| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Emilos88 Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 554
|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rettet __________________ Get HIFI or die trying c",
|
| Til top |
|
| |
Jan Bødskov Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 293
|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Peter
Tak for det
Linket skulle være fixet nu. Det var Safari der lavede kuk i den. Med Firefox-browseren var der ingen bøvl. Nej det er noget værre noget med de æbler
M.v.h. Jan
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Beoapple,
"Er der nogen der kan forklare hvordan 5.1 lyd kan blive fordelt ud til flere højtalere?"
Det er ganske simpelt:
Et 5.1-lydspor indeholder 6 diskrete (enkelte) lydspor, sådan som lydteknikeren har optaget hhv har mixed dem.
Disse hører du i de tilsvarende kanaler.
Der findes forskellige mere eller mere komprimeriede lydformater - Dolby Digital og DTS som de mest kendte.
På Bluray-skiver findes ofte et ukomprimeret 5.1-spor (PCM/LPCM).
Når man taler om 7.1-kanalslyd bliver det straks sværere. På enkelte Bluray-findes et nativt 7.1-lydspor.
Moderne lydprocessorer er i stand til at skabe 7.1-lyd eller sogar endnu flere kanaler ud fra en stereo- (eller sogar mono-)kilde
gennem anvendelse af komplicerede lydbehandlingsalgorItmer (matrix). Der er indtil flere bud på hvordan dette kan gøres.
Se f.eks her for lidt grundlæggende:
http://www.crutchfield.com/S-3Gsex9Re5W2/learn/learningcente r/home/hometheater_surround.html
Eller søg selv på "multichannel soundformats" eller lignende. Det er et stort og indviklet tema, som det tager tid at arbede sig ind i.
Hilsen Millemissen
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Beoapple Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 197
|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit spørgsmål var nu hvordan et 5.1 signal bliver upmixed til 12 højtalere?
Jf. "BeoVision 11 har også et komplet digitalt surroundmodul, der klarer op til 12 lydkanaler vha. Bang & Olufsens TrueImage algoritme, der håndterer
upmixing og downmixing af lydsignaler efter antallet af lydkanaler i det indgående signal og højttalere tilsluttet."
De bedste hilsner
BeoApple
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
millemis
BeoVision 11 tilbyder et komplet digital surround sound-dekoder modul, der leverer op til 12 lydkanaler med Bang & Olufsens TrueImage processor. True Image teknologi dynamisk håndterer op-og ned-blanding af audiosignaler, der svarer til antallet af lydkanaler i det indkommende signal med de tilgængelige højttalere.
Har Bang & Olufsens TrueImage processor, overhoved nogen lighed med Dolby digital Plus, eller et andet Dolby system. ?
http://www.dolby.com/us/en/professional/technology/home-thea ter/listing.html
http://www.bang-olufsen.com/car-audio/car-models/~/media/3BC D5C3CF8724089833A21EA7A8C22A2.ashx
Using Bang & Olufsens patented True Image up-mix algorithm, DSP transforms 5.1 channel surround sound from a video DVD into a breathtaking cinematic experience using all 15 of the systems high-end loudspeakers.
millemis skrev:
lydteknikeren har optaget hhv har mixed dem. Disse hører du i de tilsvarende kanaler. Der findes forskellige mere eller mere komprimeriede lydformater - Dolby Digital og DTS som de mest kendte. På Bluray-skiver findes ofte et ukomprimeret 5.1-spor (PCM/LPCM). |
|
|
Har din omtalte lydteknikeren mixed indspilningen i f.eks Digital DTS, er man da nødt til at dekode
indspilningen i Digital DTS, ellers vil man ikke få de korrekte lydsignaler til de rigtige højttaler som det er tænkt af lydteknikeren.
Hvordan dekoder BV 11 korrekte, det vil jeg gerne vide. __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 22:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Har Bang & Olufsens TrueImage processor, overhoved nogen lighed med Dolby digital Plus, eller et andet
Dolby system. ?"
DD, DTS og andre er såkaldte codecs dvs de består af to dele:
1: En encoder = den algoritme som omskaber lyd i wav-format til det ønskede produkt f.eks DD 2.0.
Denne bruges typisk, når lyd skal behandles før (!) den lægges ind i en film/DVD/streamet video...
2: En decoder er derimod modparten, der omdanner dette digitale signal til PCM-lyd - lyd, som kan gengives af vores højtalere.
Moderne lydbehandlingsenheder i vores receivere/B&O-tv kan både op- og downmixe et givent signal.
Forudsætningen er dog, at der foreligger et lydsignal, som de kan behandle.
Derfor er der i B&O's tv brug for decodere, som kan bearbejde/forstå de kendte/udbredte lydformater.
Og dermed også både DD OG DTS.
Det har længe været beklaget, at B&O's tv ikke understøttede alle lydformater (f.eks HD-udgaverne).
Og det er - i det mindste mig - stadigvæk en gåde, hvad BV11 og i V1 magter på dette område.
På hjemmesiden er der desværre ikke nogen klare henvisninger til dette.
Der er iøvrigt heller ikke noget at finde om HDMI-versionerne.
Så længe B&O ikke toner rent flag, ville jeg ved en BV11 sætte f.eks min Bluray-spille (helst OPPO'en) til at decodere
lyden til et PCM-signal...
...og så lade B&O's TrueImage-algoritme gøre resten af arbejdet - efter at jeg selv har indgivet mine præferencer i menuerne.
At B&O bruger deres egen ekspertice på dette område er klart - der er jo ikke nogen grund til at skulle købe sig til noget,
som måske oven i købet er dårligere end deres eget produkt.
Hilsen Millemissen
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 04 November 2012 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svar millemis
Min reaktion er som tidligere med B&O's manglende understøttelse at Dolby TrueHD og DTS-HD 7.1. Det er ikke i orden at et dyrt BeoVision TV ikke selv er istand til at decode de modtaget lyd signaler, men lader f.eks Oppo Blu-ray afspilleren klare decodningen. Noget en hver surround receiver også selv kan klare.
Ps. BeoBrian de vist ikke mere hos B&O, så jeg forventer ikke som tidligere hans forklaring, skrevet på en sort klattende iPad.  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
André S Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2012 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 265
|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg fks gøre så det min ps3 slim der decoder? Istedet for mit bv8-40??
Og jeg må indrømme jeg bliver lidt sur over at et beovision ikke kan udgive de nye HD formater
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
André S skrev:
Og jeg må indrømme jeg bliver lidt sur over at et beovision ikke kan udgive de nye HD formater  |
|
|
Nej det kan du ikke......... Dine højttalere er koblet på tv - så der er Tv decoderen der tæller 
Ellers meget lækkert setup du har, hvordan fik du Beosound 9000 til at vise klokken ?
Det er guf du har samlet 4 stk. Penta ikke dårligt 
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
deeeet kan jeg sgu ikke lige huske hvordan jeg fik den til det  tror faktisk det min B&O tekniker der har gjort det for mig..
Og mange tak  Er også helt vild med mit Bang & Olufsen  OG min 4 høje børn er jeg helt vild glad for og vil ALDRIG af
med dem
Men vil det så sige at lyd formatet er lidt af det samme som DvD lyd? nu når det ikke er HD...
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
DR. G spørger: "hvordan fik du Beosound 9000 til at vise klokken ?"
André S svarer: "deeeet kan jeg sgu ikke lige huske".
Millemisses kommentar:

Kan læses i brugervejledningen 
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej André S
"Men vil det så sige at lyd formatet er lidt af det samme som DvD lyd? nu når det ikke er HD..."
Dette forklare problemet -
Flatpanels.dk skrev -
BeoLab 7-6 højttaleren kan naturligvis fungere i et surround-setup, og BeoVision 7-55 kan klare
7 B&O højttalere tilsluttet med PowerLink. Problemet med lyddekoderen i BeoVision 7-55 er
imidlertid, at den ikke understøtter de nye HD lyd-formater DTS HD MA og Dolby TrueHD,
hvilket jeg mener, er en mangel.
Man kan sætte den integrerede Blu-Ray afspiller i BV7-55 til at afkode Dolby TrueHD formatet,
og sende det korrekt i 7.1 eller 7.2 surround til højttalerne, men vil man have korrekt afkodning
af DTS HD MA formatet, kræves en separat Blu-Ray afspiller. Den indbyggede i BeoVision
7-55 omdanner nemlig 7.1 lyden i DTS HD MA formatet til 5.1 i stedet.
Den16. marts 2009 - Ny 40" udgave af Beovision 8.

Bang & Olufesn gider ikke at skrive der er et surround modul, er du sikker på du har et  __________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er indbygget i alle bv8-40"
Det burde en som dig næsten vide
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
André S skrev:
Og jeg må indrømme jeg bliver lidt sur over at et beovision ikke kan udgive de nye HD formater  |
|
|
Hej André,
selvfølgelig kan din PS3 decodere lydformaterne, så et BV kan overtage dem.
Hvor Dr. G har sit kontante nej fra, ved jeg ikke 

Som ved de allerfleste mediaenheder/Bluray-spillere, der kan sættes til et tv via HDMI, kan man vælge at lade decoderen i PS3'en decodere til LPCM.
PS3'en understøtter desuden direkte HD-lydformaterne - dvs at den selv kan decodere dem (til LPCM).
Eller den kan sende dem ud som Bitstream til en ekstern decoder.
http://news.cnet.com/8301-17938_105-10314795-1.html
Dette giver dog ingen mening ved et BV-tv, da disse netop ikke selv kan decodere ret meget 
André, du skal altså blot ind i PS3's menu under lydindstillinger og vælge output til LPCM i 2.0 eller 5.1 - alt efter hvor mange højtalere du har på dit BV8-40.
0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0- 0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-0-
Bemærk venligst: jeg har ikke påstået, at lydenheden i BV11 ikke kan decodere DTS og HD-formaterne. Jeg har blot klandret at B&O ikke vil ud med sproget om dette.
Før det er endeligt afklaret, ville det være fint ikke at komme med forhastede konklusioner.
Har man et BV11 med 5.1-setup (eller mere) må man jo bare selv teste det. I lydmenuen er der et punkt "Sound info" tror jeg det hedder. Her kan man se, hvad der sker, når forskellige lydformater afspilles (lige som i en receivers display).
Sæt afspilleren til bitstream-afspilning - så vil der komme syn for sagen. Vi må altså vente til der er en med det rette setup - eller til at B&O tager bladet fra munden.
Men måske er det i praksis slet ikke så afgørende. HD-lydformaterne findes stort set kun på Bluray-skiver. Har man en OPPO-afspiler, er det nok under alle omstændigheder en god idé at lade den gøre arbejdet. Jeg er (indtil det modsatte er bevist) sikker på at dens decoder er bedre end det, som B&O ville bygge ind i deres BV.
På en DVD støder man både på Dolby Digital- og på DTS-lydspor. Der er mange diskussioner om, hvad der er bedst. Igen gælder det - kan ens tv ikke klare DTS, må man jo bare lade afspilleren decodere DTS.
Dolby er dog efterhånden markedsføreren - i tv-signaler og i streamet video - og det kan ethvert halvvejs moderne BV/BSys3 klare at decodere.
Selvfølgelig burde man forvente, at et så dyrt tv - som BV11 - havde de allernyeste og allerbedste decodere indbygget. Men når det nu ikke er sådan, må man bare bruge Ninja-tricks.
Der er jo tonsvis af andre fordele ved B&O's tv og øvrige produkter, ikk'
Hilsen Millemissen
N.B. Ja Peter, det er længe siden vi har hørt fra beobrian - måske er han "ikke-mere-beo-brian" 
Og måske var hans iPad ikke sort, men hvid - hvem ved 
P.S. som så ofte har Peter og jeg skrevet på samme tid 
Jeg vil vove at påstå at Bluray-drevet er overflødigt, hvis man satser på kvalitet. Det er et dyrt bekendskab, indskrænker mulighederne for at afspille HD-lyd, men er nemt at bruge og fylder intet, hviket gør det tiltalende for flertallet af BV7-55-køberne.
Rigtige mænd bruger OPPO

|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
André S skrev:
Det er indbygget i alle bv8-40" Det burde en som dig næsten vide
|
|
|
Peter kan nok ikke lide BV8-40 - så han har fortrængt det 
Hilsen Mullemussen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 November 2012 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|