| Forfatter |
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dirac er total useriøs. Skriv til ham og du får intet svar. Han viser på siden at han an sælge enheder med berrylium hvilket han ikke kan. søg på de
japanske sider hvis du vil have flere oplysninger. Jeg gider ikke at sidde og uploade kurver og spec data til en så useriøs og forhåndindtaget som
dig.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
gotobasser er oprindeligt lavet til horn .... derfor det lave Q men det viste du vel bjørn? Der er nogle som bruger dem i 500 liter trykkammer eller
Onken kabinetter.
|
| Til top |
|
| |
trapez Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Slowon
Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 70
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
En overset men væsenlig detalje i debatten om dynamik er varme!
Impulser i halvledere udvikler varme som øger modstanden,hvilket ikke er et problem med rør,der begrænses af glødestrømmen som signalbærende element.Samme impulser skal afsættes i svingspolerne på dynamiske enheder,hvilket igen øger modstanden i dem,et faktum der sender laveffektive højtalere på nederste hylde hvad angår dynamik..Summa summarum en ond cirkel,såfremt dynamik skal fremstå som andet end forskel på laveste og højeste lydtryk,uden hensyntagen til hastighed og mikrodynamik med tilhørende mikrodetaljer!
Styktal er altafgørende for prisen,og sålænge mange tror stinkende dyre højtalere med standard elementer er hifi - sammenholdt med diverse problemer højeffektive elementer introducerer - er stigen mod nirvana dyrere end guld,og helvedes meget tungere end reolhøjtalere...
|
| Til top |
|
| |
syncroniq Lukket konto

DAT - lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 10 Maj 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1715
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey,
Det er meget nemt. Hvis noget er godt nok, vil efterspørgslen være høj. Hvis den er høj vil det kunne blive sat i en masseproduktion. Og hvis det kan det, vil prisen falde.
Det er den så umidelbart ikke...
Det lugter langt væk af fup. Om så kun små sydkoreanske jomfruer håndlavede dem udelukket når der var fuldmåne, ville prisen på den dyre i nævnte stadig være helt hen i hegnet.
Det lyder som om der er mere opspind i det, end mit cd-rom drev.
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq,
det er jo fint så-
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 23:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
senser skrev:
Dirac er total useriøs. Skriv til ham og du får intet svar. Han viser på siden at han an sælge enheder med berrylium hvilket han ikke kan. søg på de japanske sider hvis du vil have flere oplysninger. Jeg gider ikke at sidde og uploade kurver og spec data til en så useriøs og forhåndindtaget som dig.
mvh |
|
|
Han ligner åbenbart dig, du "gider" heller ikke
Det var dine målinger jeg efterlyste, for jeg går ud fra at du behandler emnet med bare en lille smule faglig seriøsitet - eller tager jeg fejl ?
|
| Til top |
|
| |
Lofgren Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjørn,
vil du have målinger på en driver? med hvilket horn?
du kan jo få målingen af carøe.
,vh
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Trapez har ret i den større risiko for termisk kompression ved laveffektive enheder. Colloms skriver også, at effektive højttalere har potentiale for lavere forvrængning. Problemet er, at det er svært at lave en højeffektiv direkte strålende enhed uden farvning. Så skal der horn på, men under 300hz skal man til at inddrage kælderen
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Frederik Carøe skrev:
|
Hej
Vi har nogle målinger af Sensers basenhed. Såfremt han intet har imod det, lægger vi da gerne dem op. Hvis jeg husker korrekt, var det 15" GOTO-enheder?
|
|
|
En søgning på Goto og målinger giver absolut intet resultat. Spørgsmålet er om der er fordi målingerne ikke specielt kønne.
Nu ved jeg ikke hvor Senser har oplysningen om 30.000 maxwell fra, Scan Speak oplyser ikke totalflux i databladene men fluxintensitenen (21W serien) er opgivet til 1,6T = 16.000 Gauss (tætheden i luftspalten). Nu er det sjovt nok de 1.6T der fortæller noget om enhedens mulige effektivitet og totalflux'et der angiver systemets dæmpning så uagtet det angiveligt sølle totale flux så har en enhed som 21W8554 stadig et lavere Qt (0,23) end de store Goto basser.
Øhh, nej, det er faktisk ikke flux i gabet du skal kigge på i sidste ende, men BL...og Qts hænger også sammen med bla. Vas, Fs og Mms - så enhedens effektivitet afhænger i sidste ende af mange faktorer.
Maxwell siger som sagt noget om selve magnetens styrke, og det kan faktisk være en stor hjælp til at sige noget om enheden som sådan. Gabets flux er da også interessant, men du skal sammenholde det med Maxwell, for at sige noget om, hvor alle de dejlige Maxwell forsvinder hen ha ha ...hvis flux er lavt og Maxwell højt, så kan det betyde mange ting, såsom hvad polstykket er lavet af, polstykkets diameter, gabets størrelse/dybde osv
Japanerne har ikke tradition for fine billeder eller måleoplysninger - trykfejl og horibelt engelsk hører desuden med. Har et TAD katelo herhjemme, hvor billedet til en 1201 er en 1601C. Det er bare typisk og dybt dybt uprofessionelt. Men når man køber enhederne ab frabrik, så følger der målinger med, og jeg målte faktisk engang en af deres enheder ud hos Steen Duelund, og den passede præcist med den fulgte måling.
Jeg har set nogle af de Japanske ting in real life, og der er ingen sammenligning, JBL og Altec go home. Det er vildt vildt overdrevet og prisen er altså ikke så urimelig, når man tænker på arbejdstimer og materialer - ved det lyder vildt, men det er ikke billigt at lave de enheder!
Jeg ved ikke hvordan andre har det, men når jeg ser sådan en enhed, får jeg altså lyst til at stikke en vis legemsdel ind i spalten 
vh
PS! En bladen rundt i gamle papirer får mig til at skyde på 130.000 maxwell som mere sandsynligt. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3135
|
| Sendt: 16 Maj 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
Jeg ved ikke hvordan andre har det, men når jeg ser sådan en enhed, får jeg altså lyst til at stikke en vis legemsdel ind i spalten  |
|
|
Hehe, jeg håber, Goto's højttalere er ved at være tørre igen, efter i fredags
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
syncroniq skrev:
Hey,
Det er meget nemt. Hvis noget er godt nok, vil efterspørgslen være høj. Hvis den er høj vil det kunne blive sat i en masseproduktion. Og hvis det kan det, vil prisen falde.
Det er den så umidelbart ikke...
Det lugter langt væk af fup. Om så kun små sydkoreanske jomfruer håndlavede dem udelukket når der var fuldmåne, ville prisen på den dyre i nævnte stadig være helt hen i hegnet.
Det lyder som om der er mere opspind i det, end mit cd-rom drev. |
|
|
Bestemt! Porsche og Ferrari laver også nogle skod-biler - tænkt at der er nogen der gider køre i det l**t! Ha - sådan nogle idioter!! Næ... må jeg be om min mountainbike - det er da et køretøj man kan forholde sig til, og som er massefremstillet i Kina så de fås til en ordentlig pris - bedre kvalitetsstempel kan man ikke få! /erla
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 00:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg foretrækker MCen og John Lee Hooker spilles vist bedst på noget helt andet
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
......................effektive højttalere har potentiale for lavere forvrængning. Problemet er, at det er svært at lave en højeffektiv direkte strålende enhed uden farvning. Så skal der horn på, men under 300hz skal man til at inddrage kælderen |
|
|
Det er netop her horn systemer viser sin overlegenhed. Hornet er her bindeleddet for den dynamiske enheds elektriske effekt og den i luften afsatte effekt. Hornet virker som en transformator der henover sin udvidelse (lineær, eksponentiel, hyperbolsk etc..) transformerer til impedansen for luft. Populært sagt er det effekt tilpasning så det basker med virkningsgrader op over de 40%. Til sammenligning er der for dynamiske enheder uden horn en effektivitet på mellem 0.5% til 1.5%
Det giver naturligvis grobund for en forøget forvrængning da enheder uden horn må arbejde voldsomt for samme lydeffekt. Min pointe er at der desværre er blevet en norm for hvordan højtalere skal lyde og den er skabt af små basrefleks kasser med urealistiske indtuning af diverse porte for subjektivt at skabe en pseudo større lyd. Vi har vænnet os til lyden af forvrængning.
Det siger sig selv at denne konstruktion forvrænger meget mere (kompression) end et system der dårligtnok har et membran udsving pga en fantastiske kobling til luften via hornet. Eks. sub'ber der har membran slaglængder der er målt i flere centimeter kontra 15" der kun vibrere med 3mm. Hallo, hvem forvrænger mest for samme lydtryk!! Jeg undre mig over, hvorfor der aldrig vises/måles 2. og 3. harmoniskforvrængning på sådanne systemer. Man vil simpelthen ikke være bekendt at vise det!!
Jeg er helt enig i Broks beskrivelse (14 maj) fra hans besøg hos goto, selvom jeg ikke har hørt netop dette anlæg, beskriver det udmærket mine oplevelser med mit eget hornsystem men det kræver tålmodighed og lyst til at "fifle" med tingene!
Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er masser af basenheder som forvrænger ved selv små membran bevægelser - vil en given forvrængning ikke blive forstærket i hornet, eller forsvinder den måske bare i hornet, eller hvad ????
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 00:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Der er masser af basenheder som forvrænger ved selv små membran bevægelser - vil en given forvrængning ikke blive forstærket i hornet, eller forsvinder den måske bare i hornet, eller hvad ???? |
|
|
Jo da, revl og krat kommer med Så er det fandme dårlige enheder du beskæftiger dig med hvis de forvrænger ved lille vandring. Hold dig fra dem! Hvordan har du fundet ud af det? Du må lige præcisere hvordan enheden forvrænger ved selv ringe vandring, når vi antager at svingspolen befinder sig i sit lineære område!
Der skulle nødigt være noget nævneværdigt 2. og 3. harm indenfor stempeområdet? __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
1% forvrængning er da vist ikke ualmindeligt for en basenhed
Men jeg tror nu ligesåmeget det er forstærkeren som forvrænger mindre ved lav belastning
|
| Til top |
|
| |
kwwel Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 01:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hejsa ! tadman : eg ved ikke hvordan andre har det, men når jeg
ser sådan en enhed, får jeg altså lyst til at stikke en vis legemsdel
ind i spalten 
kwwel : well det er ikke nogen skam at have en lile t...mand bare man har en tunge som en schæfer 
at sammenligne kvalitet med kvantitet som syncronic nævner er ikke en gangbar vej ,,, intet af det duleund har lavet er blevet til dato lavet i stort oplag og flere af de ting er som jeg ser det verdensklasse til lowbudget ,,, men historien er ikke så stor for der bliver ikke gjort et stort nummer ud af det
heller ikke alle vil den vej at masseproducere idet det isigselv kan være med til at degenerere kvaliteten , at ting kan have " sjæl " ved alle der har købt noget unikt , i den forbindelse mener jeg sagtens at hifi kan være unikt
det meget typiske er at forlange data og kurver når man ikke helt forstår hvad der sker ? vores formåen pt er ikke istand til at analysere hvorfor en dårligt målene enhed lyder flot og godt ,,, og hvorfor nogle enheder der måler meget fint ikke gør det samme ,,, iøvrigt det nok eneste punkt hvor man kunne ramme duelund der på trods af stort pædagogisk talent ikke altid magtede den del
der er meget store muligheder for at nå langt med meget mindre midler end det et goto setup koster , men håndlavet sjæl koster nu engang og jeg synes det er fedt at nogle går hele vejen når det der sagt så kan man da få meget jern og magnet for de penge som de enheder koster
men når alt er håndlavet så bør danskere om noget vide at det koster
vh
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 01:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det jo sin sag at stå frem som Goto har gjort utallige gange og påstået at hans Goto enheder er det eneste i denne verden som dur til noget - jeg mener, at gøre det i dette forum er jo lidt som at køre formel 1 på en gokartbane
Der er gjort utallige forsøg på at få noget fornuftigt i gang i denne tråd, og utallige gange er vi blevet dunket i hovedet med at det kun er TAD og Goto som kan bruges - som med alt andet tror jeg nu at man skal være varsom med at tro at man ved det hele, eller at have fundet den endelige "sandhed" - man tror altid det lyder godt, til man hører noget som er bedre !
"Hvis man tror man ved alt, har man ingenting lært"
Nå, som man siger, "lige børn leger nu engang bedst"
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Nu er det jo sin sag at stå frem som Goto har gjort utallige gange og påstået at hans Goto enheder er det eneste i denne verden som dur til noget - jeg mener, at gøre det i dette forum er jo lidt som at køre formel 1 på en gokartbane
Der er gjort utallige forsøg på at få noget fornuftigt i gang i denne tråd, og utallige gange er vi blevet dunket i hovedet med at det kun er TAD og Goto som kan bruges - som med alt andet tror jeg nu at man skal være varsom med at tro at man ved det hele, eller at have fundet den endelige "sandhed" - man tror altid det lyder godt, til man hører noget som er bedre !
|
|
|
Og ingen af "dunkeho'derne" kan præstere så meget som skyggen af en måling og hvad værre er så gælder det også leverandøren af de hellige relikvier.
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 12:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
musicus skrev:
|
|
|
|
Og ingen af "dunkeho'derne" kan præstere så meget som skyggen af en måling og hvad værre er så gælder det også leverandøren af de hellige relikvier.
|
|
|
det er sku da ikke mig der siger at goto og tad er det eneste der duer syntes at i lige skulle kigge tilbage i tråden.
men hvis vi snakker det ypperste i verden ja så koster det penge som tad,ale og goto og ja det er verden bedste enheder men derfra er der langt til målet og det kan godtvære at folk syntes jeg er højrøvet fordi jeg har goto enheder , men drenge tro ikke at domer eller andet pjat kan være med her . tror i virkelig jeg har købt goto for at blære mig eller hvad . jeg har været igenem det meste
har haft store snell ,proac enda beveridge type 5 samt lowther og tad osv, det anlæg jeg har er ikke købt fordi det har målt godt eller fået en fed test, mit anlæg er nøje sammensat efter musikals formåen og tro ikke at transistor og domer kommer i nærheden af en god rørbamse koblet til horn og hvad rager målinger mig vi er blivet pisket med fine målinger på meget udstyr
men spille det kan det sku ikke, det er ikke for sjovt at musikere bruger rør og men til stadighed bruger neumann rør mikrofoner når det skal lyde godt og læg lige mærke til at næsten alle de gode optagelser bliv lavet i rørtiden fra ca 57 til 69 det giver vel lidt stof til eftertanke
mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |