Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 02:56   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: horn og rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 21:08 | IP-adresse registreret  

Hvordan lyder et magnetfelt ?  

Jaee, jeg er bare mystificeret over at alting skal være udvundet af malm fra undergrunden i Congo eller slige steder.

Den fordel jeg kan få øje på er at Alnico er ca. 2 til 2.5 så kraftig pr. volumen enhed i feltstyrke, hvilket måske kan gøre enhederne mindre bagtil i forhold til ferromagneter ?

Hilsen Flemming

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Februar 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

En keramisk magnet øges ved at gøre diameter større, generelt

En alnico magnet øges ved at gøre den længere, generelt - så jo den fylder mindre i bredden, men det gør så også neodynium

PS, med hensyn til tab af magnetstyrke mener jeg det forholder sig sådan at Alnico går lettere i mætning og bliver skadet derved

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Bruger siden: 27 November 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

En keramisk magnet øges ved at gøre diameter større, generelt

En alnico magnet øges ved at gøre den længere, generelt - så jo den fylder mindre i bredden, men det gør så også neodynium

PS, med hensyn til tab af magnetstyrke mener jeg det forholder sig sådan at Alnico går lettere i mætning og bliver skadet derved

undskyld mig lige engang her  du er vist i gang med noget du ikke har forstand på.

en keramisk magnet er det værste l**t der er opfundet til ht  men de er billige  jebl bliv tvunget til at bruge keramisk magneter i 70erne grundet a industrien have krav på alt cobalt så de fik rigtig mange mange får at udvikle deres sfg magneter.  sjovt nok så bruger jbl da alnico i dag i deres topserie både 9800 og 66000 . lowter laver da også magneter i både kera og neo og alnico og deres alnico er da klart den bedste da man ikke kommer over 2.1 tesla med neodyn. angående

matning så alnico og permejule (cobalt) da netop det matriale der ikke går i mætning i super dyre magnetsystemer bruger man netop polstykke i rent cobalt for at kommer højre op før mætning.

angående lyden ja så siger det sig selv at alnico  cobalt er det klart best lydende magnetmatriale

der findes. tad laver en 15 tommer der hedder 1603 den er med keramisk magnet lyder ikke godt brugesd kun til pa  så de en  magen til 1601a med alnico lyder sygt godt sjovt ikk. goto og ale laver også deres magneter af ren cobalt i deres dyreste serie  ale s serie hedder p til sidst fordig det er permajule og de koster en krig men lyder bedre.

de gamle altec 515b  lyder meget bedre end deres 515e som er med deres keramisk magnet.

jbl 2231a lyder bedre end 2235 selv en reconed 2231a med 2235 membran lyder klart bedre end 2235     jeg mener det er skåret ud pap nu

hej

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Luv.dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Marts 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 10 Februar 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret  

Goto selvfølgelig kan man komme over 2.1 T med neo...........
Til top Vis Luv.dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luv.dk

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

http://www.tonetubby.com/alnico.htm

http://www.audioheritage.org/html/projectmay/technology/1500 al.htm

Gode artikler!!!

Noget andet er det lidt "religiøse" postulat om at AlNiCo er vejen frem.

Som det også beskrives i JBL artiklen (det virker ligefrem som om at de har målt på de forskellige principper og derved nærmest også ved hvad de snakker om) er AlNiCo motoren sædvanligvis koblet til en spalte der fordre "underhung" princippet. Dvs at hele spolen, indenfor belastningsområdet, bevæger sig i et konstant magnetfelt. Det gør tilsyneladende harmonisk forvrængning mindre og kan forklare en anden lydoplevelse. De sædvanlige konstruktioner (hvor ferrite magneten sidder udenpå) har kun en del af spolen i magnetfeltet og udsættes derfor, for magnetisk "randeffekter" der forøger forvrængning.

Men alt dette er ikke AlNiCo magnetens skyld det er snare konstruktionen hvori ferritemagneter isættes (hvor spolehøjden er højre end magnetgabet). "Underhung" princippet kræver et kraftigt magnetfelt (meget kraftiger en princippet for høj spole i lille gab) fordi der skal opretholdens et kraftigt magnet felt i hele slaglængden. AlNiCo tilbyder en stor styrke i forhold til volumen og det var/er attraktivt. Idag kan Rare earth magnets osv klare samme opgave!!

De der TAD1601 og JBL2231 forekommer mig at være noget tunge i membranen (og har en stor eftergivelighed) er de ellers kvikke i det? Jeg er af den opfattelse at lav membranvægt giver høj transientvillighed og til horn passer de før nævnte enheder da ikke rigtig?

HIlsen Flemming

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Der er så mange forskellig faktorer som afgør kvaliteten af en enhed at det ikke er gjort med bare at bruge alnico

F.eks. er flere gamle vintage enheder lavet med svingspole af papir, hvilket også påstås at være afgørende for lyden

Lav belastbarhed bliver så selvfølgelig en ret afgørende parameter

Hvis jeg ikke har set helt forkert har GOTO diskanter en belastbarhed på omkring 5watt

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Luv.dk skrev:

NEJ OG NEJ  vis du mig en enhed der er over 2,1 tesla det kan ikke lade sig gøre

mvh

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
musicus skrev:

http://www.tonetubby.com/alnico.htm

http://www.audioheritage.org/html/projectmay/technology/1500 al.htm

Gode artikler!!!

Noget andet er det lidt "religiøse" postulat om at AlNiCo er vejen frem.

Som det også beskrives i JBL artiklen (det virker ligefrem som om at de har målt på de forskellige principper og derved nærmest også ved hvad de snakker om) er AlNiCo motoren sædvanligvis koblet til en spalte der fordre "underhung" princippet. Dvs at hele spolen, indenfor belastningsområdet, bevæger sig i et konstant magnetfelt. Det gør tilsyneladende harmonisk forvrængning mindre og kan forklare en anden lydoplevelse. De sædvanlige konstruktioner (hvor ferrite magneten sidder udenpå) har kun en del af spolen i magnetfeltet og udsættes derfor, for magnetisk "randeffekter" der forøger forvrængning.

Men alt dette er ikke AlNiCo magnetens skyld det er snare konstruktionen hvori ferritemagneter isættes (hvor spolehøjden er højre end magnetgabet). "Underhung" princippet kræver et kraftigt magnetfelt (meget kraftiger en princippet for høj spole i lille gab) fordi der skal opretholdens et kraftigt magnet felt i hele slaglængden. AlNiCo tilbyder en stor styrke i forhold til volumen og det var/er attraktivt. Idag kan Rare earth magnets osv klare samme opgave!!

De der TAD1601 og JBL2231 forekommer mig at være noget tunge i membranen (og har en stor eftergivelighed) er de ellers kvikke i det? Jeg er af den opfattelse at lav membranvægt giver høj transientvillighed og til horn passer de før nævnte enheder da ikke rigtig?

HIlsen Flemming

altec 515b er den bedste enhed horn  også goto enheder men de koster

mvh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

En neo enhed med mere end 2.1 tesla - det er hermed gjort

http://www.aer-loudspeakers.com/eng/md3-e.htm

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

En neo enhed med mere end 2.1 tesla - det er hermed gjort

http://www.aer-loudspeakers.com/eng/md3-e.htm

jeg kender dem godt har haft dem og de er 2.1

og man kommer ikker over 2.2 uden polstykke i masivt cobalt

mvh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

Jamen så lyver de altså, for der står jo 2.3 tesla i specifikationer

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

goto skrev:

Luv.dk skrev:

NEJ OG NEJ  vis du mig en enhed der er over 2,1 tesla det kan ikke lade sig gøre

mvh

Jow, jow selv en ferro magnet kan snige sig derop: http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/homeindex.html

Hilsen Flemming

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Nu tror jeg jeg vil hygge mig med lidt vin og god musik, og spekulere på mit næste projekt med neo ribbons og jeg aner intet om hvor mange tesla de kan præstere men de får da LIDT horn/waveguide foran og kommer helt sikkert til at spille musik så det synger 

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
goto skrev:

Luv.dk skrev:

mvh

Jow, jow selv en ferro magnet kan snige sig derop: http://www.lowtherloudspeakers.co.uk/homeindex.html

Hilsen Flemming

den lowther er rare earth neodynium den er ikke keramisk. deres pm4 er den klart bedste

mvh

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2007 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

goto skrev:

den lowther er rare earth neodynium den er ikke keramisk. deres pm4 er den klart bedste

mvh

Rolig nu, Goto

Kig lige hele siden igennem, C, DX, EX & A modellerne i den dyre ende klare snildt de der 2.1 Tesla.

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 02:28 | IP-adresse registreret  

der er selvfølgelig forskel på de forskellige magneter , men  når det er sagt så prøv at skille en ældre pm6 c lowther ad og se den i gabet , det vil være mere reglen end andet at den er skæv i gabet og som regel ret grimt lavet , faktisk har jeg indtil flere sæt hvor polstykket simpelthen er gået løst , hvilket jeg aldrig har prøvet på deres dyre fuldtoner

dette tror jeg mest af alt er grunden til at lowthers neodym lyder bedre , de er ganske enkelt mere præcist fremstillet , det samme gælder deres alnico serie den er meget flottere lavet og det i sig selv giver et mere homogent magnetfelt

om en givent magnetfelt er bedst når det er størst synes jeg kan diskuteres , generelt kan man sige om fuldtonerne  at de fejl de er født med bliver større jo mere magnetfelt man bruger , så personligt  synes jeg de er mest  homogene omkring de  98 db spl , men et større magnetfelt kan selvfølglig bruges til at tilføre den meget lette membran lidt extra stabilitet  for at lette de peaks de ellers har

en anden ting er at spl over de 96-99db/1m stiller større krav omkring signal støj på almene forstrækere ,

jeg kan sagtens forestile mig det forholder sig helt anderledes med drivere aka tad eller goto der måske nok bliver bedre og bedre jo mere magnetfelt de får ( men det er et gæt fra min side da det er mest fuldtoner jeg leger med , emn drivere er ikke født med de samme generelle skavanker som fuldtonerne jo er  )

en aer med ferrite lyder foreksempel bedre end de fleste lowther uanset  uanset hvilken magnettype der er brugt , hvilket fortæller mig at magneten måske nok er vigtig men alligevel kan man komme meget langt med at gøre resten optimalt omkring polstykke og motor i det hele taget

min favorit lowther er en pm2a eller en p2ma p2m har netop et optimeret polstykke sammen med pm4a magnetstørrelse

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Flemming Skov skrev:
goto skrev:

mvh

Rolig nu, Goto

Kig lige hele siden igennem, C, DX, EX & A modellerne i den dyre ende klare snildt de der 2.1 Tesla.

a modellerne er jo alnico   pm4 har polstykke i ren cobalt for at komme op på de 2,4

en pm2mk2 er samme magnet som pm4 bare uden polstykke i ren cobalt

jeg er helt rolig  man aldrig over 2.2 uden alnico eller cobalt sådan er det bare

mvh

Zikraaudio
Branchemedlem
Branchemedlem
Zikra Audio

Sendt: 11 Februar 2007 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

kwwel skrev:

der er selvfølgelig forskel på de forskellige magneter , men  når det er sagt så prøv at skille en ældre pm6 c lowther ad og se den i gabet , det vil være mere reglen end andet at den er skæv i gabet og som regel ret grimt lavet , faktisk har jeg indtil flere sæt hvor polstykket simpelthen er gået løst , hvilket jeg aldrig har prøvet på deres dyre fuldtoner

dette tror jeg mest af alt er grunden til at lowthers neodym lyder bedre , de er ganske enkelt mere præcist fremstillet , det samme gælder deres alnico serie den er meget flottere lavet og det i sig selv giver et mere homogent magnetfelt

om en givent magnetfelt er bedst når det er størst synes jeg kan diskuteres , generelt kan man sige om fuldtonerne  at de fejl de er født med bliver større jo mere magnetfelt man bruger , så personligt  synes jeg de er mest  homogene omkring de  98 db spl , men et større magnetfelt kan selvfølglig bruges til at tilføre den meget lette membran lidt extra stabilitet  for at lette de peaks de ellers har

en anden ting er at spl over de 96-99db/1m stiller større krav omkring signal støj på almene forstrækere ,

jeg kan sagtens forestile mig det forholder sig helt anderledes med drivere aka tad eller goto der måske nok bliver bedre og bedre jo mere magnetfelt de får ( men det er et gæt fra min side da det er mest fuldtoner jeg leger med , emn drivere er ikke født med de samme generelle skavanker som fuldtonerne jo er  )

en aer med ferrite lyder foreksempel bedre end de fleste lowther uanset  uanset hvilken magnettype der er brugt , hvilket fortæller mig at magneten måske nok er vigtig men alligevel kan man komme meget langt med at gøre resten optimalt omkring polstykke og motor i det hele taget

min favorit lowther er en pm2a eller en p2ma p2m har netop et optimeret polstykke sammen med pm4a magnetstørrelse

hilsen kwwel

hej  det er meget fint har selv spillet på lowther i over 20 år og ville lige tilføje

at en aer enhed lyder klart dårligere end end lowther pm4 med en aer membran på  altså lowthers magneter lyder klart bedre end de neo som aer bruger  har selv haft det med oris 150hz horn fra bert

mvh  michael

kwwel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 11 Februar 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

jeg kan iøvrigt se at aer har lavet en ny elektromagnet type , den kunne være spændende at høre

jeg vil sige at jeg ikke har hørt pm4 i frontloaded horn , men til backloaded er jeg ikke i tvivl der kan jeg klart bedst lide pm2a

en ferrite aer lyder bedre end en pm6a med aermembran efter min mening , de to enheder har nogenlunde samme feltstyrke

jeg siger ikke at neo ferrite eller elektro eller alnico er bedst magneten er bare efter min mening det mindst vigtige parameter hvis alt andet er overholdt  optimalt

alnico enheder er generelt de forskellige firmaers topline hvorfor  de tit også er bedst tænkt rent opbygningsmæssigt , flytter man den præcision til andre magnettyper  er forskellen ikke så stor som man skulle tro men der er forskel

satte man en neo på en pm4a motor og eliminerede alnicoen er forskellen nok ikke ret fremtrædene længere

hilsen kwwel

Til top Vis kwwel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kwwel

<< Forrige Side af 27 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum