| Forfatter |
|
tadman Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 438
|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Jeg vil lige nævne at de mere realistiske BMS 2" coax er ved at få anerkendelse i udlandet hos hifi enthusiaster
Det er måske også lige værd at bemærke at et andet firma (RADIAN) laver replacement membraner til TAD compressions drivere, og nogle faktisk foretrækker dem fremfor TADs egne
Man kunne tænke om man egentlig køber "katten i sækken"
Hej
Ja, det er rigtigt at Radian laver replacement også til TAD 4000 serien. De er dog dobbelt så dyre som deres almindelige typer??!!!
Og nej, det er ikke det samme som beryllium, lad det være sagt med det samme. Membranerne er lavet af aluminium som de opvarmer 7 gange for at opnå samme stivhed som titanium. Aluminiumen bevarer dog deres særegne lyd, dvs en varm og lidt gylden måde at spille på - meget charmerende, men ikke i nærheden af berylliumens "hul" igennem, lethed og neutralitet (og jeg har hørt Radians membraner!).
BMS membraner er vist nok plastik og det tiltaler mig ikke! Der er langt op til en god alu eller be! Sorry!
Alligevel vel jeg gerne anbefale den store Radian driver med neodynium membran. Det er en fed enhed til små penge - efter min mening meget mere interessant end ex. JBL 375.
vh
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2006 kl. 23:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
tadman skrev:
musicus skrev:
|
Jeg vil lige nævne at de mere realistiske BMS 2" coax er ved at få anerkendelse i udlandet hos hifi enthusiaster
Det er måske også lige værd at bemærke at et andet firma (RADIAN) laver replacement membraner til TAD compressions drivere, og nogle faktisk foretrækker dem fremfor TADs egne
Man kunne tænke om man egentlig køber "katten i sækken"
Hej
Ja, det er rigtigt at Radian laver replacement også til TAD 4000 serien. De er dog dobbelt så dyre som deres almindelige typer??!!!
Og nej, det er ikke det samme som beryllium, lad det være sagt med det samme. Membranerne er lavet af aluminium som de opvarmer 7 gange for at opnå samme stivhed som titanium. Aluminiumen bevarer dog deres særegne lyd, dvs en varm og lidt gylden måde at spille på - meget charmerende, men ikke i nærheden af berylliumens "hul" igennem, lethed og neutralitet (og jeg har hørt Radians membraner!).
BMS membraner er vist nok plastik og det tiltaler mig ikke! Der er langt op til en god alu eller be! Sorry!
Alligevel vel jeg gerne anbefale den store Radian driver med neodynium membran. Det er en fed enhed til små penge - efter min mening meget mere interessant end ex. JBL 375.
vh
Hej igen
sorry, neodynium magnet...en tanketorsk |
|
|
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for oplysningen - det lyder som om jeg ville kunne bruge BMS med "plastic" membran 
Om der er "hul igennem" betragter jeg stadig som delefilter problem
Men generelt mener jeg at meget åben og detaljeret lyd ofte er kunstigt skabt og en effekt som ofte opnås metalmembraner og måske mindre planar enheder, og det bør absolut ikke forveksles med akustisk gennemsigtighed
Men det er så nok her at rørforstærkere kommer til hjælp - hvilket jeg DESVÆRRE ikke ejer
Men det er så ok, da emnet jo ER rør og horn
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
Bruger siden: 27 November 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 104
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Tak for oplysningen - det lyder som om jeg ville kunne bruge BMS med "plastic" membran 
Om der er "hul igennem" betragter jeg stadig som delefilter problem
Men generelt mener jeg at meget åben og detaljeret lyd ofte er kunstigt skabt og en effekt som ofte opnås metalmembraner og måske mindre planar enheder, og det bør absolut ikke forveksles med akustisk gennemsigtighed
Men det er så nok her at rørforstærkere kommer til hjælp - hvilket jeg DESVÆRRE ikke ejer
Men det er så ok, da emnet jo ER rør og horn
|
|
|
nu kender jeg ikke de bms drivere men jeg er sikkert på at der findes rigtig mange drivere der spill er bedre.
angående membranen når man snakker drivere er stivhed et must for ren lyd når man arbejer med hornladning membranen skal arbejde som et stempel og samtidig være stiv ,let og død.
ellers bliver lyden ikke glat når man ført har hørt beryllium er der ingen vej tilbage. titanium spiller også godt men er langt fra beryllium det ringer mere. alu er fint til mellemtoner giver en lidt varm lyd skal deles ved ca 5khz.
hvad du køber er helt op til dig men et 2 vejs system er der ingen vej og det er tad evt 2001 den går fra 500 til 22 khz smæk den i et tractrix horn med en diameter på ca 400 mm og del den ved ca 600 hz så køre det. skal det være super så prøv ta d 4002 eller 4001 så er man kørende __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det stof beryllium hvad bliver det ellers brugt til ? er det et metal ?
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener jeg har læst at Goto arbejder på at bruge et andet materiale, da berylium er kommet på "fy" listen i Japan
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 17:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Jeg mener jeg har læst at Goto arbejder på at bruge et andet materiale, da berylium er kommet på "fy" listen i Japan
|
|
|
fy på grund af ?? __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b: Der står nok noget om Be på Focal/JMlab´s hjemmeside. Og jo, det ER et metal, med meget højt smeltepunkt, vanvittig dyrt at bearbejde. Og støvet er giftigt - alt i alt noget crap at arbejde med.
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
|
Beryllium er et metal som som er super let eksremt stærkt og samtidigt meget dødt altså et perfekt membran matriale det er meget giftigt og meget dyrt at bearbejde og det er forbudt
at eksportere da det kan bruges til avåben tændinger.
yamaha var de første til at bruge be senere kom tad på banen i 1979 med deres td4001 driver.
jbl er først lige begyndt at bruge det og focal bruger det i deres diskant.
goto er begyndt at lave duramin for eksport i deres næst største serie beryllium er stadig det bedste der findes hearing is beliving
mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 22:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
BMS coax driveren har en bedre top end tad, den kan deles lavere, og forvrænger mindre. Pga. konstruktionen kan den arbejde med større membran udsving end alm. 2"
Og så er den prissat fornuftigt + at du er sikker på ikke at udvikle kræft af dens membranmateriale.
mvh
Bonné
P.S. har hørt dem begge
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
|
BMS coax driveren har en bedre top end tad, den kan deles lavere, og forvrænger mindre. Pga. konstruktionen kan den arbejde med større membran udsving end alm. 2"
Og så er den prissat fornuftigt + at du er sikker på ikke at udvikle kræft af dens membranmateriale.
mvh
Bonné
P.S. har hørt dem begge
|
|
|
jamen så køber du dem bare det med de lyder bedre hvis vi kalder en spade for en spade ja så kommer de bms ikke i nærheden af den billigste tad. ellers sidder du på dine øre
eller også afsløre de tad bare dit anlæg har selv spillet på meget længe og samlignet dem med
det meste der findes tad er bare markant bedre tror du det er for sjov folk betaler for tad i dyre domme når man bare tager en bms enhed så køre det sådan hænger det desvære ikke sammen
angående membranudsving troer jeg du læser mere end du lytter hvis du lukker 1 watt i en tad for du ca 112 db når jeg spiller sindsygt højt va 107 db spiller jeg ca 0,2 watt enheden kan klare ca 60 watt det er vel nok for de fleste mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
Bonné Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 359
|
| Sendt: 18 December 2006 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
goto skrev:
|
jamen så køber du dem bare det med de lyder bedre hvis vi kalder en spade for en spade ja så kommer de bms ikke i nærheden af den billigste tad. ellers sidder du på dine øre
eller også afsløre de tad bare dit anlæg har selv spillet på meget længe og samlignet dem med
det meste der findes tad er bare markant bedre tror du det er for sjov folk betaler for tad i dyre domme når man bare tager en bms enhed så køre det sådan hænger det desvære ikke sammen
angående membranudsving troer jeg du læser mere end du lytter hvis du lukker 1 watt i en tad for du ca 112 db når jeg spiller sindsygt højt va 107 db spiller jeg ca 0,2 watt enheden kan klare ca 60 watt det er vel nok for de fleste mvh
|
|
|
Du lyder meget objektiv !
Sæt dig ind i hvordan BMS en virker, og lyt til den, så kan vi snakke videre....den er mere følsom end TAD, 114 dB 1 w.
Da det er en coax, kan mid membranen arbejde med store udsving. Prøv du at dele dine TAD ved 200 hz, og hæld så 200 w i dem!
mvh
Bonné
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Glem nu ikke at der ER store fordele ved coaxial princippet - topmodellen i BMS koster nu stadig en hel del, synes jeg, så det kan vel næppe være rent fusk og princippet er nu faktisk ret genialt
Hvis enheden kan klare 200watt, kunne man måske overveje hvor langt ned den kan presses rent filtermæssigt hvis den kun belastes med få watt
Diskussionen om hvad der er bedst bringer os ingen vegne, og egentlig lidt barnlig - spørgsmålet er hvad vi kan betale, og hvad der er godt nok til at nå i mål
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bonné skrev:
goto skrev:
|
angående membranudsving troer jeg du læser mere end du lytter hvis du lukker 1 watt i en tad for du ca 112 db når jeg spiller sindsygt højt va 107 db spiller jeg ca 0,2 watt enheden kan klare ca 60 watt det er vel nok for de fleste mvh
|
|
|
Du lyder meget objektiv !
Sæt dig ind i hvordan BMS en virker, og lyt til den, så kan vi snakke videre....den er mere følsom end TAD, 114 dB 1 w.
Da det er en coax, kan mid membranen arbejde med store udsving. Prøv du at dele dine TAD ved 200 hz, og hæld så 200 w i dem!
mvh
Bonné
Hej
Du mener vel subjektiv? Jeg tvivler på at en kompressionsdriver kommer meget højere op end 110 db, men det kan være at BMS har en hævning et sted, som giver de ekstra 4 db. Hvorom alting er, så skal 4 db ikke skille os. Jeg ved godt hvordan BMS er konstrueret og det er sikkert en fin driver. Men mange års lytning med be giver for mit vedkommende en næsten skræmmende fornemmelse for lyd af membranmaterialer. Enten kommer det til udtryk i det jeg i dag kalder støj, ex. fra papirmembraner og stofdomer, eller også klang fra ex. alu (som ikke støjer). Be er et følsomt materialle på trods af alle fordelene, så jeg betvivler ikke at BMS kan levere bedre resultater mht. max. power. Det kan ex. også andre drivere med phenol også (som lyder ru og uopløst). Ideen med BMS er fin, men plastik membraner kan altså ikke gengive metal og da ca. 90% af alle instrumenter indeholder metal, giver det ikke mening i mine ører. Prøv at sammenligne en hi hat eller et klaver metal mod plastik.
Jeg har erfaringer med ex. B&C DE25 og TAD 2001 direkte op mod hinanden. En anden og ikke så rutineret lytter var engang til stede og foretrak først B&C pga. dens opbrydning ned af til, som gav den en lidt varmere lyd. Jeg behøvede da bare at spille netop en hi hat, så forstod han med det samme forskellen.
Be kan lyde modbydeligt hvis du ikke giver det gode arbejdsbetingelser såsom grej og indspildninger, men det er netop også charmen vil jeg mene.
TAD bliver brugt som reference overalt i verden, de er lavet til studiebrug. Jeg kender ikke et eneste seriøst studie som benytter BMS - gør du? BMS er lavet til PA, TAD til reproduktion af optagelser i studier - der er forskel i den måde produkter er udviklet og til hvilke formål. BMS er sikkert et glimrende produkt, til PA og lignende forstås.
vh, Tadman |
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personlig afstår jeg fra alt som går i selvsving medmindre optagelsen er pefekt, det kan jeg ikke bruge til at spille musik men er mere velegnet til specielle selvforherligende lydoplevelser - det kan såmænd være godt nok i sig selv, men begrænser udbuddet af musik alt for meget - et godt setup magter at spille stort set ALT, og det mener jeg - hvis ikke er der noget galt et sted
At et anlæg er afslørende har i lang tid fejlagtigt blevet opfattet som en kvalitetsparameter, og er mest velegnet til at afsløre fejl, men nu er det altså bare sådan at vi vil jo også gerne høre musik - i øvrigt mener jeg at en god forstærker er god til at gengive forvrængning
Hvis der kræves metal membraner for at gengive messingblædere, hvad kræves der så for at gengive en akustisk guitar eller violin - indrømmet, hårde stive membraner kan have sine fordele i meget begrænsede frekvensområder, men introducerer også langt større problemer som vanskeliggør deres brug
Jo, jeg har da hørt højtalere eller enheder gengive fantastisk åbent og transientrigt, med det resultat at mit eget pludselig lød lukket og klemt, men kunne dog efter lidt tid konstatere at mit eget lød mest naturligt
Jeg er af den mening at den fantastiske åbenhed er kunstigt skat og ikke findes på pladen naturligt, men det lyder selvfølgelig utrolig flot på specielt velegnede indspilninger som tilgodeser denne tendens, men netop denne realitet gør at et sådant anlæg får problemer når optagelsen er fyldt med alskens unoder, som så bliver overexponerede, og vi råber i kor, analytisk og afslørende
Det er iøvrigt af samme grund at CD mediet bliver nedvurderet som værende ubrugeligt
|
| Til top |
|
| |
Zikraaudio Branchemedlem

Zikra Audio
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 20:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Personlig afstår jeg fra alt som går i selvsving medmindre optagelsen er pefekt, det kan jeg ikke bruge til at spille musik men er mere velegnet til specielle selvforherligende lydoplevelser - det kan såmænd være godt nok i sig selv, men begrænser udbuddet af musik alt for meget - et godt setup magter at spille stort set ALT, og det mener jeg - hvis ikke er der noget galt et sted
At et anlæg er afslørende har i lang tid fejlagtigt blevet opfattet som en kvalitetsparameter, og er mest velegnet til at afsløre fejl, men nu er det altså bare sådan at vi vil jo også gerne høre musik - i øvrigt mener jeg at en god forstærker er god til at gengive forvrængning
Hvis der kræves metal membraner for at gengive messingblædere, hvad kræves der så for at gengive en akustisk guitar eller violin - indrømmet, hårde stive membraner kan have sine fordele i meget begrænsede frekvensområder, men introducerer også langt større problemer som vanskeliggør deres brug
Jo, jeg har da hørt højtalere eller enheder gengive fantastisk åbent og transientrigt, med det resultat at mit eget pludselig lød lukket og klemt, men kunne dog efter lidt tid konstatere at mit eget lød mest naturligt
Jeg er af den mening at den fantastiske åbenhed er kunstigt skat og ikke findes på pladen naturligt, men det lyder selvfølgelig utrolig flot på specielt velegnede indspilninger som tilgodeser denne tendens, men netop denne realitet gør at et sådant anlæg får problemer når optagelsen er fyldt med alskens unoder, som så bliver overexponerede, og vi råber i kor, analytisk og afslørende
Det er iøvrigt af samme grund at CD mediet bliver nedvurderet som værende ubrugeligt
|
|
|
angående cd så har du ret cd kan ikke gengive musik med samme harmonics som vinyl sådan er det bare men det kræver en god riaa pickup arm og værk for at få super lyd fra vinyl
til gengæld klasker det cd uanset pris til hver en tid
angående horndrivere så er det et must at membranen er stiv død let så for man ikke de peaks
som eks titanium har eks men plastic lyder altså som plastic det er ikke stift nok men det er dødt
det er meget tydeligt at plastic eller phenol lyder langt fra så glat som beryllium og det er fordi membranen ikke arbejder som et stempel og det er et must for horndrivere ellers kommer der udfasninger grundet de meget små membranbevægelser. et must er desuden rørforstærkere hvis vi snakker highend transistor kan ikke gengive overtoner som singleended trioder kan og det bliver afsløret med detsamme med eks beryllium membraner det er vel derfor at japan er fyldt med vinyl rør og horn prøv eks lige at læse mj magasine fra japan.
hvis man først har hørt en singleended triode rørbamse på et godt hornsystem så er det super glat stort dynamisk og det kan gengive et flygel som man tror det er løgn jeg har aldrig hørt en
alm højtalere gengive et flygel eller trommer eks mvh __________________ michael zingenberg
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 21:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også læst en som påstår at svingspole formen skal være af papir, eller til nøds nomex, for at lyde godt
|
| Til top |
|
| |
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
| Sendt: 19 December 2006 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mange "materialeguruer". Men der er mere end EN opskrift på god chokoladekage, og sådan er det også med lyd. At forestille sig, at der skal metalmembraner til for at gengive lyden af metalmusikinstrumenter - så er vi tilbage på ammestue/krystalhealingsstadiet, hvor ingen seriøs debat kan forekomme.
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Der er mange "materialeguruer". Men der er mere end EN opskrift på god chokoladekage, og sådan er det også med lyd. At forestille sig, at der skal metalmembraner til for at gengive lyden af metalmusikinstrumenter - så er vi tilbage på ammestue/krystalhealingsstadiet, hvor ingen seriøs debat kan forekomme. |
|
|
Hej
Ja ja, den er god med dig. Der er da mange veje til Rom, men det med at dit eget lyder mest naturligt, er da ekstremt subjektivt! Og det er da fint, at du kan lide den måde dit eget anlæg spiller på, fred være med det. En akustisk guitar har jo også metal strenge, har du glemt det?
At påstå at et godt anlæg skal spille stort set alt overbevisende, er en gammel og slidt hifi floskel. Hvis det er de parametre der bestemmer god lyd, så ved du altså ikke meget om optagelser. Hvis et anlæg spiller stort set alle plader acceptabelt, så er det fordi anlægget nogenlunde svarer til den fællesnævner, man forsøger i den kommercielle industri at remixe efter. Og det er i mine ører ikke et kvalitetstegn.
Lyd er 100% subjektivt, kan man forholde sig og forstå det man hører - så er det fint. Alligevel, bør man kunne skelne mellem neutral lyd (eller tilstræbelsen efter dette, for hvad er den helt rigtige neutrale lyd?) og en farvet lyd. Af du foretrækker det sidste, kommer ikke bag på mig, det er alligevel den letteste og mest bekvemme løsning.
Ofte skriver en anmelder at et produkt spiller musik. Jeg foretrækker dog selv, at det er musikkerne der spiller musikken sammen med teknikken. Så skal jeg nok selv bedømme resultatet.
Når alt dette er sagt, så medgiver jeg dog gerne, at en neutral lyd ikke nødvendigvis giver de største lytteoplevelser - det kan ex. vis en god aludome mange gange bedre formidle.
Jeg får lige så meget ud af at høre et fedt stykke musik på bilradioen som andre stede, for mig er lyd en hobby for undersøgelse, det er ikke et middel for større nydelse af musikken!
Naturlig lyd, hvad er det? Tror selv, at det var noget at gøre med en vis type forvrængning, ex. 2 harmonisk.
Jeg mener stadig at der skal metalmembraner, alternativt keramisk eller diamant, for at kunne gengive instrumenter realistisk. At du har en anden mening, kommer ikke bag på mig.
vh, tadman
|
| Til top |
|
| |
tadman Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Der er mange "materialeguruer". Men der er mere end EN opskrift på god chokoladekage, og sådan er det også med lyd. At forestille sig, at der skal metalmembraner til for at gengive lyden af metalmusikinstrumenter - så er vi tilbage på ammestue/krystalhealingsstadiet, hvor ingen seriøs debat kan forekomme. |
|
|
Hej igen
Sorry, forvekslede dig med en af de andre brugers indlæg!
vh
|
| Til top |
|
| |