| Forfatter |
|
larl Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 912
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
mdpedersen skrev:
| ja det er.. men er der nogen ud over mig der har lagt mærke til en smule "lag" på King kong når kameraet paner eller bevæger sig? det er en lille smule som om filmen ikke kører helt smooth.. og er der nogen der har lagt mærke til hvordan HD-DVD menuen lagger af H til på King Kong? ville være godt hvis det ikke bare var mig der havde det problem.. |
|
|
Det er formentlig dit display.
Efterhånden som HD DVD og Blu-ray bliver udbredt, vil mange opdage at deres HD-ready TV eller projektor slet ikke er så god til at vise HDTV som de troede/håbede.
En klassisk fejl er at billedet hakker ved panoreringer.
Kører du 1080i eller 720P ? Hvis det er 1080i, så prøv at skifte til 720P istedet og se om der er bedre.
/Lars __________________ recordere.dk - AV Nyheder, Anmeldelser og Debat
|
| Til top |
|
| |
mdpedersen Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja har endda prøvet 480i og 480p opløsninger.. har osse prøvet at skiften på component kablet fra HDTV til TV og der gør den det osse... så det er i ALLE mulige opløsninger den gør det...
|
| Til top |
|
| |
Riot Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 105
|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du et billigt tv?
|
| Til top |
|
| |
mdpedersen Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
lol nej det er et 32" LCD til 10.000 kr... har lige haft det testet på min kammerats 42" plasma skærm og det PRÆCIS samme skete.. laggede de præcis de samme steder osv... så det kan ikke være fjernsynet medmindre hans osse er et dårligt fjernsyn hvilket det ikke er...
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nærmere at det du oplever er konsekvensen af 3:2 pulldown. Pga. konverteringen fra 24 til 60 billeder per sekund bliver bevægelser ikke helt flydende og kan se ud som om de hakker. Da næsten alle fladskærme kører med 60 Hz er det nok nogen man må lære at leve med. Der er endnu ikke så mange displays på markedet der kan modtage 1080p/24.
|
| Til top |
|
| |
mdpedersen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
så det er simpelthen på grund af displayet? kan du forklare nærmere? er det fordi der er nogle displays der rent faktisk kan køre 24 hz? og at fordi mit ikke kan konverterer den signalet til 60 hz?
|
| Til top |
|
| |
mdpedersen Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
ret mig hvis jeg er helt forkert på den men har undersøgt en masse omkring 3:2 pulldown og vil høre om jeg har fået fat i det rigtige.. - Normale DVD film er kodet på disken i sit respektive format (PAL eller NTSC i 480i) så her skal der ingen konvertering ske i afspilleren eller i fjernsynet (medmindre man kan få fat i en progressiv afspiller der konverterer signalet fra i til p eller kan opscalere opløsningen, men dette er en anden historie. ? - da HD-DVD film er lagt ned på disken i sit orginale "telecine" format altså 1080p/24hz(osse kaldt 24 frames per second?) skal afspilleren eller fjernsyn der ikke kan køre 24hz/fps konverterer billedet op til 50 eller 60hz/fps og dette bliver gjort via 3:2 pulldown, og nedturen ved 3:2 pulldown er en smule "lagg" ved stille kamera bevægelser? hvis ovenstående er sandt er mit fjernsyn så ikke godt nok? og er det noget alle skal leve med på deres fjernsyn, indtil der bliver udviklet LCD tv med 24hz/fps understøttelse? tak på forhånd
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
mdpedersen skrev:
ret mig hvis jeg er helt forkert på den men har undersøgt en masse omkring 3:2 pulldown og vil høre om jeg har fået fat i det rigtige..
- Normale DVD film er kodet på disken i sit respektive format (PAL eller NTSC i 480i) så her skal der ingen konvertering ske i afspilleren eller i fjernsynet (medmindre man kan få fat i en progressiv afspiller der konverterer signalet fra i til p eller kan opscalere opløsningen, men dette er en anden historie. ?
- da HD-DVD film er lagt ned på disken i sit orginale "telecine" format altså 1080p/24hz(osse kaldt 24 frames per second?) skal afspilleren eller fjernsyn der ikke kan køre 24hz/fps konverterer billedet op til 50 eller 60hz/fps og dette bliver gjort via 3:2 pulldown, og nedturen ved 3:2 pulldown er en smule "lagg" ved stille kamera bevægelser?
hvis ovenstående er sandt er mit fjernsyn så ikke godt nok? og er det noget alle skal leve med på deres fjernsyn, indtil der bliver udviklet LCD tv med 24hz/fps understøttelse?
tak på forhånd 
|
|
|
3:2 pulldown anvendes altid når 24 billeder per sekund skal vises som 60 billeder per sekund (60 Hz). Derfor anvendes det også når film vises i NTSC format. I PAL speedes filmen op til 25 billeder per sekund og kan derfor vises korrekt ved 50 Hz, bortset fra hastighedsforøgelsen. I HD formaterne anvendes indtil videre kun 24 fps, så det kan slet ikke vises ved 50 Hz.
Ulempen ved 3:2 pulldown er at den ene halvdel af billederne vises 2 gange mens den andes vises 3 gange. Dermed kan bevægelser i billedet ikke vises flydende fordi hastigheden i bevægelsen varierer.
Alle fladskærme kører internt med 60 Hz uanset hvad de modtager af signal. Selvom de kan modtage 24 Hz vil billedet sandsynligvis alligevel blive vist ved 60 Hz. Hvis billedet skal vises korrekt skal fladskærmen internt kunne køre ved enten 48 eller 72 Hz. Som sagt understøtter enkelte af de nyeste fladskærme og projektorer 24 Hz. Hvordan de så behandler det internt ved jeg desværre ikke noget om. Jeg har læsts at de nye 100 Hz LCD-TV rent faktisk kører med 120 Hz internt i displayet.
www.Cine4home.de har lige lavet en artikel om bl.a. 3:2 pulldown, den kan jeg anbefale dig at læse (den er på tysk).
|
| Til top |
|
| |
osprey Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1053
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Paa en amerikansk hjemmeside laeste jeg om 3:2 Pulldown, og her vaeltede problemerne ned over mig. Med andre ord, som beskrevet om 3:2 pulldown, at vaere saa blaaoejet tro paa det er muligt.
Hvis jeg forstod siden rigtigt, da vil det blive ulideligt skulle se HD DVD via HDMI (HDCP). Medmindre de aendrer paa dele af det tekniske. Fordi samme Tv vil ikke acceptere et saa ringe signal.
Det vil vaere bedst hvis jeg tager fejl, problemet er jeg ikke kan kraeve mine skolepenge tilbage, her taenker jeg kun paa det engelske. Fordi saa daarlig kan jeg umuligt vaere.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nesdam
Nogen stedet staar at billede nummer 24 eller 12 blot gentages for komme op paa 25.
Og dette er for mig gaa fra noget meget slemt til endnu vaerre. Hvilket goer jeg med den stoerste sindsro kan imoedese HDTV problemer. Og helt isaer fordi 1080p24 alligevel foerst vil have gennemgaaet de der 3:2 pulldown - saa man er reelt lige vidt.
Det er altid rart have noget se frem til. My prediction is ...... enten perfekt billede men for hurtig lyd, eller det modsatte. Vaelg selv. You cannot have both.
Hvordan man i tidernes morgen "Overfoerte noget fra Film til Video/TV" ved jeg ikke, men man kunne i hvertfald ikke bare gentage et billede, man var pinedoed noedt til koere filmene det hurtigere her i EUropa og andre 50 Hz lande. Der maa jo have vaeret en tid inden AMPEX maskinerne kom frem.
Og for dreje kniven rundt i saaret, hvilke erfaringer tror nogen man har fra Australien?
|
| Til top |
|
| |
JoeConsultant Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 494
|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mdpedersen skrev:
så det er simpelthen på grund af displayet? kan du forklare nærmere? er det fordi der er nogle displays der rent faktisk kan køre 24 hz? og at fordi mit ikke kan konverterer den signalet til 60 hz?
|
|
|
Eks Pioneers pladskærme (4270, 427, 507, 5000) kan modtage et 1080p/24 hz signal. Ved ikke hvilke andre skærme der kan.
Mvh Jonas __________________ Sonos :-)
Nyt på vej....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pointen er ikke om Tv'et kan modtage 1024p; pointen er at det 1024p signal alligevel er oedelagt, medmindre erfaringerne fra DVD har givet nogen kolde foedder.
Det tror jeg ikke saa problemet for mig bliver endnu ringere billeder.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 15 Januar 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden indgangsvinkel
Igennem alle aarene jeg har laest om Kabler og HiFi, dengang skaenkede jeg det aldrig en tanke om noget ogsaa kunne komme til blive Set.
Nogen har hoert min u-udtalte boen! Jeg er beklageligvis tonedoev, saa to konservesdaaser med hvid snor imellem er nok (for megen forvraengning i sort snort).
Jeg kan rent faktisk SE noget paa en TV Skaerm
Og endda her i Forum
|
| Til top |
|
| |
mdpedersen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 09:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
foregår 3:2 pulldown på disken så? eller er det noget afspilleren foretager sig, eller måske displayet? for hvis det er på disken at den kører med 3:2 pulldown, er det jo ligegyldigt om man får et tv der kan vise 24/48/72 hz da disken alligevel er produceret i 60 hz.. jeg mener så skal man hen og lave nye HD DVD fil der kører i nativ 24hz.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 10:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
mdpedersen skrev:
foregår 3:2 pulldown på disken så? eller er det noget afspilleren foretager sig, eller måske displayet? for hvis det er på disken at den kører med 3:2 pulldown, er det jo ligegyldigt om man får et tv der kan vise 24/48/72 hz da disken alligevel er produceret i 60 hz.. jeg mener så skal man hen og lave nye HD DVD fil der kører i nativ 24hz.
|
|
|
Materialet på disken er gemt med 24 fps/Hz. Det er når afspilleren konverterer til 60 Hz at den laver 3:2 pulldown. Da billedfrekvensen på fladskærme er 60 Hz vil alle signaler alligevel blive konverteret til denne frekvens, uanset om de modtages som 24 Hz.
De nyeste fladskærme som netop er kommet på markedet kører internt med 120 Hz. Dette giver teoretisk set muligheden for at vise et 24 Hz signal korrekt, idet alle billeder blot skal vises 5 gange i træk, i stedet for enten 2 eller 3 gange. Spørgsmålet er så bare om producenterne har valgt at gøre det på den måde i praksis.
Min konklusion er altså at både afspiller og display skal køre med 24 Hz eller et multipla heraf for at filmene kan vises korrekt.
|
| Til top |
|
| |
mdpedersen Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
yep sådan har jeg osse forstået det.. og den eneste HD DVD afspiller i øjeblikket der kan lave et 1080p/24 output er Toshibas HD-XE1, og så skal man jo så osse ha en skærm der kan kører multiple af 24 hz (i.e 24/48/72/120hz) det ser vi nok ikke lige foreløbigt...
har du et officelt link til dette omkring at materialet er lagt ned på disken i 24hz? har en der lige skal overbevises :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har I nogensinde taenkt over hvordan man gjorde med overfoere fra Film til Tv før man opfandt Video og baand til samme? [Hvorledes opbevarede man noget som skulle gemmes].
For skrive det lidt paenere, hvis nogen skal overbevises . . . skal dette saa ikke demonstreres. TV drejer sig om hvad man ser og vel ikke kun faar fortalt. Hvis jeg havde en vare at saelge burde jeg vel ogsaa prise og vise sammes kvalitet!
Min holdning lige nu er at fejl paa materiale, Virkeligt bliver at se paa ens HD skærme. Min holdning er at det som ligesom skal IND i HD skærme skal være korrekt, ellers er det en OM'er. Det sidste fortaeller mig ogsaa hvorfor hverken TDC eller DR ligesom ville vaere paa forkant med dette nymodens HDTV. TDC var det med sin "egen kanal DK 4, men det var saa det!"
Om det er i den rigtige traad? Ja, hvis HDTV endelig skal noget duer 3:2 pulldown IKKE.
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
mdpedersen skrev:
yep sådan har jeg osse forstået det.. og den eneste HD DVD afspiller i øjeblikket der kan lave et 1080p/24 output er Toshibas HD-XE1, og så skal man jo så osse ha en skærm der kan kører multiple af 24 hz (i.e 24/48/72/120hz) det ser vi nok ikke lige foreløbigt...
har du et officelt link til dette omkring at materialet er lagt ned på disken i 24hz? har en der lige skal overbevises :)
|
|
|
Det fremgår bl.a. af denne artikel fra projectorcentral :
http://www.projectorcentral.com/hd-dvd.htm
Den er på engelsk! 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om jeg aldrig har haft blot eet konkret spoergsmaal her i Forum? Jo da, i de gamle CRT dage med Tv der viste billeder 100 gange per sekund. Hvilken liniefrekvens anvender samme, efter min regnebog skal samme frekvens vaere oppe paa 31.250 Hz.
Stillet op paa denne maade 625x100/2. Men se om nogen vil indroemme det. Personer proever rask vaek skrive 15.625 Hz. Og hvis jeg indstaetter dette paa samme maade staar der nu
312,5x100/2 Og dette er garanteret Forkert, det bliver godt nok 15.625 men billedet kan ikke passe.
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 17 Januar 2007 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg fatter ikke en bjælde af hvad det er du prøver at sige osprey sry ..  Kan du ikke prøve at reformulere ?
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |