| Forfatter |
|
Kent Medom Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 18
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er da noget helt galt her. Man kan da ikke sige at det er lige meget hvilket lydkort man bruger, bare fordi man sender signalet videre digitalt. Det vil da være det samme som at sige, at kvaliteten er den samme på alle dvd-afspillere bare lyden bliver sendt videre digitalt. Den holder da ikke
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Jeg tror ikke at der vil være problemer for den processor og med den mængde ram. Standarden bliver sikkert 720p, hvilket jeg vil vurdere din athlon kan klare med et nogenlunde grafikkort. 1080p og 1080i måske ikke..... mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kent Medom skrev:
Der er da noget helt galt her. Man kan da ikke sige at det er lige meget hvilket lydkort man bruger, bare fordi man sender signalet videre digitalt. Det vil da være det samme som at sige, at kvaliteten er den samme på alle dvd-afspillere bare lyden bliver sendt videre digitalt. Den holder da ikke  |
|
|
Hvorfor det? Digitalt =input samme som output teoretisk-jitter? Det er dacs det kommer an på og dem bruger du ikke hvis du sender den lyd som en bitstream til din forstærker? Hvilken digital behandling af lyden mener du at en DVDafspiller laver? Er det så ikke bitperfect der sendes til en forstærker fra en DVD afspiller teoretisk-jitter? __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
kasp Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 138
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen det passer jo perfekt. 720p er også der min projektor topper så det er jo glimragende. 720p er vel også liiige til at holde ud at se på  Jeg går ud fra at du så også mener at et GF6600 er et nongenlunde grafikkort? Gør det den store forskel om der er 256mb/128mb og GDDR3/DDR SDRAM på kortet?
|
| Til top |
|
| |
Kent Medom Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg troede da at der var stor forskel på kvaliteten af streamet fra lydkortet, men så tager jeg måske fejl? Hvad med hensyn til fejl i streamet, er det så kun via læsningen at det kan ske?
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan der godt ske ændringer af det digitale signal under turen gennem kablet, det sendes stadig som analoge bølger (elektriske eller optiske). Det er encodningen og dekodningen der er digital.
Men hvis det lydkort kan lave passthrough (som det diskuteres her i tråden) og man bruger et bare nogenlunde kabel, så er man efter min mening på den sikre side.
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Skal lige huske at sige at den processor nok ikke ville kunne klare 720p i Mpeg4. Gf6600 er forrige generations midrange kort og kan klare det meste ganske fremragende, til HTPC er det et godt kort indtil videre.... mvh Anders
__________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
zuluDK skrev:
Nu kan der godt ske ændringer af det digitale signal under turen gennem kablet, det sendes stadig som analoge bølger (elektriske eller optiske). Det er encodningen og dekodningen der er digital.
Men hvis det lydkort kan lave passthrough (som det diskuteres her i tråden) og man bruger et bare nogenlunde kabel, så er man efter min mening på den sikre side. |
|
|
Exactly, kablets beskaffenhed kan have indflydelse men vi skal ned i ringeklok kabel med coax og et Toslink med form som en musetrappe for at signalet bliver dårligt (med udfald osv) Det er rigtigt som det pointeres at en DVDafspiller måske har bedre eller dårligere errorcorrection ved læsning, men grundlæggende sendes signalet videre til forstærkeren som foretager DAC. Mine erfaringer viser mig dog at et DVD drev til en computer er mindst ligeså god til at håndtere ridser osv der kan forårsage fejllæsninger(og dermed fejl i bitstreamen) som en dvdafspiller. __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
Kent Medom Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu man vil bruge et dvd drev til computeren, og man sætter lidt krav til kvaliteten, kan man så få nogle drev hvor der er gjort lidt mere ud af den optiske læser?
|
| Til top |
|
| |
Mlarsen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det så ikke være bedre at få et lydkort til at DA converte signalet og så sende det analogt over i receiveren og så derved udnytte et godt lydkort. Når man så tænker på at nye lydkort måske er teknologisk længere fremme, pga. den hurtige udvikling inden for PC-hardware... __________________ Med venlig hilsen
Michael Larsen
Min hjemmebio: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18095&KW=ml arsen
|
| Til top |
|
| |
Kent Medom Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mlarsen skrev:
Vil det så ikke være bedre at få et lydkort til at DA converte signalet og så sende det analogt over i receiveren og så derved udnytte et godt lydkort. Når man så tænker på at nye lydkort måske er teknologisk længere fremme, pga. den hurtige udvikling inden for PC-hardware... |
|
|
Er det ikke bedre at konvertere signalet så sent som muligt, for at få en mere ren lyd?
|
| Til top |
|
| |
østjyden Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 55
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht. grafikkortet. Så vil jeg forsøge at finde mig et kort med navnet GT i samme serie (6600GT) :) De er bedre og så vidt jeg er orienteret slet ikke så dyre - og meget populære er de skam også.
|
| Til top |
|
| |
kasp Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
efter et kig på edbpriser så ligger de på omkring 1000kr. dvs. det samme som et 7600GT
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fremragende chart, godt fundet! If only it could be sticky......Nåe nej der er ingen admins i HTPC sektionen....  __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kent Medom skrev:
Mlarsen skrev:
|
Vil det så ikke være bedre at få et lydkort til at DA converte signalet og så sende det analogt over i receiveren og så derved udnytte et godt lydkort. Når man så tænker på at nye lydkort måske er teknologisk længere fremme, pga. den hurtige udvikling inden for PC-hardware...
|
|
|
Er det ikke bedre at konvertere signalet så sent som muligt, for at få en mere ren lyd? |
|
|
Det sidste er jeg også enig i - selvfølgelig afhængig af hvilken receiver/processor der anvendes. Der er mange ok lydkort på markedet, men stikkvaliteten på de analoge udgange er jeg generelt noget skeptisk overfor, før man er oppe i en prisklasse hvor man lige så godt kunne bruge pengene på en seriøs surroundforstærker i stedet.
|
| Til top |
|
| |
Mlarsen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Kent Medom skrev:
Mlarsen skrev:
|
Vil det så ikke være bedre at få et lydkort til at DA converte signalet og så sende det analogt over i receiveren og så derved udnytte et godt lydkort. Når man så tænker på at nye lydkort måske er teknologisk længere fremme, pga. den hurtige udvikling inden for PC-hardware...
|
|
|
Er det ikke bedre at konvertere signalet så sent som muligt, for at få en mere ren lyd? |
|
|
Det sidste er jeg også enig i - selvfølgelig afhængig af hvilken receiver/processor der anvendes. Der er mange ok lydkort på markedet, men stikkvaliteten på de analoge udgange er jeg generelt noget skeptisk overfor, før man er oppe i en prisklasse hvor man lige så godt kunne bruge pengene på en seriøs surroundforstærker i stedet.
|
|
|
...men med sådan et lydkort som Prodigy 7.1 HIFI der burde lyden vel kunne overføres ligeså godt som hvis man havde en god cd-afspiller med et godt signalkabel? (http://www.xs-sound.dk/data/products/prodigy71hifi/info.asp) __________________ Med venlig hilsen
Michael Larsen
Min hjemmebio: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18095&KW=ml arsen
|
| Til top |
|
| |
kasp Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg bestilt et Inno3D GeForce 6600.
Tusind tak for hjælpen!!
|
| Til top |
|
| |
Patriarken Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
TIP: Hvis i vil have et lækkert tabsfrit toslinkkabel kan i bare købe to af de stærkeste "røde" dioder i kan finde fx hos brinck.dk og lode lederne på et NKT Installationskabel og stoppe dioderne i Toslink connectorne i hver ende. mvh Anders __________________ DK's bedste HTPC Forum
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 15 November 2006 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er uden tvivl et godt lydkort - jeg synes bare ikke om det multi/adaptor stik der er nødvendigt for at få fler-kanals lyd ud af det, og det var det der var min pointe ovenfor. Var stikkene af samme kvalitet som de to L/R phonostik ved siden af, var det muligvis en anden sag - men når man skal have signalet gennem minimum 4 forskellige stik inden det når frem til forstærkeren, så er det for mig at se svært at få et helt rent signal frem.
Iøvrigt mener jeg at HVIS man skal bruge et lydkort til at forestå D/A konverteringen, så bør det ske i en breakoutbox udenfor pc'en og ikke på selve PCI kortet. Jeg tænker her på kort som Maya1010 (også fra Audiotrak), Delta 1010 fra M-audio eller E-mu 1820.
Jeg ved godt vi nok for de flestes vedkommende er ude i marginaler på dette område, men jeg mener dog stadig at D/A konverteringen i et "normalt" hjemmesetup bliver bedst hvis den sker så tæt på højttalerne som muligt, dvs. i surroundreceiver/forstærkeren. Specielt hvis denne i forvejen er af en god kvalitet.
|
| Til top |
|
| |