Emne: horn og rør ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 00:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg skulle da ellers lige til at tilføje at en akustisk guitar her nylon strenge, tre styks og tre styks nylonstrange omviklet med metal ;-) - men det kunne da også være jeg bare skulle blande mig uden om.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 01:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| jeg skulle da ellers lige til at tilføje at en akustisk guitar her nylon strenge, tre styks og tre styks nylonstrange omviklet med metal ;-) - men det kunne da også være jeg bare skulle blande mig uden om. |
|
|
fin pointe der!
det ideelle lydstempel er blot en overflade uden fleksninger - først når materialet bringes til at bryde op,vil en egenlyd få afsmittende effekt på lyden.
jo lettere,jo bedre accellerationsegenskaber - jo stivere,jo bedre immunitet mod opbrydninger!større magneter gir bedre responstider,og jo lavere ohmværdier i delefilter,jo mindre tab af effekt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 05:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
"At påstå at et godt anlæg skal spille stort set alt overbevisende, er en gammel og slidt hifi floskel"
Det gør det ikke mindre sandt. Om det er jazz eller techno ved en membran intet om, det sker i dit hoved. Der er nogle krav til mangel på kompression, ensartet spredning og powerrespons, stort frekvensområde og lav forvrængning der skal opfyldes. Det er ikke membranmaterialet, der skal tilføre det relevante overtonespektrum!
Og så er materialelære en god ting, og stive membraner er svære at tæmme, medmindre de har høj egendæmpning. Og en høj accelerationsfaktor siger ikke meget i sig selv. Den er med til at bestemme enhedens øvre frekvensområde, men hvis det er dynamik, man er efter, skal man i langt højere grad se på Qm, svingspoleinduktion og effektivitet. Det er altså mere kompliceret, end Dane og Tadman vil have det til at se ud.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
.........Det er altså mere kompliceret, end Dane og Tadman vil have det til at se ud.
|
|
|
Njaa, det er det nu ikke. Det er mindre kompliceret, faktisk er det lidt ala fysik forsøget med spolen og sømmet. Kraftigt magnet felt og let membran = hurtig response. Ved hornladning medføre det ovenikøbet en meget lille membranvandring. Tung membran med lang vandring, svag magnetfelt giver også sig selv at her vil enheden ikke opleves nær så dynamisk da enheden i sagens natur vil være længere tid om responset, for det samme lydtryk (den lange vandring)!
Om membranen er lavet af en fjer, tjaaa bare den ingen egenlyd har, det er jo ikke det der skal krydre oplevelsen eller hva' ?
Og det her med harmoniske fra forstærkeren skal få det hele til at glide lettere ned . Uha da, så er der da allerede her dømt farvning af lyden. De harmoniske der er, skal vel kun være dem i det oprindelige signal, alt andet er bare en form for udvidet avanceret tonekontrol 
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Farvning undgår man næppe, enten lægges der lidt til eller trækkes lidt fra, og hvis ikke enheder eller elektronik gør, så skal delefilter nok sørge for det, og i sidste ende rummet og ørerne - 100% neutralt er en knivsæg og findes ikke, og ville nok være noget kedeligt at lytte på
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
jazzman skrev:
|
.........Det er altså mere kompliceret, end Dane og Tadman vil have det til at se ud.
|
|
|
Njaa, det er det nu ikke. Det er mindre kompliceret, faktisk er det lidt ala fysik forsøget med spolen og sømmet. Kraftigt magnet felt og let membran = hurtig response. Ved hornladning medføre det ovenikøbet en meget lille membranvandring. Tung membran med lang vandring, svag magnetfelt giver også sig selv at her vil enheden ikke opleves nær så dynamisk da enheden i sagens natur vil være længere tid om responset, for det samme lydtryk (den lange vandring)!
Om membranen er lavet af en fjer, tjaaa bare den ingen egenlyd har, det er jo ikke det der skal krydre oplevelsen eller hva' ?
Og det her med harmoniske fra forstærkeren skal få det hele til at glide lettere ned . Uha da, så er der da allerede her dømt farvning af lyden. De harmoniske der er, skal vel kun være dem i det oprindelige signal, alt andet er bare en form for udvidet avanceret tonekontrol 
Hilsen Flemming
|
|
|
når man modkobler en forstærker måler den bedre på mange områder 99% af alle fortærkere er modkoblet når man tager signet og føre det tilbage på indgangen ødelægger man det der hedder overtoner altså harmonics og det kan tydeligt høres på horn defor er det kun single ended rør trioder der dur i et highend setup med horn
angående membraner be eller ej jeg syntes de herre skylle bruge lidt tid på nettet og læse lidt om horn og membraner og så vende tilbage til tråden når de ved hvad de taler om denne her sætning er ikke myndet på dig men generalt mvh manden der har be drivere i sit system og som har prøvet alt det andet __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Be er jo netop, pga. sin store egendæmpning, meget velegnet.
Det der fik mig op af stolen var bemærkningen om at kun metalmembraner duer, fordi musik spilles på metal. Det er for pokker diskantenheden, der skal gengive overtonerne, ikke forstærkerens harmoniske forvrængning eller "metallyden" (=opbrydninger)
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=goto
når man modkobler en forstærker måler den bedre på mange områder 99% af alle fortærkere er modkoblet når man tager signet og føre det tilbage på indgangen ødelægger man det der hedder overtoner altså harmonics og det kan tydeligt høres på horn defor er det kun single ended rør trioder der dur i et highend setup med horn
angående membraner be eller ej jeg syntes de herre skylle bruge lidt tid på nettet og læse lidt om horn og membraner og så vende tilbage til tråden når de ved hvad de taler om denne her sætning er ikke myndet på dig men generalt mvh manden der har be drivere i sit system og som har prøvet alt det andet
Halløjsa!!!
Ok, godt ord igen Men hva' er det lige du siger om de der forstærkere!?!?
På høflig vis vil jeg også lige henvise til nettet. Men istedet for at læse beretninger om diverse fantaster der har set det kosmiske lys og kortsluttet til stel så nap lige nogle sider i anerkendet lærebøger vedrørende grundkoblinger for elektronik. Skulle en tilføjelse af harmonisk forvrængning nu pludselig ophøjes til at være den sande lydkilde? Hvis musikeren mente at der skulle mere forvrængning på, ja så havde produceren vel bare skruet noget mere op!
En triodekobling kan næppe være mere ulineær og er din forstærker ikke modkoblet på sekundær siden af trafoen, ja, så har du ovenikøbet den hysterese forvrængning der er i trafo'en. Det er fint nok at GOTO driver og horn er nød til det men jeg tror ikke på filosofien da det ikke kan være særlig High End at sidde tilbage med et signal der er meget forskelligt fra det oprindelige. Hvis der er overtoner på input er der også i en modkoblet forstærker overtoner på udput, for christ sake, vi ska' jo kun op til max. 20kHz.
Mine horn lyde til noget musik af H til (desværre Red Hot Chilli Peper, TV2) og til noget andet, en sand lise (det gl Rush, Pink Floyd, Big Fat Snake etc..), selvom jeg bruger et røreffekttrin. Det acceptere jeg fordi jeg ikke på nogen måde vil undvære den kraft og dynamik som horn er rigtig gode til. Som forstærker kan transistor da også bruges da rør's sus ubønhørligt forstærkes i et horn. Tillige er mange rør effekttrin underdimensionerede i strømforsyningen, men rolig nu det er her smag og behag hersker, heldigvis.
Hilsen Flemming
P.S. Et push-pull trafo koblet rørtrin der køre kl AB (eller A) vil mere eller mindre udbalancere de uligeharmoniske i en summation i trafo'en. Jo bedre i balance de 2 halv-grene er jo bedre undertrykkelse. De lige harmoniske smutter derimod igennem. __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
|
[QUOTE=goto
angående membraner be eller ej jeg syntes de herre skylle bruge lidt tid på nettet og læse lidt om horn og membraner og så vende tilbage til tråden når de ved hvad de taler om denne her sætning er ikke myndet på dig men generalt mvh manden der har be drivere i sit system og som har prøvet alt det andet
Halløjsa!!!
På høflig vis vil jeg også lige henvise til nettet. Men istedet for at læse beretninger om diverse fantaster der har set det kosmiske lys og kortsluttet til stel så nap lige nogle sider i anerkendet lærebøger vedrørende grundkoblinger for elektronik. Skulle en tilføjelse af harmonisk forvrængning nu pludselig ophøjes til at være den sande lydkilde? Hvis musikeren mente at der skulle mere forvrængning på, ja så havde produceren vel bare skruet noget mere op!
En triodekobling kan næppe være mere ulineær og er din forstærker ikke modkoblet på sekundær siden af trafoen, ja, så har du ovenikøbet den hysterese forvrængning der er i trafo'en. Det er fint nok at GOTO driver og horn er nød til det men jeg tror ikke på filosofien da det ikke kan være særlig High End at sidde tilbage med et signal der er meget forskelligt fra det oprindelige. Hvis der er overtoner på input er der også i en modkoblet forstærker overtoner på udput, for christ sake, vi ska' jo kun op til max. 20kHz.
Mine horn lyde til noget musik af H til (desværre Red Hot Chilli Peper, TV2) og til noget andet, en sand lise (det gl Rush, Pink Floyd, Big Fat Snake etc..), selvom jeg bruger et røreffekttrin. Det acceptere jeg fordi jeg ikke på nogen måde vil undvære den kraft og dynamik som horn er rigtig gode til. Som forstærker kan transistor da også bruges da rør's sus ubønhørligt forstærkes i et horn. Tillige er mange rør effekttrin underdimensionerede i strømforsyningen, men rolig nu det er her smag og behag hersker, heldigvis.
Hilsen Flemming
P.S. Et push-pull trafo koblet rørtrin der køre kl AB (eller A) vil mere eller mindre udbalancere de uligeharmoniske i en summation i trafo'en. Jo bedre i balance de 2 halv-grene er jo bedre undertrykkelse. De lige harmoniske smutter derimod igennem.
|
|
|
mine forstærkere måler 6 watt med et px 25 single ended de går fra ca 12 hz til 100 khz -1 db uden modkopling der sider et we437 i indgangen som driver px25 med en plate choke udgangstrafoen er en tamura 5002 med amorphous udgangstrafoen skal være i super kvalitet
når man ikke modkobler .
angående pushpull hvis det skal virke skal man fasesplitte med trafoer hele vejen med indgangstrafo interstagetrafo og udgangstrafo hvis man gør det for man alle foredelene
en udgangstrafo uden luftgab er bedre og lavere udgangsimpedans prøv lige at dyrke marantz
de laver en super rørbamse der hedder t1 med 845 i pushpull sådan skal de laves men det er mere kosbart end single ended og man har ikke brug for den efekt når man spiller på horn
mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
Flemming Skov skrev:
|
[QUOTE=goto
Halløjsa!!!
Hilsen Flemming
P.S. Et push-pull trafo koblet rørtrin der køre kl AB (eller A) vil mere eller mindre udbalancere de uligeharmoniske i en summation i trafo'en. Jo bedre i balance de 2 halv-grene er jo bedre undertrykkelse. De lige harmoniske smutter derimod igennem.
|
|
|
mine forstærkere måler 6 watt med et px 25 single ended de går fra ca 12 hz til 100 khz -1 db uden modkopling der sider et we437 i indgangen som driver px25 med en plate choke udgangstrafoen er en tamura 5002 med amorphous udgangstrafoen skal være i super kvalitet
når man ikke modkobler .
angående pushpull hvis det skal virke skal man fasesplitte med trafoer hele vejen med indgangstrafo interstagetrafo og udgangstrafo hvis man gør det for man alle foredelene
en udgangstrafo uden luftgab er bedre og lavere udgangsimpedans prøv lige at dyrke marantz
de laver en super rørbamse der hedder t1 med 845 i pushpull sådan skal de laves men det er mere kosbart end single ended og man har ikke brug for den efekt når man spiller på horn
mvh |
|
|
http://www.marantz.jp/ce/products/past_products/audio/t1/ind ex.html__________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ellers blevet fortalt fra højere sted at ALLE forstærkere er modkoblet, uanset princip og at påstå andet er enten uvidenhed eller salgsgas
Goto, den der med at prøve næsten alt er ikke ensbetydende med at man finder den rigtige kombination
Jeg synes i skyder jer selv i foden ved hele tiden snakke om sikkert fremragende højtalere som ingen herinde nogensinde kan eller vil betale for, som om intet andet dur, jae måske lige TAD som en nødløsning
I burde lave trådens titel om til "rørforstærkere og velegnede højtalere"
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Musicus
Jeg vil da gerne betale for det og har gjort det.... det kunne jo være at der var andre ikke...
mvh
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2006 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
øøøøøhhh....nej det er sjovere at have noget billigt som bare spiller rigtig godt ... i øvrigt har jeg gang i et project hvor jeg bygger mine egne enheder .... det er rigtig sjov DIY 
Og jo da, TAD enheder har faktisk tiltrukket mig, men hvis det alligevel ikke er den rigtige vare og kun næstbedst, så nej igen
Men ok, hvis jeres formål kun er at møde andre TAD og GOTO ejere, synes jeg i skulle have præciceret det bedre i trådens emne - desværre troede jeg lidt naivt, at i skuede lidt ud over jeres egen næsetip og havde et bedre og bredere formål med tråden
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
ingen guitarister med respekt for sig selv bruger transistorerede guitaramps.
meget af al den sludder om rør ville forstumme,hvis sludderhovederne hørte en velkonstrueret singleended trække kvalificerede effektive højtalere!
om pushpull slukker nok så mange whatevers,maler de nu stadig med bred pensel..en singelended er så finkornet som nogen transistorforstærker,blot uden disses opstartmarkeringer og fnidder.
så tjek det ud og kom gladere igen!
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
|
ingen guitarister med respekt for sig selv bruger transistorerede guitaramps.
meget af al den sludder om rør ville forstumme,hvis sludderhovederne hørte en velkonstrueret singleended trække kvalificerede effektive højtalere!
om pushpull slukker nok så mange whatevers,maler de nu stadig med bred pensel..en singelended er så finkornet som nogen transistorforstærker,blot uden disses opstartmarkeringer og fnidder.
så tjek det ud og kom gladere igen!
|
|
|
Guitarister bruger dem netop så de kan få harmonisk forvængning (overdrive) - Til at farve lyden! og så er de fleste guitarister nogle suckers hvad angår ordet "vintage", de fleste musikere er sq mere bekymret om at deres stil og image er i orden end hvordan de lyder!Hvis man gerne vil farve sin hifilyd lidt ja så er det vel ikke længere hifi.. ? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 02:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=jazzman]
"At påstå at et godt anlæg skal spille stort set alt overbevisende, er en gammel og slidt hifi floskel"
Det gør det ikke mindre sandt. Om det er jazz eller techno ved en membran intet om, det sker i dit hoved. Der er nogle krav til mangel på kompression, ensartet spredning og powerrespons, stort frekvensområde og lav forvrængning der skal opfyldes. Det er ikke membranmaterialet, der skal tilføre det relevante overtonespektrum!
Hej igen
Nej, selvfølgelig er det IKKE membranmaterialet der skal tilføfe noget som helst - det er netop også min pointe. Jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med at tale om det overtone og ekstra luft og rum. Med be virker det ofte snarere som om diskanten er væk - hvorfor, jo der er ikke en og anden konstant bevægelse eller resonans tilstede fra diskanten. Læs ex. anmeldelsen i det nye HF om Pioneer HT.
Min pointe er, at be netop reproducerer det materiale og udstyr du sidder med. Om man kan lide det, er som du selv antyder en smagssag. Jeg forstår udemærket godt din pointe, men jeg tvivler lidt på at du forstår min.
Og så er materialelære en god ting, og stive membraner er svære at tæmme, medmindre de har høj egendæmpning. Og en høj accelerationsfaktor siger ikke meget i sig selv. Den er med til at bestemme enhedens øvre frekvensområde, men hvis det er dynamik, man er efter, skal man i langt højere grad se på Qm, svingspoleinduktion og effektivitet. Det er altså mere kompliceret, end Dane og Tadman vil have det til at se ud.
Ja, det er da kompliceret, men nu er du ikke den eneste der har leget med enheder og måske/måske ikke kender sammenhængen mellem de forskellige TS parametre og hvordan de indbyrdes påvirker hinanden. Jeg har virkelig godt langt og prøvet meget! Du har ret i at stive enheder kræver en høj egendæmpning for ikke at bryde op. Hvis du gad undersøge sagen omkring be, ville du såmænd også opdage, at netop be besidder de egenskaber du efterlyser for at en stiv (og her let) membran fungerer. Be har nemlig en fantastisk egendæmpning og det lyder for 117 gang ikke af meget. Nu kommer så det 100.000 kr spørgsmålet - du er ekstremt skeptisk hele tiden, har du egentlig belæg for at udtale dig om fordele/ulemper om be? Har du overhovedet nogle grundige erfaringer bag dig inden for be?
Ang. dit udsagn om dynamik og ts parametre. Ja, QM siger da noget, men i sidste ende skal du altså kigge på alle parametre. Membrans vægt, BL (som er det sande udtryk for styrken i gabet, men ikke for magneten, som er målt i Maxwell), men også eftergivenhed og fs. Højere fs giver højere følsomhed og dermed mere "dynamik" (mellemtone). Membranen kan så at sige ikke spille bas. Du kan alternativt også hælde noget lim ned i kabet og sætte en kæmpe magnet på, så er det muligt du kan få lidt diskant også. Svinspoleinduktion har noget at gøre med dit samlede bl produkt, som er gauss gange tråd (derfor er en 16 ohms enhed stærkere end en 8 ohm).
Der er mange faktorer at tage hensyn til. De få du nævner, siger ikke i sig selv noget om en enhed.
vh ]
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 02:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
Be er jo netop, pga. sin store egendæmpning, meget velegnet.
Det der fik mig op af stolen var bemærkningen om at kun metalmembraner duer, fordi musik spilles på metal. Det er for pokker diskantenheden, der skal gengive overtonerne, ikke forstærkerens harmoniske forvrængning eller "metallyden" (=opbrydninger)
Hej igen
Nej, jeg mener ikke nødvendigvis at kun metaldomer kan spille metal. Jeg har da også skrevet tidligere, at keramiske og diamant enheder muligvis gør det ligeså godt. Har bare ingen erfaringer med disse materialer, så jeg vil ikke udtale mig om dem.
Men det er rigtigt, at jeg kun har hørt metal kunne gengive metal. Metallyden er heller ikke nødvendigvis = opbrydninger. Jeg mener snarere, at det er almindelige bløde materialer som netop giver opbrydninger (men alt bryder jo op, det er bare hvordan og hvornår).
Men jeg kender stort set ingen, som ikke vil påstå at deres anlæg ikke kan spiller metal, også selvom de spiller på softdomer. Det gør deres anlæg bare ikke, men de tror det, fordi vores øre er indrettet sådan sammen med hjernen, at vi genkender lyden. Derfor er det heller ikke noget problem for de fleste, sikkert heller ikke dig.
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 02:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
| [QUOTE=jazzman]
Hej igen
Nej, selvfølgelig er det IKKE membranmaterialet der skal tilføfe noget som helst - det er netop også min pointe. Jeg ved ikke hvorfor du bliver ved med at tale om det overtone og ekstra luft og rum. Med be virker det ofte snarere som om diskanten er væk - hvorfor, jo der er ikke en og anden konstant bevægelse eller resonans tilstede fra diskanten. Læs ex. anmeldelsen i det nye HF om Pioneer HT.
Min pointe er, at be netop reproducerer det materiale og udstyr du sidder med. Om man kan lide det, er som du selv antyder en smagssag. Jeg forstår udemærket godt din pointe, men jeg tvivler lidt på at du forstår min.
Ja, det er da kompliceret, men nu er du ikke den eneste der har leget med enheder og måske/måske ikke kender sammenhængen mellem de forskellige TS parametre og hvordan de indbyrdes påvirker hinanden. Jeg har virkelig godt langt og prøvet meget! Du har ret i at stive enheder kræver en høj egendæmpning for ikke at bryde op. Hvis du gad undersøge sagen omkring be, ville du såmænd også opdage, at netop be besidder de egenskaber du efterlyser for at en stiv (og her let) membran fungerer. Be har nemlig en fantastisk egendæmpning og det lyder for 117 gang ikke af meget. Nu kommer så det 100.000 kr spørgsmålet - du er ekstremt skeptisk hele tiden, har du egentlig belæg for at udtale dig om fordele/ulemper om be? Har du overhovedet nogle grundige erfaringer bag dig inden for be?
Ang. dit udsagn om dynamik og ts parametre. Ja, QM siger da noget, men i sidste ende skal du altså kigge på alle parametre. Membrans vægt, BL (som er det sande udtryk for styrken i gabet, men ikke for magneten, som er målt i Maxwell), men også eftergivenhed og fs. Højere fs giver højere følsomhed og dermed mere "dynamik" (mellemtone). Membranen kan så at sige ikke spille bas. Du kan alternativt også hælde noget lim ned i kabet og sætte en kæmpe magnet på, så er det muligt du kan få lidt diskant også. Svinspoleinduktion har noget at gøre med dit samlede bl produkt, som er gauss gange tråd (derfor er en 16 ohms enhed stærkere end en 8 ohm).
Der er mange faktorer at tage hensyn til. De få du nævner, siger ikke i sig selv noget om en enhed.
vh
Jeg mener selvfølgelig at bl er det sande udtryk for styrken i gabet med svingspolen, ellers taler vi om feltstyrken målt i gauss/tesla. Bare for god ordens skyld. ] |
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|