| Forfatter |
|
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|

Jeg syntes bestemt stadig den er dekorativ på den rigtige plads, også selv om tiden er løbet fra den.

Det samme med Beosound 9300, derfor har jeg den også stadig stående.
Sammen med Beolink Converter 1611 og X-tra kit sørger den også for analog lyd til køkken/alrum.

__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 7748
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så mangler du bare at få sat en AirPlay-modtager til den - så er der Spotify-julemusik til klejnevridningen.
MM
__________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 07:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor har jeg ikke en BeoSound 5.

Jeg har fulgt trådene i den periode BS5 og BS5-E har eksisteret. Rigtig mange gange har jeg læst om hvor svært nye ejer har haft med opsætningen af BS5 og (BS5-E.nu udgået).
Dette har været nok til jeg ikke har haft lyst til at forsøge mig med en BeoSound 5/BeoMaster 5. Når det hele så endeligt er oppe og køre, er det vanskeligt at omdøbe playlister mm., og fjerne musik nr. man alligevel ikke gider at have. Dernæst håndtere den audio, men ikke video. Som jeg har forstået det, er jeg også afskåret fra at anvende vise musik filer, som f.eks Flac.
Dr. G og andre tekniske nørder. På denne tråd ligger mange brudstykker over opsætning af BeoSound 5. Er der en af jer der vil pøve at lave en god og forstålig guid for opsætning af BS5 anno 2013/2014. Jeg er sikker på at mange fremover kan få glæde af det.
Jeg ved at det er svært at holde sådan et projekt samlet på tråden, men ved at nummerer hvert indlæg, må det være muligt at samle til sidst. Eller det kunne lægges ind samlet fra starten.
Søger du på "quinnie-beobrian" kommer du på side 163 på denne tråd, hvor påsætning af BS-E er omtalt.
Her ses BeoSound 5 Service menu, WinXP-styresystem. Og tilslutnings panel på BeoMaster 5
__________________ Mvh. Peter Pan. Se link - DIN-RJ45-Adapter.- PPsetup.- Div.& Diy.
|
| Til top |
|
| |
gysse2004 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2009 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 320
|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 09:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej PP Ville være en god ide, Beosound 5- er med tiden (Software-mæssigt) blevet en rigtig god maskine. Langt fra det produkt det var i begyndelsen. Den håndtere ikke ALAC, men det meste af min musik ligger i FLAC, og det har den ingen problemer med. Med Spotify, er det også blevet en gedigen Musikstreamer, og Net-Radio delen en nem og intuitiv. Så har den spdif ud, til direkte tilslutning af BL 5, noget kun Beocenter 2 eller BS9000 har, og de er vist gået på pension. Alt i alt er jeg meget glad for min, og det ved jeg også Dr.G er !!
PG
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2011 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1016
|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@PP
At lave en vejledning til BS5 kræver en del. Der er så mange forskellige setup muligheder. Mit er bare et af de mange setup der er.
Så lave en god vejledning der dækker det meste vil tage en god mængde tid. Og som gysse skriver er der kommet pænt mange opdateringer på det sidste og det vil, hver gang kræve en ændring i vejledningen.
Så det vil blive noget af en uoverkommelig opgave.
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har gennem årene haft lejlighed til at sætte nogle stykker af den op, og har derigennem set, hvordan den har udviklet sig - i positv retning.
Den er nu efter den nyeste opdatering 'næsten' komplet.
Der er kommet understøttelse af 'music services' (Spotify) til.
Det er blevet muligt at bruge CD-ripdrevet som CD-afspiller også - hviket er en forudsætning for
at jeg ville genoverveje et køb.
Desværre udelukker netop dette 'eksterne drev' mulgheden for tilslutning af en Playmaker (alternativt af en Apple AirPortExpress),
Det er samme USB-port, som skulle benyttes til begge dele.
N.B. Eneste løsning her ville være et setup, der inkluderer en NL/ML-converter - da denne har en stereo/phono-indgang,
som er velegnet til at tilføje en Playmaker til både NL'en og ML'en.
Jeg har dog altid syntes, at det er lidt underligt at skulle rende hen til BS5'eren, når man vil ændre/vælge musik.
!!! Jeg er ingen fan af MOTS-funktionen - ønsker ikke nogen jukeboks, men er mere til 'aktiv lytning' !!!
Beo6-eren er for begrænset i sin understøttelse af BS5 til at den kunne være en 'alternativ' fjernbetjening.
Og at installere en MLGW for - måske engang med tiden - at kunne betjene BS5 fornuftigt fra sofaen med iPad-app'en,
synes mig lidt overkill.
At den ikke kan rippe direkte i FLAC, har altid været en torn i øjet på mig
Forøvrigt er det ikke et 'normalt XP', der ligger nedenunder. Men et 'XP Embedded' - hvilket gør en forskel.
Bl.a. stopper supporten fra Microsofts side hertil ikke samtidig med at den snart stopper for XP.
Og så er det forøvrigt slet ikke meningen, at man skal pille ved noget derinde
At den ikke understøtter video har aldrig generet mig - det har den ingenlunde været tænkt til.
Der findes andre løsninger til dette - nu om dage sogar direkte på et moderne BV.
Slutteligt: de allerfleste problemer, som folk mest oplever med den, er selvforskyldte.
Oftest er det fordi de ikke har styr på deres musikfiler, og fordi disse ikke er 'tagget' ordentligt.
Desuden har folk ofte ikke styr på deres hjemme-netværk, og tit ingen kendskab til, hvordan det er sat op.
BM/BS5 er beregnet til at blive installeret af en B&O-tekniker.
Vil man gøre det selv som DIY, forudsætter det at man har forudkendskab til netværk, tagning osv. - eller i det mindste
er villig til at indarbejde sig i det forud.
Men - rigtig god idé fra Peter Pan.
Det ville være dejligt, hvis man kunne få en slags 'samlet projekt' om BM/BS5's opsætning.
Indtil da kan man jo læse lidt på BeoWorld her
Hilsen Millemissen __________________ Missekatten - B&O-ambassadør uden vederlag
|
| Til top |
|
| |
beolion Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 159
|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dr. G skrev:
Og der står IHC V2 og MLGW nu øverst på listen, men som sagt det bliver taget i etaper og EL installationen, bliver skiftet hvor det giver god mening.
/Dr. G |
|
|
Må jeg høre hvad det er for noget IHC du har gang i? Jeg ville gerne igang med noget tilsvarende, og gerne i etaper, men jeg har altid forstået at IHC var alt eller intet.
Og kunne man lige få en billig MLGW, så var jeg nok for længst igang. Men det er bestemt noget jeg overvejer.
Og ja, jeg kan godt lige nørderi, jeg har jo en BS5
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kig på IHC wireless
Så kan det tages i etaper. Ingen ekstra kabler eller noget skal trækkes. Så jeg starter med stuen og så soveværelset. Og så må resten komme stille og roligt.
Sakset fra her:
IHC Wireless - trådløs styring af el til fornuftig pris Du kan starte med et enkelt rum, hvis du alligevel skal have udskiftet kontakter. Du slipper for høje omkostninger ved renovering og kabeltræk. IHC Wireless giver dig mulighed for at opgradere din el trin for trin, så det passer til din økonomi. Du ender med et integreret system, hvor du kan sidde i dit soveværelse og tænde for varmen i badeværelse eller kaffemaskine i køkkenet - eller du kan tænde lyset i huset fra din bil. Det er dig der styrer el'en og ikke omvendt. Som sidegevinst bliver dine kontakter udskiftet og får et mere elegant udseende.
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er hvad du skal bruge til at starte med.

IHC controller V2 med Viewer

Og strømforsyning (Den lille er stor nok, hvis det er en ren wireless installation du ønsker (Kun controller))

Vær opmærksom på følgende:
Der er to strømforsyninger til IHC Control på henholdsvis 15 W og 72 W. Normalt benyttes strømforsyningen på 72 W til at forsyne en typisk IHC Control installation i en gruppetavle. Strømforsyningen på 15 W benyttes normalt til decentral forsyning af enkelte komponenter. Strømforsyningen på 15 W må - i modsætning til 72 W modellen - ikke anvendes sammen med batteri backup.
Det anbefales at strømforsyne hver IHC Controller og tilhørende komponenter med separat strømforsyning. Endvidere anbefales det at forbinde de enkelte komponenter i installationen direkte med strømforsyning, dvs. uden at sløjfe lederne.

Og så de stikkontakter, lys rosetter mv. du ønsker.
Men det er ikke gratis at gå igang med Som du kan se af priserne, koster det det en del at komme igang. Skal der så en MLGW oven i investeringen så løber det sku hurtigt op. 
Du kan starte emdnu mere blødt op men det giver begrænsninger da du så ikke har en controller, og så er det ikke muligt at lave MLGW integration 
LK IHC Wireless systemet udmærker sig ved at kunne bruges alene hvor komponeterne kommunikere direkte sammen (kaldes et Stand alone system), eller sammen med en IHC Controller. Man kan således starte gradvist med at installere et LK IHC Wireless system i sit hjem eller dele af hjemmet, og så gradvist udbygge systemet. Senere kan man lade en IHC Controller overtage styringen, og dermed få endnu flere muligheder.
Beolin jeg håber det her har givet dig en god ide om projektets omfang og pris. Og et indblik i, hvad der skal til 
Lidt mere om IHC komponenter
Det her er hvad der vides ind til nu om emnet i forbindelse med MLGW
Du skal indlæse din.vis fil i MLGW og så sætter MLGW de ressourcer til rådighed som er i denne. Det vigtige er at din IHC controller opgrades til nyeste firmware og du går ind i admin programmet - ikke visual - og sætter tillad adgang for trediepart da MLGW opfattes som en sådan.
Tak til MicTheCat
Jeg vil løbende opdatere den viden vi får om MLGW og IHC på denne tråd. Når der er kød nok kommer det i 100% tråden. Jeg selv kaster mig over det eftr jul.
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
wr450 Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2013 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 243
|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nicolaj.b skrev:
Ja ligeprecis det er delay box du skal have wr450 Helt uundværlig
|
|
|
Jamen så vil jeg bestille sådan en det er sådan lidt ret kedelig at lytte til ekko musik
|
| Til top |
|
| |
fisp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 80
|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen!
Jeg har rippet alle mine CD'ere til FLAC format, og det er både nemt og giver fremragende lyd. Hvis man har tid og lyst, kan
man skanne CD covers og tweake dem lidt, så de står flot og klart på BS5.
En anden mulighed er at downloade kvalitetsmusik f.eks. fra "Hyperion" og "Linn". Men der er også mange andre tjenester med
musik i Studiomasterkvalitet.
N.Radio fungerer fint og kvaliteten er som regel OK.
Min eneste alvorlige anke - som jeg flere gange har fremført - er de manglende muligheder for at kategorisere musikken (og
evt. - men ikke nødvendigvis - styre dette fra en iPad). Jeg ville godt kunne inddele i genrer (klassisk, opera, jazz etc.t), søge
på komponist etc., men af uforståelige grunde er dette ikke muligt. Jeg har spurgt hos B&O support, men på dette område er
de bestemt ikke til at tale fornuft med.
Fred være med det. BS5/BM5 er et fremragende anlæg med fremragende lyd.
__________________ Anlæg:
Beosound 5
Beolab 9
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er jeg nysgerrig !
Hvilke musikformater indeholder "komponist etc." data ? MP3 filer med en ID3V2 Header er der plads til Komponist. Men det er ikke et felt der så ofte er udfyldt. Jeg tror det er derfor man søger på de generellle header felter. Flac bruger også ID3V2 Header så her blev jeg lige noget klogere
Jeg har skrevet et program til at navngive mine MP3 filer og hvis alt andet fejler læser det den "gamle" ID Tag. Men ID3v2 er ikke altid udfyldt.
MP3 har følgende i sin grundlæggende header:
| A |
3 |
(0-2) |
Tag identification. Must contain 'TAG' if tag exists and is correct. |
| B |
30 |
(3-32) |
Title |
| C |
30 |
(33-62) |
Artist |
| D |
30 |
(63-92) |
Album |
| E |
4 |
(93-96) |
Year |
| F |
30 |
(97-126) |
Comment |
| G |
1 |
(127) |
Genre |
Jeg kan fra min iPad søge på både kunstner, album og sangtittel på BS5.
Man ja framragende produkt.

Yep der kan søges på Album, Kunstner og sang. Ja jeg ved godt der er lidt snyd med i denne løsning
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
@fisp
Ja, vi har været inde på det tidligere.
BS/BM5 er simpelthen ikke beregnet til det.
Tiderne går imod streaming - streaming i høj kvalitet, cd-kvalitet eller mere.
Prøv at kigge på Qobuz, som er en fransk musiktjeneste, der for tiden er ved at ekspandere.
Den kommer vel nok også til Danmark.
De har et stort hjerte for klassisk musik hos Qobuz.
Man kan også downloade/købe musikken hos dem.
Det skulle efter sigende være muligt også fra Danmark.
Se denne omtale.
N.B. det indeholdte link er godt nok dødt, men du kan komme videre ind på,Qobuz-siden derfra.
Hilsen Millemissen
|
| Til top |
|
| |
fisp Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lytter næsten udelukkende til klassisk musik, og her ville det være en stor fordel at kunne søge på komponist. I stedet må
jeg tagge komponisten som kunstner, og det er jo ikke nødvendigvis ikke samme. I det hele taget er der for klassisk musik
brug for langt mere fleksible søgemuligheder, så jeg f.eks. kan søge på kunstner inden for en bestemt genre.
Sådan som mit BS5/BM5 fungerer, giver det faktisk dårligere overblik over min musiksamling end min CD reol. Jeg kan få de
ønskede søgemuligheder via diverse DLNA apps til iPad, men de er på andre områder ubrugelige.
Beosound 5
Beolab 9
|
| Til top |
|
| |
fisp Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak MM. Det vil jeg kigge nærmere på. eClassical har også mange gode indspilninger.
Og så er tiden måske indfe til at afprøve Spotify!
Beosound 5
Beolab 9
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@fisp
Ja når det er klassisk musik, der vil jeg medgive dig at der er komponist, men så sanelig også kunstneren (Det udførende okester, diregent mv.) har en hel del at sige om musikstykket. I den situation som du "står" i ville det klart være en fordel med udvidet søgefunktion. Og når du ripper det selv har du også mulighed for at tilsikre de rigtige felter i filens Tag er udfyldt.
Jeg der personligt mere er til pop/rock/Jazz der er det ikke specielt nødvendigt.
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal have fat i en lidt mere avanceret software, hvis man vil have udvidede søgekriterier.
JRiver er en af disse - den findes nu til både Windows og til MAC
Har man f.eks JRiver kørende på en lille MacBook Air med lydudgangen (husk en fornuftig DAC) sat til sit anlæg,
er vejen fri for alskens søgeherligheder.
Se eksempel på et skærmbillede her nederst på siden.
Har man JRiver kørende på en lydsvag PC eller en MacMini, kan softwaren fjernbetjenes med diverse app's:
Tryk her.
Læs om JRemote her.
MM
|
| Til top |
|
| |
Dr. G Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MM
Underminerers ideen med at have en BS5 så ikke, hvis man ved siden af har em MAC mini kørende ?
Men det er ikke så ringe et stykke software du der henviser til 
/Dr. G
|
| Til top |
|
| |
millemis Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@G.
Jo, der var jo også tale om, at BS5's muligheder ikke er tilstrækkelige for alle - f.eks for fisp.
Derfor dette alternative forslag fra mig - og så kan man sidde bekvemt i sofaen med sin iPad.
N.B. Det kan du også nu - men det kræver så bare lige en MLGW oven i afspilleren.
Sætter man den (MacMini'en) til f.eks A.AUX-indgangen på et BS9000 kan man have musik i hele huset.
Eller endnu bedre - til line-indgangen på en Playmaker, der er sat til f.eks et BS9000?
Så har man også AirPlay-mulighed.
MM
|
| Til top |
|
| |