Forfatter |
|
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1281
|
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
sådan flemming jeg syntes du er cool hjørne horn er fedt husk at dele lavt max 300 hz
kan du ikke skrive hvilken enheder du bruger
jeg kender godt m&a tva1 det den crom sag som vejer et ton med kt88 rør eller 6550 levere 70 watt. cool mvh goto
[/QUOTE]
Hej goto,
Bas: JBL K145
Mellemtone: JBL2445 + JBL2397
Diskant: JBL 2404
Mellemtonen kan kun gå til 500 Hz, ligenu er den på 750 Hz.
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
sådan flemming jeg syntes du er cool hjørne horn er fedt husk at dele lavt max 300 hz
jeg kender godt m&a tva1 det den crom sag som vejer et ton med kt88 rør eller 6550 levere 70 watt. cool mvh goto
|
|
|
Hej goto,
Hilsen Flemming
[/QUOTE] hej flemming 2397 er det ikke det flade træhorn .
er det klipch hjørnehorn du laver. prøv at dele lidt lavere 600 og 7 kilo
og prøv evt en lille single endet rør amp så for du harmonics
mvh __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
r-l-b skrev:
fortset endelig :-) Har coral beta 8 i Lowther Fidelio Horn og TYannoy Dual Concentrics i Duelund Egoisthorn - Begge dele lyder godt med mine rør agtige transistor forstærkere QUAD 303 og Sansui AU 555a og selv med den rimeligt anonyme men glimrend Luxmann L 120 A. Har også en Ortofon Rør sag stående men den brummer og jeg har ikke en dyt forstand på hvordean man fixer det.
Hvad spiller på på goto ?
|
|
|
nemlig og det koster ikke en krig du må have super stram bas fra de tannoy.
jeg spiller på goto ht wadia cd krell forfor technics sp10 gramo med ikeda 12 tommer arm og hjemmelavet rør efekt jeg syntes det er med stor margen det bedste jeg har hørt uanset pris
og jeg har haft og prøvet rigtigt meget mvh |
|
|
Du må poste et billede af goto ht !! Jo Tannoy i duelund er fedt - jeg mangler at justere lyden de sidste 5% - Egoisthornet om end det er stort er jo egentlig ikke lavet til større enheder end 10" og mine Dual Concentrics er 12" - der skal vist lidt sand ned i forladerhornet - med mindre det er noget der sidder på en gammel haglbøsse.  Jeg har meget stor lust til at lave noget med et par 15" tannoys i hver kabinet men så bliver det vist et forvokset duelund der skal til og det + 100 kg og 60x6030cm er lige pt stort nok  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 03 December 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
goto skrev:
r-l-b skrev:
fortset endelig :-) Har coral beta 8 i Lowther Fidelio Horn og TYannoy Dual Concentrics i Duelund Egoisthorn - Begge dele lyder godt med mine rør agtige transistor forstærkere QUAD 303 og Sansui AU 555a og selv med den rimeligt anonyme men glimrend Luxmann L 120 A. Har også en Ortofon Rør sag stående men den brummer og jeg har ikke en dyt forstand på hvordean man fixer det.
|
|
|
jeg spiller på goto ht wadia cd krell forfor technics sp10 gramo med ikeda 12 tommer arm og hjemmelavet rør efekt jeg syntes det er med stor margen det bedste jeg har hørt uanset pris
og jeg har haft og prøvet rigtigt meget mvh
|
|
|
Du må poste et billede af goto ht !! Jo Tannoy i duelund er fedt - jeg mangler at justere lyden de sidste 5% - Egoisthornet om end det er stort er jo egentlig ikke lavet til større enheder end 10" og mine Dual Concentrics er 12" - der skal vist lidt sand ned i forladerhornet - med mindre det er noget der sidder på en gammel haglbøsse. 
Jeg har meget stor lust til at lave noget med et par 15" tannoys i hver kabinet men så bliver det vist et forvokset duelund der skal til og det + 100 kg og 60x6030cm er lige pt stort nok
|
|
|
hej
hvis du er klar til 15 tommere til horn vil jeg klart anbefale altec 515b let membran stor magnet
spiller vilt fedt eller evt tad 1602 men de koster mvh __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2006 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
Flemming Skov skrev:
|
|
|
Hej goto,
Hilsen Flemming
|
|
|
hej flemming 2397 er det ikke det flade træhorn .
mvh
[/QUOTE]
Jo, jo lige præcis. Det er målet at dele ved ca. 575 Hz. og opad, bingo, 7000Hz. Den er faktisk ikke så dårlig den 2404. Den rigtig god til når high hat's og bækkener får en på hatten så er den god tiol at skabe det lydtryk fra sådan gang metal Glemte lige at poste et par links 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29770&K W=r%F8rsl%E6de
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33192&K W=hj%F8rnehorn
JBL2397 er, efter sigende et 800 Hz horn. Fed lyd iøvrigt og stor spredning. Guitar rifs bliver kastet ud i rummet med stor autioritet. Jeg er ved at lave en skala model af JBL2397, som jeg har beregnet til omkring 600 Hz. Bredde ca 95 til 100 cm. Finnerne er lavet!
Jeg regner med at starte en tråd hvor bygningen/beregninger beskrives 
Hilsen Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 03 December 2006 kl. 19:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
r-l-b skrev:
goto skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
og jeg har haft og prøvet rigtigt meget mvh
|
|
|
Du må poste et billede af goto ht !! Jo Tannoy i duelund er fedt - jeg mangler at justere lyden de sidste 5% - Egoisthornet om end det er stort er jo egentlig ikke lavet til større enheder end 10" og mine Dual Concentrics er 12" - der skal vist lidt sand ned i forladerhornet - med mindre det er noget der sidder på en gammel haglbøsse. 
Jeg har meget stor lust til at lave noget med et par 15" tannoys i hver kabinet men så bliver det vist et forvokset duelund der skal til og det + 100 kg og 60x6030cm er lige pt stort nok
|
|
|
hej
hvis du er klar til 15 tommere til horn vil jeg klart anbefale altec 515b let membran stor magnet
spiller vilt fedt eller evt tad 1602 men de koster mvh |
|
|
er ikke færdig med at udforske Tannoy endnu ! har du ikke billeder af dine hjemmebyggede horn ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 04 December 2006 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Flemming Skov skrev:
goto skrev:
Flemming Skov skrev:
|
|
|
Hej goto,
Hilsen Flemming
|
|
|
hej flemming 2397 er det ikke det flade træhorn .
mvh
|
|
|
Jo, jo lige præcis. Det er målet at dele ved ca. 575 Hz. og opad, bingo, 7000Hz. Den er faktisk ikke så dårlig den 2404. Den rigtig god til når high hat's og bækkener får en på hatten så er den god tiol at skabe det lydtryk fra sådan gang metal Glemte lige at poste et par links 
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=29770&K W=r%F8rsl%E6de
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=33192&K W=hj%F8rnehorn
JBL2397 er, efter sigende et 800 Hz horn. Fed lyd iøvrigt og stor spredning. Guitar rifs bliver kastet ud i rummet med stor autioritet. Jeg er ved at lave en skala model af JBL2397, som jeg har beregnet til omkring 600 Hz. Bredde ca 95 til 100 cm. Finnerne er lavet!
Jeg regner med at starte en tråd hvor bygningen/beregninger beskrives 
Hilsen Flemming
[/QUOTE] http://members.aol.com/araiyuichi/ den link tjek den ud han bygger nogle meget
lækre horn har hørt dem lyder meget tæt på tad s horn .
har selv haft tad th4001 som nok er et af det bedste horn der er lavet
mvh goto __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|
Peter Hyldahl Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 04 December 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere testet en masse udstyr for blandt andre Hi Fi & Elektronik. Så jeg har prøvet lidt af hvert.
For cirka 15 år siden hørte jeg min første single ended forstærker og Lowther højttalere. Sidstnævnte var vel at mærke lavet ordentligt, så der
var varme, fylde og energi. Og ikke bare en skrigeballon som mange horn er.
Senere har jeg skiftet mellem forskellige rør-trin og spiller nu på TAD horn og TAD drivere sammen med en 15” bas (ældre Onkyo).
Grunden til at jeg melder mig ind i denne debat er at jeg synes hifi i Danmark er røget helt af sporet. Vi er lullet ind i en søvn om at musik skal
høres gennem en MP3 afspiller på et sæt små reolhøjttalere og en subwoofer. Også det faktum at der bliver skrevet om alverdens udstyr som
skulle være så og så godt. I sin tid som anmelder fik jeg mulighed for at prøve næsten alt. Og meget var godt. Men lige så meget af det, der gik
for at være fantastisk var ganske enkelt pinligt ringe. Og når anmeldere skriver at fx en forstærker som nogle Mark Levinson modeller (ikke alle)
er verdens bedste. Så sker der det at nogen køber dem som det og tror at det er det bedste man kan købe for penge. Men da det er kedeligt og
uengagerende at lytte til mister de interessen. De har jo det bedste? Så hvorfor lede efter noget andet. Det dør hifi på.
Vil man høre musik som den er indspillet. Vil man høre musik som når den er live så er der ingen vej uden om et system, der fylder godt i stuen.
Det er røv kedeligt at høre på slappe transistorer og kedelige bløde dome-diskanter. Der skal energi ud i rummet. Det kræver en højttaler, der er
let at trække. En ”svær” højttaler bliver aldrig rigtig levende uanset, hvor meget power man putter i den. Den spiller højt, men ikke med den
hurtighed og lethed som et letdrevent højttalersystem har. Det er her horn er fantastisk. Jeg har hørt de omtalte GOTO systemer og det er
ganske enkelt fabelagtigt. Men også meget meget kostbart. Og mindre kan gøre det.
Smag og behag er forskellig. Og har man lyst til tilbagelænet low-fi så fint for mig. Men kald det ikke hi-fidelity. Det har intet med hifi at gøre. Det
er en illusion - som surroundlyd. Og selv om det lyder godt – og jeg selv nyder et godt surround system meget til en film. Ja, så kommer det
aldrig i nærheden af et ægte hifi anlæg, der er justeret perfekt ind.
Før jeg stiftede bekendtskab med gode rørtrin og horn spillede jeg på forskellige kombinationer, der var gode. Sonus Faber højttalere og andet
som spiller ganske fint. Her kunne man så få dage til at gå med at justere med kabler og andet snask.
Efter jeg fik single ended og horn flyttede fokus fuldstændigt væk fra elektronikken og mod musikken. Det flyttede grænsen for, hvad jeg synes
var godt med flere længder. Det fik mig til at høre mere musik end nogensinde før. Og det er vel det det hele drejer sig om?
Før det gik det med små skridt til at være lidt bedre for hver justering. Det skal ikke forståes sådan at kabler og andre småjusteringer ikke kan
høres på et hornsystem med en god rørslæde. Det er bare ikke her fokus er. Den energi og sound, der er i et sådan system – når det er sat
ordentligt op vel at mærke, spiller så musikalsk og ”rigtigt” at man ikke gider fluekneppe med noget så ordinært som kabler. Det kommer i anden
række.
Personligt mener jeg også at det eneste der duer er en god analog vinylslæde forrest i systemet. Jeg har selv haft alverdens dyre og gode CD
afspillere. Og de lyder da ganske fint. Men hold kæft, hvor er de uengagerende at lytte til. Så hele CD samlingen er solgt. Jeg holder mig til vinyl.
Det jeg ikke kan få på det sorte guld må køre for fuld blæs i bilen eller på min iPod på joggingturen. På mit hornsystem kommer der ikke en CD
på igen. Dens musikalske mangler bliver ganske enkelt afsløret i en grad så det næsten er pinligt at fortælle folk at CD afspilleren de lytter til
koster omtrent som den bil de lige er kommet i.
Peter Hyldahl
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 04 December 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ægte magi siges at være alnico magneter og rørforstærker
Bortset fra det har jeg nu utallige gange ved enhver given lejlighed prædiket om brugen af STORE basser og bredbåndsenheder som mellemtoner - der synes at være MEGET lidt interesse herfor, og tidens store samtale emne er enhedernes frekvensrelaterede spredningsmønster, som tillægges altafgørende betydning
Jeg vil nok erkende at med de lave priser der er på en del rørgrej i dag, så får man absolut stærke kort på hånden - et lille eksempel til 750 USD
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/1106/jolida_ jd102b.htm
|
Til top |
|
|
Flemming Forum Bruger

|
Sendt: 05 December 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://members.aol.com/araiyuichi/ den link tjek den ud han bygger nogle meget
lækre horn har hørt dem lyder meget tæt på tad s horn .
har selv haft tad th4001 som nok er et af det bedste horn der er lavet
mvh goto
[/QUOTE]
Halløj igen,
Jo, de ser tosse godt ud de der horn. Min passion for horn er nu mere på diy niveau hvor prisen er til at håndtere og finishen op til ens håndelag 
Med mit horn set-up har jeg villet bevise at gl. prof enheder sagtens kan spille op til nutiden. Det er lykkedes over al forventning, set fra mit synspunkt. Jeg kan tilslutte mig, at stor lyd kommer fra store højttalere. Hvad der skal til for at trække disse horn er en anden snak, hvor jeg mener en vilkårlig forstærker (trans. eller rør) nemt kan drive disse letdrevne "kasser".
Om horn kun henvender sig til rør er nok mere en overbevisning som kan være udmærket. Under alle omstændigheder vil "urenheder" skånselsløst blive præsenteret den undrende lytter.
Hilsen Flemming
__________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 06 December 2006 kl. 22:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i kigger rigtigt godt efter inde i jeres rørforstærkere så kommer rørfeen en gang imellem forbi og når i først har fået øje på hende forstår i bedre hvorfor rør lyder så godt:
hun er i øvrigt spokes-woman for en fin lille horn-ht-virksomhed som i kan finde her: http://www.thehornshoppe.com/
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
Sendt: 07 December 2006 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Peter Hyldahl skrev:
Jeg har tidligere testet en masse udstyr for blandt andre Hi Fi & Elektronik. Så jeg har prøvet lidt af hvert.
For cirka 15 år siden hørte jeg min første single ended forstærker og Lowther højttalere. Sidstnævnte var vel at mærke lavet ordentligt, så der var varme, fylde og energi. Og ikke bare en skrigeballon som mange horn er.
Senere har jeg skiftet mellem forskellige rør-trin og spiller nu på TAD horn og TAD drivere sammen med en 15” bas (ældre Onkyo).
Grunden til at jeg melder mig ind i denne debat er at jeg synes hifi i Danmark er røget helt af sporet. Vi er lullet ind i en søvn om at musik skal høres gennem en MP3 afspiller på et sæt små reolhøjttalere og en subwoofer. Også det faktum at der bliver skrevet om alverdens udstyr som skulle være så og så godt. I sin tid som anmelder fik jeg mulighed for at prøve næsten alt. Og meget var godt. Men lige så meget af det, der gik for at være fantastisk var ganske enkelt pinligt ringe. Og når anmeldere skriver at fx en forstærker som nogle Mark Levinson modeller (ikke alle) er verdens bedste. Så sker der det at nogen køber dem som det og tror at det er det bedste man kan købe for penge. Men da det er kedeligt og uengagerende at lytte til mister de interessen. De har jo det bedste? Så hvorfor lede efter noget andet. Det dør hifi på.
Vil man høre musik som den er indspillet. Vil man høre musik som når den er live så er der ingen vej uden om et system, der fylder godt i stuen. Det er røv kedeligt at høre på slappe transistorer og kedelige bløde dome-diskanter. Der skal energi ud i rummet. Det kræver en højttaler, der er let at trække. En ”svær” højttaler bliver aldrig rigtig levende uanset, hvor meget power man putter i den. Den spiller højt, men ikke med den hurtighed og lethed som et letdrevent højttalersystem har. Det er her horn er fantastisk. Jeg har hørt de omtalte GOTO systemer og det er ganske enkelt fabelagtigt. Men også meget meget kostbart. Og mindre kan gøre det.
Smag og behag er forskellig. Og har man lyst til tilbagelænet low-fi så fint for mig. Men kald det ikke hi-fidelity. Det har intet med hifi at gøre. Det er en illusion - som surroundlyd. Og selv om det lyder godt – og jeg selv nyder et godt surround system meget til en film. Ja, så kommer det aldrig i nærheden af et ægte hifi anlæg, der er justeret perfekt ind.
Før jeg stiftede bekendtskab med gode rørtrin og horn spillede jeg på forskellige kombinationer, der var gode. Sonus Faber højttalere og andet som spiller ganske fint. Her kunne man så få dage til at gå med at justere med kabler og andet snask.
Efter jeg fik single ended og horn flyttede fokus fuldstændigt væk fra elektronikken og mod musikken. Det flyttede grænsen for, hvad jeg synes var godt med flere længder. Det fik mig til at høre mere musik end nogensinde før. Og det er vel det det hele drejer sig om?
Før det gik det med små skridt til at være lidt bedre for hver justering. Det skal ikke forståes sådan at kabler og andre småjusteringer ikke kan høres på et hornsystem med en god rørslæde. Det er bare ikke her fokus er. Den energi og sound, der er i et sådan system – når det er sat ordentligt op vel at mærke, spiller så musikalsk og ”rigtigt” at man ikke gider fluekneppe med noget så ordinært som kabler. Det kommer i anden række.
Personligt mener jeg også at det eneste der duer er en god analog vinylslæde forrest i systemet. Jeg har selv haft alverdens dyre og gode CD afspillere. Og de lyder da ganske fint. Men hold kæft, hvor er de uengagerende at lytte til. Så hele CD samlingen er solgt. Jeg holder mig til vinyl. Det jeg ikke kan få på det sorte guld må køre for fuld blæs i bilen eller på min iPod på joggingturen. På mit hornsystem kommer der ikke en CD på igen. Dens musikalske mangler bliver ganske enkelt afsløret i en grad så det næsten er pinligt at fortælle folk at CD afspilleren de lytter til koster omtrent som den bil de lige er kommet i.
Peter Hyldahl
|
|
|
jeg vil bare takke en garvet hifimand for dette indlæg - der måske kan løfte en flig og fjerne et skæl eller to fra øjnene på læserne herinde!
og så alligevel er det jo nok kun de "frelste"..der i forvejen vidste tingene hænger anderledes sammen end "hifiproducenternes" uendelige lovprisning af tal og specs,der læser klummen her.
for mig handler det om MUSIKFORMIDLING - hvilket rør evner i en helt anden klasse end transistorer.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 07 December 2006 kl. 23:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gud fader bevar mig vel, om jeg så må sige, men jeg har da haft forskelligt grej og både rør og horn som ikke var værd at eje
Men nu taler I jo selvfølgelig også om hornsystemer hvor hver enkelt enhed koster hvad mange her bruger på et helt anlæg
Og rørforstærkere hvor bare alene udgangstrafoer koster, ja gæt selv
Og det koster formentlig lige så meget at skifte rør en gang om året 
Håber snart der kommer noget lidt mere positivt og kreative indlæg men kød på, I skal inspirere os lidt mere hvis i vil have os med på den vogn, og ikke dunke os i hovedet så man føler sig hensat til et skummelt sted i den mørke middelalder
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2006 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Gud fader bevar mig vel, om jeg så må sige, men jeg har da haft forskelligt grej og både rør og horn som ikke var værd at eje
Men nu taler I jo selvfølgelig også om hornsystemer hvor hver enkelt enhed koster hvad mange her bruger på et helt anlæg
Håber snart der kommer noget lidt mere positivt og kreative indlæg men kød på, I skal inspirere os lidt mere hvis i vil have os med på den vogn, og ikke dunke os i hovedet så man føler sig hensat til et skummelt sted i den mørke middelalder
|
|
|
bemærk venligst den indsatte rørfe - hun hensætter ingen til middelalderen - bortset fra det kan man jo bare starte en ny tråd der hedder entry level rør og horn hvis dette er for højtragende __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2006 kl. 03:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal jo starte fra bunden 
|
Til top |
|
|
dane Udelukket fra forum

Tidligere slowon
Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 88
|
Sendt: 08 December 2006 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=musicus]
nu ved jeg jo ikke præcist hvad andre her taler om - men jeg taler om rør i singleendede opstillinger.
mht rørskift og/eller nedslidning,holder mine rør i årevis - og sålænge man har mulighed for at stille bias,har man samme gode lyd fra dag et til rørets emision er væk!
prisen? jo men du får sgu heller ikke en jaguar til samme pris som en fiat vel?
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 08 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg er det som mange vil kalde forholdsvis ny indenfor hifi. Jeg har dyrket det som rimelig seriøs hobby i godt 6 år nu. Dermed er det selvsagt at der er ting jeg ikke har prøvet og ikke ved. Jeg skriver blot dette indlæg for at give min historie i hifi verdenen og hvordan jeg endte med horn og rør.
Det starte oprideligt med købet af et par KEF Q65 højtalere og en Cayin 251B og cd 251 fra samme firma. Spillede selvfølgelig ganske fremragende og manglede ikke musikaliet som sådan.
Jeg mødte så en dag en som havde bygget et par reohøjtalere som lignede L..t. Vi snakkede og han ville tage dem hjem til mig så vi kunne prøve dem< op mod mine KEF. Jeg var af den ganske klare overbevisning at de på ingen måde kunne spille bare i nærheden af mine KEF.
Jeg skulle blive klogere...De spillede røven ud af bukserne på mine KEF, og jeg må jo nok indrømme at jeg intet fattede. Dog var mine KEF solgt 14 dage efter og jeg var nede i Dansk Audio Panik og købe enheder og filterkomponenter Der var ingen anden vej tikl rigtig hifi
Jeg byggede derefter i godt 2 år med et utal af forskellige Vifa, Scanspeak osv. Jeg fandt mange forskelle og fik også klare præferencer indenfor den type enheder. Igen vil jeg sige, at jeg syntes den dag i dag stadig at jeg havde god lyd.
Jeg mødte så en mand som spille på JBL DIY højtalere med elektronisk filter og mange forstærkere. Her var lyden STOR som jeg indtil da aldrig havde hørt. Jeg kunne med det samme høre hvad det var enheder som Scanspeak ikke kan. Stor savlende lyd med dynamik og smæk og med et også mere realisme.
Jeg spillede derefter på JBL 15" 12" 10" 2 drivere (men ikke Horn) osv osv, 5 vejselektronisk med 5 transistor kæmper på og så derudaf. Jeg fik aldrig rigtig den musikalitet som jeg havde med Scanspeak modellerne, men meget lyd er et kompromi. det var det også.
Jeg skulle en dag købe et sæt brugte 10" mellemtoner af en gut og kom så til at høre et TAD 2 vejs system, denne gang med horn. Forbavselse er nok det eneste jeg kan sige til det. Med kun to veje spillede systemet med samme store lyd som mit JBL system, det spillede bare også musikalsk, Men hvad var det .... en rørforstærker........
Endnu en gang blev der skiftet setup og det blev endnu en gang dyrere. Der blev købt TAD 15" og 2" driver og Tad træhorn ( meget dyrt horn), single ended rørforstærker til at drive hornet en pushpull til at drive bassen. Endnu engang en klar forbedring og realismen blev endnu en gang forbedret. Det som også var super fedt ved TAD systemet var at det var så enkelt. Det var et på alle måder ganske overlegent lydmæssigt system. Mange vil nok betvivle muligheden for at kunne have en 15" i stuen men det er en nødvendighed...
Nysgerrighed og mange samtaler med en ven fik mig til at sælge mit elskede TAD system og springe ud i enden af high end. GOTO og ALE. Meget meget dyrt system ingen tvivl om det men også det efter min mening bedste der er...
Store horn 140cm lange 80cm i diameter er det man snakker om i de systemer som GOTO har. Det stiller store krav til Plads, Kone og pengepung. Horn ned til 175 hz er absolut vanedannende. Efter at have spillet på GOTO systemet i noget tid nu kan jeg ikke lade være med at høre membraner på andre højtalere. Horn har ganske enkelt ikke den lyd, og kan man nå langt nok ned i frek. med horn får man glat dynamisk lyd... er blot naturlig. Det er ganske komplicerede systemer men utrolig spændende.
Konklusionen er nok for mig, at man skal ikke høe med øjnene. Man skal ikke være afvisende overfor nye muligheder i hifi. Og ja klart jeg kan forstå folk syntes det er langt ude at bruge så mange prnge på hifi som jeg gør...... afgjort ja.
Dette er ikke skrevet får at sige at jeg har fundet den endelige vej eller for at nedgøre nogen, blot for at give mine erfaringer videre og sige at HORN og RØR er det bedste jeg nogensinde har hørt til at gengive musikmatriale.
Og så selvfølgelig ........VINYL
Og husk nu at være positive jeg tror ikke tråden er oprettet for at træde nogen over tæerne.
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

|
Sendt: 08 December 2006 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Se det var nu spændende og informativ læsning, selvom de GOTO næppe bliver en realitet for os andre, og hvis de er dyre i forhold til TAD tør jeg kun gisne -men er der slet ingen som vil fortælle de reelle priser ??
Nu hører jeg af og til lidt af det moderne musik i radioen - jeg tror det kaldes NEW AGE HOUSE, men er ikke sikker
Det er egentlig frygtelig musik, MEN når jeg skruer HELT OP for mine 50 transistorwatt, så er det sgu som at være ung igen - kunne forestille mig at HORN er godt til det men tvivler dog mere på den singleended i den forbindelse
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 08 December 2006 kl. 20:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jeg vil gerne give priser,
http://www.dirac-france.com/tarifs/goto.pdf
det her er priser i Euro pr. stk. Hans priser skal ses som de billigste øverst og så dyrere og dyrere og og ... ja .
Musicus,
Horn afslører alt... dvs, musik som det du beskriver vil nok være noget af det som lyder mindst goft.... horn kan spille alt-
Single ended har sine begrænsninger som alt andet og skal bruges der hvor det hører hjemme. Hvis det er meget strømkrævende enheder som bas er ofte en fordel med pushpull. Dog skal det lige siges at mange overvuderer hvor mange watt de skal bruge for at spille.
hilsen
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 08 December 2006 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Se det var nu spændende og informativ læsning, selvom de GOTO næppe bliver en realitet for os andre, og hvis de er dyre i forhold til TAD tør jeg kun gisne -men er der slet ingen som vil fortælle de reelle priser ??
Nu hører jeg af og til lidt af det moderne musik i radioen - jeg tror det kaldes NEW AGE HOUSE, men er ikke sikker
Det er egentlig frygtelig musik, MEN når jeg skruer HELT OP for mine 50 transistorwatt, så er det sgu som at være ung igen - kunne forestille mig at HORN er godt til det men tvivler dog mere på den singleended i den forbindelse
|
|
|
det er lige det det drejer sig om horn og rør horn har en meget høj følsomhed
ca 110 til 116 db 1 watt når jeg fyre den af spiller jeg ca 0,2 watt som svare til ca 107 db i stolen
hvis man tager en almendelig højtaler med ca 4 watt til 96 db skal man pumpe ca 50 watt for at spille 107 db så derfor er singleended et must for pure sound hvis man kan lide harmonics og det er en meget vigtig ting i musik udkingning og det kan horn
mvh __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|