| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 21:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
jo da men jeg har købt lidt af gangen startede med lowther så tad og nu goto.
købte en enhed af gangen først diskanterne sammen med tad mellemtone osv og nu har jeg systemet nu mangler jeg bare et stort mellemtonehorn og et fedt bassystem men det kommer jo nok endag lige nu spiller det super fedt som det er
mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jabo hornene kan købes billigt på eBay. De er vistnok lavet til en 2" driver, med adapter til 1" drivere. Jeg kunne godt tænke mig et system med sådan en >800Hz - hvilke drivere kunne I foreslå? Her er en auktion på Jabo hornet.
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 11:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jabo hornene kan købes billigt på eBay. De er vistnok lavet til en 2" driver, med adapter til 1" drivere. Jeg kunne godt tænke mig et system med sådan en >800Hz - hvilke drivere kunne I foreslå?
Her er en auktion på Jabo hornet.
|
|
|
tad 2001 vil være et super valg så behøver du ingen diskant lyder bedre end alle domer i toppen
regn med ca 6 til 7000 kr for et brugt sæt mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
unskyld mig, men de enheder ser altså vildt billige ud. Findes der INGEN målinger på dem? Det KAN ikke koste så mange penge at lave de enheder, det er en fysisk umulighed af finde så dyre materialer. Så det første jeg tænker er, at de tager godt og vel røven på folk. En ScanSpeak R29 ligner en million, og de der ligner noget man kan købe i elektronik lavpris... Der er intet nyt i de enheder, eller noget der for dem til at skeldne sig ud fra mængden. Du kan købe focal enheder med det magnetsystem til "ingen" penge...
Bare min menning.
Men fortæl dog gerne hvad alle de mange penge går til i produktionen af de enheder....
De horn højttalere der blev spillet på i viborg til supertræf lød virkelig dårligt i forhold til godt hifi. Nogen der ved hvad mærke det var?
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
|
Hey,
unskyld mig, men de enheder ser altså vildt billige ud. Findes der INGEN målinger på dem? Det KAN ikke koste så mange penge at lave de enheder, det er en fysisk umulighed af finde så dyre materialer. Så det første jeg tænker er, at de tager godt og vel røven på folk. En ScanSpeak R29 ligner en million, og de der ligner noget man kan købe i elektronik lavpris... Der er intet nyt i de enheder, eller noget der for dem til at skeldne sig ud fra mængden. Du kan købe focal enheder med det magnetsystem til "ingen" penge...
Bare min menning.
Men fortæl dog gerne hvad alle de mange penge går til i produktionen af de enheder....
De horn højttalere der blev spillet på i viborg til supertræf lød virkelig dårligt i forhold til godt hifi. Nogen der ved hvad mærke det var?
Hej
Laver du sjov? Hvad er det for enheder du taler om? Et pat TAD 2001 ligner ikke noget billigt l..t, desuden er membranen ganske avanceret i modsætning til Scan Speaks enheder, som i øvrigt ikke ligner en million....
Mht Goto, så er enhederne kolosalt store og har en ekstrem forarbejdning + membranen er tæskedyr at fremstille. Det bliver dyrt i den lange ende.
Jeg tror at du har lyttet på noget avantgarde horn og ja, det lyder ikke specielt godt - enig!
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej syncroniq
du aner tydeligvis ikke hvad du snakker om...
mvh
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Senser: Syncroniq argumenterer! Han fortæller om pris i forhold til materialevalg og forarbejdning. Hvis du ikke kan argumentere, skal du ikke skrive i tråden.
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
De enheder der er på GOTO siden ligner ikke noget specielt. Basenheden ligner en gammel enhed. Der er INTET på de billeder der viser at der er kælet bare lidt for det visuelle på nogen måde.
ScanSpeak er ikke simple. Der ligger en masse imponerende ingeniør arbejde bag og membranerne er ikke bare lige at lave. Der er processer der laves i hånden når de laves.
Hvad er det du mener der kan retfærdiggøre den prisforskel? Nu må du komme med argumenter istedet for at snakke udenom.
Det virker mest af alt som et forsøg på "er det dyrt er det godt, og er det for dyrt for dig er det bedre for mig" tråd.
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Vi har nogle målinger af Sensers basenhed. Såfremt han intet har imod det, lægger vi da gerne dem op. Hvis jeg husker korrekt, var det 15" GOTO-enheder? __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
| Senser: Syncroniq argumenterer! Han fortæller om pris i forhold til materialevalg og forarbejdning. Hvis du ikke kan argumentere, skal du ikke skrive i tråden. |
|
|
Hej
Jeg synes ikke, at den ene argumenterer bedre end den anden. Jeg kender udemærket Scan Speaks enheder og spiller i øvrigt selv med 4 8" basser. Det må bero på en misforståelse - billederne refærdiggører måske ikke helt størrelse og forarbejdning. For en ingenør eller anden med hang for håndværk osv, får man ståp.. af de japanske enheder...de er simpelthen for vilde!
Kender ikke de Goto 15", men havde engang de største Sony til en formue. De var så vilde, at da en kendt hifi anmelder herhjemme så dem og samtidig hørte at jeg ville skille mig af med dem (de lød nemlig ikke særlig godt), blev han så forfærdet, at han bad mig om at beholde dem, bare for at kunne lade dem ligge fremme som "pynt"...
Mht argumentationen om at dyrt er godt og dette er denne tråds formål (husker jeg ret, eller så må vedkommende have mig undskyldt), så vil jeg gerne understrege, at jeg ikke er på den vogn. Der er alt for mange overprisede varer på hifihylderne, også kommercielle kasser med bla. Scan Speak enheder i. Efter min mening, er der meget få gode produkter, kan selv kun nævne nogle få, om det så er pladespillere eller ht. Desværre synes jeg generelt bedst om de dyre drivere, men en Coral M100 på det rigtige horn, spiller altså stadig i reference klassen, uanset pris - og den er da stadig til at betale.
Hvis man gør det op sådan, at man som selvbygger køber de vildeste enheder til X antal kroner og banker et system sammen, ja, så koster det måske stadig mindre end et såkaldt high end system med "billige enheder". Af andre drivere som måske også kan gøre det mere end godt, er nogle gamle Yamaha fra Nippon, Altec 288 (asiatere siger de spiller godt), Coral elementer, Radian, JBL og Tad. Vitavox S2 er en klassiker, men dyr.
Jeg ikke specielt imponeret af Scan Speak enheder som sådan, en pro enhed siger mig mere, men smag og behag, som man siger...
Jeg mener stadig, at hifi skal være så billigt som muligt, men desværre koster de ting jeg gerne vil have, nogle gange en del mere end mit budget er gearet til.
vh
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 16:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er verden jo sådan indrettet at der ikke er særlig mange mennesker som vil bruge rigtig mange penge på hifi, enten fordi de ikke har råd eller
ikke ønsker at bruge pengende på hifi. Når en producent som goto så vælger at lave enheder med kæmpe alnico magneter og membraner af ren
beryllium ja så er det jo sådan at der ikke bare kan sættes en masseproduktion igang idet salget ikke tilnærmelsesvis rækker til det. Det fordyrer
produktionen idet man ikke kan bestille 100000 membraner fra en eller anden underleverandør. Når Goto nu også selv vælger at lave deres
beryllium membraner og skal lave en form til hver enkelt membran så ja bliver det igen dyrt. Dog er sagen den at det er de bedst lydende
enheder jeg har hørt sammen med Tad ( som sjovt nok også bruger berrylium). At nogle føler at en enhed skal være et stykke design er op til
dem men det er så langt fra Gotos filisofi at det ikke kan bringes ind i diskutionen. Målet er naturtrolyd...kompromiløst.
Og nej en goto bas ligner ikke noget der er gammelt, men fordi magnet systemet er lavet med stave kan designhifiisterne selvfølgelig godt blive
forvirrede. Det jo sådan at JMlabs bas i deres Utopia Grande også bruger stavmagnet, dog med ferrit,
Og en stofmembran koster iøvrigt ikke 5 ører at lave, plus at en ferritmagnet som er monteret på en scanspeak enhed med et maxwell på 30.000
heller ikke koster penge sammenlignet med en alnico med 3.000.000 maxwell.
Og nej selve driveropbyninger er fra det gamle YL så det er i sig selv ikke noget nyt Goto har opfundet de har blot forbedret enhederne med
bedre magneter, phaseplugs, og membraner.
MVH
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
Nu er verden jo sådan indrettet at der ikke er særlig mange mennesker som vil bruge rigtig mange penge på hifi, enten fordi de ikke har råd eller ikke ønsker at bruge pengende på hifi. Når en producent som goto så vælger at lave enheder med kæmpe alnico magneter og membraner af ren beryllium ja så er det jo sådan at der ikke bare kan sættes en masseproduktion igang idet salget ikke tilnærmelsesvis rækker til det. Det fordyrer produktionen idet man ikke kan bestille 100000 membraner fra en eller anden underleverandør. Når Goto nu også selv vælger at lave deres beryllium membraner og skal lave en form til hver enkelt membran så ja bliver det igen dyrt. Dog er sagen den at det er de bedst lydende enheder jeg har hørt sammen med Tad ( som sjovt nok også bruger berrylium). At nogle føler at en enhed skal være et stykke design er op til dem men det er så langt fra Gotos filisofi at det ikke kan bringes ind i diskutionen. Målet er naturtrolyd...kompromiløst. Og nej en goto bas ligner ikke noget der er gammelt, men fordi magnet systemet er lavet med stave kan designhifiisterne selvfølgelig godt blive forvirrede. Det jo sådan at JMlabs bas i deres Utopia Grande også bruger stavmagnet, dog med ferrit, Og en stofmembran koster iøvrigt ikke 5 ører at lave, plus at en ferritmagnet som er monteret på en scanspeak enhed med et maxwell på 30.000 heller ikke koster penge sammenlignet med en alnico med 3.000.000 maxwell.
Og nej selve driveropbyninger er fra det gamle YL så det er i sig selv ikke noget nyt Goto har opfundet de har blot forbedret enhederne med bedre magneter, phaseplugs, og membraner.
enig, men mon ikke YL har kigget de gamle RCA og WE efter????
alt andet lige, så koster det altså stadig mange penge at producere en TAD eller GOTO driver, det er dyre materialer og en hundedyr omkostelig affære, at fremstille enhederne og membranerne. Vi taler om små tolerancer
vh
MVH
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Goto enheder er selvfølgelig prissat efter deres ydelse, og næppe så meget efter fremstillingspris eller matrialer som selvfølgelig heller ikke er SÅ kostbare, som med alt andet "highend"
Den meget omdiskuterede berylium membran kunne formentlig lige så godt være lavet af bunden af en gammel øldåse
MEN, prøv spørg mr.Goto hvad han tjener - den franske forhandler tjener garanteret mere, uden at yde ret meget andet end at gå på posthuset - matrialeprisen er kun en mindre del
Men der overses en meget væsentlig detalje i debatten om designet
Hvor tit har vi ikke ønsket en PA enhed optimeret til hifi - hvad skal vi med en 100db enhed som kan tåle 500watt
Goto diskanter er så vidt jeg husker lavet til 5watt belastbarhed - og jeg mener at det netop er HER at den største fordel ligger - det medfører en ultralet svingspole med MEGET lidt tab, hvor svingspole tråden formentlig ikke er tykkere end den der bruges i en grammofon pickup
Lydkvalitet har intet med avanceret højteknologi at gøre - mange mener endda at gammeldags svingspoler viklet på papir/pap er overlegent rent lydmæssigt - hvis man lavede verdens bedste højtaler med den lavteknologi, hvad ville den så koste
Men "horn & rør" verdenen er MEGET speciel - prøv engang og spørg hvor mange Thiel "diamant" diskanter der sælges til enthusiaster, det er samme prisklasse
Og forøvrigt koster en sådan diamant membran ej heller særlig meget
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frederik Carøe skrev:
|
Hej
Vi har nogle målinger af Sensers basenhed. Såfremt han intet har imod det, lægger vi da gerne dem op. Hvis jeg husker korrekt, var det 15" GOTO-enheder?
|
|
|
En søgning på Goto og målinger giver absolut intet resultat. Spørgsmålet er om der er fordi målingerne ikke specielt kønne.
Nu ved jeg ikke hvor Senser har oplysningen om 30.000 maxwell fra, Scan Speak oplyser ikke totalflux i databladene men fluxintensitenen (21W serien) er opgivet til 1,6T = 16.000 Gauss (tætheden i luftspalten). Nu er det sjovt nok de 1.6T der fortæller noget om enhedens mulige effektivitet og totalflux'et der angiver systemets dæmpning så uagtet det angiveligt sølle totale flux så har en enhed som 21W8554 stadig et lavere Qt (0,23) end de store Goto basser.
PS! En bladen rundt i gamle papirer får mig til at skyde på 130.000 maxwell som mere sandsynligt.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Frederik Carøe skrev:
|
Hej
Vi har nogle målinger af Sensers basenhed. Såfremt han intet har imod det, lægger vi da gerne dem op. Hvis jeg husker korrekt, var det 15" GOTO-enheder?
|
|
|
En søgning på Goto og målinger giver absolut intet resultat. Spørgsmålet er om der er fordi målingerne ikke specielt kønne.
Nu ved jeg ikke hvor Senser har oplysningen om 30.000 maxwell fra, Scan Speak oplyser ikke totalflux i databladene men fluxintensitenen (21W serien) er opgivet til 1,6T = 16.000 Gauss (tætheden i luftspalten). Nu er det sjovt nok de 1.6T der fortæller noget om enhedens mulige effektivitet og totalflux'et der angiver systemets dæmpning så uagtet det angiveligt sølle totale flux så har en enhed som 21W8554 stadig et lavere Qt (0,23) end de store Goto basser.
PS! En bladen rundt i gamle papirer får mig til at skyde på 130.000 maxwell som mere sandsynligt.
|
|
|
Nu ville det jo også være ubehageligt, hvis google kunne kigge ned på min computer... ;) __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
QTS på wnss er 0.13
og enhederne kan godt have samme tesla i spalten uden at have lige meget flux også selv om magnetgabet er samme størrelse. Og wnssp har
3.000.000 maxwell.
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
QTS på wnss er 0.13 og enhederne kan godt have samme tesla i spalten uden at have lige meget flux også selv om magnetgabet er samme størrelse. Og wnssp har 3.000.000 maxwell.
mvh |
|
|
Hvad hed den, vi målte?
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
QTS på wnss er 0.13 og enhederne kan godt have samme tesla i spalten uden at have lige meget flux også selv om magnetgabet er samme størrelse. Og wnssp har 3.000.000 maxwell.
mvh |
|
|
Der står Qt 0,25 over hele linien her http://tactaudio.fr/page.asp?content=goto/spkdrv.asp inklusive GS38WNSSP så det lader til at kun pipfuglene får ekstra meget maxwell i fodertruget.
Ingen målinger, usikre data, umanerligt høje priser !! når det lyder som en ged, lugter af ged, så er det højst sandsynligt en ***
Jo større svingspole og jo højere magnetgab/-åg jo større total flux kræves for opretholde intensiteten.
Du har vel selv nogle målinger du kan fremvise
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|