Thomas Sillesen skriver:
"Jeg er blevet bedt om at kommentere denne tråd.
B-110:
8 Ohm 6 ohm 4 ohm 3 Ohm 2 Ohm
Kurt siger: intet intet 75W intet 155W
Densen opgiver: 60W i ntet 120W intet intet
Fakta iht tysk test: 75W intet   ; ; intet intet 155W
(Målingen i den aktuelle test viser at vi leverer over 120W i 4 ohm, altså mere end lovet.)
(http://www.densen.com/Reviews/B-110/Audio%20Mar%202006.pdf)
Kurt siger:
” 75 Watt i 4 Ohm”
Faktum: den måles til 75 Watt I 8 ohm.
” Den burde have kunnet yde 300 Watt i 2 Ohm”
Faktum: den er opgivet til 60W i 8 ohm, og burde således hvis effekten dobles for hver halvering af impedansen yde 240W. Dette er dog en teoretisk opgivelse, idet ingen forstærkere dobler udgangseffekten ved halvering af impedansen. Så når Kurt fremhæver at en B-110 skal kunne afgive 300Watt i 2 ohm taler han mod bedre vidende, for han ved udemærket godt at det ikke er muligt i virkeligheden, og at ingen forstærker producent har lavet en sådan forstærker. Så hvis der skal være rimelighed i Kurts kritik, burde han kritisere alle forstærkerproducenter i verden, men det er næppe formålet med Kurts kritik....
B-350
8 Ohm 6 ohm 4 ohm 3 Ohm 2 Ohm
Kurt siger intet, men latterliggør den.
Densen opgiver: 125W intet 250W intet intet
Fakta iht tysk test: 189W 241W 336W 413W 149W
(http://www.densen.com/Reviews/B-350/Stereoplay%206-04.pdf)
Jeg har svært ved at se at det skulle være dårlige målinger.
Således er begge test gode, og vi får kun meget meget få negative bemærkninger i begge tests. For eksempel sagde anmelderen der målte B-110 specifikt om målingerne af effekt:
”Ausreichend kräftig und stabil”
Specielt for B-110 gælder jo også at vi taler om en integreret forstærker til 10.000,- "
Nu har jeg ikke noget imod Densen - er i hvert fald ikke ude på at revse bare fordi det er sjovt
Men ENTEN er ovenstående citat meget probematisk - eller også er det noget jeg ikke forstår.
Først og fremmest den sidste påstand i Sillesens indlæg: "Specielt for B-110 gælder jo også at vi taler om en integreret forstærker til 10.000,- "
Som jeg læser det, er der her tale om, at Sillesen antyder, at det er begrænset, hvad man kan få for 10.000kr.
At han måske har ret når talen falder på hifi, siger da mere noget om den generelle tilstand i branchen. Hvor meget kvalitet får man ikke hvis man køber en cykel? Eller rødvin? Eller indbundne bøger i særtryk? Eller rejser? Eller...
Fair nok at man antyder, at man ikke kan lave noget habilt for 10.000kr. Forhåbentlig får det så potentielle købere til at forbigå mærket i tavshed. (Næh, det gør det jo nok ikke
)
Nu er jeg som nævnt hverken ingeniør eller teknisk uddannet, men det forekommer mig, at gangen i Kvk's argumentation er den, at:
a) En forstærker skal så vidt muligt fordoble effekten når impedansen halveres.
b) Hertil tilføjes det forbehold, at vi - i og med at vi taler om den empiriske verden - ikke kan tillade os denne antagelse - men at vi i det mindste må formode en tilnærmelse.
Når Sillesen så hævder, at han har svært ved at forstå, at de nævnte målinger kan fortolkes som dårligere, så er det da at det begynder at lugte lidt i bageriet.
For HVIS en forstærker måles til 75W i 8Ohm, så burde den afgive 300W i 2Ohm. Og når vi så indføjer vores antagelse om, at ingen virkelig eksisterende forstærker kan honorere dette teoretiske krav, så forekommer det stadig ganske ringe (ja, jeg er oprindeligt fra Jylland) at effekten rent faktisk måles til 155W.
Hvad forstærkeren så er opgivet til fra producenten er jo ligegyldigt - undtagen hvis producenten bevidst opgiver data, som ser pæne ud på reklamepapir.
Og det er vel netop det, der er kernen i det her?
Hvis Densens opgivelser bare er udvalgt for pænhedens skyld - så er kritikken berettiget? OM det så er tilfældet? Det er vel op til Sillesen at modbevise - evt. ved at tage mig i skole. Som sagt ved jeg intet om elektronik.
Og sidst men ikke mindst:
Hvad en tilfældig tysk anmelder udtaler om et produkt er da ikke syv potter pis værd! (Ja, undskyld, men det er da vel nok jordens dårlgste argument?!)
Hvis vi skal til at fæstne lid til, hvad tilfældige unavngivne personager mener eller ikke - så ender vi da helt og aldeles i subjektivitetens vold.
Men det gør det selvfølgelig også let at være procucent: "Jeg ved, hvad der lyder godt for mig!"
Tak og amen! Så køb dog en iPod - den ligger så godt i lommen også...