| Forfatter |
|
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 06 Februar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg har dog fået mit afvide af en ingeniør fra ScanSpeak og vedhæftet var et komplet ækvivavilent diagram for en højttaler med akustisk ventil. Så jeg tror nu meget godt på det han siger. Han skrev også at man burde ikke have dæmpemateriale imellem enheden og den akustiske ventil. Enheden skal altså kunne se ventilen.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Februar 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det sidste, at enheden skulle have fri adgang til ventilen u. dæmpningsmateriale, var osse Dynaudios råd i sin tid. Men de omtalte så heller ikke fåreuld i deres vejledninger. Forøvrigt faldt deres mindre systemer med noget, der lignede 15 dB/okt. under resonansen - vel et 2½ ordens system .
|
| Til top |
|
| |
mcs_5 Branchemedlem

Dantimax
Bruger siden: 09 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1605
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 02:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad består ventilerne af? Jeg mener jeg for mange år siden læste noget med plastikgitre med pladevat imellem.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
|
| Til top |
|
| |
HeJu Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 213
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 07:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 08:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Fik afvide at systemer med akustiske ventiler er af 3.orden.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt... I praksis måler jeg dem tættere på 2.orden end 3. orden.
Jeg har brugt ventilerne uden brug af fyld, og enhederne har kunnet "se" ventilen i alle tilfælde (monterer typisk ventilerne lige bagved enheden på bagpladen).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Daniel > Kan du ikke vise en måling så ?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arhhh... Pokkers!
Vidste du ville spørge
Har desværre ikke målingerne liggende, for jeg kan ikke lave tilfredsstillende målinger i de dybe frekvenser på mit måleudstyr, så dem har jeg fået lavet andetsteds. Og nu har jeg rodet alt mit habengut igennem, og kan simpelthen ikke finde dem..
Det er vel ca. en halvanden års tid siden jeg fik dem lavet på flere konstruktioner, og har siden da blot brugt konklusionerne som fingerregler ved de konstruktioner jeg har lavet siden. Min fokus har ligget på alt over 100Hz det sidste år (som mit måleudstyr også kan klare uden bøvl).
Kunne vi måske få assistance fra andre der har nogle målinger?
Hader at ikke kunne dokumentere mit udsagn, da jeg selv er STOR tilhænger af dokumentation for alle udsagn. Så indtil da må mit udsagn hænge lidt i luften, og ham teknikeren du kender, hans ord må stå tilbage som konklusionen indtil videre.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld mig, men det lyder mig som om I begge påstår at nedre afrulning i et apperiodisk kabinet ene og alene er fastlagt af "ventilen" og dermed helt uafhængig af enhed og kabinetvolumen ?????
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det mener jeg ikke.
Jeg tager udgangspunkt i at diskussionen går på et lukket system med Qtc=0,707 uden fyld.
At jeg så i praksis går efter lavere Q, kan så måske forklare de målinger jeg i sin tid fik taget (og som jeg irriterende nok ikke kan finde).
|
| Til top |
|
| |
Finderup Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 114
|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorledes ser det ud hvis man ikke fokuserer på bas niveua men istedet tænker på impuls villighed. Eksempelvis til en mellemtone i et 3-vejs system? 
Vil man et endnu lavere system-Q. Hvilket Q bør man bestræbe sig på?
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > Nej bestemt ikke. Læs mine indlæg igen.
Finderup > Det er smag og behag. Men ved at tilføje en Akustisk ventil gør du Qværdien lavere og får dermed en bedre impulsresponse (hvilket gælder i hele frekvensområdet om man bruger den til bas eller ej). Normalt skal man ikke under 0.5 og ikke over 0.8 (sån løsligt).
Kommer du for lavt ryger din powerhandling, og for højt midster du kontrol og får lidt for meget boom lyd.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg mindes kun "fik at vide at.." - "og tror nu meget godt på hvad han siger..."
Jeg ved ikke hvorfor du forventer at vi skal godtage tredjehåndsviden, samtidig med at du forventer målinger fra Daniels
Jeg synes at andre indlæg har svaret temmelig godt på emnet
vigtigste er nok at korrekt afstemt dæmpes ressonans puklen, og at effekten af en ventil mindskes med større volumen, hvilket vel er logisk nok
Faktum er at system Q sænkes, hvilket altså logisk nok må medføre at man kan anvende mindre kabinet uden at få frekvenshæv/selvsving inden afrulning
Min påstand kunne så være at når ressonanspuklen dæmpes, får man selvsagt dybere og mere veldifineret bas - måske grundet mindre fasedrej
Men der findes mig bekendt ikke meget konkret om hvordan princippet virker, hvor stor skal ventilen være til en given enhed eller kabinet osv. - men det er som bekendt et ældgammelt princip, og ScSp moderne flowresistor version er egentlig opfundet af den gamle Skåning i Dynaudios ungdom, så vidt jeg ved da
Jeg har før set en opskrift - man skal bare bore huller i bagpladen indtil man får den ønskede effekt, og muligvis bør der være noget dæmpematriale involveret
Det kan også udføres som slidser, hvilket er set i en gammel Karlson
Andre måder at gøre kabinet "utæt" på kan være at "løfte" enheden eller endog selve fronten
edit, bortset fra det kan enhver herinde vel påstå hvad han eller hun vil, men hvis man absolut vil have ret og debattere emnet bør man nok kunne enten dokumentere noget eller i det mindste argumentere sagligt
jeg synes nok Syncronic at du burde være den første til at vise målinger til at underbygge påstanden, og ikke bare argumentere med at "de siger hos scanspeak" - men indrømmet, det er da interessant nok hvorvidt afrulningen er 12db eller 18db, og hvorledes det ellers er relateret til enhed og kabinet
Daniels erfaring er jo så måske at i et større kabinet med lavere Q forbliver afrulningen stadig 12db, og det er da muligt at i et mindre optimalt kabinet bliver prisen for et lavere Q så en uønsket 18db afrulning - men indtil videre er alt udokumenteret
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du har ganske ret. Jeg har kun brugt ventiler i store kabinetter, hvor Q har været ca. 0,6. Deres påvirkning har ikke været voldsom, men i lyttetests gav de lige det ekstra der skulle til, og det kunne da ses på målingerne ligeledes.
Jeg har et projekt undervejs (hvis jeg ellers kan finde en der kan skære pladerne ud til mig), hvor jeg vil bruge ventiler (næsten i flæng  ), og så skal jeg nok sørge for al den dokumentation jeg kan få.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > Helt fint. Jeg har bare desværre ikke tid til at lave en højttaler med ventiler for må lave målinger. Jeg har heler ikke flere ventiler. Jeg ved heller ikke hvordan du vil have jeg kan måle, om det er den akustiske volumen der gøres størrere eller luftgennemstrømningen der ændres? Det kan jeg ikke med Clio. Jeg ved bare at en af DK's bedste ingeniører inden for akustik har skrevet at det er luftgennemstrømningen, og ikke den akustiske volumen der ændres. HAN har lavet en del målinger som han også sendte med, samt et elektrisk ækvivavilentdiagram over en højttaler med ventil. Umidelbart siger det mig at han har tænkt tæmmelig mere over det end folk herinde der har bygget et par højttalere i ny og næ (alt er vel relativt).
Jeg har ikke sagt nogen SKAL tro på mig, eller at det jeg siger er den rene sandhed. Tag det til jer hvis i vil, eller lad være.
Jeg har 5 højttalerprojekter der skal være færdige, så jeg har nok at se til lige pt. Derudover har jeg 4 personer skrevet op der vil forbi og have lavet et delefilter til deres højttaler. Tid er der for lidt af.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ok så, beklager hvis jeg blev lidt grov
Jeg formoder at princippet virker bedst med enheder med lidt højere Qt, eller hvad ??
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Jeg kunne forestille mig at du har ret. På et tidspunkt er det vel enhedens ophæng der er den dominerende faktor (jo lavere Q) og så begynder kabinettet vel at betyde mindre og mindre.
Men om det er fordi den ser en størrere volumen eller luftgennemstrømningen ændres, må vi vel opgive at blive enige om, da det ikke umidelbart kan bevises. De ændre jo begge Q værdien.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Større volumen og lav luftgennemstrømning er vel nært beslægtede, eller hva ??
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har oplevet negativ effekt af ventiler?
Kan godt være jeg bare har været "heldig", men jeg har kun oplevet forbedringer på højttalerne ved at tilføje ventiler.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

|
| Sendt: 09 Februar 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Musicus > "Større volumen og lav luftgennemstrømning er vel nært beslægtede, eller hva ??"
Ja, det er derfor de begge ændre Q værdien. Men det gør dem ikke til det samme.
DanielS> Jeg har brugt ventiler med 5" HDS enheder sammen med en XT25. Det blev faktisk godt. Men jeg har ikke prøvet og lytte uden ventil, så det er lidt svært at sige hvad det gav. Det var også før jeg fik måleudstyr.
|
| Til top |
|
| |