Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
Et bagladet horn er jo altid et kompromis, du vil altid have en udfasning et sted mellem 70 og 200 hz. Det vil et front horn jo ikke ændre på, men du kan da muligvis opnå noget fedt.
Teoretisk vil et udelukkende frontladet system, med lukket bagkammer, være overlegent, IMHO.
MVH
Bonné
|
|
|
Da mine Dual Concentrics sad i et DC-4000 kabinet kunne 12" enheder knap slæbe sig under 50hz - nu uden måleindstrumenter og med min begrænsede erfaring - vil jeg påstå at jeg får tone med ned til 25-30 hz - uden bulder og mudder. Der hvor du nævner - og nu skal jeg bruge den rigtge terminologi - at frontladede systemer især giver noget i midt og høj tonerne - betyder det så at bassen skal komme fra en helt anden enhed/kabinet Nu hvor vi taler bass - så gav Coral Flat 10 eren faktisk en tørrere bas end Tannoyenheden da Coraleren sad i Duelundhornene - tilgengæld giver Tannoyerne så meget andet. __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 16:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Senser skrev
hørt tadman
Og Goto, Ale er the very end og high end.
Intet andet ind rør kan bruges i et sådan setup. Følsomhed er jo også et krav hvis man vil spille på rør.
Men så skal man jo droppe domer og seksenhalvtomme "basserne".
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------
Bare lige et spørgsmål
Hvorfor er det at Jean Yves kerbrat alias manden med det bedste vildeste anlæg i verden ,der har et fuld 5 vejs goto system og Ale bashorn
Smed alle sine Cary singelended rør forstærker ud og skifted hele butikken ud med Tact 2150 forstærker ?
er manden blevet døv dum og senil ?
Ik i følge clement perry han mente at det var det bedste system han havde lytted til faktisk så godt at han fik det dårligt.
Rør lyder p***e godt ingen tvivl mmmmmmen
mvh
__________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Bonné skrev:
Et bagladet horn er jo altid et kompromis, du vil altid have en udfasning et sted mellem 70 og 200 hz. Det vil et front horn jo ikke ændre på, men du kan da muligvis opnå noget fedt.
Teoretisk vil et udelukkende frontladet system, med lukket bagkammer, være overlegent, IMHO.
MVH
Bonné
|
|
|
Da mine Dual Concentrics sad i et DC-4000 kabinet kunne 12" enheder knap slæbe sig under 50hz - nu uden måleindstrumenter og med min begrænsede erfaring - vil jeg påstå at jeg får tone med ned til 25-30 hz - uden bulder og mudder.
Der hvor du nævner - og nu skal jeg bruge den rigtge terminologi - at frontladede systemer især giver noget i midt og høj tonerne - betyder det så at bassen skal komme fra en helt anden enhed/kabinet
Nu hvor vi taler bass - så gav Coral Flat 10 eren faktisk en tørrere bas end Tannoyenheden da Coraleren sad i Duelundhornene - tilgengæld giver Tannoyerne så meget andet.
|
|
|
når en enhed sidder i et horn belastes membranen acustiks så egenresonensen kan falde så en enhed med fz på eks 50 hz kan i et horn spille 20 hz hvis hornet er stort nok.
lyden fra et bashorn er altid strammere end alt andet hvis det er lavet rigtigt små membranbevægelser ved høje lydtryk lig lav farvning mvh __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
harmonic skrev:
Senser skrev
hørt tadman
Og Goto, Ale er the very end og high end.
Intet andet ind rør kan bruges i et sådan setup. Følsomhed er jo også et krav hvis man vil spille på rør.
Men så skal man jo droppe domer og seksenhalvtomme "basserne". ------------------------------------------------------------ ------------------------------------------
Bare lige et spørgsmål
Hvorfor er det at Jean Yves kerbrat alias manden med det bedste vildeste anlæg i verden ,der har et fuld 5 vejs goto system og Ale bashorn Smed alle sine Cary singelended rør forstærker ud og skifted hele butikken ud med Tact 2150 forstærker ? er manden blevet døv dum og senil ?
Ik i følge clement perry han mente at det var det bedste system han havde lytted til faktisk så godt at han fik det dårligt.
Rør lyder p***e godt ingen tvivl mmmmmmen
mvh |
|
|
har set mandens anlæg totalt feeedt det ville jeg gerne eje og det kan godt være
at tact rykker jeg har lyst til at prøve det en dag men små rør har hamonics det har halvledere ikke men jeg er åben hvis det banker mine rør bamser køber jeg det mvh __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|
harmonic Forum Bruger

Bruger siden: 16 September 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 817
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
harmonic skrev:
Senser skrev hørt tadman Og Goto, Ale er the very end og high end. Intet andet ind rør kan bruges i et sådan
setup. Følsomhed er jo også et krav hvis man vil spille på rør. Men så skal man jo droppe domer og seksenhalvtomme "basserne".
------------------------------------------------------------ ------------------------------------------ Bare lige et spørgsmål Hvorfor er det at Jean Yves kerbrat alias
manden med det bedste vildeste anlæg i verden ,der har et fuld 5 vejs goto system og Ale bashorn Smed alle sine Cary singelended rør forstærker ud
og skifted hele butikken ud med Tact 2150 forstærker ? er manden blevet døv dum og senil ? Ik i følge clement perry han mente at det var det bedste
system han havde lytted til faktisk så godt at han fik det dårligt. Rør lyder p***e godt ingen tvivl mmmmmmen mvh |
|
|
har set mandens anlæg
totalt feeedt det ville jeg gerne eje og det kan godt være
at tact rykker jeg har lyst til at prøve det en dag men små rør har hamonics det har halvledere ikke men jeg er åben hvis det banker mine rør
bamser køber jeg det mvh |
|
|
Jeg har en moddificeret millenium mk3 en dag sku du prøve at lytte til den du vil blive possitivt overrasked
men hvis man er til kæmpe krell setup med ALT for meget kød på benet så er det nok ik vejen frem.
Men faktisk er der flere i usa der skifter deres singended rør forstærkere ud med moddificceret tact forstærkere med stor succes
Men helt sikkert der er noget rør kan
Især hvis man har meget analytiske højtalere så kan det være en åbenbaring
Hørt et sæt Jm lab micro utopia engang
først med gamut elektronik
lyden var så klinisk steril og skinger at sælgeren med det samme slukked og satte en Audio research rør forstærker til
VERDEN til forskel.
god lytning
mvh __________________ Linn sonus faber og andet godt
|
Til top |
|
|
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 17:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
r-l-b skrev:
Bonné skrev:
MVH
Bonné
|
|
|
Da mine Dual Concentrics sad i et DC-4000 kabinet kunne 12" enheder knap slæbe sig under 50hz - nu uden måleindstrumenter og med min begrænsede erfaring - vil jeg påstå at jeg får tone med ned til 25-30 hz - uden bulder og mudder.
Der hvor du nævner - og nu skal jeg bruge den rigtge terminologi - at frontladede systemer især giver noget i midt og høj tonerne - betyder det så at bassen skal komme fra en helt anden enhed/kabinet
Nu hvor vi taler bass - så gav Coral Flat 10 eren faktisk en tørrere bas end Tannoyenheden da Coraleren sad i Duelundhornene - tilgengæld giver Tannoyerne så meget andet.
|
|
|
når en enhed sidder i et horn belastes membranen acustiks så egenresonensen kan falde så en enhed med fz på eks 50 hz kan i et horn spille 20 hz hvis hornet er stort nok.
lyden fra et bashorn er altid strammere end alt andet hvis det er lavet rigtigt små membranbevægelser ved høje lydtryk lig lav farvning mvh
|
|
|
Læs hvad jeg skriver. Et BAGLADEHORN er et kompromis, og vil have altid prob. med udfasninger imellem front og bag membran.
MVH
Bonné
|
Til top |
|
|
Lofgren Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juni 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 193
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint nok med en tråd der sikkert aldrig munder ud i andet end taler for/imod horn&rør. Sjoenne skrev:
Det er nok mindre seriøst at lægge ud med at påstå at horn/rør altid er bedst. Det havde måske været bedre at komme med nogle indikationer på hvorfor - og garanteret mere interessant at diskutere.
PS: Kurser gives i at lave korrekte "Quotes" - man bliver da totalt stresset af måden I betjener forummet her

Du var jo dømt ude inden du overhovedet kiggede på denne tråd. Du viser jo med alt tydelighed at du er gift med dit anlæg. [Slettet af Zorglub, den slags ligger vi ikke spalteplads til her på siden]. Hvis der er nogen som bringer denne tråd ud af sammenhæng er det dig og dine domer...
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
goto skrev:
r-l-b skrev:
Bonné skrev:
MVH
Bonné
|
|
|
|
|
|
lyden fra et bashorn er altid strammere end alt andet hvis det er lavet rigtigt små membranbevægelser ved høje lydtryk lig lav farvning mvh
|
|
|
Læs hvad jeg skriver. Et BAGLADEHORN er et kompromis, og vil have altid prob. med udfasninger imellem front og bag membran.
MVH
Bonné |
|
|
Ja ja men vi er altså bare nogle der sidder bagerst i klassen og skal have det hele skåret ud i pap - og når jeg så skriver pap for det mig til at mindes den efterhånden for et stykke tids siden afsluttede hi-fi messe i københanvn hvor jeg hørte nogle fæle horn der - tror jeg - hed avantgarde - det kan selvfølge være at der var nogen der havde smidt en rædekam, et stykke madpapir og en bundt nøgler ind i det store truthorn men jeg må da indrømme at jeg hellere vil have et udfasningsproblem i mine duelund end at skulle høre på sådan et par sprayflaskebåthorn  __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis man er til rigtige horn goto 146 basdriver goto 5880bl nedre mellemtone goto 3880 mellemtone goto 188bl diskant tjek lige det bashorn det er sadan man laver det tjek linket
mvh
http://www.niikappu.jp/record/rechall.htm __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser seriøst ud - spørgsmål - i nogle af de "fronladede" horn ser detr ud til at der i bund sidder noget det godt kun ligner en traditionel papirmenbranshøjtaler og i andre ser det ud til at der sidder noger der mere ligner en metal dåse ?
Er der begge muligheder eller ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 19:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
rib der er ikke nogen dåser eller papir membraner her det her er tunge alnico magneter diskanten vejer ca 20 kg mellemtonen vejer 25kg uden horn basdriverren vejer 48 kg stykket
membranerne er lavet af beryllium følsomheden er ca 116 db 1 watt .
mvh __________________ michael zingenberg
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.6moons.com/industryfeatures/goto/goto.html -
tjek også lige denne link
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2006 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
rib der er ikke nogen dåser eller papir membraner her det her er tunge alnico magneter diskanten vejer ca 20 kg mellemtonen vejer 25kg uden horn basdriverren vejer 48 kg stykket
membranerne er lavet af beryllium følsomheden er ca 116 db 1 watt .
mvh |
|
|
Ja undskyld mig hvis jeg spørger løs som en femårig - jeg har aldrig set en horndriver - denne membran af beryllium som du siger sidder i en enhed på 48 kg. - Ligner sådan en membran en højtaler eller er det et andet pricip ? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
membranen ligner en omvent dome i et kammer som man sætter horn foran
|
Til top |
|
|
r-l-b Forum Bruger

|
Sendt: 09 December 2006 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 09 December 2006 kl. 23:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b og Goto´s snak viser, at mange af disse horndrivere er ukendte for alm. dødelige. De har mest været brugt af professionelle, fx. TAD. Jeg er i gang med at læse Philip Newell: Studio Monitoring Design (undskyld hvis jeg har skrevet det før) - der står bare SÅ meget spændende om horndesign - anbefales! Hans konklusion er at et godt mellemtonehorn skal være cirkulært, og "flade helt ud". Og husk nu, at målet kan nås på mange måder. Den sandhed, den ene har fundet, kan være ubrugelig i et andet rum - eller to konstruktionsmåder kan give hver deres meget forskellige, men hver især tiltrækkende præsentation. Lissom piger og rødvin
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 10 December 2006 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med båndiskanter? de er da lidt friskere end domer har jeg hørt..
Kan de måle sig med et diskanthorn? eller kan man måske lave et horn med en båndiskant i? __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
Til top |
|
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
Sendt: 10 December 2006 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener at en følsomhed på 95db vil være et godt kompromis - med højere følsomheder bliver der problemer med dybbassen
Men man kunne evt. anvende et aktivt filter med ekstra gain på bassen
Skal man op over 100db og derved bruge 4-vejs eller endog mere, så kommer man nemt på glatis, 3-vejs er slemt nok
Der jo også inkarnerede rør/horn freaks som ikke vil se skyggen af en filterkomponent
"Bånddiskanter i horn" - altså jeg FORMODER at denne PRO driver er beregnet til horn
http://www.bmspro.info/index.php?show=item&usbid=10346&a mp;a mp;id=54401
BMS laver også nogle interessante coaxiale mellem/diskant drivere som går MEGET lang ned, og jeg mener deres priser er rimelige
Med 2 stk 15-18" basser pr.side i så er man kørende
Og tør jeg så lige bemærke at med nogle små billige 20watt class-D fra firmaet "41hz", så sparker det røv til mange MEGET dyrere systemer
|
Til top |
|
|
Adamfelix Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 488
|
Sendt: 10 December 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg mener at en følsomhed på 95db vil være et godt kompromis - med højere følsomheder bliver der problemer med dybbassen
Men man kunne evt. anvende et aktivt filter med ekstra gain på bassen
Skal man op over 100db og derved bruge 4-vejs eller endog mere, så kommer man nemt på glatis, 3-vejs er slemt nok
Der jo også inkarnerede rør/horn freaks som ikke vil se skyggen af en filterkomponent
"Bånddiskanter i horn" - altså jeg FORMODER at denne PRO driver er beregnet til horn
http://www.bmspro.info/index.php?show=item&usbid=10346&a mp;a mp;a mp;id=54401
BMS laver også nogle interessante coaxiale mellem/diskant drivere som går MEGET lang ned, og jeg mener deres priser er rimelige
Med 2 stk 15-18" basser pr.side i så er man kørende
Og tør jeg så lige bemærke at med nogle små billige 20watt class-D fra firmaet "41hz", så sparker det røv til mange MEGET dyrere systemer
|
|
|
jeg mente bånd som Fountek.. Jeg vidste ikke at bms var bånd.. hvad med fountekbånd __________________ Højttalere: Epos ELS 3
Forstærker: Luxman LV-100
CD-afspiller: NAD C521BEE
|
Til top |
|
|