| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 05:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu forholder det sig mig bekendt sådan at ALLE rør lyder forskelligt, ja endog det samme rør af forskelligt fabrikat varierer i lyden - så jeg er lidt usikker på hvorledes jeg skal forholde mig til det faktum at man kan forme lyden med forskellige rør
Et rør er bedst i bunden, et andet i toppen, og tredie er et kompromiss - så det er og bliver vel subjektivt og individuelt hvad den enkelte foretrækker og altså komplet umuligt at fastslå hvad der er korrekt og bedst lyd
Og det ville jeg stadig mene, selvom jeg havde "verdens bedste rørforstærker" - at forsøge at trække en bestemt lyd eller holdning ned over hovedet på folk, grænser til det jeg vil betegne som "hifi-faschisme"
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
"At påstå at et godt anlæg skal spille stort set alt overbevisende, er en gammel og slidt hifi floskel" |
|
|
Burde det ikke være sådan at et anlæg er godt når brugeren er glad for det omend det i en anden bruges øre måske ikke lyder som han eller hun havde øsnket det - og kan det ikke være ligegyldigt om et par højtalre kan gengive techno hvis man kun hører orgelmusik. Jeg kommer nok aldrig derop hvor jeg får en beryllium højtalre der gengiver alt ens - men når jeg lytter til en højtaler er jeg også ligeglad - jeg holder af klassisk musik og af Jazz og så lidt sing/songwriter pige sang fra det usianske kontinent - kan en højtaler klare det så jeg får en god fornemmelse og en god musiknydelse ud af det - så er jeg et lykkeligt menneske. Det er klar at der ligge en udfordring i at lave den ultimative højtaler der kan alt lige godt - men er det ikke ligesom at få en offroader til at opfører sig som en les mans bil ? Dette skriver jeg ikke fordi jeg ikke synes i har fortjent at bruge 200K på en højtaler men blot fordi I synes meget katagoriske i jeres udmeldinger - og på den måde bevæger man sig ofte længere fra hinanden end det modsatte Husk nu at hver sin fugle synge med sit næb og ens egne børn er de smukkeste i verden  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Adamfelix skrev:
dane skrev:
|
ingen guitarister med respekt for sig selv bruger transistorerede guitaramps.
meget af al den sludder om rør ville forstumme,hvis sludderhovederne hørte en velkonstrueret singleended trække kvalificerede effektive højtalere!
om pushpull slukker nok så mange whatevers,maler de nu stadig med bred pensel..en singelended er så finkornet som nogen transistorforstærker,blot uden disses opstartmarkeringer og fnidder.
så tjek det ud og kom gladere igen!
|
|
|
Guitarister bruger dem netop så de kan få harmonisk forvængning (overdrive) - Til at farve lyden! og så er de fleste guitarister nogle suckers hvad angår ordet "vintage", de fleste musikere er sq mere bekymret om at deres stil og image er i orden end hvordan de lyder!Hvis man gerne vil farve sin hifilyd lidt ja så er det vel ikke længere hifi.. ?
|
|
|
guitarister elsker overdrive og forvrængning,hvilket lyder direkte sygeligt med halvledere.
men gør nu hvad jeg siger inden du sludrer videre om farver og uægte hifi..
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
rlb: problemet i online fora er at man tenderer til at blive for kategoriske. Over en kop øl ville vi nok lettere kunne blive enige.
Grunden til at jeg mener, at en god ht skal kunne spille al slags musik er at kravene i virkeligheden er ens. Mange ved fx ikke, at kammermusik med violin, bratsch, cello og cembalo kan have en større dynamisk spændvidde end meget rockmusik.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 17:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg hører musik vil jeg begejstres over musikeren og hans "performance" - er der alt for meget stort og dyrt grej involveret, så ser jeg en vis risiko for at fokusere for meget på anlæggets "performance"
Altså at lytte på HIFI og egentlig glemme musikken
Sjovt nok lyder fejlfri musik ret kedelig jeg mener absolut det er gangbart at tilføje eller trække lidt til og fra - hvem kan egentlig påstå at vide hvordan det egentlig bør lyde
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
At sige at et fordi man spiller på et dyrt og .... måske godt.... setup er lig at høre anlæg og ikke musik er total uden sammenhæng.
Jeg syntes det er synd at tråden er endt ud i at man har mere travlt med at forsvare hvad man har og ikke har.
Jeg har et dyrt setup, men der er ingen der skal sige at jeg ikke lytter musik. Det er musikken som har gjort at jeg har søgt den bedre lyd som jo netop kommer gennem setuppet.
Et forslag for at få tråden på ret kurs kunne jo være at folk uploadede billeder og beskrivelser af deres setups. På den måde kunne man på en konstruktiv måde diskutere og udvikle vores hobby som er horn og rør. At diskutere neutralitet er en umulig mision på en tråd... det kan kunne ende et sted... i ingenting.
Jeg personligt ville syntes det var meget interessant hvad i spiller på af horn og rør så kom nu med nogle billeder og beskrivelser...
MVH
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
Jeg personligt ville syntes det var meget interessant hvad i spiller på af horn og rør så kom nu med nogle billeder og beskrivelser...
MVH
|
|
|
Roger! Rigtig god idé, men os der ej har en server til at stå, hvor pokker "dumper" vi billederne. Lige nu bakser jeg med delefilter og output level og vil henover juilen til at lave et andet mellemtonehorn så det kunne da være rart med noget "feedback" uden rundhyl 
Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej tadpole
jeg er helt enig med dig i at Be er et fantastisk materiale. Men jeg er holdt op med at tro på enkeltfaktorer. jeg tror på syntese af mange ting. Ideelt set skulle min drømmeHT have AlO2, Be eller diamant - men jeg har hørt så meget andet, der bare gør det glimrende. Som jeg skrev andetsteds - der er mange veje til målet.
Men jeg er helt sikker på, at veldesignede horn kan noget, som ingen andre højttalere kan. Om der så absolut skal rør til, har jeg ikke ører til at afgøre, men jeg er villig til at tro på dem, der kan. Manglende "memory distortion" kan måske komme ind her? (Se Lavardin´s hjemmeside).
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 21:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg gider ikke uploade billeder,da det synes alt for besværligt.
vil gerne afkræfte teorierne om at rør tilfører harmonics - ikke at jeg helt ved hvad emneopretteren mener med harmonics..men singleendede rørslæders helt utrolige detaljeringsgrad kombineret med lyttevenlighed,slipper blot ud hvad signalkilden har på hjerte.
er det en dårlig indspilning,bliver resultatet ikke bedre - men generer kun øret æstetisk pga forvrængningskarakteren,der udelukkende består af lige ordens produkter..dette er i sagens natur ret besværligt at forklare med ord (for mig i det mindste) men skal opleves,så den enkelte kan få flyttet referencerammerne til det bedre.
den primære ulempe ved singleendede rørslæder,er max output i watt som nødvendiggør effektive og helst impedanslineære højtalere,der jo ikke just dominerer markedet,som overvejende består af boxe skabt til strømstærke transistorer i parallel pushpull,spændt efter en skov af lytter fodret af larmende on/off switchende kæmpeensrettere.fin kombo til svejseværker,men mindre egnet til formidling af delikate mikrodetaljer!
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg tror det er nemmere at få brøndby og fck fans til at blive enige end hifi nørder
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
jeg tror det er nemmere at få brøndby og fck fans til at blive enige end hifi nørder |
|
|
tjah jeg søger ikke enighed men retfærdighed - og så længe folk taler ud fra fordomme og decideret uvidenhed (læs:har ikke hørt..) bliver en tråd som denne rent blabla,som det jo tydeligt ses!
det er synd al den stund bla jeg har dyrket hifi i mere end 30 år,og kun ønsker at hjælpe folk hurtigere og billigere gennem jagten på tilfredsstillende lyd.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Folk vil gerne hjælpes men de vil også have lov til at dumme sig - der er ikke noget mere p***e irreterende end når nogen trække alders-kortet frem "jeg har prøvet og gjort alt i 30 år" - så bliver man bare kontrer som et to års barn - end of story. fx. hvad sker der hvis man sætter 8 stk 4 ohms højtalere til en luxman forstærker til en fest ?? --nej det må du endelige ikke gøre - og det er så lige hvad folk så gør og festen slutter 22.30 pga. maglende lyd.
Jeg skriver lidt "off line" med en anden der har rodet med hifi i mange år og får gode råd som jeg er glade for men selvom han insisterer på at jeg skal pille mine tannoys ud af mine duelund horn kunne jeg ikke drømme om at gøre det før jeg har hørt tannoy lyde bedre i andre kasser.
Det er mennesket natur - vi lærer af vor dumhed (nogle kalder det erfaring men det er bare et pænere ord) og kun derigennem gør vi fremskridt.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
|
| Sendt: 22 December 2006 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg kunne da også være ligeglad - men som far til fire...eller gider du lige skrige "kan selv"?
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 00:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
|
vil gerne afkræfte teorierne om at rør tilfører harmonics - ikke at jeg helt ved hvad emneopretteren mener med harmonics..
|
|
|
Jeg tror han mener harmonisk forvrængning? - modsat uharmonisk.
Så vidt jeg ved, og ret mig gerne, så er der forvrængning i alle forstærkere. Så hvis der menes harmonisk forvrængning så er der også dette i din fine forstærker(e). __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 03:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nåååh.....og jeg troede det var sonics gode sonore egenskaber er det der gør musik værd at lytte til, og desværre ofte det som mangler
Faktisk tror jeg at harmonics skal oversættes til harmonier ( eller måske harmonica)
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmpnics er bla. udklingning hvilket INGEN transistor forstærker formår.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
mvh
|
|
|
Nej nu holder du!! Det her siger jeg med et stort smil, du er retledt lidt forkert. Hvis vi taler om de harmoniske der tilhøre et signal, ville du på ingen måde kunne genkende den pågældende lyd, hvis disse manglede eller er kraftigt beskåret. Faktisk lyder en stortromme og en el bas ens, hvis du filterer hårdt nok. Sååå... en transistor forstærker kan sagtens gengive alle de harmoniske du vil have i dit signal det er kun et spørgsmål om indgangsfilterets båndbredde.
Faktisk er stige/fald tider enormt meget bedre (en rør) på transistore så disse isære følge med. Men smag og behag. Nu arbejder jeg til dagligt med elektronik i 2 GHz området og der kan du snakke om delays og manglende harmoniske etc.... Men pokkeme ikke i det Dc område vi kalder det hørebare område. hø-hø. 
Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
hallo flemming - har du hørt om senderrør??
eller hvilke elektroner har bedste forudsætninger for at vandre gennem alskens skidt - dem med 24volt og en allerhelvedes masse ampere - eller 1200volt og små 100milliampere?
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
|
mvh
|
|
|
Den må jeg lige have uddybet!
Glædelig jul! -hvis i holder sådan noget.. __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
|
hallo flemming - har du hørt om senderrør??
eller hvilke elektroner har bedste forudsætninger for at vandre gennem alskens skidt - dem med 24volt og en allerhelvedes masse ampere - eller 1200volt og små 100milliampere?
|
|
|
ja jeg har bygget en del med bla 211 og 845 det russiske gm70 eller 572
og har hørt 805 jeg syntes 211 er det bedste super stort og glat med masser af tranperents og dynamik der kan 300b godt pakke sammen mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |