Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: 1080/24p (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 December 2006 kl. 11:27 | IP-adresse registreret  

Simon R. skrev:
[

Det sidste her skal du så ikke nødvendigvis regne med. Nogle biografer kører 25fps, og jeg har endda hørt at nogle skulle køre 26(!) - for at spare tid velsagtens. Det går mest udover lyden, men de fleste vil nok ikke blive generet af at stemmer og musik kører for hurtigt ved de 25 fps, men jeg kan godt høre det, når jeg kender musikken især. Nogle film bliver så klippet og mixet i 25fps, hvor man vælger at de skal lyde "autentisk" i 25fps - når de så bliver vist i 24fps, bliver stemmerne lidt mørkere og musikken lidt langsommere (med mindre man har lavet musikken til 24fps!).

Det at noget kendt musik ikke lyder som normalt betyder jo ikke nødvendigvis, at billederne kører for hurtigt. De kan jo have masteret musikken for hurtigt til filmen med vilje.
[/QUOTE]

Hvor har jeg skrevet at det er noget "kendt musik" jeg snakker om?  

[/QUOTE]

Her: "Det går mest udover lyden, men de fleste vil nok ikke blive generet af at stemmer og musik kører for hurtigt ved de 25 fps, men jeg kan godt høre det, når jeg kender musikken især"

Under alle omstændigheder undrer jeg mig over, hvordan du i modsat fald kan høre på musik, du ikke har hørt før, at det bliver afspillet 1/24 for hurtigt? Absolut gehør?
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Simon R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Oktober 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 December 2006 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Vanderlay, siger ikke at jeg kan gøre det på musik jeg ikke har hørt før:) Men symfonisk musik (som rigtig mange film har), der ændrer nogle af instrumenterne karakter, der får dem til at lyde forkerte.

Til top Vis Simon R.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Simon R.

Simon R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:
Simon R. skrev:
Agent Cooper skrev:

Simon R. skrev:
janwa så vidt jeg ved er det bl.a. Cinemaxx der gør det.

Just FYI: Cinemaxx har en ret klar politik på det område - 24 fps, medmindre instruktør/filmselskab ønsker at køre i 25 fps - så plejer der at være vedlagt instrukser til den enkelte film. Det sker måske ved en dansk titel om året.

Citér:
Men Palads kan vist også finde på det fx. Det er vist lidt op og ned. Jeg tror dog ikke Imperial fx gør det :)

Af ren interesse - hvorfor mistænker du Palads og ikke Imperial for at køre film i 25 fps? Hvordan ville du/nogen kunne se/høre det hvis de gjorde? Filmene man ser i biografen kan man jo ikke så nemt gå hjem og sammenligne med DVD udgaven (som jo er i 25 fps hvis det er en dansk DVDudgivelse, så hvad er pointen?).

Fordi det er hvad lyd-mixerne og filmproducenterne siger. Og jeg ville kunne høre det på musikken først og fremmest.

Så må det jo være sandt.  Ikke at jeg vil gøre et stort nummer ud af det, men er det de samme filmproduktionsfolk som optimerer deres egne produktioner til netop 25 fps fordi Danmark er PAL-land (og deres film er optimeret til 25 fps visning på dansk tv/DVD-produktion efter biografpremieren)?

Det kan man vel godt sige. De laver som regel en 25fps version, beregnet til TV/DVD. Her pitches lyden så lidt ned, for at kompensere for at den bliver speedet up.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 December 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Har oplevet hvordan en dansk lydmands eksperimenter med pitch'en på masteren (det var grunden vi fik oplyst) medførte at 35mm kopiernes lydspor var ca. ½ sekund ude af sync med billedsiden igennem hele filmen. Og det var alle 35mm kopier i landet der var berørt af det.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Simon R.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Agent Cooper skrev:

Har oplevet hvordan en dansk lydmands eksperimenter med pitch'en på masteren (det var grunden vi fik oplyst) medførte at 35mm kopiernes lydspor var ca. ½ sekund ude af sync med billedsiden igennem hele filmen. Og det var alle 35mm kopier i landet der var berørt af det.

OK det lyder ikke særlig smart

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Sendt: 05 December 2006 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Faktisk en interessant diskussion/forklaring mht opdateringsfrekvens, men lige et rent praktisk spørgsmål ang et tv:

Nogen der ved om Sharp 37XD1E og/eller 42XD1E er 1080p/24 kompatibel? Kan kun opspore at de begge kan modtage 1080p (og skulle ha' rigtigt godt sortniveau for en lcd) men ikke ved hvilken frekvens?

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

mskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004
Sendt: 06 December 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

Hej!

Er der nogen, der ud fra beskrivelsen her:

www.toshibahddvd.co.uk

kan hitte ud af, om HD-XE1 kan outputte 1080/24p?

Morten

Til top Vis mskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mskp

kris86
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 08 December 2006 kl. 01:45 | IP-adresse registreret  

Hey :)

Jeg kører tilfældigvis film i palads, og kan godt afkræfte de rygter der er startet her om vi skulle kører i 25 fps for at spare tid. Ligesom imperial heller ikke gør dette. som Cooper nævnte er det en sjældenhed, der kun sker på opfordring fra filmselskab/instruktør

Til top Vis kris86's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kris86

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 08 December 2006 kl. 07:39 | IP-adresse registreret  

Det kunne så være at filmopertørn, havde glæmt at sette tilbage til 24 fps, når den næste film skulle vises, det er hvis ikke let at omskifte fra 25 fps til 24 fps uden at maskine næste skal skildes ad (omskifter sider inden i maskinen).
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Pioneer
Lukket konto
Lukket konto
Produktchef

Bruger siden: 10 Oktober 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2006 kl. 08:41 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:
Det er jo en jungle at finde ud af, hvilke skærme der understøtter 1080p/24. Kunne man måske opfordre folk til at liste dem de ved understøtter dette input? Eks:Pioneer 4270/427/507

....du kan tilføje:
PDP-5000EX
PDP-436FDE/PDP-436XDE,
PDP-436RXE/PDP-436SXE,
PDP-506FDE/PDP-506XDE.

Til top Vis Pioneer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Pioneer Besøg Pioneer's Websted

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 17:59 | IP-adresse registreret  

Jeg genopliver lige denne tråd, fordi jeg fornylig blev stillet et spørgsmål som jeg ikke lige kunne finde svaret på..:

Hvis en HDDVD eller BD afspiller skal sende billede til et TV som ikke kan modtage 1080p/24 - måske endda til et SD billedrørstv - hvad gør den så..? Speeder den filmen op til 25fps så det bliver "normal" PAL eller laver den en eller anden form for interlacing/deinterlacing for at konvertere signalet til noget TV-apparatet kan arbejde med..?

Jeg spørger fordi der på et tidspunkt blev snakket lidt om et par titler fra Studio Canal, hvor man af uransagelige årsager havde valgt at beholde de 4% hævning i pitch som stammede fra PAL speedup - på trods af at filmen er lagret som 1080p/24, og pitching derfor ikke burde være nødvendig.

Jeg tænker så på, at hvis afspilleren skal vise filmen på et PAL tv, og hvis den bliver nødt til at speede filmen op fra 24 til 25 fps - så må lyden jo ende med at være 8% for høj og ikke bare 4, da den allerede er pitchet ved 24fps..?

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Ole_M
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. The Elite

Bruger siden: 18 Februar 2007
Sendt: 07 Maj 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Toshiba xe1 kan ikke køre 1080p/24fps. Har hørt at firmwaren vil blive opdateret så den kan, men det må vi jo se. Ellers er der ikke mange 1080p afspillere som kan. Sonys nye Bluray 10k afspiller kan spytte det ud. Panasonic er kommet med en Bluray afspiller, dog er jeg ikke sikker på om den kan!
Til top Vis Ole_M's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole_M

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Men så vil det sige at HD-XE1 reelt kører 25 fps når den skal sende PAL ud, og at tonehøjden på SC's pitchede titler er 8% for høj..? Eller sker der en konvertering uden regulering af hastigheden..?

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Hvis skærmen ikke kan modtage 1080p/24 må du sætte afspilleren til noget andet, og det kan f.eks. være 1080i/60, som stadigvæk giver dig filmen
i den korrekte hastighed.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret  

Den er jeg med på - og ntsc output vil også være i korrekt tempo. Men hvis den skal køre 1080i/50 eller for den sags skyld PAL hvis nu det er et billedrørs TV, så er der vel ingen vej udenom at køre 25 fps..?

Jeg fisker lidt efter om der er en reel "fare" for at komme til at høre filmen 8% off pitch.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Det med 8 procent forstår jeg slet ikke, jeg havde engang en Casette båndoptager hvor der var en knap til justere hastigheden. Der ER noget som ikke stemmer ved de 8 pct.

25 minus 4 pct bliver 24. men 8 pct må blive anderledes hørbar. Og dette kommer fra en tonedøv.

24 plus 8 % bliver 25,92 fps lyd og billede.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

OK, i USA anvender man 60 Hz og her i EU og andre områder 50 Hz.

Hvis fabrikanterne tror man kan hoppe over gærdet hvor det er lavest, med HD DVD hhv. BluRay, så skal det gå galt. Man kan diskutere hørbare oplevelser men billeder er noget som kan SES. Og det nyder jeg fordi fejlene bliver åbenbare.

Jeg stejlede over den som skrev man kunne lave perfekt 1080p24 signal ud fra et Interlaced og 3:2 pulldown materiale. Noget er ikke altid muligt blot fordi det bliver skrevet

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt over svaret i maj nummeret af Monitor, her står at afspillerne interpolerer de 24 fps til henholdsvis 1080i/50 eller 1080i/60 i det omfang de ikke kan behandle 1080p direkte, hvilket vist først kommer i næste generation af HD-DVD (ved ikke med Bluray). Disse kan så konverteres til PAL eller NTSC. Dvs. korrekt tempo bibeholdes fra 24 fps, men prisen er større eller mindre grad af jitter, velnok mest ved 1080p/24 -> 1080i/50 -> PAL..?

Det med de 8% var blot en hurtig afrunding fra min side. Pointen var at lyden på SC's titler er pitchet 4% op så den er identisk med PAL udgivelserne, på trods af at filmen kører 24fps. Det jeg var bange for var at afspilleren herefter speedede frameraten op til 25 ved PAL output, så lyden blev YDERLIGERE pitchet, og burde være klart hørbart for alle, hvilket ikke i alle tilfælde kan siges om de 4%.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes