Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 23:30   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: horn og rør (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 27
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 08:44 | IP-adresse registreret  

Det er ikke svindel, Musicus. Folk kan jo bare lade være med at købe det.
Men ydelsen står næppe mål med prisen, som altid gælder "law of diminishing returns" = "prisen er proportional med kvaliteten i fjerde potens" (Vil du have det dobbelt så godt, koster det 16 x mere).

Det kan naturligvis gøres næsten lige så godt med billigere drivere. Læg mærke til, at tråden meget handler om drivere, men næsten ikke om hornene - og i realiteten betyder hornet overordentlig meget for den resulterende lyd. Skulle vi ikke få det aspekt på tråden?

Til top Vis jazzman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jazzman

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:

Det er ikke svindel, Musicus. Folk kan jo bare lade være med at købe det.
Men ydelsen står næppe mål med prisen, som altid gælder "law of diminishing returns" = "prisen er proportional med kvaliteten i fjerde potens" (Vil du have det dobbelt så godt, koster det 16 x mere).

Det kan naturligvis gøres næsten lige så godt med billigere drivere. Læg mærke til, at tråden meget handler om drivere, men næsten ikke om hornene - og i realiteten betyder hornet overordentlig meget for den resulterende lyd. Skulle vi ikke få det aspekt på tråden?

hornene betyder rigtig nok meget. Mht rimelige prissat drivere, så har jeg i hvert fald op til et par gange remset flere op, som jeg rent faktisk har erfaringer med.

En Coral M100 på et Gammelt Fostex træhorn måler som en streg og lyder stort og glat. Prøv et godt bånd eller evt den store Heil diskant i stedet for en super tweeter, da denne skal deles lige lovligt langt ned, og lyden derfor kan blive lidt spids, hård og tynd.

Sammen med en 15" med en pæn magnet og en let membran, får men et system til få penge, som med garanti lyder meget lidt hornagtigt. Der er stor lækker og pæn glat lyd alt afhængig af 15", og der er klang og "hul" igennem.

Et sådant system kan vel gøres for 10000- 12000 dkr, regner med, at alle på denne tråd kan være med her.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Tak for tips, Tad. Det lyder som et godt bud. Hvor langt kan M100 nå op? Fidusen ved en TAD2001 er jo, at den kan dække 1-20kHz.
Nu mangler vi bare en enighed om den bedste 15" til at dække 40-1000Hz! Nogen bud?

p.s. Tadman: vær sød at sætte dine egne kommentarer UDEN for citatkassen.

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke så stor erfaring med 15" som mellemtone.

JBL er nok ikke sagen. De gamle som jeg kender er ikke specielt åbne i mellemtonen. Derimod har jeg kun godt at sige om B&C enhederne. Her er mellemtonen af en helt anden klasse. Skal dog ikke gøre mig klog på modellerne.

B&C: http://www.cadaudio.dk/bcprisliste04.htm

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

jazzman skrev:
Tak for tips, Tad. Det lyder som et godt bud. Hvor langt kan M100 nå op? Fidusen ved en TAD2001 er jo, at den kan dække 1-20kHz.
Nu mangler vi bare en enighed om den bedste 15" til at dække 40-1000Hz! Nogen bud?

æhh,det ved jeg ikke lige, hvordan man gør.

Det er rigtigt, at en Tad 2001 går hele vejen op, og man kan lave et meget kompakt system med den. Problemet er jo bare altid, at man ikke både kan få en driver til at gå langt ned i et horn og samtidigt højt op, da hornets størrelse forhindrer god spredning. I såfald skal man vælge et CD princip, men 1" horn der lyder godt, er virkelig svære at finde, da spredning er et problem med det lille startareal.

Mht 15", en let papir membran kan her være en fordel, da de bryder op (men ofte på en ok måde), og derfor kan nå ex. vis 800 hz som ved fostex hornet.

Prøv at kigge i Monacors katalog, der er et par bud i et lav prisleje.

Altec 416/515B, og mget andet kunne være en ide. Der er lavet masser, også JBL K140 kan bruges, Goodmans osv. Det er om at se sig for.

En 12" Gamma er et særdeles godt bud, rimelig let at finde og billig. Skal i en delvis åben baffel pga et qts på 0,42

hvis man kan score en komplet gamma ht med båndene, kan man komme hjem for under 10.000 kr i alt, og det vil spille fremragende. Sig ikke at hifi ikke kan være sjovt og billigt samtidigt.

vh

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:

jazzman skrev:

Du har jo lige gjort det

Du skal blot sørge for at stille markøren efter denne her ---> [/QUOTE] Her skal du begynde at skrive

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
tadman skrev:

jazzman skrev:

Du har jo lige gjort det

Du skal blot sørge for at stille markøren efter denne her --->

Her skal du begynde at skrive

[/QUOTE]

ok, fint, tak for det...

MHT enheder, så laver B&C altså også nogle fine enheder. Prøvede to af deres 12" med neodynium og let papirmembran. De findes også i 15"

Carsten fra Caad Audio har dem, og han er så flink, at man kan købe dem og sende dem retur (på ens egen regning naturligvis), hvis man ikke kan lide dem. B&C DE25 er en fin driver også, deres 1" med neodynium og titanium måler godt, men jeg har ikke hørt den.

Ellers er Radian som sagt et godt bud. Deres største driver lyder rigtig rigtig godt! Sådan en driver på et stort trælæbe horn, en b&C 15" med neodynium og en super tweeter, så har man stor stor lyd.

Monacor har lige fået en bånd super tweeter på 99 db hjem, den koster ca. 250 kr stk...

Der er som sagt mange muligheder for at få et super anlæg for små penge. Be er stadig toppen, men det kræver altså en masse erfaring, penge og tid, for at få dette materialle til at performe optimalt - nogle af de muligheder her nævnt, kan laves for små penge og uden den store erfaring og stadig lyde virkelig godt!

vh

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Juni 2007 kl. 03:27 | IP-adresse registreret  

Lidt horn teori til compressions drivere, værd at læse

http://aa.peavey.com/downloads/pdf/qwp1.pdf

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

vern
Branchemedlem
Branchemedlem
Hificlassic.dk

Bruger siden: 01 November 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juni 2007 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

JBL har brugt 14" basser til at gå helt op til 2000hz !!!!! I min JBL L55 Lancer tror man det er løgn når man hører den. Både med den originale LE14a og med en LE1400H spiller enheden faktisk fint op til de 2000hz, selvom det burde være helt umuligt, og flere har da også delt dem og 15" basserne ved 750-950hz med endnu bedre resultat. Jeg bruger selv en JBL 1" driver med 14" bas i 2-vejs helt uden problemer, præcis som JBL K2 S-7500 (vidst nok 1,5") eller JBL S3100 som er 1" med 15"bas (og måske en af de bedste højttalere jeg nogensinde har hørt). Da jeg fik S3100 hjem i stuen, smed jeg mine B&W 801 matrix s3 ud og var rystet i flere måneder over alt det jeg havde undværet af dynamic og musikglæde i så mange år. Jeg har haft mange højttalere og synes 801 var en fantastisk højttaler, men 1" med 15" bas kan altså et eller andet magisk. Det har jeg også hørt hos SENSER, som bare bruger dyrere enheder end mig (TAD da jeg var der).

Prøv evt med et elektronisk delefilter først, så du hører enhederne og finder ud af hvor du kan dele, og så igang med passivt filter. Jeg har selv købt et aldeles fremragende elektronisk filter til 1500kr med alm phono stik.

evt kan man jo smide en supertweeter på til området over 10k hvis hornet ikke helt kan klare det, men jeg synes altså ikke at kunne høre problemer med JBL 2426h eller 275nd eller 276nd 1" driverne i mit mini-everest horn

mvh Vern

Til top Vis vern's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vern

jazzman
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sven tager en pause!

Sendt: 10 Juli 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret  

Hej

Kan altså ikke lade være.... horn og rør ? Og såkaldt HIFI til hus jyske priser... slap af. Hvad er der galt med billigt hjemmebyg? Sidst jeg smed mine sidste "selvbygger" projekter på forummet, var det bemærkninger som "der kan da ikke være bas i det horn" og "fed forstærker". Men der er jo bas i et horn også selv om det ikke er lavet som alle andre horn, mine er efter princip af en Cornu. Og forstærkeren virker også ganske godt selv om den er hjemmelavet, ingen dyre transformatore fra en eller anden japaner, nej hjemme lavet håndviklede gedigne udgangstrafo'er på store kerner (ondt i armene i 3måneder). Og for at få lidt mere effekt ud af min SE er den lavet som en PSE med 2stk 6C33C i hver kanal, men ikke som en normal PSE (GOTO), hver anode trækker hver sin primærvikling (to primær viklinger i samme kerne), ikke noget med bare at klaske to rør sammen og håbe på at de så er ens (eller matche rør). Ved faktisk ikke om der er andre der har lavet sådan en udgang, minus er jo store trafoer pga anode strømmen til de to rør. Alt i alt spiller rør og hornet ganske godt, det kunne med garanti laves bedre med lidt tilpasning og lidt rettelser i transformator udregningerne, men så længe jeg er tilfreds gider jeg ikke lave om på noget.

Musik: Nora Jones, Susanne Vega, Roxy Music osv. lyder kanon, men Heavy kan godt lyde lidt sammenklumpet (horn problem).

Hilsen Kim

Næste projekt kunne måske være en lignende forstærker til bilen med mindre/flere, rør og primærviklinger, og en switch mode power supply.

Til top Vis KimBOlesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimBOlesen Besøg KimBOlesen's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 August 2007 kl. 08:32 | IP-adresse registreret  

vern skrev:

JBL har brugt 14" basser til at gå helt op til 2000hz !!!!! I min JBL L55 Lancer tror man det er løgn når man hører den. Både med den originale LE14a og med en LE1400H spiller enheden faktisk fint op til de 2000hz, selvom det burde være helt umuligt, og flere har da også delt dem og 15" basserne ved 750-950hz med endnu bedre resultat.

Jeg har selv haft en JBL LE14a og som PA lydmand har jeg da også hørt 15" delt ved 700 Hz til 1 eller 2" driver. Ligeledes har jeg også haft nogen kendskab til Tannoy 15" coaxial.

JBL LE14a har jeg også forsøgt at dele ved 2 kHz til diskant, og der manglede heller ikke noget frekvensmæssigt, men det lød ikke godt. Ingen af ovennævnte vil jeg iøvrigt betragte som fantastiske. Jeg har altid foretrukket en mindre bas/mellemtone.

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

KimBOlesen skrev:

Musik: Nora Jones, Susanne Vega, Roxy Music osv. lyder kanon, men Heavy kan godt lyde lidt sammenklumpet (horn problem).

Hej Kim,

Det "lyder" som en vældig god ide at bruge samme kerne men med hver sin vikling.

Jeg studser lige lidt over at du skriver Heavy kan godt lyde sammenklumpet. Hornet, hvis vi taler om det der er foran enheder/driverne/transducer, spiller ens uanset påvirkning i hornstart. Det må være dine enheder eller forstærker der klasker, hvis du mener det skal lyde anderledes. Det er netop hornets styrke at transformere den elektriske effekt til akustisk effekt , hvad der så gør en evt. forvrængning i transduceren meget hørbart

Flemming

KimBOlesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 August 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hej

hej flemming, det er et bag ladet horn. Gik bare ud fra at det var hornet for lyden er næsten den samme ligemeget om det kommer fra transistor eller rør. Kan også være Rammstein bare lyder sådan .

Forstærkeren er lavet med 2stk 6C33C i hver side, og udgangstransformatorene er hjemme håndviklet med 2kilo kobber tråd og en total vægt på 7kg incl jern og lak per styk. Den levere i nuværende opsætning 2x36watt. Fordelen, som jeg ser det, er at rørene er adskilt dc mæssigt og kun hænger sammen ac mæssigt, og på den måde leverer hvert rør ca 18watt til deres primær viklinger.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 27
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes