Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Helt ny Densen B-410 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 28 November 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
kontrast skrev:
Hvor i den store verden kan vi læse om det?

Nu får vi se!

Men prøv da at se efter om HIFI&SNURREBASSE er så upartiske som de siger de er

WOW, så er der sku dømt drama!

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 28 November 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Kurt von Kubik skrev:
kontrast skrev:
Hvor i den store verden kan vi læse om det?

Nu får vi se!

Men prøv da at se efter om HIFI&SNURREBASSE er så upartiske som de siger de er

WOW, så er der sku dømt drama!

Hvorfor dog!

HIFI & RUNDt**serNE lader da alle komme til orde, inkl. enhver kritisk ryst, som f.eks Kim Olsen, der testede konkurrentens amp med et kun næsten godt resultat (og her skal min respekt for Kimmermand lige udtrykkes).
Så det må da være rimeligt at regne lidt på Densens egne produkter på HIFI&SNURRETOPS side. Hvis de virkeligt er superduper, så kan det da kun være velkomment på ethvert tænkeligt sprog.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

De her hifidebatter er ligesom vores helt egen lille soap-opera krydret med lidt fra dr1's "kontant"!

Det er FOR FEDT!!!

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Simon R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Maj 2005
Lokalitet: København
Sendt: 28 November 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Der er da stof til eftertanke - fx undrer jeg mig over, at nogle debattører tilsyneladende er mere rystede over KvKs humor end over, at en ganske stor dansk hifiproducent dækker sig under under: "Vi gør bare som alle de andre"!

Hvis det ikke er betændt, så ved jeg virkelig ikke!

Egentlig: HVIS det gælder, at Densens måde at opgive data på er således skruet sammen, at man camouflerer et tyndbenet effektrin, OG det samtidig gælder, at Densen har ret i, at man gør som alle andre producenter... Hvad kan man så konkludere?

Tja, det kræver vist ikke en realeksamen at se, at fingeren kommer til at pege på branchen snarere end på kritikerne...

Til top Vis Simon R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Fik lige en elektronikkyndig ekstra til at regne på dæmpningsfaktoren på B350.
Det blev den ikke bedre af.
10 i 8 ohm siger han inkl. PSU imp.

Hvad mon indholdet på skiverne har gjort Densen, siden de ikke vil høre det?
Er man fjendtligt indstillet overfor optagelserne eller hvad?
Højttaleren vil jo bare leve sit eget liv helt uden kontrol fra forstærkeren og al musik vil kun blive gengivet på overfladen.
Man kan ikke undgå massive mængder af egenlyd på den måde.

Det er faktisk på niveau med en alm. rørforstærker eller en Hiraga klasse A.

Det er godt nok den mest brystsvage amp jeg har set i den prisklasse nogensinde - konkurrenten må være Linn og ikke ret mange andre.

Sjusk eller bevidst MIDFI må det være.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 29 November 2006 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Hvad mon indholdet på skiverne har gjort Densen, siden de ikke vil høre det?
Er man fjendtligt indstillet overfor optagelserne eller hvad?

For pokker da - jeg dør af grin

Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

L.B. skrev:

For pokker da - jeg dør af grin

Stop lige en halv!
Ingen dødsfald her.
Dog tror jeg Sillesen er dødsur, han vil ikke deltage og fortælle hvorfor han ikke kan lide CDér.
Han laver da ellers 6Watt CD maskiner, men det er måske nødvendigt med lidt tågeslør over den heftige effektudfoldelse fra dem.

Gad egentlig vide om man kan undgå en tur bag tremmer, når man skriver som herunder om en amp, der har en dæmpningsfaktor omkring de 10?

Kigger man lige lidt på målingerne på ampen, så er heller ikke de 400.000 Hz indenfor rækkevidde - jo - mange dB eller deromkring.

The B-350 is Densen's top of the line power amp. The new B-350 contains a completely new output stage, built using Densen’s unique "DMCD" technology (patent pending). This makes the B-350 extremely fast and precise, while retaining unlimited control of the speakers. The bandwidth has also been improved and the B-350 goes straight to 400.000Hz, resulting in improved slew-rate and an extremely fast and detailed sound.

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Fik lige en elektronikkyndig ekstra til at regne på dæmpningsfaktoren på B350.
Det blev den ikke bedre af.
10 i 8 ohm siger han inkl. PSU imp.

Hvad med at offentliggøre baggrunden for de tal du her kommer med

På nuværende tidspunkt er de tal du fremkommer med nøjagtigt så udokumenterede som de Densen-specs du kritiserer.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

På nuværende tidspunkt er de tal du fremkommer med nøjagtigt så udokumenterede som de Densen-specs du kritiserer.

Ohms lov er nu ikke hemmelig her i Jylland, og i øvrigt er det ikke mig der har målt på dem. Det har HIFI bladene hvori de er testede og offentliggjorte på Densens egen hjemmeside.
Jeg har blot regnet efter og en anden har regnet efter at jeg har regnet rigtigt efter, bare for en sikkerheds skyld.
Men helt ærligt jeg troede det var løgn det jeg så. Jeg havde ikke regnet med at Densen amps var så ringe lavet, og da slet ikke når de skriver det modsatte. Troede Sillesen var ligefrem og sandfærdig, når han kan tillade at andres nogenlunde lige så ringe udstyr voldbaskes på hans site.
Men det her slår de fleste rekorder.

Hvis du regner RMS strømmen for hhv 4 og 8 ohm ud er den:

8ohm: 37,5V/8 ohm = 4,6875A
4ohm: 34,3V/4 ohm = 8,5750A

Det er en forskel på 3,8875A

Spændingsforskellen mellem 8 og 4 ohm er 37,5V - 34,3V = 3,2V

Udgangsimpedansen R = 3,2V/3,8875A = 0.8 ohm!!

Den ville jeg godt nok gumle en tid på, hvis det var mig der havde begået den amp.
Jeg tror ikke den ville være sluppet udenfor en Sony fabrik.
Men her ser man det med al tænkelig tydelighed. Brian trafoer og Sonny lytter gør bare ikke jobbet alene.
Forstærkeren virker som om man på forhånd har lagt sig fast på konstruktionen og så bare justeret på PSU indtil RytmeHans dukkede op. Jeg mener dog nok at det måske var en burhøne i stedet.

Så folks her ser i luftguitarfaktoren på tryk.
Forvrængning i sovsefede mængder

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 November 2006 kl. 10:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
shras skrev:

Ohms lov er nu ikke hemmelig her i Jylland:

Hvis du regner RMS strømmen for hhv 4 og 8 ohm ud er den:

8ohm: 37,5V/8 ohm = 4,6875A
4ohm: 34,3V/4 ohm = 8,5750A

Det er en forskel på 3,8875A

Spændingsforskellen mellem 8 og 4 ohm er 37,5V - 34,3V = 3,2V

Udgangsimpedansen R = 3,2V/3,8875A = 0.8 ohm!!

Den ville jeg godt nok gumle en tid på, hvis det var mig der havde begået den amp.
Jeg tror ikke den ville være sluppet udenfor en Sony fabrik.
Men her ser man det med al tænkelig tydelighed. Brian trafoer og Sonny lytter gør bare ikke jobbet alene.
Forstærkeren virker som om man på forhånd har lagt sig fast på konstruktionen og så bare justeret på PSU indtil RytmeHans dukkede op. Jeg mener dog nok at det måske var en burhøne i stedet.

Så folks her ser i luftguitarfaktoren på tryk.
Forvrængning i sovsefede mængder

Hvilke effektopgivelser udleder du RMS-strømmen ud fra? Ud fra de tyske målinger får jeg en strømforskel imellem hhv 8 og 4 ohm til 4,3A.

Edit: Regner du det igennem giver det en udgangsimpedans på 0,51 Ohm. Ved 8 ohm giver det en dæmpningsfaktor på omkring 16.

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Hasselhof
Branchemedlem
Branchemedlem
Direktør, Earthquake Danmark

Bruger siden: 29 Juni 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 29 November 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Selvom jeg ikke bryder mig særligt om humoren og bestemt ikke retorikken så er det  til Kubikken for en interessant og indsigtsfuld tråd.

Densen laver vellydende amps, har især haft god erfaring med dem biampet på øvre mellemtone og diskant. Bassen har jeg ikke haft så meget held med på en Densen. Årsagerne til det er muligvis del af det Kubikken har fat i her.

Densen rater deres amps så det ser godt ud (fordobling), at det er villedende er svært at modargumentere. Men er det nødvendigvis dårligt at en amp ikke fordobler? Hvis der ikke var sådan en higen i hifi verdenen efter dobbel op specs så ville densen og andre bestemt rate ampsene efter hvad de rent faktisk kan..som i Densens tilfælde er mere end hvad de opgiver. Densen snyder ikke med wattene..men målingerne giver en illusion af en karakter som ampen ikke har.

Det er min erfaring, at om en amp har dobbel op effekt eller ej har nødvendigvis ikke noget med dens lydkvalitet at gøre og eller den stabilitet i de impedanser den er opgivet i.

en af mine favorit amps er rated til 600 watt 8 ohm, 600 watt i 4 ohm og 250 watt i 2 ohm.

Set med traditionelle hifi øjne så ligner det være en amp med en "svag" strømforsyning. Det er dog ikke tilfældet. Opgivelserne ser sådan ud fordi konstruktionen er optimeret til hvad der var vigtigst. høj effekt i 8 og 4 ohm. Så siger folk ja ja de ser sådan du fordi der blev sparet..

indmaden viser sig at være  6 stk 250 watts metalhus transistorer pr kanal dvs 1500 watt dispassering pr kanal. 2500 va psu.

Dvs det er bestemt ikke svage komponenter der er i den, men hvorfor ser opgivelserne så dårlige ud ?

For at få høj effekt i 8 og 4 ohm valgte man her at køre med en meget høj forsyningsspænding. Det er fint sålænge impedansen er relativt høj. Men når impedansen falder så vil mere og mere af den spænding blive brændt af i transistoren.

fx ved 2 ohm vil ca 45 watt pr transistor gå til højtaleren og 205 ryge som varme.

ved 8 ohm vil 100 watt gå til højtaleren og 150 ryge som varme. Det er nu nemt at se at ved lave impedanser vil forstærkeren løbe tør for "strøm" og i højere impedanser vil den løbe tør for spænding "først".

Havde man lavet forstærkeren med en lav forsyningsspænding så kunne man have udnyttet de 250 watts dispasserings evne pr transistor anderledes. Da spændingsfaldet ville være mindre så kunne man have fået flere watt i lavere impedanser og dermed måle data der "ser" bedre ud.

Både lav og højspændings ampen ville have den samme 2500 va psu, men den ene ville "se" bedre ud end den anden. Her er det tydeligt at den med de "dårligere" data ikke har en ringere psu. Begge amps indeholder de samme stumper..dvs koster det samme.

Langt de fleste højtalere vil have mest gavn af en amp der var lavet med høj spænding end en med lav. Når det kommer til gode amps og problemer folk har med at der ikke er "kraft" nok..så er det stort set altid et spændingsproblem og ikke strømmangel. Fornemmelsen af "hul igennem" er i min erfaring meget bestemt af spændingsoverskud. transient dynamik ligeså. Der skal selvfølgeligt være ampere nok..men et stort overskud giver ikke nødvendigvis noget. Men et spændingsoverskud er ofte hørbart.

poiente: Døm ikke hunden på hårene..vil dog sige at her har Kubikken flået den..

Til top Vis Hasselhof's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hasselhof

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Hvilke effektopgivelser udleder du RMS-strømmen ud fra? Ud fra de tyske målinger får jeg en strømforskel imellem hhv 8 og 4 ohm til 4,3A.

Edit: Regner du det igennem giver det en udgangsimpedans på 0,51 Ohm. Ved 8 ohm giver det en dæmpningsfaktor på omkring 16.

Stereoplay

176Watt i 8 Ohm
294 Watt i 4 Ohm
149 Watt siger de i i 2 Ohm, men her fandt jeg ikke behov for at regne videre.

I øvrigt er 3. harmoniske kun 30 dB nede ved 100 Watt.
Den ringe dæmpningsfaktor går i øvrigt igen ved frekvensmålingen, hvor niveauet simpelthen falder ved 2 og 4 Ohm.

Men uanset hvilke af tallene man anvender, så mere end antyder de, at der tale om en gummiamp.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Interessant Hasselhof!

Din yndlingsamp kunne også være forsynet med flere transistorer, så ville den kunne holde spændingen også i lave impedanser om PSUén vil.
Behovet herfor er i virkeligheden langt større end de fleste går og tror og da i hvertfald langt mere end Sillesen åbenbart tror.
En tilfældig HT kan nemt kræve 10 gange mere strøm end en tilsvarende ohmsk belastning. Det har Otala for længst bevist

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Densen har givetvis lavet deres forstærker design som de mener det skal være. Det er fint, men at de førsøger at skrape andre potentielle købere en målgruppen til sig er så mere markedsstrategi en designfilosofi.

Det er jo moderne at politiske partier gerne vil maximere antallet af potentielle vælgere og samtidig have deres særkende. Det ender tit galt  og kan ofte resultere i at man glemmr at være tro imod sine kerne kvaliteter

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:

Densen har givetvis lavet deres forstærker design som de mener det skal være. Det er fint, men at de førsøger at skrape andre potentielle købere en målgruppen til sig er så mere markedsstrategi en designfilosofi.

Det er jo moderne at politiske partier gerne vil maximere antallet af potentielle vælgere og samtidig have deres særkende. Det ender tit galt  og kan ofte resultere i at man glemmr at være tro imod sine kerne kvaliteter

Nu ved jeg ikke helt hvad der er eller var kernekvaliteterne hos Densen, men en rimelig løssluppen lyd må det da have været.
Jonas Bojer sendte mig da i øvrigt et spørgsmål om hvad dæmpningsfaktoren omtrentligt var på hans Klimax monoblokke. Og sandelig om ikke det ser ud som om varmluftfaktoren er omtrentligt den samme på dem som på B350.

Stereophile kunne end ikke måle udgangseffekten på dem ind i en laboratoriemodstand på 4 ohm, for så blæste den sikringen af.
Linns egne opgivelser er dog til forskel fra Densens rimeligt reelle.
De siger 290 Watt i 8 Ohm og 500 Watt i 4 Ohm.
Det giver sandelig en dæmpningsfaktor på hele 14.
Om der er modkobling med i spillet er der ingen meldinger om. Altså endnu en varmluftfidus der ikke kan drive en højttaler uden at knække midt over, men OK det står da trods alt i brochuren.

Total mangel på magt er åbenbart happiernes foretrukne medicin

For god ordens skyld er regnestykket på Linn´s opgivelser på klimax her:

I 8 Ohm bliver det kvadratroden af 290/8 = 6,021A => U = 48,0V
I 4 Ohm bliver det kvadratroden af 500/4 = 11,18A => U = 44,8V

Forskel          ;           ;           ;           ;                 5,15A   og       3,2V
Og da U/I giver R => 3,2/5,15 = 0,621 Ohm => 8Ohm / 0,621 Ohm = Dæmpningsfaktor i 8 Ohm 12,88 og 6,44 i 4 Ohm.

Forstærkeren koster over 7.500 kr. skulle jeg hilse og sige.

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

De beregninger holder ikke en meter. De forudsætter en 100% stiv forsyning og det er der ikke mange (nogen) der har.

Mere reelt er det at måle (uklippet - måske -3dB) ubelastet og derefter belastet og derefter  sammenlige udgangs spændingerne. På din måde skal 99,999% af alle amps skrottes, bortset fra Gravity naturligvis.

Har du nogensinde hørt en B-350 ????

Vær nu lidt glad kvk, der er snart jul. Happier er altid glade (uden medicin i pilleform), du skulle prøve.

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

klc-audio skrev:

De beregninger holder ikke en meter. De forudsætter en 100% stiv forsyning og det er der ikke mange (nogen) der har.

Mere reelt er det at måle (uklippet - måske -3dB) ubelastet og derefter belastet og derefter  sammenlige udgangs spændingerne. På din måde skal 99,999% af alle amps skrottes, bortset fra Gravity naturligvis.

Har du nogensinde hørt en B-350 ????

Vær nu lidt glad kvk, der er snart jul. Happier er altid glade (uden medicin i pilleform), du skulle prøve.

Det siger de ellers de har da!
Og om alle amps skal skrottes - hmmmm!
De hvor der ikke engang er forsøgt at skabe andet end egenkapital, så er svaret da ja!

Men i øvrigt mener jeg nu forskellen mellem 8 og 4 Ohm effekten er helt valid.
Strømforsyningen er en del af forstærker, hvorfor den selvfølgelig skal indgå i beregningen af dæmpningsfaktoren.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Jeg er selv lidt i tvivl. Problemet er måske at de data der opgives, ikke siger så meget om forstærkerens evne til at regulere. Det er max effekter, der vel alene beskriver den totale udgangseffekt i 8 og 4 Ohm. Ikke om indgangssignalet har været konstant under målingerne. Måske er indgangssignalet blevet justeret op i forhold til 8 Ohm, for at klemme det sidste ud af forstærkeren i 4 Ohm.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 29 November 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

Synes der er lidt proportionsforvrængning i den antagelse, at når man nu kan få et meget stiv forstærker (Gravity), ja så må en ikke-stiv til 7.500,- siges at være alt for dyrt.

Hvis KvK's forstærker ville være leverbar i dag, tror jeg at den ville koste en bondegård. Har man nogen idé om den pris? Jeg skyder på et beløb "nogle tusinder" under 100.000,-, men pænt der op ad.

Så lad være med at sammenligne alt for meget. Det svarer til at sammenligne alle biler med en 12 mio. Mercedes, som der vist kun er 2 af i Danmark.  Mit indtryk er iøvrigt, at KvK mener alt i denne branche er alt alt for dyrt. Lidt tendentiøst at mene, at en hel branche skulle kræve for megen betaling. Især når tallene viser en stribe producenter, store som små, med alt for små overskud eller sågar lukninger.

En stiv forstærker på 100Watt, opbygget på den gamle klasse A-teknik og ikke på IcePower, og med første klasses komponenter, der med danske specialisters kompetencer er individuelt udmålte, er altså ekstremt kostbart inden det kan leveres til en end-user.

Jamen det er ikke det der opponeres imod - nej det er det, at der pyntes på nogle data! Ja det er heller ikke pænt, men hold op med at være naiv. Vi lever i en del af verdenen, hvor vi præsenterer alt fra den gode side, og udfører det med så megen selektivitet i hvad man præsenterer, og med så megen pynteri, overfor så mange uvidende købere, at hvis man ikke kan det spil kan man ikke være forretningsmand. Desværre, men sådan oplever jeg vores omgang med hinanden.

Jeg har aldrig set en sælger sige, at "nu skal du høre mit produkts svagheder". Jeg har heller ikke hørt en hifi-enthisiast der vil sælge noget brugt sige, at forstærkeren skal sælges fordi jeg kan ikke li' lyden. Der siges f.eks: "lyden af denne forstærker er virkelig detaljeret, men jeg vil hellere have noget blødt klingende - det er min personlige smag". En rigtig god forstærker er både detaljeret og blødt klingende, den kan ikke være god på det ene og dårlig på det andet. Hvis den er "detaljeret" men hård har den problemer, og det ved brugt-sælgeren godt, men fremhæver en enkelt egenskab.

Man vil tone en sag efter sit eget hoved, uanset det reelle i sagen.

Iøvrigt drejer tråden sig reelt om en ny Densen CD-afspiller!

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 29 November 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Jamen så må vi jo alligevel til det igen Tongue

Ifølge kurts logik er en forstærker bedre, jo højere dæmpningsfaktor den har. Der er imidlertid flere grunde til at dette ikke ENTYDIGT er rigtigt:

a)     For at opnå så stor dæmpningsfaktor som muligt, er man nød til at anvende ekstreme mængder af negativ modkobling, hvilket enhver der har bygget en forstærker selv ved, ikke er det der får en forstærker til at lyde godt.

b)     Enhver modkoblet forstærker slås med problemet at opnå så stor open loop gain som muligt. Dette kan man for en modkoblet forstærker kun opnå ved at gå på kompromis med forstærkerens open loop båndbredde. Dette betyder så at mængden af modkobling, og dermed dæmpningsfaktoren vil variere stærkt med frekvensgangen. I praksis falder dæmpningsfaktoren således for en modkoblet forstærker ved høje frekvenser, det er logisk dette ikke lyder godt, og får højttalerens frekvensgang til at variere. En løsning på dette er at lave en umodkoblet forstærker med konstant dæmningsfaktor over hele frekvensområdet. Det er er det vi har gjort med B-350 (og vore øvrige forstærkere). Dette ses også tydeligt af den tyske test hvor dæmpningsfaktoren er målt til 47 og 45 i henholdsvis lav og højfrekvens.

Stereoplay bemærker det da også specifikt i deres test, at der er tale om lineær dæmpningsfaktor.  Hvilket jo er en kvalitet.

c)     Kurt bruger i sit regneeksempel maximal effekten til udregningen af dæmpningsfaktoren. Det er imidlertid ikke ved max effekt man måler dæmpningsfaktoren, da det vil betyde at blandt andet dæmpningsfaktoren måles ved et forholdsvis højt forvrængningsniveau, istedet måler man ved et højt niveau inden forvrængningen stiger. Stereoplay får da –som tidligere nævnt- også 47 og 45 i dæmpningsfaktor.

Det at Kurt og hans hjælper har udregnet dæmpningsfaktor forkert, stiller følgende logiske spørgsmål:

1)     Kurt indrømmer selv at han ikke er stand til at udregne dæmpningsfaktor, heri ligger explicit at han åbenbart ikke har det store erfaring med hvad dæmpningsfaktor betyder i den virkelige verden. For eet er hovedløst at kræve høj dæmpningsfaktorer, noget andet er at kunne relatere det til hvad der er relevant i real life situationer (jeg kommer mere ind på dette i d) )

2)     Kurt får derpå en ven han mener er kvalificeret, til at udregne dæmpningsfaktor. Imidlertid udregner Kurts ven det ikke iht de standarder der gælder for udregning af dæmpningsfaktor. (der benyttes fuld effekt ved 1% forvrængning, og ikke den effekt der opnås før stigning i forvrængning).

Der er 2 muligheder for hvorfor Kurt og hans ven bruger en forkert måde at udregne dæmpningsfaktor på:

·       For bevidst at manipulere læserne, og sætte Densen i et dårligere lys.

·       Fordi Kurt og hans ven ikke ved bedre....

Der er frit valg mellem hvilke af de to muligheder man vil vælge, enten uvidenhed, eller bevidst manipulation.

For dem der er i tvivl tager vi lige Stereoplays målinger igen:

Det må undre den skarpsindige læser at Kurt og Co ikke studsede over at deres udregning var så meget hen i skoven !

Og til dem der sidder og tænker, at Kurts måde er en bedre måde at udregne dæmpningsfaktor på, er der bare at sige, at det er det ikke, for så var det metoden man benytter. En fyr der sidder og ikke selv kan udregne dæmpningsfaktor eller ohms lov, og får en ven til det, som ikke udregner efter standarderne, ikke studser over at Stereoplay når et helt andet resultat, og som ikke kommenterer forskellene, er altså ikke i stand til at fremkomme med nye og bedre måder at måle forstærkere på...

d)     Når man måler dæmpningsfaktor sker det på udgangsterminalerne af forstærkeren. Der tages imidlertid ikke hensyn til højttalerkablet. Ligemeget hvor godt et højttalerkabel man bruger, vil dette altid nedsætte dæmpningsfaktoren for forstærkeren.

Hvis man f.eks har et højttalerkabel med en impedans på 0,1 ohm fra den ene ende til den anden, (hvilket er en ganske normal impedans), vil det betyde at selv hvis forstærkeren fungerer som en ideel spændingskilde, vil det få højttaleren til at ”se” en dæmpningsfaktor på 80 i 8 ohm. I praksis vil tallet være lavere end 80, da ingen forstærker er en ideel spændingskilde. Her er end ikke taget hensyn til kontaktmodstanden som jo som bekendt er ulineær.

Det vil f.eks sige at din Dali Gravity forstærker med dæmpningsfaktor på 400 (som du påstår den har) har en dæmpningsfaktor på 67 ved enden af højttalerkablet (som jo er der man har brug for dæmpningsfaktoren)

Til sammenligning har vores B-350 en dæmpningsfaktor på 29 ved enden af højttalerkablet.

(hvis højttalerkablet har en impedans på 0,1 ohm)

Med andre ord er din debat, som sædvanlig fristes man til at sige, skudt hen i vejret, og du bedes da dokumentere at jeg ikke har ret i ovenstående !

Når du så har erkendt at det er tilfældet, kan du lige gentage  

udregningen, og så tage hensyn til den serieimpedans der ligger

i spolerne i delefiltret...

Det er tankevækkende at du åbenbart ikke kun kræver at vi laver perfekte forstærkere der bryder naturlovene, du kræver også vi opfinder en superleder så vi får signalet hen til højttaleren gennem højttalerkablet tabsfrit... Næste skridt bliver så det tabsfri filter, DET glæder jeg mig specielt meget til at se

Det sjove i denne forbindelse er faktisk at vores mindste forstærker B-305 til 7000,- vil – monteret med vores SAXO elektroniske delefilter – (så filtret i dine højttalere bypasses) have en langt højere dæmpningsfaktor end du kan opnå med din forstærker forbundet til højttaleren med dens passive delefiltre.

Forskellen vil nok være så stor, at skal man tale i kubik sprog, er der ikke tale om at din forstærker bliver en gummi amp i forhold til en B-305 til 7000..., men nok snarere at den lyder som en smeltet klat smør på et vådt franskbrød :-D

Når man tager specielt b) og d) i betragtning, vil man forstå at det at forsøge at lave en forstærker med væsentligt højere dæmpningsfaktor end 50 er spild af ressourcer, i forhold til at bruge energien på at optimere andre faktorer såsom f.eks at få dæmpningsfaktoren til at være lineær og uafhængig af frekvens. Hvis Kurts argumenter er korrekte, vil det betyde at Dr. Matti Otalas arbejde i halvfjerdserne (73) var forgæves, selvom hans arbejde med at belyse at vigtigheden af så lav modkobling som muligt, og dermed lav TIM forvrængning anerkendes som et af de væsentligste bidrag til forstærkerkunsten de sidste 30 år. Det er iøvrigt tankevækkende at en Ph.D. der er publiceret og internationalt anerkendt som værende et ekstremt vægtigt bidrag til forstærkerkunsten åbenbart må affejes af Kurts søgen efter en dæmpningsfaktor i forstærkere, som han alligevel ikke vil kunne høre al den stund højttalerkablet og delefiltret alligevel vil sætte en begrænsning på det teoretisk maximalt opnåelige dæmpningsfaktor.

Nu bemærker jeg iøvrigt at Kurt åbenbart alligevel synes at Matti Otalas arbejde er væsentligt, al den stund han citerer ham.

Kurt von Kubik skrev:

En tilfældig HT kan nemt kræve 10 gange mere strøm end en tilsvarende ohmsk belastning. Det har Otala for længst bevist

Det er bare lidt ærgeligt at Kurt åbenbart ikke har læst Otalas værker, for så ville han vide at faktoren ikke er 10 men 5. Men jeg kan da anbefale Kurt at bruge lidt tid på rent faktisk at læse Otalas værker, så vil han også finde ud af at Otalas fokus på lav TIM står i direkte modstrid med Kurts budskab om høj dæmpningsfaktor som det eneste saliggørende. Kurt.. HAR du læst Matti Otalas Ph.D afhandling ?

Når Kurt er igang med at læse, kan det iøvrigt anbefales at læse lidt af dette paper, for at forstå lidt af forskellene på ensidigt at fokusere på dæmpningsfaktor, og istedet fokusere på hvad der giver den bedste lyd:

http://www.milbert.com/articles/DanCheever.pdf

Der er mange andre, men dette er bare et af de mange papers der beviser at lav/ingen modkobling er en ekstrem vigtig faktor for at opnå god lyd. OG at lav modkobling er vigtigere end høj dæmpningsfaktor.

Så er der kurts bemærkning om vores valg af udgangstransistorer, der ville jeg da gerne vide hvilke transistorer han mener er bedre som udgangstransistorer ?

Så er der Kurts påstand om at det skulle være bedre med flere udgangstransistorer. Ser man isoleret på Kurts søgen om lav dæmpningsfaktor er det rigtigt at flere udgangstransistorer giver lavere udgangsimpedans, tilgengæld betyder det at hvilestrømmen vil være forskellig for hver enkelt transistor, OGSÅ selvom man parerer transistorne ekstremt præcist. Dette betyder at man får et miks af forskellige harmoniske forvrængninger og intermodulation for hvert enkelt transistorpar, og dette er direkte målbart og afhængig af hvilestrømmen i hver enkelt transistor.

Så er der nogle der ser sig sure på at vi opgiver udgangseffekten for en B-350 til 125W/8 og 250W/4 ohm. Det er minimumsopgivelser som er opgivet så lavt at vi i ENHVER situation kan leve op til dem.

Hvis vi istedet opgav tal som forstærkerne kun lige med nød og næppe kunne opnå, ville vi opnå at nogengange kunne vore produkter ikke opretholde specs. Nu ser man istedet at B350   - som Stereoplay viser- leverer 176 i 8 og 294W i 4 ohm, istedet for 125/250W. Personligt tror jeg vi ville kunne sælge flere B-350 hvis vi f.eks opgav den til 175W i 8 ohm, og 290W i 4 ohm (istedet for 125/250W).

At vi vælger at være ekstrem konservative skyldes 2 ting:

• Vi sælger produkter på mange markeder, således varierer de 230 V fra land til land. I engelske stikkontakter ligger det f.eks typisk mellem 210 og 250V, hvilket ville gøre at hvis vi var optimistiske i vore opgivelser af watt,  kunne vi risikere at hvis forbrugeren kun har 210 V, fik han ikke de lovede watt.

• Det er også umuligt for os at differentiere disse opgivelser, da det ville betyde at al vor brochuremateriale skulle laves individuelt for hvert enkelt marked, istedet for som nu hvor vi kan nøjes med et katalog til hele verden. Det ville være for dyrt i forhold til at oplyse minimumsspecifikationer vi i alle tilfælde kan opfylde.

Er der så tale om manipulation fra vores side at tallene er dobbelt så store i 4 ohm end i 8 ohm ?

For at dette skulle være tilfældet, skulle vi samtidig hævde at vi har opfundet den teoretisk perfekte forstærker. DET har vi imidlertid aldrig påstået, og den findes da heller ikke.. hverken hos os, eller nogen som helst andre producenter.. heller ikke Daner Gravity kommer tæt.

Samtidig er jeg ret overbevist om at den gennemsnitlige forbrugere ikke sidder og vurderer vores produkter på om vi dobler effekten i 4 ohm, han kigger derimod på tallene, og vurderer om han synes de er store nok, og jeg tror faktisk at vi ville sælge mere på at opgive B-350 til 175W i 8 ohm, og 290 W i 4 ohm ..end 125/250...

Skal vi så også lige kigge på mængden af usaglige udsagn, som kun kan have til formål at forsøge at manipulere med læserne, og fremkomme med usande påstande, istedet for at have en seriøs dialog:

Kurts udsagn (kun nogle af dem, ellers får jeg skrivekrampe  )

• ”B110 overholder ikke det du skriver”.

Faktum: B110 overholder alt det vi har opgivet af tekniske data på den. Endda med pænt stor margen. Hvor er B-110 f.eks målt til under 60W i 8 ohm ? eller til under 120W i 4 ohm ?

• ”Du har i den grad påberåbt dig kvaliteter dine produkter ikke har og det helt bevidst.”

Faktum: endnu en løgn, vi har opgivet data som er minimumsdata og som vore produkter til fulde overholder. At Kurt er sur over at den opgivne effekt i 8ohm er den dobbelte i 4 ohm, må stå for hans egen regning, vi har ikke sagt at vi har skabt den ideele forstærker, men derimod opgivet nogle data vort produkt til fulde overholder. Hvor specifikt har jeg påberåbt mig kvaliteter vore produkter ikke har ?

• ”Umodkoblede forstærkere kan sagtens laves med lav udgangsimpedans.”

Faktum: det laver vi faktisk også, og 45 i dæmpingsfaktor som Stereoplay måer er en god værdi, som selv  for modkoblede forstærkere ville være god. Nævn mig da lige en håndfuld produkter til samme pris uden modkobling med størrere dæmpningsfaktor end vor B-350 ? OG bevis så lige efterfølgende at det skulle resultere i bedre lyd. ?

• ”Du har helt bevidst fyret en omgang gas af, som du bør sige undskyld for.” Faktum: den der har talt usandt her er dig, som principielt har gjort dig skyldig i grov manipulation og ærekrænkende udtalelser.

• ”Du har fejlagtigt markedsført dit produkt som noget det ikke er - og det er endda velvidende.” Faktum: dette har jeg ikke, og det har du da heller ikke bevist. Derimod er alene denne udtalelse fra dig injurierende.

• ”Du bryder faktisk markedsføringsreglerne.” Faktum: Det må du godt dokumentere, og efterfølgende må du gerne anmelde os, bortset fra en lang næse til dig, vil vi jo så også have et godt fundament for at gå videre med et modsvar til din usaglige chikane.

Det er trivielt at skulle bruge tid på de her ting, og jeg synes virkeligt du skulle dokumentere dine påstande Kurt, istedet for at forsøge at svine os til på så usaglig en måde.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes