Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 04:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Helt ny Densen B-410 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 29 November 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Halløj i stuen...

Selvom jeg godt selv kan lide at stikke til Thomas "luftguitar" markedesføring  så må jeg altså give Thomas helt ret her!

Jeg kan også godt lide KvK's humor, men desværre er alt det han skriver her, begrundet ud fra nogle forfejlede udregningsmetoder...

Mvh Kim

PS: Og så synes jeg forresten vi skal holde her, da Thomas ellers slår min rekord i flest visninger på en publiceret nyhed!

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Halløj i stuen...

Selvom jeg godt selv kan lide at stikke til Thomas "luftguitar" markedesføring  så må jeg altså give Thomas helt ret her!

Jeg kan også godt lide KvK's humor, men desværre er alt det han skriver her, begrundet ud fra nogle forfejlede udregningsmetoder...

Mvh Kim

PS: Og så synes jeg forresten vi skal holde her, da Thomas ellers slår min rekord i flest visninger på en publiceret nyhed!

Efter min opfattelse er KvK's beregninger af en sådan karakter, at når du mener de er forfejlede (dog begrundet) vil jeg spørge om du så vil begrunde hvori fejlen er.  Jeg mener nemlig de er OK.

mvh

Til top Vis hifiigen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifiigen

klc-audio
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004
Sendt: 29 November 2006 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Man kan ikke regne det ud fra en strømforsyning der er i knæ.

http://www.audioholics.com/techtips/audioprinciples/amplifie rs/basicamplifiermeasurements.php

Step 1: Adjust the function generator until you read 2.82Vrms on the unloaded amplifier as depicted in the left figure above.  Record these results in Table 1. under "Vopen" over the entire frequency range.

Step 2: Attach a non inductive Load to the amplifier and re-measure the output voltage over frequency and record the data in the appropriate "Vload" column specific to the load impedance used in this test in the three Tables below. Do NOT vary amplitude of the function generator, only Frequency.

Step 3: Calculate the amplifier output impedance (Zo) and Damping Factor with the following relationship:

VLoad =  (RL / RL+Zo)*Vopen

Solve for Zo =>  Zo = RL*Vopen/VLoad  - RL

Damping Factor = Zload / Zo

Til top Vis klc-audio's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af klc-audio

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 29 November 2006 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Hej hifiigen

Ja det kan jeg da godt. Jeg har testet over 10.000 (bogstavelig talt) forstærkere på Audio Precision måleudstyr, og mener da efterhånden at jeg har en rimelig indsigt i forstærkere...

Man kan på ingen måde anvende max effekter i forskellige impedanser til at vurdere udgangsimpedansen på en forstærker... Eller, jo det kan man godt, hvis man anvender den til at trække en kontinuerlig belastning (Som f. eks en motor) med et vedvarende signal.

Men nu er det jo en forstærker til Hi-Fi brug vi snakker om her... Max effekt fortæller noget om strømforsyningens stivhed, og udgangstransernes strøm kapacitet.

Hvis vi f. eks stiller en forstærker til at levere 10,000 Volt RMS uden belastning, og derefter belaster den ved 4 ohm, så kan udgangsimpedansen beregnes.

Det gøres på følgende måde:

10,000 V RMS ubelastet.

Nu sætter vi 4 ohm på. Uden at ændre på forstærkerens indgangs signal, ser vi nu på udgangsspændingen.

Den er måske faldet til 9.982 Volt, altså faldet 18 mV. Da forstærkeren internt prøver at levere 10 V RMS, så kan vi antage at forstærkerens udgangsimpedans, sammen med belastningsimpedansen danner en spændingsdeler... Strømmen er ens overalt i en serieforbindelse, og da vi kan måle spændingen og beregne strømmen i belastnings modstanden, så kan vi også finde spændingsfaldet internt i forstærkeren. Og da vi allerede kender strømmen, så kan udgangsimpedansen beregnes.   

Ved 4 ohm:

I = U/R ~ 9,982 / 4 = 2,4955 A

R = U/I ~ 0.018 / 2,4955 = 0.0072 ohm (7,2 m Ohm) 

Dæmpningsfaktor (ved 4 ohm): 4 / 0,0072 = 554,56

Denne forstærker har altså en dæmpningsfaktor på over 500, men det kan sagtens være den kan levere 150 Watt i 8 ohm, og kun 165 Watt i 4 ohm...

De ting har nemlig ikke noget med hinanden at gøre...

Mvh Kim

Til top Vis Neeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Neeper Besøg Neeper's Websted

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 29 November 2006 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Endvidere er det ikke sikkert at de max effekter de måler i bladene er korrekte.

En kraftig forstærker kan godt hive netspændingen nogle volt længere ned når den belastes i 4 og 2 ohm... Hvis netspændingen pludselig er 224 volt ved 4 ohm i stedet for 229 V ved 8 ohm, så vil 4 ohm målingen bliver noget længere fra idealet end forstærkeren er skyld i... Faktisk vil en forstærker der normalt levere 150 Watt / 8 ohm og 275 Watt / 4 ohm, falde til 228 Watt hvis nettet bare giver disse 5 volt efter... 

Mvh Kim

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 29 November 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Endvidere er det ikke sikkert at de max effekter de måler i bladene er korrekte.

En kraftig forstærker kan godt hive netspændingen nogle volt længere ned når den belastes i 4 og 2 ohm... Hvis netspændingen pludselig er 224 volt ved 4 ohm i stedet for 229 V ved 8 ohm, så vil 4 ohm målingen bliver noget længere fra idealet end forstærkeren er skyld i... Faktisk vil en forstærker der normalt levere 150 Watt / 8 ohm og 275 Watt / 4 ohm, falde til 228 Watt hvis nettet bare giver disse 5 volt efter... 

Mvh Kim

Nu vil en variation på primærsiden på 5V, vel ikke give mere end f.eks. 1V på sekundærsiden.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Neeper
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske

Sendt: 29 November 2006 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Og ikke for at træde i det, så har Thomas også særdeles ret i det med delefilter spolerne...

Der sidder nok spoler med minimum 0.5 ohm DCR i f. eks de Dali Grand Diva KvK spiller på... Hermed er højttalerens dæmpnings faktor reelt 16 ved 8 ohm med en Gravity på... Og den ville være 11 med en Densen forstærker...

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 November 2006 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Hej hifiigen

Ja det kan jeg da godt. Jeg har testet over 10.000 (bogstavelig talt) forstærkere på Audio Precision måleudstyr, og mener da efterhånden at jeg har en rimelig indsigt i forstærkere...

Man kan på ingen måde anvende max effekter i forskellige impedanser til at vurdere udgangsimpedansen på en forstærker... Eller, jo det kan man godt, hvis man anvender den til at trække en kontinuerlig belastning (Som f. eks en motor) med et vedvarende signal.

Men nu er det jo en forstærker til Hi-Fi brug vi snakker om her... Max effekt fortæller noget om strømforsyningens stivhed, og udgangstransernes strøm kapacitet.

Hvis vi f. eks stiller en forstærker til at levere 10,000 Volt RMS uden belastning, og derefter belaster den ved 4 ohm, så kan udgangsimpedansen beregnes.

Det gøres på følgende måde:

10,000 V RMS ubelastet.

Nu sætter vi 4 ohm på. Uden at ændre på forstærkerens indgangs signal, ser vi nu på udgangsspændingen.

Den er måske faldet til 9.982 Volt, altså faldet 18 mV. Da forstærkeren internt prøver at levere 10 V RMS, så kan vi antage at forstærkerens udgangsimpedans, sammen med belastningsimpedansen danner en spændingsdeler... Strømmen er ens overalt i en serieforbindelse, og da vi kan måle spændingen og beregne strømmen i belastnings modstanden, så kan vi også finde spændingsfaldet internt i forstærkeren. Og da vi allerede kender strømmen, så kan udgangsimpedansen beregnes.   

Ved 4 ohm:

I = U/R ~ 9,982 / 4 = 2,4955 A

R = U/I ~ 0.018 / 2,4955 = 0.0072 ohm (7,2 m Ohm) 

Dæmpningsfaktor (ved 4 ohm): 4 / 0,0072 = 554,56

Denne forstærker har altså en dæmpningsfaktor på over 500, men det kan sagtens være den kan levere 150 Watt i 8 ohm, og kun 165 Watt i 4 ohm...

De ting har nemlig ikke noget med hinanden at gøre...

Mvh Kim

Man kan i sammenligningens kunst ikke stille forskellige mål op for forskellige forstærkere.
Heri er jeg 100% enige.
Nu er sagen bare den, at der på lumsk vis antydes en fordobling af effekten, så skal powersupply ikke kunne køres tør ved en forvrængning på 1%.
Hele den omtalte forstærker er bare underdimensioneret. længere er den jo ikke.
Og jeg mener nu ikke PSU er i knæ under målingen af effekten i 4 Ohm, idet den jo kan levere endnu mere i 3 Ohm. Først i 2 Ohm knækker filmen helt, hvor den åbenbart er helt nede og kysse muld. Lidt tidligt for en amp der er opgivet til 125/250 i 8 og 4 ohm efter min smag.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 29 November 2006 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:

Er det udtryk for den reelle status?

Jeg må sige at angående beregning af dæmpningsfaktoren, så gav de seneste indlæg et noget andet billede. -Jeg er ihvertfald blevet klogere.

Tilbage står kun påstanden om hvorvidt det er vildledende eller ej at påstå at forstærkeren fordobler udgangseffekten ved 4 ohm i forhold til 8 ohm. Dette afhænger jo af hvorledes det skrevne tolkes, men hvis vi tager udgangspunkt i den mest stringente tolkning af dette udsagn, så er det værste der kan skrives omkring dette udsagn af det er sælgersnak.

Omvendt er denne udlægning langt fra unik, men må faktisk nærmere betegnes som reglen frem for undtagelsen.

Sidste udsagn vi har er så ovenstående, som vel nok må betegnes som en definitionssag:

B350 er underdimensioneret i forhold til hvad?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Jamen sikke en smøre hr Sillesen kan trykke af når det kommer over ham.

Hvem har overhovedet talt om modkobling her?
Så det afsnit springer vi op og falder ned på.
Jeg kan ikke lide modkoblede forstærkere og det kan du jo tilsyneladende heller ikke.

Jeg forstår da mere end godt, at du gerne vil have mig til at fremstå som en talblind tåbe, men jeg indrømmer ikke som du antyder, at jeg ikke kan regne.
Jeg kender Ohms lov vældig godt.
Så det bruger jeg heller ikke krudt på.

Du har helt ret i, at mine HT kabler ikke er modstandsfrie desværre de har desværre en modstand på 0,65 ohm pr. kilometer. Mine er 2,8 m lange. Regn selv efter.

Aktiv drift vil alt andet lige øge dæmpningen overfor enhederne, det vil bare ikke hjælpe mig med dine amps. De er for bløde.
Desværre er det heller ikke uproblematisk at erstatte et parallelfilter med elektronisk deling, så den mulighed har jeg og mange andre slet ikke.

Og det var så det.

Nu er det så at du med næb og kløer forsvarer dine dispositioner omkring den amp.

Det skal altså forstås på den måde, at du i ramme alvor mener, at du aldrig har så meget som antydet, at dine forstærkere dobler effekten i den halve impedans, selvom du opgiver dem til 125 i 8 ohm og 250 i 4 ohm. det KAN altså ikke forstås derhen, at vi skulle tale om en strømstærk amp?

Åbenbart skal det også forstås, at man skal være stolt af at have lavet en forstærker der yder:

• 189 Watt i 8 Ohm
  • 241 Watt i 6 Ohm
  • 336 Watt i 4 Ohm
  • 413 Watt i 3 Ohm
  • 149 Watt i 2 Ohm

Og at dæmpningsfaktoren er høj, når den er 40 ved 2,87V ????
Jeg er ked af det, men i mine øjne har du lavet et underlødigt produkt - nogle ville sige en skodamp lige til at lukke op og ørle i, men det gør vi ikke.

Bare for sjov, når nu du hele tiden - eller alle hele tiden - vil sammenligne med min Gravity, som iflg. HIFI igen igen ville havne på 100K i udsalgspris. (med en Densen regnemaskine ville det være omkring 1,5 mille)
Så er den da forsynet med et drivertrin, der er ca. 3 gange så kraftigt som hele Densen ampen. Alt efterfølgende er egentlig bare for at undgå at højttaleren begynder at bestemme hvad der skal ske.
Så synspunktet med hvordan en højttaler oplever den amp der driver den er fuldstændigt utilstrækkeligt. Billedet vender på hovedet, fordi det i ligeså høj grad drejer sig om, at undgå at HTén får indflydelse på effektforstærkeren. Og det er lykkedes i en hidtil uset grad i Gravity.
B350 derimod bliver omg. kørt flad af selv en let belastning - den kommer ladrig til at bestemme hvad der skal ske.

Hvorfor den så er markedsført som noget andet end det den er, kan man så kun tro og tænke sit om.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Mvh Kim

For at nettet skal give 5V efter i en storby, skal du op og trække omkring 1,6KW.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Neeper skrev:

Og ikke for at træde i det, så har Thomas også særdeles ret i det med delefilter spolerne...

Der sidder nok spoler med minimum 0.5 ohm DCR i f. eks de Dali Grand Diva KvK spiller på... Hermed er højttalerens dæmpnings faktor reelt 16 ved 8 ohm med en Gravity på... Og den ville være 11 med en Densen forstærker...

Måske! Men en Densen udgang der får kylet 20A i hovedet fra en HT har det ikke helt så nemt, som f.eks. en Gravity.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Jeg må sige at angående beregning af dæmpningsfaktoren, så gav de seneste indlæg et noget andet billede. -Jeg er ihvertfald blevet klogere.

Tilbage står kun påstanden om hvorvidt det er vildledende eller ej at påstå at forstærkeren fordobler udgangseffekten ved 4 ohm i forhold til 8 ohm. Dette afhænger jo af hvorledes det skrevne tolkes, men hvis vi tager udgangspunkt i den mest stringente tolkning af dette udsagn, så er det værste der kan skrives omkring dette udsagn af det er sælgersnak.

Omvendt er denne udlægning langt fra unik, men må faktisk nærmere betegnes som reglen frem for undtagelsen.

Sidste udsagn vi har er så ovenstående, som vel nok må betegnes som en definitionssag:

I forhold til de opgivelser Densen har lagt på nettet.
Han opgiver f.eks. B350 til 125 Watt i 8 Ohm og 250 Watt i 4 Ohm.
Og nu er det pludselig minimumsdata, som levner plads til dårlig dimensionering.
Ak ja!
Meget skal man vidne.
Pris og specsheet antyder at her er der gjort noget særligt.
Sillesen har bare lavet en billig og underdimensioneret forstærker, der ikke er skabt til at drive ægte højttalere, og nu er han blevet opdaget og så er han sur.
Han påberåber sig, at han leverer mere end det lovede.

At skrue forsyningsspændingen lidt op i forhold til det opgivne er 100% gratis.
At lave en amp der er tæt på at overholde hans specs er vildt dyrt.
Sillesen er usandfærdig - simpelthen. Og nu har han det vist lidt skidt.

Mulleblop
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Maj 2005
Sendt: 29 November 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
shras skrev:

Kurt von Kubik skrev:

Og nu er det pludselig minimumsdata, som levner plads til dårlig dimensionering.
Ak ja!
Meget skal man vidne.
Sillesen har bare lavet en billig og underdimensioneret forstærker, der ikke er skabt til at drive ægte højttalere, og nu er han blevet opdaget og så er han sur.

Jeg kan gi dig ret i nogle af tingene.... men nu er det altså lyden det kommer an på , ihvertfald hos mig :-)

har du hørt et sæt JA/NEJ ?

Til top Vis Mulleblop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mulleblop

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 November 2006 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Mulleblop skrev:

Jeg kan gi dig ret i nogle af tingene.... men nu er det altså lyden det kommer an på , ihvertfald hos mig :-)

har du hørt et sæt JA/NEJ ?

Jeg tror jeg har hørt det Densen i mit liv, som jeg skal høre.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Sendt: 29 November 2006 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Flot undveget Kurt !

Mit første spørgsmål må naturligt være hvem du havde til at hjælpe dig med at ”udregne” dæmpningsfaktoren ? Var det din gode ven Hother Bak der var kapaciteten på udregningerne ?

Neeper udregnede jo ganske korrekt at set efter dine filterspoler, er dæmpningsfaktoren 16 for din forstærker, og 11 for vores B-350. Men vi mangler ligesom at få din accept af at Neeper har regnet rigtigt... !

Laver man aktiv drift med en B-305 til 7000,- vil den således have en langt højere dæmpningsfaktor end din Gravity med passivt filter. Dette er et fact.

Du nævner at dit højttalerkabel har en impedans på 0,65 ohm/km.

Jeg ved ikke om du har prøvet at regne på dette, men du er da vist hoppet i med begge ben i din kabelleverandørs marketing bull sh*t !

Her har du data på kobber og sølvs lederevner:

http://www.bineco.dk/ellert/kobber.htm

Og der er altså ikke noget med at din kabelproducent har opfundet superlederen, så det er udelukkende et spørgsmål tværsnittet af kablet og materialet.

For at opnå en så lav impedans som 0,65 ohm/km skal du bruge et kobberkabel på 25,8 kvadrat ! og i sølv 24,4 kvadrat ! når dit kabel er 2,8 meter.  Jeg kender ikke dit kabel, men jeg er ret sikker på at så tykke kabler bruger du ikke !

Så dit kabel er også med til at ødelægge dæmpningsfaktoren.

Du kritiserer os så for at vores effektopgivelser er minimumsdata.  Havde du forestillet dig de var andet ? og i givet fald hvad ? Maximum data ? (som forbrugeren kan opnå med lidt held), gennemsnitsdata ? (som nogle forbrugere ville kunne opnå). "Undskyld", men vi er altså så seriøse at vi opgiver data, som vi er sikre på at alle forbrugere opnår til enhver tid når de køber Densen. At så 95% af alle vore kunder får flere watt end vi har lovet dem for pengene må vel så bare være en kvalitet eller ?

At vores B-350 er specielt blød er da også hen i vejret, nu har jeg ikke adgang til masser af data på vores kollegaers produkter, men jeg tog en lille tur på

http://www.stereophile.com/solidpoweramps/

Og tog en håndfuld kendte forstærkere. Stereophile måler kun i 4 og 8 ohm, og der er data som følger:

8 ohm:               4 ohm:               faktor:

MBL Ref 9007                           137                   231                    1,68

Halcro              DM88               295                    525                    1,78

(i 2 ohm 266w)

Plinius SA-Reference              320                    480                   1,5

Mark Levinson 431                    234                    400                   1,71

Pass Labs XA160                      118                    59                      0,5

Krell Full Power Balanced     475                    850                   1,79

(i 2 ohm 1060W)

Densen B-350                             176                     294                  1,67 

Det er vist ikke så tosset idag, men i din verden er alle forstærkere på nær din Gravity vel bløde  (faktisk tror jeg ikke den er bedre på det punkt end ovenstående forstærkere)

Der var flere andre spørgsmål du aldrig fik besvaret:

• Jeg fik aldrig svar på om det noget alternative metode for udregning af dæmpningsfaktor var udtryk for bevidst manipulation eller uvidenhed ?

• Er det korrekt at det nærmest er umuligt at komme over 50 i dæmpningsfaktor for enden af højttalerkablerne ?

• Er det korrekt at seriemodstanden i spolerne i dine dali højttalere gør at du ender på en dæmpningsfaktor på ca 16 set fra højttalerenhederne ?

• Er det ikke korrekt at vores mindste forstærker B-305 monteret med SAXO elektronisk delefilter vil have en højere dæmpningsfaktor end din Daner Gravity med dine højttaleres passive filter ?

• Har du, eller har du ikke læst Matti Otalas værker ?

• Hvilke udgangstransistorer er bedre end de udgangstransistorer vi bruger ?

• Er det korrekt at alle vore watt angivelser er lavere end de faktisk målte effekter ?

• Hvor har jeg påberåbt mig kvaliteter vore produkter ikke har ?

• Nævn en håndfuld umodkoblede forstærkere til samme pris som vores B-350 med bedre dæmpningsfaktor ?

• Dokumenter at den højere dæmpningsfaktor for disse skulle give bedre lyd end vores B-350 ?

• Dokumenter at vi bryder markedsføringsreglerne !

Så er vi vist igennem de påstande om os som du mangler at dokumentere. Hvis du vil være venlig at svare præcist på dem, vil jeg da glæde mig til svarene !

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Ak ja!
Meget skal man vidne.

Ovenstående er den negative tolkning af det der skrives.

Vi er vel enige om at skal udgangsspændingen holdes konstant ved faldende impedans, så kræves der tilstrækkelig med bolcher (transistorer) i udgangen til at den nødvendige strøm kan trækkes. Du argumenterer i det ovenstående for at der skal hældes tilstrækkeligt med bolcher i en given amp, således der kan trækkes al den strøm der måtte ønskes.

Det er dog et faktum at flere udgangstransistorer betyder en væsentlig ændring af den lyd forstærkeren leverer. Det er ikke alene baseret ud fra Sillesens argumenter omkring harmonisk forvrængning (det er dog en god forklaring på fænomenet), men også ud fra en subjektiv opfattelse af lyden fra en forstærker med et simpelt udgangstrin med få transistorer, i forhold til lyden fra diverse monster-forstærkere. De store forstærkere skal ganske enkelt være vanvittigt godt konstruerede for at hamle op med de småt konstruerede forstærkere, for at opnå samme realisme og indlevelse som de små kan levere.

Kunne det tænkes at det var et bevidst designvalg ud fra lyden, frem for specs?

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 November 2006 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

shras skrev:

[QUOTE=Kurt von Kubik]I forhold til de opgivelser Densen har lagt på nettet.
Ak ja!
Meget skal man vidne.

Ovenstående er den negative tolkning af det der skrives.

Vi er vel enige om at skal udgangsspændingen holdes konstant ved faldende impedans, så kræves der tilstrækkelig med bolcher (transistorer) i udgangen til at den nødvendige strøm kan trækkes. Du argumenterer i det ovenstående for at der skal hældes tilstrækkeligt med bolcher i en given amp, således der kan trækkes al den strøm der måtte ønskes.

Det er dog et faktum at flere udgangstransistorer betyder en væsentlig ændring af den lyd forstærkeren leverer. Det er ikke alene baseret ud fra Sillesens argumenter omkring harmonisk forvrængning (det er dog en god forklaring på fænomenet), men også ud fra en subjektiv opfattelse af lyden fra en forstærker med et simpelt udgangstrin med få transistorer, i forhold til lyden fra diverse monster-forstærkere. De store forstærkere skal ganske enkelt være vanvittigt godt konstruerede for at hamle op med de småt konstruerede forstærkere, for at opnå samme realisme og indlevelse som de små kan levere.

Kunne det tænkes at det var et bevidst designvalg ud fra lyden, frem for specs?

[/QUOTE]

Nu det med store og små forstærker er ikke til skrive om.

Jeg har hørt mange små og store forstærker.

Og det passer bare ikke med at de skulle gøre det bedre , næsten alle dem jeg har hørt , har altid problemer i bunden og de har været noget mere farvet i lyden end mange af de store jeg har hørt.

Men det med bunden er vel ok , hvis man sidder i en lille stue med små højttaler der ikke skal have mange w for at sige noget.

Man køber sin forstærker efter end behov og rum.

Her er prøvet mange af de små her i min stue og mange af dem har slået fra ja selv nogle på mange mange w , jeg har prøvet dem på mange forkelige højttaler, gemme de sidste 10 år.

Men jeg kan ikke forstå i gider at fare sådan op på grund af lidt hifi , hvad KVK siger og hvad Densen siger er ikke GUDS ord.

Til jer derude prøv det selv før i bestemmer jer i kan blive skuffet eller .

jeg har også haft nogle monoblokke på 250w der slog fra og det var single MOSFET.

For mange år siden hvade jeg er par logan 4 ohms, 1,2 at 20kHz og det var lidt af et problem at finde en amp til min stue der ikke slog fra når jeg spillet højt.

Så der kan jo være noget om det KVK skriver hvis en amp ikke kan noget under 4 ohm eller får problemer under 4 ohm er det et problem , men vælger man højttaler og amp ud fra det så giver det ikke problemer.

Men de forstærker jeg prøvet blev lånt af en shop og ikke en af dem jeg lånte kunne klare disse højttaler alle slog fra, der blev til sidst valgt et par hjemmebygget amps.

Hvad forstærker jeg prøvet kan være lige meget, men det var kendte mærker.

Så derfor siger jeg stol ikke på data og hvad der skrives prøv det før i køber.

Noget af det mest kedelige indefor hifi er dem der laver det kan være så selvhøj tidelige noget man møder tit på messer og det er til at brække sig over, så luk af for det og hør selv.

Dette indlæg har intet at gøre med om jeg holder med nogle, for det gør jeg ikke.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

kontrast
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 13 Juni 2005
Sendt: 30 November 2006 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Nu var det ikke liiiige lyden der blev diskuteret her i tråden, ej heller folks mangeårige erfaringer, for så kunne vi komme vidt omkring, uden at forholde os til trådens emne.

Tråden handler om hvorvidt en forstærker IRL overholder de data producenter opgiver på egne datasider, på nettet og i brochurer. En del tyder på at det ikke er tilfældet, når man studerer de måleresultater diverse magasiner når frem til. Og selvom der er en vis spredning på en masseproduktion og der er en vis fejlmargin på en test i en givent magasin, så er tråden ikke helt i mål med at finde ud af, om det er iorden at skrive  pæne tal i en brochure, når virkeligheden er en anden - og mere rodet.
Til top Vis kontrast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kontrast

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 November 2006 kl. 10:09 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:
Nu det med store og små forstærker er ikke til skrive om.

Jeg har hørt mange små og store forstærker.

Og det passer bare ikke med at de skulle gøre det bedre , næsten alle dem jeg har hørt , har altid problemer i bunden og de har været noget mere farvet i lyden end mange af de store jeg har hørt.

Men det med bunden er vel ok , hvis man sidder i en lille stue med små højttaler der ikke skal have mange w for at sige noget.

Man køber sin forstærker efter end behov og rum.

Her er prøvet mange af de små her i min stue og mange af dem har slået fra ja selv nogle på mange mange w , jeg har prøvet dem på mange forkelige højttaler, gemme de sidste 10 år.

Men jeg kan ikke forstå i gider at fare sådan op på grund af lidt hifi , hvad KVK siger og hvad Densen siger er ikke GUDS ord.

Til jer derude prøv det selv før i bestemmer jer i kan blive skuffet eller .

jeg har også haft nogle monoblokke på 250w der slog fra og det var single MOSFET.

For mange år siden hvade jeg er par logan 4 ohms, 1,2 at 20kHz og det var lidt af et problem at finde en amp til min stue der ikke slog fra når jeg spillet højt.

Så der kan jo være noget om det KVK skriver hvis en amp ikke kan noget under 4 ohm eller får problemer under 4 ohm er det et problem , men vælger man højttaler og amp ud fra det så giver det ikke problemer.

Men de forstærker jeg prøvet blev lånt af en shop og ikke en af dem jeg lånte kunne klare disse højttaler alle slog fra, der blev til sidst valgt et par hjemmebygget amps.

Hvad forstærker jeg prøvet kan være lige meget, men der var kendte mærker.

Så derfor siger jeg stol ikke på data og hvad der skrives prøv det før i køber.

Noget af det mest kedelige indefor hifi er dem der laver det kan være så selvhøj tidelige noget man møder tit på messer og det er til at brække sig over så luk af for det og hør selv.

Hej Jensen

Ja, nu kommer subjektiviteten jo ind i billedet, og vi kan derfra hurtigt få en ukonkret diskussion stablet på benene.

Jeg vil stadig meget gerne høre KVKs svar på de seneste spørgsmål og fakta. Hvis man råber må man også forvente at få svar, samt stå til ansvar for det man udgyder.

Ang. størrelsen på amps kontra renhed i lyden, så afspejler dit indlæg jo netop at vi vægter forskellige kvaliteter i lyden. Når du beskriver lyd går du meget efter om bassen er tør og kontant, hvorimod jeg meget lytter på om stemmen og/eller anlaget er ren. I forhold til den sidste kategori vil jeg holde fast i min påstand.

Når det er sagt kan vi ikke blive uenige om at den største hurdle ligger i at få parret det rigtige grej, i forhold til præferencer og rum.

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes