Forfatter |
|
jensen Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi
Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 6645
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Personligt har jeg den holdning, at mandsstore højttalere til 50k+ ikke er nogen revolution. De har som regel en 'stor' lyd men det ville man også forvente.
Det er næsten for nemt at få sådan en til at lyde godt på mindst et par parametre. (selvfølgelig er det ikke bare nemt, men man kan tage færre kompromisser)
Næh der hvor hifi magien kommer ind er når en standerhøjttaler har en 'stor' lyd - i ved den der hvor man kommer ind i et hifirum på en udst./hos en forhandler og tror at det er den store HT ved siden af der spiller !
(....og med "stor lyd" mener jeg ikke bare bas)
Meget af hemmeligheden ligger efter min erfaring også i forstærkeren. En lille højttaler åbner simpelthen op for præcisionen og nuanceringen - også i bassen - hvis man sætter et ordentligt svin af en amp på.
|
|
|
ja , tag du bare wilson de bruger flere penge på reklame end til at bygge højtaler , og sådan er det med mange andre , det er ment at se at dem der tro jo dyre jo bedre , de ved ikke hvad de snakker om , eller er godt dumme .
Også derfor det er så langt ude at lave et indlæg som dette , hej jeg har 100000kr til en speaker hvad skal jeg købe , der er kun et svar køb hvad du synes om .
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu må i da holde op
endelig en der vil sige hvad han kan lide det er da fint man kan så være uenig eller enig.
Jeg takker for indlægget Mike-j men noget undre mig.
Du har højtalere som er dynamiske , elektrostater, metal domer og båndiskanter. Alle disse højtalere representete så forskællige teknologier og lyder meget forskelligt så det undre mig MEGET at de kan være på samme top 10, kan du give en forklaring på dette ?
Er højtaleren testet i samme rum på samme udstyr ?
Jeg håber snart jeg får lyttet denne Morten højtaler selv.
Jeg tør godt sige hvilke højtalere jeg går uden om.
1) Elektrostater.
2) Metaldomer.
3) bånddiskant.
4) Hornhøjtalere
Men jeg kan godt finde på at lytte den alligevel hvis nogle taler meget godt omdem og kun JM-lab har overrasket possetivt de lyder ikke af så meget metaldiskant som man kunne frygte så dem lytter jeg mere indgående i den nærmeste fremtid.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1780
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 14:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
2) Metaldomer.
4) Hornhøjtalere
|
|
|
Yo Jonas
No offence, men al det musik du lytter på er garanteret indspillet med metaldomes eller horn med compression drivers som monitor højttalere i studiet.
så hvis det hele skal være så korrekt og videnskabeligt som du snakker om, så kan du da ikke mene seriøst at du bevidst går udenom disse. 
|
Til top |
|
|
Alex E Nielsen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2051
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil på ingen måde prøve at udnævne nogen højttaler til titlen som "verdens bedste" men jeg vil heller ikke afskære mig selv for nye lytteoplevelser og fravælge bestemte konstruktioner, metaldome, bånd, elektrostat o.lig - jeg har alt for tit oplevet at ens fordomme kan blive gjort til skamme ved en seriøs lyttesession hvor grejet er sammensat med stor omhu, uanset om det handler om ovennævnte konstruktioner.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Nu må i da holde op
endelig en der vil sige hvad han kan lide det er da fint man kan så være uenig eller enig.
Du har højtalere som er dynamiske , elektrostater, metal domer og båndiskanter. Alle disse højtalere representete så forskællige teknologier og lyder meget forskelligt så det undre mig MEGET at de kan være på samme top 10, kan du give en forklaring på dette ?
1) Elektrostater.
2) Metaldomer.
3) bånddiskant.
4) Hornhøjtalere
Men jeg kan godt finde på at lytte den alligevel hvis nogle taler meget godt omdem og kun JM-lab har overrasket possetivt de lyder ikke af så meget metaldiskant som man kunne frygte så dem lytter jeg mere indgående i den nærmeste fremtid. |
|
|
Det er da fint med en hitliste, men hvad i alverden skal den bruge stil??? Jeg har før læst MJ´s hitlister og jeg er i den grad bragende uening i pointuddelingen og grunddigheden der ligger til grund for vurdering og klassement. Man kan ikke sige at den og den er den bedste og så fortælle at noget der er radikalt anderledes skulle være nr. 2. Det giver ingen mening. Jeg kunne meget bedre tænke mig, at kræfterne gik på at beskrive oplevelsen eller lyden om man vil, fremfor at forsøge sig som selvbestaltet smagsdommer og udstyrsevaluator. Det klæder ingen og jeg mener simpelthen ikke det er foretaget seriøst. Til Jonas vil jeg sige: Du glemte at nævne plastmembraner. De kan få alt til at lyde som en anskudt krikand i parringstiden.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Jonas bojer skrev:
2) Metaldomer.
4) Hornhøjtalere
|
|
|
Yo Jonas
No offence, men al det musik du lytter på er garanteret indspillet med metaldomes eller horn med compression drivers som monitor højttalere i studiet.
så hvis det hele skal være så korrekt og videnskabeligt som du snakker om, så kan du da ikke mene seriøst at du bevidst går udenom disse. 
|
|
|
Nu har jeg pladen som udgangspunkt så hvad der er sket før pladen har jeg ikke nogen holdning til. Med hornhøjtalere og metaldiskanter er det min erfaring at de har en meget speciel klang på musikken noget som ikke helt falder i tråd med de forskelle jeg går så meget op i.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt Kubik skrev:
Til Jonas vil jeg sige:
Du glemte at nævne plastmembraner. De kan få alt til at lyde som en anskudt krikand i parringstiden.
|
|
|
Vis mig det i en test og plastmembraner kommer med på listen.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Alex E Nielsen skrev:
Jeg vil på ingen måde prøve at udnævne nogen højttaler til titlen som "verdens bedste" men jeg vil heller ikke afskære mig selv for nye lytteoplevelser og fravælge bestemte konstruktioner, metaldome, bånd, elektrostat o.lig - jeg har alt for tit oplevet at ens fordomme kan blive gjort til skamme ved en seriøs lyttesession hvor grejet er sammensat med stor omhu, uanset om det handler om ovennævnte konstruktioner.
|
|
|
Gjort til skamme nej med overrasket ja, jeg har det blot som grundregler har dog lyttet gentagende gange på sagerne hvis nogle mener de har noget der virker.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2003 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg pladen som udgangspunkt så hvad der er sket før pladen har jeg ikke nogen holdning til. Med hornhøjtalere og metaldiskanter er det min erfaring at de har en meget speciel klang på musikken noget som ikke helt falder i tråd med de forskelle jeg går så meget op i.
Nu tror jeg at de fleste studier tjekker kvaliteten efter, når de har færdigproduceret musikken. Ellers ville det jo være galimatias at bruge timer og mange penge på at spille og mixe og gøre ved, hvis ikke resultatet kom til at lyde bare 99% som det musikere og producere ønskede at det skulle lyde. Så når du bruger pladen som refernence, så er det præcis samme medie som musikerne og producerne har 'godkendt' som den rigtige lyd i studiet inden de forlod det. Ellers ville de jo lave det om indtil det blev som de ville have det.
Så hvis man vil have den KORREKTE lyd - som musikerne ønskede at DU skulle opleve lyden (og det er jo væsentligt for om man kan følge de budskaber og stemninger musikerne lægger i deres musik, og dermed få det optimale ud af musikken) jamen så er man da nødt til at stræbe efter studio-sound. Alt andet er da subjektivt!
|
Til top |
|
|
Mirovich Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 295
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Nu tror jeg at de fleste studier tjekker kvaliteten efter, når de har færdigproduceret musikken. Ellers ville det jo være galimatias at bruge timer og mange penge på at spille og mixe og gøre ved, hvis ikke resultatet kom til at lyde bare 99% som det musikere og producere ønskede at det skulle lyde. Så når du bruger pladen som refernence, så er det præcis samme medie som musikerne og producerne har 'godkendt' som den rigtige lyd i studiet inden de forlod det. Ellers ville de jo lave det om indtil det blev som de ville have det.
Så hvis man vil have den KORREKTE lyd - som musikerne ønskede at DU skulle opleve lyden (og det er jo væsentligt for om man kan følge de budskaber og stemninger musikerne lægger i deres musik, og dermed få det optimale ud af musikken) jamen så er man da nødt til at stræbe efter studio-sound. Alt andet er da subjektivt!
|
|
|
Hehe tror du selv på den med kvaliteten og studier ? de fleste studier får højtaleren gratis og alle de kabel træk der er i et studie kan æalle HIFI nørder lave bedre og mere ordnet. Jeg ser det sådanne at studierne er ikke helligt område og de bruger højtaleren som en kendt faktor hvor de så ændre materialet udfra. Selv når studie optagelser komemr på andre anlæg med større kvalitet vil mixeren nogle gange opleve at der er meget mere på pladen end de først troede.
Jeg vil ikke frembringe f.eks. et specielt perspektiv hjemme for jeg ved ikke om det er mixet sådanne på pladen og om pladen lyder som i studiet er jeg også meget i tvivl om, for kablerne i studiet over på demo bånd og vidre til cdtrykning der sker der yderligert noget. Det er detfor min plade er udgangspunktet alt andet vil kun være gæt fra min side og vil man nå et mål mere præcise så er der ikke plads til gæt.
Hvordan jeg så mener man høre det som er på pladen det er forskelle og det gælder alle parameter.
|
Til top |
|
|
NriK Forum Bruger

|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe tror du selv på den med kvaliteten og studier ? de fleste studier får højtaleren gratis og alle de kabel træk der er i et studie kan æalle HIFI nørder lave bedre og mere ordnet.
Hvad studierne giver for højttalerne er da fuldstændig underordnet. Og hvad er for en omgang crap med kabeltrækket. Skal vi nu til der med om kobberet er snoet den ene eller anden vej igen? Poll'en hedder Verdens bedste højttalere.
Jeg ser det sådanne at studierne er ikke helligt område og de bruger højtaleren som en kendt faktor hvor de så ændre materialet udfra.
Og så fantaserer de sig resten eller hvad? Den må du længere ud på landet med.
Selv når studie optagelser komemr på andre anlæg med større kvalitet vil mixeren nogle gange opleve at der er meget mere på pladen end de først troede.
Hvor har du det fra? Dokumentation ønskes! ellers godtages det ikke som et argument.
eg vil ikke frembringe f.eks. et specielt perspektiv hjemme for jeg ved ikke om det er mixet sådanne på pladen
Det var ikke nødvendigvis det vi snakkede om. Men nu vi er ved det så har vi nok samme holdning til det. Men klangen mr. Bojer - klangen!
og om pladen lyder som i studiet er jeg også meget i tvivl om
....Den lader vi lige stå et øjeblik !!!!
(hvis ikke man kan gå nogenlunde ud fra det, så kan man glemme alt om hifi)
for kablerne i studiet over på demo bånd og vidre til cdtrykning der sker der yderligert noget.
hehehehe det fa'me skægt det her 
Det er detfor min plade er udgangspunktet alt andet vil kun være gæt fra min side og vil man nå et mål mere præcise så er der ikke plads til gæt.
Så du gætter på at dit system kommer tættere på den sound som musikerne har optaget, end den sound som musikerne hørte i studiet, da de sagde: "Nu lyder vores musik som vi vil have den skal lyde!" ???? Du mener simpelthen at du har fundet det anlæg med den lyd som musikerne "forestiller sig at deres musik ville lyde, hvis der fandtes et anlæg der kunne gengive det!" ?
Det er edderma'me en subjektiv holdning at have, og du må i hvert fald have farvet lyden ganske meget hvis du mener der er så stor forskel.
Hvordan jeg så mener man høre det som er på pladen det er forskelle og det gælder alle parameter.
Så du lytter efter forskelle? Men hvilken version er den rigtige - den ægte - den der kommer tættest på sandheden ?
Hvis man ikke kan godtage lyden fra pladestudiet som et værdigt bud, så må man da være langt fra sandheden selv.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Asbjørn : Come oooon Mike, der er slet ingen sammenhæng imellem lyden hos de der højtalere. Du kan da ikke påstå at så forskellige højtalere alle er troværdige?
Det er heller ikke det jeg siger!! hvis du læser nærmere så er det blandt de der giver den bedste ydelse, og et lydbillede der er mest ralistisk!!
MEN!! jeg nævner 3 der i mine øre er de mst RIGTIG! spillende og de er : Coltrane & JMLab samt et par Tyske Audiodata.
Disse er DE! der lyder mest rigtige!!
Skal jeg vælge den der rammer nærmest så må nr 1. være Coltrane!!...
Der er da selvfølgelig store forskelle på alle disse, men generelt så giver de en ydelse der skal til for at opnå et lydbillede der tænder mig!... mindre kan ikke gøre det!!..
Derfor har jeg selv lavet et relativt stort system der størelsemæssigt kan sammenlignes med et par B&W 801 eller JMLab.
Klangmæssigt er det dog Coltrane jeg ønsker at tilnærme mig.. dog er di enheder der i denne er anvendt en smule uden for økonomisk rækkevide lige nu..
mvh.
__________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi forstå det sålades at du har lagt øre til de nævnte konstruktioner under kontrollerede forhold ?
Waal
En del af dem har jeg hørt i private omgivelser, nogle endda haft hjemme til prøve.
Andre har jeg hørt ved demo, i henholdsvis : London, NewYork, Hamburg,berlin samt KBH & Oslo & Stokholm.
Så JA!! jeg har gørt de fleste rimelig indgående, da demo af højtalere af denne klass oftest tages ret alvorligt fra de der demonstrere dem!..
( Især hvis de tror man er seriøs køber med røven fuld af penge!! )
mvh. __________________ M.
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
? Men hvilken version er den rigtige - den ægte - den der kommer tættest på sandheden ?
|
|
|
Nu gentager jeg mig selv til ære for dig. Jeg vil have så STORE forskelle som muligt da det anlæg som farver tilægger alle plader og musikken noget kunstigt og derfor bliver forskellene mindre.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey hvor har du lagt øre til "sneglen" (den oprindelige nautilus) eller er det N800 du mener.
Jeg har hørt begge og de burde måske begge være med den ene istedet for 801?? måske?? ...
De flste B&W har jeg hørt i deres hjemland... men jo også privat..( kender nogle der har 801 & 800N.)
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
NriK skrev:
Selv når studie optagelser komemr på andre anlæg med større kvalitet vil mixeren nogle gange opleve at der er meget mere på pladen end de først troede.
Hvor har du det fra? Dokumentation ønskes! ellers godtages det ikke som et argument.
|
|
|
Jeg har hørt det fra flere studie folk en af dem er her på siden jeg tror jeg husker det er SES men ret mig SES hvis jeg tager fejl.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=jensen]
Mike jeg tro ikke du har en ref lyd , du snakker ogsså om classe gryphon ML linn ARC .
Og så skriver du at dit setup kommer meget tæt på den lyd du vil op nå ?
Det er det der kommer nærmest med de penge jeg har haft at ofre på det!!.. men det er da et godt stykke fra det jeg har som refrancer..
classe er langt fra ML for ikke at sige gryphon , og nu speaker , logan op mod wilson , har du hørt wilson ?
De er ikke opmod hinanden!! listen skal ikke læses som den ene er bedre end den anden!!! det er en liste over DE! bedste jeg har nogensinde hørt og nogle af de jeg syntes er de bedste der fås!.. og nogle der hver i sær kan give en ydelse jeg går efter!..
Hvad angår klang mm. så er der her store forskelle og her har jeg jo valgt en der over dem ALLE! er den der spiller mst rigtigt ( i mine øre) det er Coltrane...
Du har misforstået det jeg skriver!!..
Og ja! jeg har hørt dem alle!!
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
[ QUOTE=Schelde]
MIke for hulen... hvor vil du hen og hvad skal det bruges til ?
Lad mig så spørge: "Hvilken af de listede, formidler musikken bedst ?"
Jeg vil ingen stede hen!!!..
Skal ALT her bruges til noget?? jeg har bare lyst til at fortælle hvilke af alle højtalere jeg finder værende de bedste!.. ikke andet1..
Og den bedste formidler er Morten : Coltrane!! ( tæt fulgt af JMLab Utopia..)
mvh __________________ M.
|
Til top |
|
|
miju Lukket konto

Eget ønske!
|
Sendt: 13 December 2003 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=Jonas bojer]
Nu må i da holde op
Det er ikke en test hvor en er bedre end en anden!! dette har du / i misforstået!
det er en liste over storslåede men megt forskellige højtalere!! hvor jeg gerne ville kunne tage lidt fra alle og blande til en rigtig optimal!! så havde man højtaleren!! meeeen... så`n spiller "klaveret" jo desverre ikke!!..
NEJ!! og IGEN!! det er ikke en test!! jeg lister bare de mest imponerende højtalere jeg har hørt og de der giver den mst overbevisende oplevelse, men alle meget forskellige og ikke alle lige "rigtige"" men dette er noget helt andet!!
Den er bare fantastisk!!
1) Elektrostater.
2) Metaldomer.
3) bånddiskant.
4) Hornhøjtalere
har ikke nogen hade objekter!! alt kan under rette forhold og i rette ammenhænge fungere fint!!..
|
Til top |
|
|