Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 08:20   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Lyd fra computer til forstærker (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 22 November 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

På EDBpriser er det ikke unormalt at det samme produkt har flere forskellige "kasser" mht salg.....dette skyldes at de forhandlere ikke alle giver den samme oplysning om deres produkt. Dette kan være et kabinet som har navnet Cyber X hos den ene...hos den anden hedder Cyber X 150...altså produktets fulde modelnavn...hvorved at et produkt fremgår som to forskellige produkter

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 00:02 | IP-adresse registreret  

sortiarius51 skrev:

<span style="font-weight: normal;">brasch --> ja - oprindeligt troede jeg det var et video-out så stoppede den ind i et scart stik og så ind i fjernsynet hvorefter jeg brændte SCART porten af - jeg er ikke så teknisk smart
Hattori Hanzo --> ville også gerne betale en tusse ekstra for den digitale - problemet ligger bare i at min nuværende forforstærker er en pro logic surround reciever der trækker mine baghøjtalere (og jeg vil fortsat have surround til filmene) - hvor finder man lige en forforstærker der kan forstærke to baghøjtalere og samtidig have SPDIF</span> til 1000kr - her på sitet er en forforstærker jo en størrelse der koster 15.000kr eller mere Nu vi er ved det, forresten, hvad er forskellen på disse to:http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250079 http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=153539udo ver de 200kr's prisforskel?

Ikke så heldigt med din scartstik historie ellers

Og nej kan godt følge dig at det ikke er nemt at finde en forforstærker til 1000kr som skal opfylde de krav som du fremhæver....men hvorfor ikke tage springet og investere i en surroundreciever med preout?....sådan en kan opdrives brugt til forholdsvis rimelige penge (omkring 2000kr...måske endda lidt billigere )

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2006
Sendt: 23 November 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu besluttet mig og købt følgende:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=30200 (Sony forstærker med SPDIF IN og PRE OUT) til 750kr

http://av-connection.com/?PNo=07-505&PVer=0 (10m digitalt coaxial kabel - sælgeren fra AV-connection sagde jeg skulle bruge dem - og ikke Sagem 60 kablerne) kr 150

http://av-connection.com/?PNo=CT040-150&PVer=0 (1,5m Phono stereo kabel effektforstærkeren og forforstærkeren imellem) 140kr

http://www.computerne.dk/p/170081.htm Soundblaster X-fi Extreme music (630kr)

Plus lidt forsendelser og en tog tur der løber op i 300kr

I alt omkring 2000kr.

Så må vi bare håbe tingene passer sammen og det lyder ok

Tak for råddene

Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Du kan kun blive rigtig glad for den opgradering af dit system og forstår ikke helt at Sagem 60 kablet (ihverfald identisk af udseende) ikke kan bruges da jeg som sagt benytter det i mit setup men skidt pyt...så længe det virker det nye som du har indkøbt

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 24 November 2006 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Når det gælder digital overførsel skulle optisk være at foretrækker frem for coax, når det gælder kabellænger på over 5m.

Coax er påvirkeligt af elektrisk støj i omgivelserne, hvilket optisk jo af logiske årsager ikke er da der er tale om lys.

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Jeg har nu modtaget minijack-SPDIF coaxial kablet og min forstærker (venter stadig på lydkortet) imidlertid kan jeg ikke få mit gamle onboard lydkort til at spille med kablet - bruger minijackstikket i samme (grønne) indgang (line out) som virker med de analoge kabler - og bruger så den indgang der hedder "DVD/LD Coaxial" på forstærkeren - men uanset hvilken indgang jeg vælger på forstærkeren sker der ikke noget - ingen lyd - ingen støj - har også prøvet at vælge indgangtype (analog/optisk/digital) - nogen bud på hvad jeg gør galt?
Til top Vis sortiarius51's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sortiarius51

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Fordi mini-jack outputtet fra dit onboard kort kun er analogt, vil jeg skyde på.

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har et ALC 850 lydkort (det der følger med nforce 4 chipsættet) der følger AC97 standarden (og i øvrigt understøtter 8 kanals output) - kan det virkelig passe den ikke kan outputte det digitalt?

tak for svaret for øvrigt

nogen der ved hvordan man enabler digitalt out på et nforce 4 (asus a8n-sli) kort?

Nygaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Onboard kort er altid skrabede versioner, og det skulle bestemt ikke undre mig hvis det kun kan levere analogt signal igennem mini-jack stikket. Har du kigget i manualen? Hvis der er et optisk output er det jo meget tænkeligt, at det er den eneste vej det er i stand til at formidlet et surroundsignal igennem.

På mit lydkort (AUDIOTRAK Prodigy 7.1LT) køres der et XLR-ligende stik ud på bagpanlet, som spilittes ud i analoge mini-jack til hver kanalsæt + headphones/center, samt coaxiale in/out phonostk. Optisk in/out er placeret direkte på bracket'et. Hvor udbredet det er at kunne hive digitalt signal ud af mini-jack -> coax skal jeg derfor ikke kunne sige.

sortiarius51
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2006 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

Har nu fået X-fi kortet der modsat mit onboard kort er forholdsvis let at sætte op til digital out.

Det spiller generelt rigtig godt, men havde dog stadig håbet på at baggrundstøjforholdet var en smule bedre.

Imidlertid har jeg fået et andet (og større) problem - X-fi kortet nægter at anderkende mine baghøjtalere - den giver mig kun mulighed for at vælge mellem hovedtelefoner og stereohøjtalere (i speaker connection wizard) - og hvis jeg inde i diagnostics vælger 4.1 setup så sender den bare rear lydene ud gennem fronten - hvis jeg slår frontene fra så kun baghøjtalerene forstærkes kommer der ved testen af hver højtaler et lille pip fra baghøjtalerne - men altså  kun  i en brøkdel af et sekund  - jeg er 100% på forstærkeren er konfigureret korrekt så spørgsmålet er bare hvor det er tingene går galt - håber der er nogen med bekendtskab med X-fi der kan hjælpe

EDIT: Har nu kigget manualen igennem og under tilslutning af højtalere står der kun hvordan man tilslutter et 2.1 speaker system digitalt - der står intet om hvordan man tilslutter et 4.1 system digitalt (hvorimod det står ganske tydeligt med den analoge både til 2.1, 4.1 5.1 osv.) - skal det opfattes somom man ikke kan bruge andet end stereo når man vil have en digital tilslutning?!?

og så er det minijack stik på kortet der bruges som digital out også den eneste mikrofon indgang åbenbart? - så man kan ikke have både digital lyd og mikrofon - som jeg læser det - misser jeg noget her eller holder det her kort bare overhovedet ikke?

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret  

Du kan kun sende signaler der allerede er kodet som surround (DD eller DTS) over i mere end 2 kanaler. Alt andet sendes over som 2 kanals PCM. Det kræver et lydkort med Dolby Digital Live eller DTS Connect at sende surround-lyd fra fx spil over det digitale kabel.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

antonboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 27 November 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej det er lidt noget andet men også lyd fra computer til anlæg.. Jeg er en bærbar og en NAD 763T har kikket på nogle extern lydkort men tænker også på en KISS DP 600 som kan afspille musik og film fra computeren.. Er der andre måder man ellers kan gøre det på??

Til top Vis antonboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af antonboy

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 November 2006 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

antonboy skrev:

Hej det er lidt noget andet men også lyd fra computer til anlæg.. Jeg er en bærbar og en NAD 763T har kikket på nogle extern lydkort men tænker også på en KISS DP 600 som kan afspille musik og film fra computeren.. Er der andre måder man ellers kan gøre det på??

En Squeezebox er oplagt hvis det kun er lyd.
Der findes en del hardware-mediaplayere, der kan afspille film og musik fra en computer. Kiss har ikke det bedste ry.

Men søg tilbage i forummet (og i Digital og HTPC), hvis det ikke giver et ordentligt hint, så opret en ny tråd.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes