Emne: horn og rør ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
dane skrev:
|
jeg gider ikke uploade billeder,da det synes alt for besværligt.
vil gerne afkræfte teorierne om at rør tilfører harmonics - ikke at jeg helt ved hvad emneopretteren mener med harmonics..men singleendede rørslæders helt utrolige detaljeringsgrad kombineret med lyttevenlighed,slipper blot ud hvad signalkilden har på hjerte.
er det en dårlig indspilning,bliver resultatet ikke bedre - men generer kun øret æstetisk pga forvrængningskarakteren,der udelukkende består af lige ordens produkter..dette er i sagens natur ret besværligt at forklare med ord (for mig i det mindste) men skal opleves,så den enkelte kan få flyttet referencerammerne til det bedre.
den primære ulempe ved singleendede rørslæder,er max output i watt som nødvendiggør effektive og helst impedanslineære højtalere,der jo ikke just dominerer markedet,som overvejende består af boxe skabt til strømstærke transistorer i parallel pushpull,spændt efter en skov af lytter fodret af larmende on/off switchende kæmpeensrettere.fin kombo til svejseværker,men mindre egnet til formidling af delikate mikrodetaljer! |
|
|
da det er horn vi leger med så er efekt ikke noget man taler om det er ligegyldigt de små trioder har bedre overtoner end de store altså kraftige forstærkere dårligere lyd til horn mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
|
hej tadpole
jeg er helt enig med dig i at Be er et fantastisk materiale. Men jeg er holdt op med at tro på enkeltfaktorer. jeg tror på syntese af mange ting. Ideelt set skulle min drømmeHT have AlO2, Be eller diamant - men jeg har hørt så meget andet, der bare gør det glimrende. Som jeg skrev andetsteds - der er mange veje til målet.
Men jeg er helt sikker på, at veldesignede horn kan noget, som ingen andre højttalere kan. Om der så absolut skal rør til, har jeg ikke ører til at afgøre, men jeg er villig til at tro på dem, der kan. Manglende "memory distortion" kan måske komme ind her? (Se Lavardin´s hjemmeside).
Hej
Jamen, der findes skam også andre alternativer mht beryllium. Jeg er ikke låst fast på horn. Jeg foretrækker den plastiskhed horn kan give (ikke nødvendigvis giver). Yamaha ns1000 - 2000 er fine eksempler på at komme nær reference materialet (i mine ører vel og mærke) for små penge. kender en gut som har modificeret et par Yamaha ns1000 med nye ekstremt kraftige neodynium magneter og lavet et 4 vejs. Imponerende arbejde og ikke for hvem som helst (kunne ikke have lavet det samme som ham).
Så ja, enig, der er mange veje til målet, vi vælger vel alle den der passer os personligt.
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 23:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
MEGET effektive horn kræver efter sigende meget støjsvage forstærkere - altså er der en del uønsket "snavs" som bliver forstærket
Ang. dårlige indspilninger er det min erfaring at det egentlig ikke står så slemt til - hvad der ofte er tilfældet, er at elektronik og højtalere ikke er i stand til at håndtere enten meget komplicerede indspilninger ELLER de ubetydelige fejl bliver gengivet forkert hvorved de er mere anstrengende for øret og hjernen - hvis fejlene bliver "placeret" korrekt indgår de bare som en del af musikken
I den forbindelse er det min erfaring at udover forstærkeren er højtalerens delefilter exstremt afgørende
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2006 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
jazzman skrev:
|
"At påstå at et godt anlæg skal spille stort set alt overbevisende, er en gammel og slidt hifi floskel"
|
|
|
Burde det ikke være sådan at et anlæg er godt når brugeren er glad for det omend det i en anden bruges øre måske ikke lyder som han eller hun havde øsnket det - og kan det ikke være ligegyldigt om et par højtalre kan gengive techno hvis man kun hører orgelmusik.
Jo, min pointe er da også at lyd er subjektivt i sidste ende...
Jeg kommer nok aldrig derop hvor jeg får en beryllium højtalre der gengiver alt ens - men når jeg lytter til en højtaler er jeg også ligeglad - jeg holder af klassisk musik og af Jazz og så lidt sing/songwriter pige sang fra det usianske kontinent - kan en højtaler klare det så jeg får en god fornemmelse og en god musiknydelse ud af det - så er jeg et lykkeligt menneske.
Jamen, det er vel også det som det drejer sig om i sidste ende - vi vægter bare forskellige parametre forskelligt. Men sagen med be er netop, at dette materialle IKKE gengiver alting ens. Der er meget meget stor forskel og det er dette aspekt jeg finder interessant og fastholder min egen fasination af lyd.
Det er klar at der ligge en udfordring i at lave den ultimative højtaler der kan alt lige godt - men er det ikke ligesom at få en offroader til at opfører sig som en les mans bil ?
Dette skriver jeg ikke fordi jeg ikke synes i har fortjent at bruge 200K på en højtaler men blot fordi I synes meget katagoriske i jeres udmeldinger - og på den måde bevæger man sig ofte længere fra hinanden end det modsatte
Well, katagoriske eller ej, jeg mener at nu, at det er "jer" der er katagoriske mht lyd, netop fordi at iI kke har oplevet, hvordan be så at sige kan lave en Kopernikansk vending mht forståelse af lyd. Hermed mener jeg, at lige som Kopernikus mente at det var jorden som drejede rundt om solen og ikke omvendt, viser be kæden baglæns. Det er nu HT som som har sidste ord, i det materiallet be ikke farver. Man har nu muligheden for at gå tilbage i lyden og ikke lade HT være det element som i sidste ende giver en og anden farvning. Håber det giver mening. I hvertfald har det taget mange år for mig og andre, helt at forstå be.
For mig er lyd en søgning, derfor finder jeg be interessant.
Husk nu at hver sin fugle synge med sit næb og ens egne børn er de smukkeste i verden
|
|
|
vh
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes sgu det er morsomt at I, som fanatiske forkæmpere for rørforstærkere og horn, ender med kun at diskutere berylium
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus,
Husk nu på at du selv har lagt op til diskutionen. Jeg opfordrede tidligere til noget "debat" om hvad i andre spiller på både rør og horn, kom med billeder. Der er ingen som prøver at træde andre over tæerne.... bare rolig vær lædt posetiv og forstå at det er en tråd og at den meget nemt kan ændre retning. Hjælp med at holde den på sporet og snak noget horn og rør-- det ville være super interessant.
God jul
MVH
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har prøvet at være positiv og opfordret til en mere kreativ og alsidig debat om de rigtig mange muligheder som der er for god lyd, ISÆR med rørgrej og effektive højtalere - men tråden synes konstant at drejes i en bestemt retning, det er bare lidt ensidigt og trættende - men jeg håber du får ret
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 142
|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vi snakker horn, så lige et spørgsmål fra en der på vej tilbage.............Er der nogen af jer DIY, som har bygget et mid/high horn, som i også har målt på evt?
Går og pønser på, at bruge en fuldtoneenhed fra 400 hz og op...........meeen de fleste på nette bruger enten 2" pro semipro enheder, eller lowther med div. faseplugs........og de måler og lyder bestemt ikke pænt...!
Har et par jrx6hd liggende, og ville gerne bruge dem i konstruktionen!! Har udnyttet dem enkelt i kasser, og i en linearray. http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html
Både lyd og målemæssigt er jeg dog aldrig blevet helt tilfreds.........vi gerne ud over det punkt, hvor der skal benyttes en seperat tweeter for at opnå de øverste toner.
Mvh julehilsner
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 23:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
|
Nu vi snakker horn, så lige et spørgsmål fra en der på vej tilbage.............Er der nogen af jer DIY, som har bygget et mid/high horn, som i også har målt på evt?
Går og pønser på, at bruge en fuldtoneenhed fra 400 hz og op...........meeen de fleste på nette bruger enten 2" pro semipro enheder, eller lowther med div. faseplugs........og de måler og lyder bestemt ikke pænt...!
Har et par jrx6hd liggende, og ville gerne bruge dem i konstruktionen!! Har udnyttet dem enkelt i kasser, og i en linearray. http://www.ejjordan.co.uk/drivers/jxr6.html
Både lyd og målemæssigt er jeg dog aldrig blevet helt tilfreds.........vi gerne ud over det punkt, hvor der skal benyttes en seperat tweeter for at opnå de øverste toner.
Mvh julehilsner
|
|
|
Læs tråden........
Og søg på BMS coax driver.....
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bonné.
Tråden er læst mange gange
BMS er stadig en proforretning som tilfældigvis laver nogel dejlige enheder.
Der er søgt mange gange i div. forums, men søger nu i h4a fordi jeg gerne vil vide og hører, hvor mange i dk der har leget med horn, og dertil kommende erfaring
Compressionsdrivere har jeg arbejdet med i alle afskygninger. Mangler nogen der har leget med "alm." membran enheder (fuldtone) og benyttet dem i et frontladet horn fra ca. 400 hz og opad..............plus lidt målinger.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 25 December 2006 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil vove den påstand, at hvis du vil have god top i et horn, og gode målinger, skal du kigge på TAD, eller BMS. Et muligt alternativ kunne være et "tapped" horn ala Danley, men så er du jo i princippet ude i en seperat tweeter. Problemet med membranenheder i fronthorn er, at du skal bruge en faseplug for at optimere hornet, men pluggen ødelægger delvist muligheden for højfrekvent gengivelse.
MVH
Bonné
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes det en rigtig god tråd. Lad os holde den i live
Ved godt der har været diskuteret den ene eller anden driver teknologi, men lad nu det ligge.
Efter lidt søgen, gøren, og laden, har jeg fundet frem til en driver som virker interressant til mit projekt, nemlig BMS 4590 eller 4592ND.
Og et horn som muligvis kunne være spændende at prøve http://www.paacoustic.com/pdf/HORN/PH760.pdf
Hvem har erfaring med ovenstående her på forummet? Kom med lidt input
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
|
Mvh julehilsner
Hej
Den enhed er desværre ikke velegnet, da den har et alt for højt Q til horn. Du bør kunne få ekstremt gode resultater ud af et par gode drivere og et godt horn.
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 02:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
|
Jeg syntes det en rigtig god tråd. Lad os holde den i live
Ved godt der har været diskuteret den ene eller anden driver teknologi, men lad nu det ligge.
Efter lidt søgen, gøren, og laden, har jeg fundet frem til en driver som virker interressant til mit projekt, nemlig BMS 4590 eller 4592ND.
Og et horn som muligvis kunne være spændende at prøve http://www.paacoustic.com/pdf/HORN/PH760.pdf
Hvem har erfaring med ovenstående her på forummet? Kom med lidt input
Det ser lovende ud, hvad med en Radian?
vh |
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
xenia skrev:
| [QUOTE=musicus]
Jeg synes sgu det er morsomt at I, som fanatiske forkæmpere for rørforstærkere og horn, ender med kun at diskutere berylium
|
|
|
ja du har ret tråden bliver ødeladt af spader der bare skriver løs tak.
jeg startede denne tråd for at få lidt lidt gang i noget rigtig lyd som man selv kan bygge
et godt hornsystem klasker alm ht til hver en tid hvis ,an snakker rigtig lyd men folk vil ikke høre
mvh
ja ja, det er da udemærket med debat og den kan ofte tage en uventet drejning, personligt synes jeg det er helt ok, så længe dialogen er saglig...
vh [/QUOTE]
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 10:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tadman og Xenia.
Selv med mine gode kontakter hos Piooooneer Danmark, er TAD stadig uden for mit budget. I hvert fald indtil videre.
Hornet fra P-Audio ser jo vældig spændende ud.
Grunden til jeg vælger BMS, er fordi de både er inden for økonomisk rækkevidde ( gider betale) og fordi det ser ud som om jeg kan nøjes med en driver i området 500 - 20.000 hz. Ved godt det en coax enhed, men det er netop det der er det smarte.
Tadman - Har du lyttet til andet en TAD og RADIAN? Evt. BMS 
Har selv lyttet til td 4003, og kan bestemt lide lyden. Den er dog for dyr til nuværende projekt.
Mht. til hornene, har i så erfaring for, at et horn kan dække 500 - 20.000 hz, eller er vi ude i seperat tweeter?
Har set og hørt på div. waveguides fra pro-verden (jbl's PT-horn) og de formår virkelig at sprede hele frekvens området + den målte forvrænging var ganske lav. Men som sagt en waveguide og ikke et horn = ingen forstærkning.
Men er dette også nødvendigt til hjemmelytning? Driverne har så høj følsomhed efterhånden, at det burde kunne lade sig gøre uden horn, også i den lave ende (500hz)
Mvh
|
| Til top |
|
| |
Peter K Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 99
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Luv.dk,
Jeg tillader mig at hoppe ind i tråden, da jeg tror jeg kan bidrage til dine spørgsmål. Håber det er ok.
Du kan godt få en BMS coax driver til at dække fra 500 Hz of hele vejen op. Selv bruger jeg en BMS 4592 ND i et stort Bentwood 200 horn - et 200 Hz exponential horn, og denne kombi dækker fra 266 Hz og hele vejen op. Du kan se dem via linket her:
http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?UserImages=5808& amp;session=
BMS driveren kan virkelig sagtens bruges ned til 250 Hz - hvis altså hornet, driveren monteres på, ellers 'lader' så langt ned. BMS anbefaler selv, at man deler ved 300 Hz - og det er til PA brug(!)
Hvis du ikke har behov for at dele så lavt, så ved jeg at Dieter Achenbach, som forhandler BMS driverne i tyskland (de bedste 2" drivere han har hørt), at man bruger at AJ236 horn fra Acoustic Line. Med dette horn vil du kunne dele fra 5-600 Hz.
Det vanskelige består i at lave et filter, der deler ordentligt mellem mellemtone-delen og diskant-delen i BMS driveren, og det er ikke trivielt. Hvis du blot anvender BMS's standard filter, så vil der opstå et 'dip' omkring 5kHz (med mindre du anvender BMS' egne horn), og dette dyk 'dræber' nærværet i lyden. En gut ved navn Bill Woods har simuleret et filter, der undgår dette problem, og som i hvert fald virker på mine horn. Du må gerne få et diagram over filteret, hvis du er interesseret.
Bert Doppenberg har modificeret BMS 4592 ND driveren og bruger den i sine Oris Orphean. Jeg har ikke hørt disse højttalere, men jeg har haft hans Oris horn med AER MD3 fuldtone-enheder , og han er super-dygtig. Hvis jeg skulle begynde forfra, så gik jeg efter denne løsning! (se www.bd-design.nl)
Håber dette hjælper...
M.v.h.
Peter
|
| Til top |
|
| |
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter K skrev:
|
Hej Luv.dk,
Jeg tillader mig at hoppe ind i tråden, da jeg tror jeg kan bidrage til dine spørgsmål. Håber det er ok.
Du kan godt få en BMS coax driver til at dække fra 500 Hz of hele vejen op. Selv bruger jeg en BMS 4592 ND i et stort Bentwood 200 horn - et 200 Hz exponential horn, og denne kombi dækker fra 266 Hz og hele vejen op. Du kan se dem via linket her:
http://gallery.audioasylum.com/cgi/view.mpl?UserImages=5808& amp; amp;session=
BMS driveren kan virkelig sagtens bruges ned til 250 Hz - hvis altså hornet, driveren monteres på, ellers 'lader' så langt ned. BMS anbefaler selv, at man deler ved 300 Hz - og det er til PA brug(!)
Hvis du ikke har behov for at dele så lavt, så ved jeg at Dieter Achenbach, som forhandler BMS driverne i tyskland (de bedste 2" drivere han har hørt), at man bruger at AJ236 horn fra Acoustic Line. Med dette horn vil du kunne dele fra 5-600 Hz.
Det vanskelige består i at lave et filter, der deler ordentligt mellem mellemtone-delen og diskant-delen i BMS driveren, og det er ikke trivielt. Hvis du blot anvender BMS's standard filter, så vil der opstå et 'dip' omkring 5kHz (med mindre du anvender BMS' egne horn), og dette dyk 'dræber' nærværet i lyden. En gut ved navn Bill Woods har simuleret et filter, der undgår dette problem, og som i hvert fald virker på mine horn. Du må gerne få et diagram over filteret, hvis du er interesseret.
Bert Doppenberg har modificeret BMS 4592 ND driveren og bruger den i sine Oris Orphean. Jeg har ikke hørt disse højttalere, men jeg har haft hans Oris horn med AER MD3 fuldtone-enheder , og han er super-dygtig. Hvis jeg skulle begynde forfra, så gik jeg efter denne løsning! (se www.bd-design.nl)
Håber dette hjælper...
M.v.h.
Peter
|
|
|
DEJA VU  __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
| Til top |
|
| |
Luv.dk Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen, og tusind tak for feedback
Har lige en travl periode det næste stykke tid (14 dage) Og derefter påbegynder jeg projektet, og opretter en seperat tråd herom.
Mvh
Peter.
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Luv.dk skrev:
|
Hej Tadman og Xenia.
Selv med mine gode kontakter hos Piooooneer Danmark, er TAD stadig uden for mit budget. I hvert fald indtil videre.
Hornet fra P-Audio ser jo vældig spændende ud.
Grunden til jeg vælger BMS, er fordi de både er inden for økonomisk rækkevidde ( gider betale) og fordi det ser ud som om jeg kan nøjes med en driver i området 500 - 20.000 hz. Ved godt det en coax enhed, men det er netop det der er det smarte.
Tadman - Har du lyttet til andet en TAD og RADIAN? Evt. BMS 
Hej
Ja, det er da blevet til lidt af hvert med årene. Ex. JBL 375, 2440, 2420, 2483 og et par stykker mere.
Et par Altec drivere, en med phenol en anden uden (802).
Vitavox S3 og et par Klangfilm
Coral
B&C
ALE
div. andet
Jeg kan varmt anbefale dig Coral M100 i det rigtige horn. B&C laver en med 1" med titanium som måler flot, men har ikke hørt den.
Kan ikke lide phenol drivere, det er ru, ikke transparent og klinger ikke en meter.
Synes stadig at Radians topmodel er best buy. Den eller en Coral M100, hvis du ikke skal gå til banken...
Så er der et andet og ikke uinteressant bud, nemlig de gamle Yamaha drivere. Efter sigende skulle de være fabelagtige, de har vist nok en legering (membranen) og de måler desuden rigtig godt. De er desværre lidt sjældne, men prisen plejer at være ok.
Held og Lykke, tadman
Har selv lyttet til td 4003, og kan bestemt lide lyden. Den er dog for dyr til nuværende projekt.
Mht. til hornene, har i så erfaring for, at et horn kan dække 500 - 20.000 hz, eller er vi ude i seperat tweeter?
Har set og hørt på div. waveguides fra pro-verden (jbl's PT-horn) og de formår virkelig at sprede hele frekvens området + den målte forvrænging var ganske lav. Men som sagt en waveguide og ikke et horn = ingen forstærkning.
Men er dette også nødvendigt til hjemmelytning? Driverne har så høj følsomhed efterhånden, at det burde kunne lade sig gøre uden horn, også i den lave ende (500hz)
Mvh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|