2003 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv den omtalte DAC er er også godt tilfreds med den. Går faktisk med tanker om at købe en XA50 for at bruge som drev til den.
Til top Vis Pascal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pascal

Jesper Juul
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 December 2003 kl. 15:25 | IP-adresse registreret  

Jep, bruger selv en XA5ES som drev til en ML 36, det spiller rigtigt godt. Men som ren cd afspiller er den ikke det helt vilde, der var min gamle 779 meget bedre.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 15 December 2003 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
707eren da det er den nyeste af dem du nævner, men 779ES er til gengæld den eneste med en skuffe der ræser rundt på Rubinlejer og formodentlig også er den billigste at komme til da det er den ældste af de 2

Skuffen kører ikke på rubin-lejer - skufferne i begge maskiner er låst fast på to glideskinner! Løbeværkerne i 779 og 707ES er identiske, med discmotor med BSL-motor med Safir-lejer, samme løbeværk er iøvrigt også at finde i 505ES, men uden de samme fancy finesser i selve skuffemekanismen. De primære (og meget små) forskelle på de to maskiner er at låsemekanismen der holder skuffen fast under afspilning, på 707ES er fordoblet og koblet sammen med en tværgående stang. Derudover er forskellen primært i digital-filteret, hvor 779ES kører med deres 45-bits digital filter og 707ES kører med SCORE-digital filteret som var blandt de første til at "gætte" sig frem til oplysninger ud over de 16 bit!

Selve strømforsyning osv. er uændret og kører stort set identisk igen i XA7ES!

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Sendt: 17 December 2003 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

I sony XB-930 er der også fixed-pickup drev. Er det ligeså godt som på f.eks XA50ES/XA5ES...??? Any thoughts..

Til top Vis Fasen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fasen

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2003 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

vasen skrev:

I sony XB-930 er der også fixed-pickup drev. Er det ligeså godt som på f.eks XA50ES/XA5ES...??? Any thoughts..

Jeg kender personligt ikke en XB-930, men da den ikke er et ES produkt kan jeg ikke forestille mig at den kvalitesmæssigt kan måle sig med de to andre modeller.Derfor kan den da sagtens spille godt, men holdbarhden er nok lidt mindre.

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2003 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Det kan du have ret i :-) Som drev kan den vel sagtens bruges men ikke som ren spille...

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2003 kl. 12:48 | IP-adresse registreret  

vasen skrev:
Det kan du have ret i :-) Som drev kan den vel sagtens bruges men ikke som ren spille...

Selvfølgelig kan du det, men stadigvæk er der kælet lidt mere for tingene oppe i de andre modeller også med signalet fra løbeværket og ud til digi.Udg.  Der vil jeg tro der sidder nogle antijitter filtre på es modellerne  og de har stor betydning for den lyd du henter ud via digtal udgangen. 

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 December 2003 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Ja det kan der selvfølgelig være noget om. 930´eren er også væsenligt billigere end de andre modeller nævnt.

McBrain
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 18 December 2003 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Min XA20ES afspiller har også drev med fast pickup. I ved med sådan en lille fætter man ligger oven på cd'en.

- Hvad er det fede i det? Hvis der er noget. Og er 20'eren væsentligt ringere end de andre nævnte afspillere?

McBrain
--------------------------

NAD M3
DacMagic
Sonos
Sony Xa20ES
Bellari VP130
Pro-ject 1.2
DALI Euphonia MS4

Til top Vis McBrain's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McBrain

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 18 December 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Tonny skrev:
707eren da det er den nyeste af dem du nævner, men 779ES er til gengæld den eneste med en skuffe der ræser rundt på Rubinlejer og formodentlig også er den billigste at komme til da det er den ældste af de 2

Skuffen kører ikke på rubin-lejer - skufferne i begge maskiner er låst fast på to glideskinner! Løbeværkerne i 779 og 707ES er identiske, med discmotor med BSL-motor med Safir-lejer, samme løbeværk er iøvrigt også at finde i 505ES, men uden de samme fancy finesser i selve skuffemekanismen. De primære (og meget små) forskelle på de to maskiner er at låsemekanismen der holder skuffen fast under afspilning, på 707ES er fordoblet og koblet sammen med en tværgående stang. Derudover er forskellen primært i digital-filteret, hvor 779ES kører med deres 45-bits digital filter og 707ES kører med SCORE-digital filteret som var blandt de første til at "gætte" sig frem til oplysninger ud over de 16 bit!

Selve strømforsyning osv. er uændret og kører stort set identisk igen i XA7ES!

Hmmm. så blev jeg så meget klogere !! med hensyn til lejer i 779 ES  Uanset er det afsindig lækre skuffe mekanismer de laver. Lidt ret vil jeg ha.

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 18 December 2003 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Hehe man bliver aldrig for gammel til at lære noget nyt, men du har og skal da have lidt ret - det er vitterligt ualmindeligt lækre løbeværker, med en driftsikkerhed helt i top. Tror næppe det er uden grund at Accuphase og Luxman bruger dem i deres maskiner omend modificerede en smule!

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Sendt: 18 December 2003 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

vasen skrev:

Nej, ikke helt. Løbeværket i en 930´er er stort set tilsvarende det der sidder i Sony CDP-XA20ES med en magnetisk pladepuk. Uden magneten ville der ikke være noget vægt til at presse pladen fast. Samtidig er hele opbygningen udført i plast og med standard disc-motor og laser - det går lækkert, men det er ikke i klasse med ES-maskinerne, men der er jo også en god pris til forskel!

Så det er også svar til ham med XA20´eren - problemet ved Sony har altid været at de har lagt den største af deres standardmaskiner for tæt på den billigste ES-maskine, og det har tit gjort at de fleste vælger ES-maskinen fra selvom den er en smule bedre! XA20´eren er stort set "kun" en XB930 med ES-svøb og et par forfinede ting indvendig, men derfor er det skam en god maskine og løbeværket er også af en højere standard end mange konkurrenter, hvis ikke alle!

Fasen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Januar 2004 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

Har nu købt en brugt XB-930 som er forbundet til min Thule PR250B via et Eichmann 75 ohm´s coaxkabel. Selv om det er det "billige" drev af fixed-pickup typen så er det meget lækkert og lyden er da også klart bedre end det jeg har været vant til. Min cdafspiller er normalt en Cambridge D500SE, som ellers i mine ører er en ganske glimrende maskine til prisen. Med Sony/Thule kombien så er bassen mere magtfuld/tight og både mellemtone og diskant er mere luftig/åben.

Så det har været de 1700.- ,som jeg har givet for begge dele, værd.

Kan anbefales.

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

har selv en xa20es, og er yderst tilfreds.
Jeg kunne ikke finde en eneste cd afspiller i det prisleje jeg syntes lød tilnærmelsesvis lige så godt(fik den godt nok også til 3k, for nogle år siden) - at den så er umådelig lækker at betjene er så kun et ekstra plus..Ikke noget plastik her!!
Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

falk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

PS:
jeg syntes en anmeldelse sagde det rigtigt godt:

"The Sony CDP-XA20ES single-play CD player strongly resembles Sony's most expensive player in basic technology and features for roughly one-quarter the price. The difference is that the CDP-XA20ES is not as ruggedly built and does not use the same hand-selected parts. You lose more status than sound"
Til top Vis falk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af falk

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 13 Januar 2004 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

Når nu debatten er igang om Sony ES modeller!

Hvordan er vurderingen af lyden fra DVP-NS999ES!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes