Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 18:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Problemer med akustikken (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 November 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret  

Hej igen.

Nu er det sådan, at en bygning er mest stabil der hvor der er en bærende konstruktion. I vestre hjørne er en ydervæg der er bærende og det er der garanteret ikke i højre side. Så set ud fra dette kan det være dit gulv og din væg spiller med og laver det der boom.

Har du prøvet og stille dine flotte htére på en flise eller noget meget tungt for, at se om det skulle hjælpe på problemet.

Du skriver du har haft problemet med andre sæt og så er det jo ikke din forstærker der ikke kan styre bassen.

Farvel og god aften

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 November 2006 kl. 17:44 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
mhansen skrev:

Hej

Har du prøvet at vende anlægget så højtalerne står foran de skrå vægge. Selv om det måske ikke er særlig smart de står der, så bare for at prøve hvordan det så lyder.

Alternativt som Bass skriver, kan nogen bas traps måske også hjælpe på problemmt. Jeg bruger selv nogen EchoBuster fra StudioSound som fjerne næsten al den rumlem jeg har i rummet.

Som skrevet tidligere, så kan jeg ikke pt. ændre på opstillingen således at jeg spiller på den anden led af rummet.

Echobusters ser bestemt interessante ud!  Jeg går ud fra at du har dem der hedder "bass busters"?

Hej jgd1

Undskyld mit sene svar.

De Echobuster jeg har er dem der hedder PHASE-4 Four-way Full Frequency Tower

De hjælper i hele frekvens området. Man kan næsten kalde dem for verden største bas og diskant knapper. Vinkler man dem bare et par cm til den ene eller anden side ændre det lyden.

Nu vil jeg bestemt ikke garantere at de vil virke hjemme hos dig, med det er da et forsøg værd.

mvh Michael

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Toolate skrev:

Hej igen.

Nu er det sådan, at en bygning er mest stabil der hvor der er en bærende konstruktion. I vestre hjørne er en ydervæg der er bærende og det er der garanteret ikke i højre side. Så set ud fra dette kan det være dit gulv og din væg spiller med og laver det der boom.

Har du prøvet og stille dine flotte htére på en flise eller noget meget tungt for, at se om det skulle hjælpe på problemet.

Du skriver du har haft problemet med andre sæt og så er det jo ikke din forstærker der ikke kan styre bassen.

Farvel og god aften

Hej

Væggen i højre side er også bærende.

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:26 | IP-adresse registreret  

Well, så har jeg prøvet med nogle bass-absorbanter. Virkningen var dog desværre minimal, særligt taget størrelsen og prisen på absorbanterne i betragtning. En eksemplarisk service fra forhandeleren ændrede ikke på dette faktum.

Jeg er lidt ved at gå ud af mit gode skind her. De nye højtalere spiller overordnet set signifikant bedre end både de gamle B&W'er og VA'erne, men (desværre) virker det som, at problemet med det højre hjørne er en anelse mere udtalt med de nye højtalere end med de to gamle sæt. Det kan selvfølgelig også være psykologien der spiller mig et puds, underforstået at det nye sæt gør alt andet så meget bedre end de gamle sæt, hvorfor denne "skavank" springer en i øjnene endnu mere end tidligere.

Problemet er, så vidt jeg umiddelbart kan høre, begrænset til et relativt snævert frekvensområde. Der er ikke problemer med den dybe bas overhovedet . Problemet opstår typisk i et ret snævert område omkring de lidt højere bastoner. Eksempelvis kan dybe stortromme-slag give problemer.

Gode råd tages i mod med et stort smil   (hvis der overhovedet er nogen råd tilbage?)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Toolate
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 24 Oktober 2005
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:44 | IP-adresse registreret  

Har du prøvet og kalibrere dit anlæg.

Jeg har eksempelvis en kalibrerings DVD hvor der osse er forskellige frekvenser man kan afspille. Her ville du kunne finde frem til hvilken frekvens der driller. Herefter må du så på jagt efter noget der så kan hjælpe dig så det stopper med, at komme.

Hvis begge vægge er bærende kan jeg godt se problemet ikke ligger der.

Har du prøvet og stille htérne på en flise, nogen gange kan en hård ting afbryde samspillet med rummet.

Jeg har faktisk prøvet noget lignende med en opvaskemaskine der satte et køkken i svingninger. Når sådan en kører er der jo en del summen og det var det der satte rummet i gang. Her blev støbt et cement underlag under opvaskemaskinen og så var problemet væk. En flise er jo billig og hvis det hjælper kan man finde et andet materiale der er pænere.

Hej og godt nytår

Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
Til top Vis Toolate's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Toolate

kenneth ztas1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Januar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Jeg har løst mit bas-boom ved at købe nogen maler lærred og købt noget rockfon, har malet lærret i samme farve som væggene, og skåret rockfon ind i ramme, derfeter hængte jeg dem op med skjulte beslag, hvor jeg kunne justerer rammerne 1 til 2cm ud fra væggen, det går lige ind og rammer i den rigtige basfrekvens, der er intet bas-boom nu  , men du skal prøve dig frem så det ikke koster dynamik, min indstiling endte på 2cm fra væggen.

Ved mit anlæg fik jeg bedre:

bas, den er helt stram nu, uden at den runger eller har bas-boom, samt at den er mere veldifineret.

mellemtonen er blivet meget mere luftig og gennemsigtig, den spiller melodien populær sagt, og den er blivet mere varm.

diskanten er ikke spids mere, men silkeagtigt i lyden, uden at den har mistet detaljer.

højtalerne spiller osse som en højtaler nu.

det eneste minus er at det koster lidt i dynamiken, men kun lidt hvis du bruger tid på hvor langt

rammerne skal sidde fra væggen, sidder de for tæt på væggen oplever du at højtalerne lukker sig og bassen bliver for stram og uden pondus.

lidt rodet skrevet, men håber du kan bruge det.

Hilsen Kenneth

Til top Vis kenneth ztas1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kenneth ztas1

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

hvorkøber man egentligt rockfon, og hvad består de konkret af...

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

kenneth ztas1 skrev:

Jeg har løst mit bas-boom ved at købe nogen maler lærred og købt noget rockfon, har malet lærret i samme farve som væggene, og skåret rockfon ind i ramme, derfeter hængte jeg dem op med skjulte beslag, hvor jeg kunne justerer rammerne 1 til 2cm ud fra væggen, det går lige ind og rammer i den rigtige basfrekvens, der er intet bas-boom nu  , men du skal prøve dig frem så det ikke koster dynamik, min indstiling endte på 2cm fra væggen.

Ved mit anlæg fik jeg bedre:

bas, den er helt stram nu, uden at den runger eller har bas-boom, samt at den er mere veldifineret.

mellemtonen er blivet meget mere luftig og gennemsigtig, den spiller melodien populær sagt, og den er blivet mere varm.

diskanten er ikke spids mere, men silkeagtigt i lyden, uden at den har mistet detaljer.

højtalerne spiller osse som en højtaler nu.

det eneste minus er at det koster lidt i dynamiken, men kun lidt hvis du bruger tid på hvor langt

rammerne skal sidde fra væggen, sidder de for tæt på væggen oplever du at højtalerne lukker sig og bassen bliver for stram og uden pondus.

lidt rodet skrevet, men håber du kan bruge det.

Hilsen Kenneth

Hej Kenneth

Tak for dit fine råd. Det kan godt være at jeg på tidspunkt kaster mig ud i sådant et projekt. Men jeg venter lidt endnu, da bas-absorbanterne jo ikke virkede, hvorfor jeg tror at løsningen måske ligger andet steds?

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Oktober 2004
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

Til Knoxville:

Jeg mener at bl.a. jem&fisk forhandler dem. De består af Rockwool der har fået en overflade og koster 1500 for en pakke, kan ikke huske hvor mange m2 der er. Men der findes rigtig mange forskellige varianter prøv at se på deres hjemmeside.

Til jdg 1:

Hvilken slags absorbant har du prøvet, den virker jo ikke efter hensigten hvis den ikke har det rigtige arbejdsområde. Helmholzresonatore kan tunes res præcist og kan selv bygges.

Til top Vis Bass's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bass

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Sendt: 11 Januar 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Nu er der et par stykker der har nævnt at et kvadratisk rum er helt umuligt.Det er lidt spændende at det skulle være et vedtaget faktum.Min stue er 4,5 m gange 4,5 m,altså HELT kvadratisk.Skråvægge på den ene side.2,25 m fra gulv til loft. Væg til væg uldtæppe.Træmøbler.Hjørnesofa og stole i stof,beklædt med slumretæpper og 8 puder.Masser af tingel-tangel, plastic-planter/blomster og gardiner i noget uld,tror jeg.Jeg har næsten boet her i 20 år,og akustikken her er verdensklasse! Det er ikke kun mig der siger det.
Men den der bulderbas kender jeg godt.Og mine underboer kender den Jeg havde Trapez X i over 19 år til for 6 uger siden.Den lød helt kanon(og gør det stadigvæk).Den havde basport foran,og jeg kunne ha' dem 10 cm fra væggen,stadig med fed lyd.Men altid med en bas der fik naboerne op af stolene.Selv ved forhv. lav volume.Mine Trapez'er stod på ca 45 mm spikes.Så fik jeg et sæt Tandberg Studio Monitor's.Og her kommer det:De står på fødder der er 31,5 cm over gulvet! Og det har godt nok ændret ALT.Jeg kan spille stort set lige så højt jeg vil nu,uden at underboerne føler sig generede.Mødte ham der bor to etager under mig.Han spurgte om jeg havde fundet en kæreste,for de hørte aldrig noget til mig mere Jeg sagde at jeg havde solgt Trapez'erne,uden at nævne mine Tandberg ditto.Men faktum er at jeg i den periode til jeg mødte ham havde spillet højere end med de gamle højttalere.
Hvis din højttaler har ind/udsugning bagpå,så ved jeg ikke.Men her i huset er det højden mellem gulv og højttaler der har givet hele forskellen.De skal OP fra gulvet.Selvom de ikke er særligt velegnede på fod,de høje slanke højttalere

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Sendt: 12 Januar 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Til Tante Berg: 4,5m x 4,5m x 2,25m er et halvkubisk rum, og det er IKKE UMULIGT, men svært at tøjle!

Og du kom vist i mål alligevel!   

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Januar 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Til Tante Berg: Der er tale om et fysisk fænomen og ikke en vedtaget norm eller fiks ide, men i dit tilfælde giver det ikke de store problemer idet de stående bølger på 38.1 Hz og 85.2 ikke er så kraftige og tætheden af andre forstyrrende bølger ikke er så tæt.Wink

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 02:52 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Til Tante Berg: 4,5m x 4,5m x 2,25m er et halvkubisk rum, og det er IKKE UMULIGT, men svært at tøjle!

Og du kom vist i mål alligevel!   

Men det afhjælper skråvæggene 100% Mit rum er perfekt!Loftareal er jo væsentligt mindre end gulv-ditto.Hvad det end er,så lyder det som verdensklasse her.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Bass skrev:

Til jdg 1:

Hvilken slags absorbant har du prøvet, den virker jo ikke efter hensigten hvis den ikke har det rigtige arbejdsområde. Helmholzresonatore kan tunes res præcist og kan selv bygges.

Super Pio fra Fastaudio

http://www.fastaudio.com/INT/absorber204.html

De hjalp en (lille) smule, men størrelsen, waf'en og prisen taget i betragtning, så var det slet ikke nok.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Der er intet i vejen med dit udstyr. Jeg ville dog gå ned i en standerhøjttaler og på den måde få seperaret den dybe bas fra resten af lydbilledet. Hvis du kan få styr på to gode standere kan du altid tilføje bassen igen. Problemet med din nurværende højttaler er at alt skal passe i et kabinet og så på samme sted - den konflikter fysisk med dit lytterum.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2007 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Tante Berg skrev:
Nu er der et par stykker der har nævnt at et kvadratisk rum er helt umuligt.Det er lidt spændende at det skulle være et vedtaget faktum.Min stue er 4,5 m gange 4,5 m,altså HELT kvadratisk.Skråvægge på den ene side.2,25 m fra gulv til loft. Væg til væg uldtæppe.Træmøbler.Hjørnesofa og stole i stof,beklædt med slumretæpper og 8 puder.Masser af tingel-tangel, plastic-planter/blomster og gardiner i noget uld,tror jeg.Jeg har næsten boet her i 20 år,og akustikken her er verdensklasse! Det er ikke kun mig der siger det.
Men den der bulderbas kender jeg godt.Og mine underboer kender den Jeg havde Trapez X i over 19 år til for 6 uger siden.Den lød helt kanon(og gør det stadigvæk).Den havde basport foran,og jeg kunne ha' dem 10 cm fra væggen,stadig med fed lyd.Men altid med en bas der fik naboerne op af stolene.Selv ved forhv. lav volume.Mine Trapez'er stod på ca 45 mm spikes.Så fik jeg et sæt Tandberg Studio Monitor's.Og her kommer det:De står på fødder der er 31,5 cm over gulvet! Og det har godt nok ændret ALT.Jeg kan spille stort set lige så højt jeg vil nu,uden at underboerne føler sig generede.Mødte ham der bor to etager under mig.Han spurgte om jeg havde fundet en kæreste,for de hørte aldrig noget til mig mere Jeg sagde at jeg havde solgt Trapez'erne,uden at nævne mine Tandberg ditto.Men faktum er at jeg i den periode til jeg mødte ham havde spillet højere end med de gamle højttalere.
Hvis din højttaler har ind/udsugning bagpå,så ved jeg ikke.Men her i huset er det højden mellem gulv og højttaler der har givet hele forskellen.De skal OP fra gulvet.Selvom de ikke er særligt velegnede på fod,de høje slanke højttalere

Hej Tante Berg

Lækkert at det er lykkedes for dig

Desværre kan jeg ikke rigtigt løfte mine højtalere yderligere, da de i forvejen er ret høje og diskanten ligeledes er placeret højt.

Martin_Kbh
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 13 Januar 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Du kan trimme alt det du vil men du kan ikke lave om på bølgelængden som driller med mindre du går Lyngdorf-vejen. Jeg ville låne nogle andre højttalere eller finde et nyt sted at bo.
Til top Vis Martin_Kbh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Martin_Kbh

Bass
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Januar 2007 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Bass skrev:

Til jdg 1:

Super Pio fra Fastaudio

http://www.fastaudio.com/INT/absorber204.html

De hjalp en (lille) smule, men størrelsen, waf'en og prisen taget i betragtning, så var det slet ikke nok.

Jeg kan se at de har et virkningsområde på 50-20.000Hz hvilket er ret stort, men med en nedre grænse ved 50 Hz har du måske ikke ramt den grundfrekvens der skaber problemet. Jeg tror stadig at du når længst ved at identificere problemfrekvensen og derefter bygge eller køben en Helmholzresonator der er tunet hertil.

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Januar 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Ja,det er ikke utænkeligt at du skal ha' en højttaler der trækker luft ind forfra.Det tror jeg ville afhjælpe problemet.Vi har begge skråvægge og rummene ligner hinanden.Og udover lidt buldren fra mine Trapez'er,så har jeg nu aldrig haft problemer.Den buldren stoppede da jeg fik mine nye højttalere,der står på de føromtalte høje stativer.Den ene højttaler står helt inde i det ene hjørne-no problem

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes