Emne: Entusiaster med privat elproduktion ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Jakob5_10 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 167
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige nogle Brændselcellefacts!! En brændselscelle er i princippet et batteri!!
En enkelt celle giver i omegnen af 0,9 V stømtætheden er typisk omkring 1A per kvadratcentimeter!! (hvis jeg husker rigtigt)
De celler som man regner med at bruge til husanlæg er SOFC (solid oxide fuel cells) og de køre ved omkring 800-1200 grader og kan som nævnt internt omdanne naturgas til bint som så bliver lavet til støm!!
Den gang jeg læste lavede vi brændselceller og jeg havde da også en plan om at lave en til mit anlæg!! Det var en anden type som virker ved 300 grader og som så ikke kan køre på naturgas men skal bruge brint!! det ville svare til at have batteriforsyning. Et anlæg med 40 celler på 20*20 cm ville kunne give omkring 36V 400A hvilket vist ville være tilstrækkeligt til de fleste forstærkere!! __________________ mvh Jak
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
|
He he...
Hej Hr. antisølv... Som nogle er inde på, så kommer der DC ud af sådan et dyr... Så det bliver en switchmode powerinverter som skal trække dit anlæg...
Sådan et dyr, hakker DC'en i stumper og stykker, for derefter at omdanne dette støjende helvede til noget der til forveksling godt kan ligne en sinus kurve, hvis man har briller med styrke -10 og har glemt at tage dem på...
Ham der i sin tid havde fået samme strålende idé som du nu har, og købte nogle bil batterier og en powerinverter, kunne da bestemt også høre at det nu lød meget meget bedre, da han nu havde fjernet al netstøj!
Netstøjen var væk, ja, men powerinverteren støjer altså ca. 1.000.000 gange mere end det støj der er i nettet!!! En normal forstærkers THD+N stiger ca. med en faktor 10, ved at tilslutte en powerinverter!
Held og lykke med projektet!
Mvh Kim
|
|
|
tjaah.. spørgsmålet er om man skal indtage en opportunistisk holdning her eller være lyseslukker. Jeg vælger den første
|
|
|
Hej igen Mogens
Forstår du overhovedet hvad jeg skrev, eller?
Jeg kan da godt se, at din tråd om århundredets største High End Hi-Fi nyhed, efter mit indlæg måske nok mistede noget at sin sentationelle værdi, så jeg må da give dig ret:
Jeg er bare en kedelig lyseslukker! Øv øv øv...
Mvh Kim
|
|
|
Nuvel..det pudsige er jo, at mennesker har det med at kunne skabe løsninger, hvilket du jo selv har ifm. dine høttalere. Så lad os nu se, hvad der bliver muligt
|
|
|
Hej igen...
Problemet som jeg ser det, er at du ikke helt har forstået hvad det her går ud på...
Brændselsceller levere en DC spænding, lige så vel som batterier gør. Ergo er der ikke nogen nyhedsværdi i dem, set med Hi-Fi øjne, for batterier har vi jo allerede...
Hvis du gerne vil have en helt ren 230 VAC / 50 Hz, så findes der jo allerede apperater som kan udfører denne opgave! De fungere som en almindelig klasse A/B forstærker, med en trafo, ensretterbro, lytter og et udgangstrin.
En brændselscelle skal også have sådan et ueffektivt klasse A/B trin på for at du kan bruge dem til High End audio, og herved ryger hele pointen med princippet.
Men som nogen nævner, så kunne det være en god idé at bygge brændselsceller ind i apparaterne, men så skal de jo forsynes med brint, og det er vidst ikke det dit oprindelige indlæg drejer sig om...
Mvh Kim
|
| Til top |
|
| |
Mr.Antisilver Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 409
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
|
He he...
Hej Hr. antisølv... Som nogle er inde på, så kommer der DC ud af sådan et dyr... Så det bliver en switchmode powerinverter som skal trække dit anlæg...
Sådan et dyr, hakker DC'en i stumper og stykker, for derefter at omdanne dette støjende helvede til noget der til forveksling godt kan ligne en sinus kurve, hvis man har briller med styrke -10 og har glemt at tage dem på...
Ham der i sin tid havde fået samme strålende idé som du nu har, og købte nogle bil batterier og en powerinverter, kunne da bestemt også høre at det nu lød meget meget bedre, da han nu havde fjernet al netstøj!
Netstøjen var væk, ja, men powerinverteren støjer altså ca. 1.000.000 gange mere end det støj der er i nettet!!! En normal forstærkers THD+N stiger ca. med en faktor 10, ved at tilslutte en powerinverter!
Mvh Kim
|
|
|
tjaah.. spørgsmålet er om man skal indtage en opportunistisk holdning her eller være lyseslukker. Jeg vælger den første
|
|
|
Hej igen Mogens
Jeg kan da godt se, at din tråd om århundredets største High End Hi-Fi nyhed, efter mit indlæg måske nok mistede noget at sin sentationelle værdi, så jeg må da give dig ret:
Mvh Kim
|
|
|
Nuvel..det pudsige er jo, at mennesker har det med at kunne skabe løsninger, hvilket du jo selv har ifm. dine høttalere. Så lad os nu se, hvad der bliver muligt
|
|
|
Hej igen...
Problemet som jeg ser det, er at du ikke helt har forstået hvad det her går ud på...
Brændselsceller levere en DC spænding, lige så vel som batterier gør. Ergo er der ikke nogen nyhedsværdi i dem, set med Hi-Fi øjne, for batterier har vi jo allerede...
Hvis du gerne vil have en helt ren 230 VAC / 50 Hz, så findes der jo allerede apperater som kan udfører denne opgave! De fungere som en almindelig klasse A/B forstærker, med en trafo, ensretterbro, lytter og et udgangstrin.
En brændselscelle skal også have sådan et ueffektivt klasse A/B trin på for at du kan bruge dem til High End audio, og herved ryger hele pointen med princippet.
Men som nogen nævner, så kunne det være en god idé at bygge brændselsceller ind i apparaterne, men så skal de jo forsynes med brint, og det er vidst ikke det dit oprindelige indlæg drejer sig om...
Mvh Kim |
|
|
Jo, der er en nyhehsværdi i dette her. Klart nok, at dersom det alene vil blive en ny batterialder med alle de begænsninger, vi kender derfra, ja så er dette her ikke interessant. Men jeg mener, at det kan komme til at gå anderledes, da teknologien er helt ny og ingen kan spå om potentialet på nuværende tidspunkt.
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
|
He he...
Mvh Kim
|
|
|
|
|
|
Hej igen Mogens
Mvh Kim
|
|
|
|
|
|
Hej igen...
Mvh Kim
|
|
|
Jo, der er en nyhehsværdi i dette her. Klart nok, at dersom det alene vil blive en ny batterialder med alle de begænsninger, vi kender derfra, ja så er dette her ikke interessant. Men jeg mener, at det kan komme til at gå anderledes, da teknologien er helt ny og ingen kan spå om potentialet på nuværende tidspunkt. |
|
|
Okay, så er vi enige - du forstod ikke hvad jeg skrev...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
Mr.Antisilver skrev:
Neeper skrev:
|
He he...
Mvh Kim
|
|
|
|
|
|
Hej igen Mogens
Mvh Kim
|
|
|
|
|
|
Hej igen...
Mvh Kim
|
|
|
Jo, der er en nyhehsværdi i dette her. Klart nok, at dersom det alene vil blive en ny batterialder med alle de begænsninger, vi kender derfra, ja så er dette her ikke interessant. Men jeg mener, at det kan komme til at gå anderledes, da teknologien er helt ny og ingen kan spå om potentialet på nuværende tidspunkt. |
|
|
Okay, så er vi enige - du forstod ikke hvad jeg skrev...
|
|
|
jo, jeg forstod udmærket, hvad du skrev. Men i modsætning til dig, dømmer jeg ikke bolden ude på forhånd.
Herudover kan det ske, at denne fremtidens elproduktion bliver mere virkelig og udbredt ved miljødekreter på verdensplan, hvorfor det naturligvis vil blive forfinet, hvilket nauturligvis er muligt, thi hvor der er en vilje er der en vej...og jeg mener denne form for el reelt kan vise sig langt bedre end hvad vi kender idag
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
| jo, jeg forstod udmærket, hvad du skrev. Men i modsætning til dig, dømmer jeg ikke bolden ude på forhånd. |
|
|
Jeg tror det Neeper prøver at fortælle dig er at der ikke er nogen bold, i alt fald ikke nogen ny bold, men en god gammel en af slagsen.
Og nu da "nyheden" er kommet ud, er der så mere at tilføje inden det hele igen går i personfnidder?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Mr.Antisilver skrev:
| jo, jeg forstod udmærket, hvad du skrev. Men i modsætning til dig, dømmer jeg ikke bolden ude på forhånd. |
|
|
Jeg tror det Neeper prøver at fortælle dig er at der ikke er nogen bold, i alt fald ikke nogen ny bold, men en god gammel en af slagsen.
Og nu da "nyheden" er kommet ud, er der så mere at tilføje inden det hele igen går i personfnidder?
|
|
|
Der kan vel tilføjes det, som jeg var inde på, at det globalt set bliver nødvendigt med nye former for el og varme produktion. Olien bliver ikke ved med at flyde...
Derfor kan der ske det, at dette her om 10-15 år bliver måden! at skaffe sig el på. Og i den forbindelse bør man nok kunne generere løsninger på eventuelle begrænsninger.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 20 November 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Antisilver skrev:
Zorglub skrev:
Mr.Antisilver skrev:
|
|
|
|
|
Der kan vel tilføjes det, som jeg var inde på, at det globalt set bliver nødvendigt med nye former for el og varme produktion. Olien bliver ikke ved med at flyde...
Derfor kan der ske det, at dette her om 10-15 år bliver måden! at skaffe sig el på. Og i den forbindelse bør man nok kunne generere løsninger på eventuelle begrænsninger.
|
|
|
Tjaa, men det er off topic i forhold til at det her er et hifi forum. Så hvis i har lyst til at snakke strøm filtrering, generatorer ol. så er i velkommen, men om olien er ved at løbe tør eller ej har ikke noget med hifi at gøre. Vi holder med "nyheden" her, og i skal være velkommen til at starte en ny tråd vedr. ren strøm i forhold til hifi. Måske er der allerede en?  PS: Og nej, Mr.Antisilver blev ikke smidt ud pga. indholdet i denne tråd. Da han fik lov at vende tilbage til hifi4all var det med en sidste chance for at opføre sig ordentligt. Den chance blev opbrugt pga. den efterfølgende reaktion i privat beskeder. Ærgeligt, men skylden kan kun ligge et sted, hos ham selv. Så skulle den vist være lukket.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|