[QUOTE=oluf]Hej Mike
En skam at man ikke bor på Bornholm, det kunne være ret
spændende at lytte til de forskellige udgaver af BR op mod
hinanden......og blive klogere på din opfattelse af IRL!
Du skal være velkommen til at kikke forbi any time! hvis du nogensinde skulle komme på disse "kanter"...
Den 12" Peerless ville jeg umiddelbart tro ikke kunne følge med
de to Scan-Speak-enheder mht membranhastighed
(transistensgengivelse), men måske tager jeg fejl....
Den er faktisk ganske "hurtig" for en relativ billig 12" at være.. og med ekstra 90 mm. magnet. øges dens ydelse ganske batragtligt, Q ændres også og strammes gevaldigt op.. dette giver bedre kontrol.
Iøvrigt er det med "hurtigheden" i bassen, og især under 100 - 200 Hz. hvor dens primære arbejdes område er, lidt teoretisk spekulation... bassen er her ikke meget hurtigere end de fleste gode enheder kan følge med selv 12 & 15" enheder med relativ store og tunge membraner..
Bas nede i de frekvenser hvor en decideret woofer skal arbejder er IKKE! særlig hurtig...
Så længe den har moror kraft og et Q der tillader den at starte og stoppe precis og ikke have for meget efter sving og "slup" ( hvilket et velafstemt lukket system effektivt forebygger) så er de ganske hurtige nok! og der er ikke meget at komme eftere ved at anvende mindre enheder..
Der hvor det har betydning er hvis man anvender bassen et godt stykke op i nedre mid og det deciderede mid område, og deler over 200 Hz. typisk over 300 til 400 Hz. her kan støre 12 & 15" enheder give problemer med efterslæb og lidt mudret nedre mid. som følge, men dette er slet ikke noget problem her, det er kun i to vejs systemer eller 3 vejs hvor man som sagt deler fra en decideret mellemtone enhed er ikke rækker under 2 - 300 Hz. at man kan sige at store bas enheder er for "langsomme"..
Iøvrigt kikker jeg på endnu bedre enheder fra Focal & AudioTechnology, de har 12" enheder med en "hurtighed" = acelerations factor der gør dem lige så egnede i øvre mid som de fleste gode 8 & 10" enheder blandt andet ScanSpeaks, herved kan jeg hvis jeg ønsker det dele over 200 Hz. ( dog ønsker jeg ALDRIG!! at dele til bassen over 300 Hz. )
Men ved 300 Hz. kan jeg faktisk lige akkurat vinde 2 til 3 db. følsomhed på systemet!! så det indgår i fremtidige overvejelser..
Men både Audiotech. & Focal enheden er "svine" dyr!! sååå det får vente lidt!..
Det er dog rigtig fint som det er lige pt. og den bas jeg nu bruger gør jobbet lige så godt som de 7 & 8" jeg før har arbejdet med!! der er praktisk ingen forskel i homogenitet, eller hurtighed i det område af nedre mid og øvre bas disse enheder rækker op i.
Du har ikke overvejet 2x8" fx Scan-Speaks egen 8851T?
Ikke endnu!!.. men interasante er de, det vil dog mindst kræve 2 stk. pr. side! og det er ganske bekostligt, de fleste sådanne løsninger jeg har hørt klare aligevel ikke at give samme ydelse som 12" enhederne, den rent fysiske fornæmmelse og den magt en sådan enhed har formår få enheder der er mindre at give! også selv om de er to om det, jeg vil sige at man lige kan slippe godt fra to 10" enheder, det giver stort set samme effekt som en 12" enhed.
Som diskant må jeg indrømme at Infinitys emit-r kan gøre mig
ret blød i knæene (og få mig til at tænke på dengang, der var
liv i min TD 2001'er). Hvad med den nye Audio Technology
bånddiskant FTT 75...den kunne jeg ihvertfald godt tænke mig
at lytte lidt på, hvis muligheden bød sig......
Hvad med delefilter og intern kabelføring? Har du forsøgt dig
med M-caps Supreme silver/oil kondensatorer?
De skal helt klart prøves!! MEN! lige nu "nøjes" jeg med Supreme! og da jeg er i stadig udvilking med delefilterne pga. prøvning af nye alternative og bedre mellemtone enheder, så venter jeg lige et øjeblik med ny investeringer på det område, jeg har et mindre "bjerg" af M-Cap Supreme kondensatore liggende og endnu flere alm. M-cap.
Men de nye virker MEGET! interasante ( det er prisen sikkert også?
)
mvh.