Peter Pan skrev:
Så kan du se jeg havde ret millemis.  |
|
|
Den 14 juli (altså ca 2 uger før BeoFantast postede det første billede af BL50-toppen) skrev jeg som svar på din udmelding:
Peter Pan:
Kan Bang & Olufsen i 2017 ikke få nye idér . Er det den eneste måde at skabe B&O genkendelse. ?
Millemissen:
'Genbrug/genkendelse' - ja, det kan man sige.
Men det B&O ville opnå med 'det akustiske linse-princip', var netop - som beskrevet i citatet i dit indlæg - at skabe
en højtaler, hvor ikke blot én person (siddende i sweetspottet) kunne have fornøjelsen.
En konventionel højtaler vil - specielt i diskantområdet - have en meget direktional virkning.
Udover nogle mindre effektive måder som placering af enheden-/erne i en fordybning, et horn osv, er er to måder at opnå dette på.
Den ene er netop 'den akustiske linse', som bl.a B&O bruger.
Den anden er at bruge drivere/højtalere, der stråler det flere sider og så kontrollere disse vha DSP-løsninger.
Det er det sidste princip, der bruges i BL90.
Fordelen her er, at man kan kontrollere 'lyd-strålen' (beam-forming, som det også kaldes) efter behov.
Man kan altså have en koncentreret 'beam' til én-persons-lytning i sweetspottet, et bredere lydbillede (som den 'akustiske linse' giver)
eller et 'omnidirectionalt lydbillede (såkaldt partymode) - alt efter behov og med et tryk på en 'knap'.
Som man kan se på BL90, kræver dette dog netop i højfrekvensområdet en avanceret højtalerkonstruktion ('klodsen' ovenpå).
Åbenbart har B&O med BL50 valgt at gå en mellemvej.
Højtaleren ville ellers blive noget større og dyrere og ville ligge meget nær ved BL90.
Som det har været nævnt i nogle indlæg på Beoworld - og som skitsen da også antyder - vil der for
mellemtone-området og måske også bas'en blive brugt enheder på tre sider.
Hvis disse styres af DSP (og det gør højtaleren generelt!), vil man kunne opnå nogle af de
samme 'rumkompensations-egenskaber', som også BL90 har.
Lyden vil kunne tilpasses langt mere optimalt til rummet end med den gamle målemetode på BL5.
Jeg er ikke sikker på at formålet med at bruge den akustiske linse har været at skabe 'B&O genkendelse'.
Snarere er den et middel til at opnå det resultat, de ønsker, i en forholdsvis lille højtaler.
Ovenstående er baseret på mit kendskab til lyd og den måde, som B&O har arbejdet med lyd på gennem de sidste 10 års tid.
Vi får se, om ikke der er noget rigtigt i det - spændende er det i hvert fald.
Nøjagtige specifikationer på BL50 kender vi jo ikke endnu.
Moderne DSP-teknologi giver mange nye og flere muligheder, end man havde dengang BL5 blev konstrueret.
------
At jeg dengang satte spørgsmålstegn ved, om 'linsen' pga licensaftaler ville kunne bruges på den måde,
som vi nu kender det, er rigtigt. De har altså haft muligheder for selv at videreudvikle det princip!
Ydermere skal man være opmærksom på, at dette ikke giver mulighed for 'Omni Mode' som på BL90 -'kun' 180 grader spredning.
Alt i alt en fornuftig løsning, hvis man ikke skal/kan/vil bruge den optimale 'tweeter-løsning', som BL90 har.
Dette skrev jeg da også dengang!
Men jeg har det da helt fint med, at du synes at du har ret.
Det vigtigste er vel, at der er kommet en fornuftig højtaler ud af det!
Jeg glæder mig til at høre den i forskellige lyttesituationer.
Bemærk desuden - jeg har ofte lagde vægt på det - at tilslutningerne, nu også ser ud til at være kendte: se billedet af 'connections'.
Højtaleren har DPL-ind/udgange, som jeg nu snart i lang tid har skrevet om er afløser for det bedagede analoge PL-tilslutning.
Altså - der bliver ikke brug for at bøvle med lange Spdif-kabler mere
MM