Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Sub, newbe spm. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Rtorp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 20 November 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hej alle,

Jeg købte for 6 mdr. siden en mini receiver (Denon D-M33) fordi det jo ikke må fylde/syne af meget. Nu vil jeg gerne have skiftet mine gulvhøjttaler ud, for i stedt at købe 2 satelitter og en sub. Men er det overhovedet muligt fo sådan en lille receiver at trække en sub?

Mit andet spm. går på at hvis man nu anskaffer sig en aktiv sub., kan denne så tilsluttes receiveren/forstærkeren, eller benytter man kun en aktiv sub. såfremt den ikke skal tilsluttes en forstærker, eksempelvis en DVD?

Altså, er jeg ilde ude med mit Denon køb i foråret fordi jeg nu ønsker at sætte 2 sattelitter op i stedet for mine gulvhøjttallere ?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 November 2006 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Min gamle JBL E 150 P har højtaler terminaler der kan tilsluttes højtalerudgangene på din forstærker, samt et sæt terminaler du så tilslutter dine sattelitter til. Dvs. den fødes med højtalersignal og sender det samtidigt videre til dine sattelitter... så den kan du godt bruge, selvom det er en aktiv sub (det er iøvrigt en rigtig god sub til prisen)...

Jeg tror det er meget almindeligt at en sub kan tilsluttes på den måde, men tjek det ud før du køber - min nye M&K sub kan f.eks. ikke tilsluttes på den måde...
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Rtorp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hej erla.

Mit hoved spørgsmål var om min lille Denon kunne fungere med en Sub. Skal jeg læse dit svar som at det kan den godt?

Forskellen på passiv og aktiv sub., har den nogen betydning for mig og hvad vil evt være bedst sammen med min receiver? Jeg skal bruge sub og sattelitter til musik såvel som film. Mest til musik.

Tak for dit link til den JBL subben. Har du også et forslag til nogle SMÅ og neutralt udseende sattelitter, som jeg evt. kunne benytte sammen med en sub?

På forhånd tak.

tma86
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret  

Hvor stort er budgetet?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 November 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Hej René,

Mit swvar skal forstås sådan, at det kommer an på hvilken sub du vælger, om den kan bruges sammen med din Denon reciever.

Det er ikke afgørende om den er aktiv eller passiv - begge kan være konstrueret så de vil virke med din reciever. JBL'en er et eksempel på en aktiv sub der vil fungere.

Hvor små sattelitter er du ude efter ? Hvad er budgetrammen ?

Jeg er selv meget glad for Tannoy - andre hader dem ;-)

Dali laver generelt okay produkter til prisen, jeg kender dog ikke de nye modeller...

KEF har lavet nogle surround-sæt m. sub og sattelitter, der har fået rigtig gode anmeldelser... måske kan du finde et par brugte sattelitter, så du ikke skal købe et helt sæt.

Mircopods (eller Minipods? - ikke de helt små) fra Hifiklubben skulle også være helt okay, og har er ret funky design hvis man er til den slags...

MVH.
Til top Vis erla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af erla Besøg erla's Websted

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Bruger siden: 11 Juni 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 November 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Hej René

Det er ikke noget problem at sætte en subwoofer på.

Det som det kræver er en Aktiv subwoofer (altså en med indb forstærker)
Bag på din D-M33 er der en phono udgang der står Sub Pre-out på. Den sætter du et phono kabel fra over i en aktiv sub.

Skift venstre og højre højtalere ud med de nye.

Mht. sub er det en smags sag. Det vil helt sikkert anbefales at købe en fra samme serie som de øvrige højttalere.

F.eks. kan du se på Dali Elegance satalit højttalere.
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Kompaktho ejttaler/DALI_Elegance_hoejttaler_Soelv.htm

Der til f.eks. en subwoofer. Prøv og se her, og find en i din pris klasse og i det ønskede design.
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Aktiv_sub woofer/

Evt en http://www.hifishoppen.dk/product_info.php?products_id=745
Audio Pro Ace Power 2, som har fået rigtig meget ros.!! Virkelig et godt køb.

Til top Vis Harritz3257's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Harritz3257

Kjeldbjerg25
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 November 2006 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

gichael3257 skrev:
Mht. sub er det en smags sag. Det vil helt sikkert anbefales at købe en fra samme serie som de øvrige højttalere.

Det har været diskuteret før, men umiddelbart er der ingen grund til at netop subben er samme serie som højttalerne.

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 November 2006 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Det vil altid være, at foretrække er aktiv sub. Da det er en lille reciever, vil den have lettere, ved at trække dine satelitter, hvis den ikke også skal trække subwooferen. Nu siger du satelitter. har du set/hørt på nogen? Eller er det reol/ stander højtalere du vil have? Og sidst men ikke mindst. Hvad pridramme har du?

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

Rtorp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 14:55 | IP-adresse registreret  

Jeg forestiller mig 2 sattelitter der skal hænge ved siden af fladskærmen (hvor lang fra mon sådan nogle skal sidde?).

Det eneste jeg har hørt er Bose i 2Tal. Det lød faktisk godt (ja ja. Jeg kender intet til det) Deres sattelitter er små og pæne. Jeg forestiller mig noget i den stil rent design- og størrelsemæssigt, hvis I ved hvordan de ser ud. Dette system (en aktiv sub og 2 sattelitter) kostede kr. 4.500, og det er i det niveau jeg bevæger mig.

tma86
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Til top Vis tma86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tma86

tma86
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Til top Vis tma86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tma86

Rtorp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Øh. Det er samme link på begge. Har du hørt dem?

erla
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 November 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

Forslag:

Sattelitter: B&W M1

Sub: Dali AW8 (nok lige det mindste) eller tidligere nævnte JBL

- det er godt nok lige en anelse over budgettet, men du kan evt. se hvad du kan finde brugt... er f.eks. ved at sælge min JBL sub grundet opgradering, regner med den går for 1.500,- så det ville sammen med B&W'erne holde budgettet.

MVH.

hasselstream
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Sendt: 20 November 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Tror concept 1 lyder bedere. men så ville jeg rykke op i et sæt concept 2´er da de går lidt dybere.

Også ville jeg finde en brugt aktiv sub. Jeg har selv en Cerwin vega, den med to stk 8" den koster 2500kr. i hifiklubben.

Men du skriver de skal hænges ved siden af fladskærms tv´et, så ville et sæt B&W VM1 højttaler også være et bud.

mvh, hasselstrem

Til top Vis hasselstream's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hasselstream

tma86
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 November 2006 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Havde selv tænkt på at forslå concept 1, men Rtorp skriver at det gerne må være nogle små satelliter. Men B&W M1 er bestemt også et godt forslag.

Rtorp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 November 2006 kl. 10:59 | IP-adresse registreret  

Tak for alle jeres svar.

Jeg tror jeg må ned i HFK og se/lytte til B&W M1. De har størrelsen og får pæne ord med. Jeg lagde mærke til at modstanden (Ohm) var opgivet til 8. Har det nogen betydning for om min lille Denon kan køre med den?

Mht. til en aktiv sub har I foreslået en fra JBL og en fra Dali. Dali kan jeg høre når jeg går i HFK i morgen. Kan man købe brugt uden det forringer holdbarheden, forudsat de er behandlet ordentligt?

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Sendt: 21 November 2006 kl. 11:02 | IP-adresse registreret  

Har haft M1 og de har en meget lav følsomhed - 86 db tror jeg. Jeg smed selv 50 nad-watt i hovedet på dem og det var kun liiiige nok til at få dem op at spille. Selv med det lød de faktisk lidt indeklemt - så tror muligvis din Denon ikke helt kan levere saft nok til dem med sine 22w (er det ikke det den har, ka ik lige huske det?).

Det er seføli et problem at finde satelitter, der ikke har lav følsomhed... men de der M1 skal have lidt havre for ikke at lyde som et par tindåser der bliver råbt i.

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 21 November 2006 kl. 11:05 | IP-adresse registreret  

Kjeldbjerg25 skrev:

Det har været diskuteret før, men umiddelbart er der ingen grund til at netop subben er samme serie som højttalerne.

Grunden til at jeg nævner dette er fordi man ofte får det bedste resultat ud af det, når man anvender satalitter. f.eks. deler satalit systemer ofte over 120Hz, hvilket ikke ret mange subwoofere kan dele ved. Derfor er det vigtigt at man ikke får et død område

Som Joe siger tror jeg ikke at din forstærker er stor nok til at trække højttalerne. Du skal nok op på en 92-95dB følsomhed for at få et ordentligt lydtryk.

Harritz3257
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. gichael3257

Sendt: 21 November 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Et andet forslag kunne være at gøre noget helt andet.

Du kommer hurtigt op i 4-7000kr for en god sub og et par højttalere.

En anden ide ville være at sælge dit anlæg og se på et komplet anlæg.

F.eks.

Harman Kardon HS100
Philips HTS9800W

Jeg har selv HS100, og de gamle har HTS9800W. Jeg må indrømme at Philips anlæget lyder MEGET bedre end mit HK, og til en pris af 6400kr inkl alt, fåes det ikke billigere.

Her er et par billeder af Philips anlæget.

Her får du alt hvad du skal bruge. Hoved enhed med touchscreen. En kompakt men god subwoofer. Lækkert design højttalere, der passer til fladskærme. Mulighed for væg montering. SACD, DVD-Audio, DivX, Pics, MP3 kompatible.
Højttalerne kan selvfølgelig monteres på vægen

østjyden
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 November 2006 kl. 16:40 | IP-adresse registreret  

Hvis man så har en aktiv subwoofer, en reciever og to højttalere. Er det så muligt, at sætte sub'en til lydkortet i sin pc, såfremt den ikke kan være i en udgang i forstærkeren?
Til top Vis østjyden's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af østjyden

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes