Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: Er hd krigen allered ved at slutte? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 02 December 2006 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Husk at jeg også skrev "en meget stor mulighed for"  
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 02 December 2006 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Måske er begge formater for tidligt ude?

Hvad bliver der f.eks. af DVD-Audio og SACD? I den almindelige forbrugers øjne gav CD en masse fordele over LP'en. Det samme gjorde DVD'en over VHS.

Er den gennemsnitlige forbruger overhovedet interesseret i et HD-video format lige nu? Endnu en udgift/udskiftning?

Sony og andre vil gerne trække forbrugeren til vandhullet i en trojansk hest men er den potentielle køber tørstig?

Måske ender det med et helt andet format senere når tiden er moden? Eller også ender det næste hop med at være til dér hvor der ikke er et fysisk format?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2006 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Hvad bliver der f.eks. af DVD-Audio og SACD? I den almindelige forbrugers øjne gav CD en masse fordele over LP'en. Det samme gjorde DVD'en over VHS.

Er den gennemsnitlige forbruger overhovedet interesseret i et HD-video format lige nu? Endnu en udgift/udskiftning?

Sony og andre vil gerne trække forbrugeren til vandhullet i en trojansk hest men er den potentielle køber tørstig?

Måske ender det med et helt andet format senere når tiden er moden? Eller også ender det næste hop med at være til dér hvor der ikke er et fysisk format?

Husk på, at den gennemsnitlige forbruger ikke er dansker. Så vidt jeg ved er HDTV en stor succes i USA - også kommercielt - så derfor virker det ikke nær så meget som oppustede behov derovre. Omvendt kan udbuddet af kanaler med HD-film derovre måske være så godt, at de fysiske formater er mindre nødvendige end da DVDen kom fra.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 02 December 2006 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

HDTV tvivler jeg heller ikke på og der skal selvfølgelig være et format der udnytter dette til fulde. Jeg tænker bare at de måske er for tidligt ude med Blu-ray og HD-DVD? Det er vel meget en "krig" mellem Sony og Micro$oft lige nu. Men en konsol hardware-cycle varer som bekendt ca. 5 år... Hvad sker der i næste runde?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

sauron
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 December 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret  

sony har udtalt at man skal downloade spilne fra næste generation
Til top Vis sauron's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sauron

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 December 2006 kl. 10:19 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:

Yep, jeg er heller ikke så sikker på om Hr. og Fru Danmark føler sig så overbevist om at de nye formater er værd at investere i når der både skal købes ny afspiller, dekoder og ikke mindst ny filmsamling . Bevares, det HDTV/HD-DVD jeg har set er da flot meeen jeg syntes ikke det er så meget bedre end den DVD vi har i dag forudsat denne afspilles på noget seriøst grej  - der er slet ikke tale om det samme spring i kvalitet som fra VHS til DVD   

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 03 December 2006 kl. 11:12 | IP-adresse registreret  

Der er en lille pointe i det med Sonys mange fejlslagne formater synes jeg. Det er klart at tidligere fadæser ikke nødvendigvis er ensbetydende med at fremtiden peger samme vej - Sony har jo også haft en del successer, ellers ville de vist ikke stadig være in business med de penge de har postet i formater der ikke blev til noget.

Men en ting jeg synes der er interessant er at det ofte har været når Sony har insisteret på at gå en anden vej end de andre at det er gået galt.

Sony lancerede minidisc på et tidspunkt hvor recordable CD var lige på trapperne (Det kan de næppe have undgået at vide). Det havde retfærdigvis en mindre storhedstid på et par år, men i forhold til udviklingsomkostningerne har det næppe været en rigtig god forretning.

De var klar til at lancere et konkurrende format til DVD i 1997 men valgte (heldigvis) at gå med i DVD-forum i sidste øjeblik.

De lancerede SACD på trods af at de var med i DVD-forum som udviklede DVD-Audio og som i forhold til den gennemsnitlige forbruger er to så ens formater at det ikke burde være nødvendigt med to. (Bob Stewart fra Meridian sagde forresten med skævt smil i et interview (om begge formater) at det var lidt paradoksalt at man brugte så mange ressourcer på at udvikle disse HD-audio formater, når det var klart for enhver at det forbrugerne virkelig ville have var en i-pod...)

De har udviklet Blu-ray på trods af at de er med i selvsamme DVD-forum som står bag HD-DVD. Igen er der tale om to formater der for hr. og fru Jensen er så ens at mange vælger at læne sig tilbage til røgen har lagt sig før de vælger fomat.

Og så er der selvfølgelig film på UMD (til PSP) som jeg helt fra starten synes var en af de mest dødfødte ideer jeg længe havde hørt om. I min bog er den værre end CD-i.

Kald mig bare Sony-basher, men jeg synes der er et mønster her... Det virker nogengange lidt som om Sonys udviklingsafdeling tænker i retning af Kevin Costners drøm i Field of Dreams - "If you build it, they will come..."

Når det er sagt, så ved jeg naturligvis ikke bedre end andre hvad enden bliver på HD-DVD/Blu-ray balladen. Det er da muligt at Blu-ray om 5 år står alene tilbage, men det er for mig at se ikke det samme som at denne formatkrig var nødvendig, eller at HD-DVD bare skulle være blevet hjemme. Jeg synes tværtimod det er sørgeligt at overgangen til HD tilsyneladende bliver bremset pga. den tvivl en sådan krig skaber hos forbrugerne. Og i og med Sony er med i DVD forum (og dermed også HD-DVD) så synes jeg ærlig talt det er useriøst at udvikle et konkurrerrende produkt når enhver burde kunne sige sig selv at det er en uholdbar situation i længden med to formater der udefra set (læs: ikke-teknik nørder) er fuldstændig ens.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes det er lidt sjovt at der er så meget fokus på at BD er et Sony format, specielt kommetarer som "Sony går en anden vej end de andre". Sony er jo ikke alene om BD, der er lige nu afspillere fra Sony, Samsung, Philips og Panasonic. Pioneer, LG, Sharp og Mitsubishi er også på vej med afspillere.
Når det gælder HD-DVD er der afspillere fra Toshiba og der er HD-DVD drevet til Xbox, så Sony har jo rent faktisk flertallet med sig denne gang.

Jeg tror også man skal være lidt forsigtig med at drage paralleller til SACD/DVD-Audio. De fleste "almindelige" forbrugere var/er fuldt ud tilfreds med kvaliteten på cd. Men ud fra hvad man hører fra de områder hvor der nu er adgang til HDTV, så kan "almindelige" forbrugere godt se forskellen på SD og HD, og når føst de har set den højere kvalitet på tv programmer, vil de fleste forvente en lignende kvalitet når de køber og lejer film.

Jeg er enig i, at en formatkrig kan betyde at mange forbrugere venter og derfor bliver udbredelsen langsommere. På den anden side, så vil konkurrence næsten altid betyde lavere priser hvilket kan hjælpe på udbredelsen.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 December 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Ja og på samme tid er HDTV over cabletv, helt død, derved giver man ikke forbrugern en mulighed får at se hvad HD-TV kan.

Det kan godt være at Danmark, ikke er det rigtig sted for HD

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 December 2006 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Ja og på samme tid er HDTV over cabletv, helt død, derved giver man ikke forbrugern en mulighed får at se hvad HD-TV kan.

At der ikke er kommet gang i HD-TV i DK endnu kan man ikke rigtig bruge til noget. Danmark er et meget lille marked og danskerne er generelt ikke særlig emget for at skulle betale!
Selv på et forum som dette, hvor man skulle mene at mange af brugerne vidste at kvalitet koster, går der ikke en dag uden indlæg hvor folk brokker sig over priserne.

Der er en grund til at "alt det nye" altid kommer først i USA og Japan. Det er store markeder og der er en betydelig større andel af forbrugerne der er villige til at betale for at have det sidste nye.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 03 December 2006 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Problemet er vel det, at når forbruger ikke rigtige kan se hvad HD kan, er del vel ikke så stor market for Blu-Ray/HD-DVD 

Forskelen meller en god DVD og HD afspiller ikke er så stor, at jeg ikke tro at mange ville kaste sig over en nyt format, der er ikke så mange der har HD klar TV og skærmer over 32" eller en Pj. ikke i nu.

Plus at butiker viser, et ringe HD demo.

Og der gå lang tid, før vi se HD-TV i alle Danske hjem.

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 03 December 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Problemet er vel det, at når forbruger ikke rigtige kan se hvad HD kan, er del vel ikke så stor market for Blu-Ray/HD-DVD 

Forskelen meller en god DVD og HD afspiller ikke er så stor, at jeg ikke tro at mange ville kaste sig over en nyt format, der er ikke så mange der har HD klar TV og skærmer over 32" eller en Pj. ikke i nu.

Plus at butiker viser, et ringe HD demo.

Og der gå lang tid, før vi se HD-TV i alle Danske hjem.

Men set fra den anden side så snyder alle dem der har et HD-ready tv sig ved ikke at investere i de nye formater.
Men hvis man smider en rigtig god 9. generations dvd afspiller op imod en 1. generations HD-DVD/Blu-Ray afspiller, så vil forskellen måske ikke være så stor som den i virkeligheden er.

Jeg mener der er ca. 10-15 % af danskerne der har et HD-ready tv/projektor i stuerne. Hvis de fleste af dem, kommer med på vognen omkring HD-DVD og Blu-Ray så vil det overleve, i hvert fald det ene af formaterne.

Selvfølgelig er der ingen pointe i dem der sidder med et SD tv, at købe en Blu-Ray eller HD-DVD afspiller. Men når flere og flere begynder at få skærme som kan vise HD, så tror jeg simpelthen ikke på at et af disse formater ikke vil blive main-stream.

Problemet lige nu som jeg ser det, er at der er 2 formater der kæmper mod hinanden, og det gør forbrugerne usikre på hvad de skal købe. Også ender det tit med man ikke køber noget.
Men når PS3'eren kommer til Danmark, så bliver antallet af Blu-Ray afspiller i landet mange tusinde gange fordoblet. Og når Toshiba's HD-DVD afspiller og Microsoft HD-DVD Add-on til Xbox'en kommer, så bliver antallet af HD-DVD afpiller os mange gange større.

Også er efterspørgslen ved at være reel
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Jeg synes det er lidt sjovt at der er så meget fokus på at BD er et Sony format, specielt kommetarer som "Sony går en anden vej end de andre". Sony er jo ikke alene om BD, der er lige nu afspillere fra Sony, Samsung, Philips og Panasonic. Pioneer, LG, Sharp og Mitsubishi er også på vej med afspillere.
Når det gælder HD-DVD er der afspillere fra Toshiba og der er HD-DVD drevet til Xbox, så Sony har jo rent faktisk flertallet med sig denne gang.

Du har selvfølgelig en pointe dér - men årsagen til det faktum at der er flere nuværende producenter af Bluray afspillere end HD-DVD skal efter min mening findes et andet sted.

Det ER Sony der har udviklet Blu-ray (ligesom de udviklede SACD). De har så været rigtig dygtige til at overbevise andre hardware producenter om at gå med i BDA (Bluray disc association) omkring release af afspillere, og det er da al ære og respekt værd fra et salg/marketingmæssigt synspunkt.

På HD-DVD siden er det Toshiba der rykker hårdest for at få afspillere på markedet - ligesom det var for 9 år siden da DVD blev lanceret. Dengang var det også Toshiba der åd al den krydsild som et nyt format altid får pga diverse børnesygdomme. Da det er Toshiba der har været hovedkraften bag udviklingen af HD-DVD (og i sin tid DVD) er dette et eller andet sted også fair nok.

Forskellen er altså med andre ord at Toshiba tager den økonomiske og logistiske risiko for lanceringen af HD-DVD, mens Sony deler den med andre. Faktisk kan man undre sig lidt over at Sony først nu kommer på banen med en Bluray afspiller, i betragtning af at andre producenter har været ude i lang tid. Det tror jeg ikke på er en tilfældighed, lige så lidt som det er det at der kun findes HD-DVD afspillere fra Toshiba pt.

Og så er der prisen - Det er ikke specielt meget dyrere at producere en Bluray afspiller end en HD-DVD afspiller. Alligevel koster Bluray afspillerne 50% eller mere oveni prisen for en HD-DVD afspiller. Jeg har ikke tallene til at bakke dette op - men jeg er overbevist om at Toshiba sætter penge til hver gang der sælges en HD-DVD afspiller, og formentlig ikke småbeløb. Dette er Toshibas måde at pushe formatet. De regner uden tvivl med at hente forskellen hjem i form af licenser på HD-DVD udgivelser. Det kan sammenlignes med det tab Sony tager på salget af PS3. (læs f.eks. her: http://blogs.business2.com/utilitybelt/2006/11/sonys_loss_is _a.html)

På Bluray siden, tror jeg egentlig at afspillerne koster det de skal i forhold til produktionsprisen. Denne pris vil naturligvis falde med kommende generationer og et større salg (forventningsvis). Til gengæld er jeg ret sikker på at skiverne får et tilskud med fra Sony (og/eller BDA), da det endnu er så meget dyrere at producere bluray skiverne sammenlignet med HD-DVD at det virker besynderligt at udgivelserne koster stort set det samme. (Jeg tænker ikke kun på replikationsprisen - authoringen er også noget mere kompliceret på Bluray og tager længere tid = større omkostning til studietid) Det vil naturligvis heller ikke blive ved at være tilfældet.

Jeg mener at skiftet fra SD til HD er så vigtigt (Det er det mest radikale skift i den måde TV produceres og RE-produceres i årtier) at det er af allerstørste nødvendighed at alle, både software og hardware producenter arbejder sammen om at gøre dette skift så gnidningsløst som muligt. Og derfor bryder jeg mig ikke om den måde der dannes lejre - og efter min overbevisning er denne skyttegravskrig begyndt med Sonys afvisning af HD-DVD. At de har trukket andre producenter med sig gør det ikke bedre i mine øjne.

Havde de haft et format der var så entydigt overlegent i forhold til HD-DVD, så tror jeg at selv Toshiba var hoppet med - og det havde også været fint med mig, så længe der er E-N-I-G-H-E-D. Her har vi i stedet to formater som teknisk er meget forskellige, men som i forhold til den almindelige forbruger ikke er til at skelne fra hinanden. Og det synes jeg er en rigtig kedelig udvikling.

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 03 December 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg mener at skiftet fra SD til HD er så vigtigt (Det er det mest radikale skift i den måde TV produceres og RE-produceres i årtier) at det er af allerstørste nødvendighed at alle, både software og hardware producenter arbejder sammen om at gøre dette skift så gnidningsløst som muligt. Og derfor bryder jeg mig ikke om den måde der dannes lejre - og efter min overbevisning er denne skyttegravskrig begyndt med Sonys afvisning af HD-DVD. At de har trukket andre producenter med sig gør det ikke bedre i mine øjne.

Skal vi så ikke alle sammen blive enige om, at vi hopper på det samme format? = Vinder fundet. Ej, tror ikke lille DK kan afgøre det alene..

Til top Vis Wilhelmsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelmsen

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Sendt: 03 December 2006 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Det logiske valg af format ville da være HD-DVD da man jo så kan afspille de film man har i forvejen, Blue Ray kan jo ikke afspille DVD'ere

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:
Det logiske valg af format ville da være HD-DVD da man jo så kan afspille de film man har i forvejen, Blue Ray kan jo ikke afspille DVD'ere
Jo, det kan de nu godt nok, såvidt jeg ved..?

http://www.blu-ray.com/faq/#bluray_backwards_compatible

Angel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2005
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Samsungs første blu-ray afspiller kan sagten afspille DVD film

http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Surround_Sound/Blu-r ay_afspiller/SAMSUNG_BD-P1000_Blue-Ray_afspiller_Sortsoelv.h tm#
Til top Vis Angel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Angel Besøg Angel's Websted

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2006 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

På HD-DVD siden er det Toshiba der rykker hårdest for at få afspillere på markedet - ligesom det var for 9 år siden da DVD blev lanceret. Dengang var det også Toshiba der åd al den krydsild som et nyt format altid får pga diverse børnesygdomme. Da det er Toshiba der har været hovedkraften bag udviklingen af HD-DVD (og i sin tid DVD) er dette et eller andet sted også fair nok.

Forskellen er altså med andre ord at Toshiba tager den økonomiske og logistiske risiko for lanceringen af HD-DVD, mens Sony deler den med andre. Faktisk kan man undre sig lidt over at Sony først nu kommer på banen med en Bluray afspiller, i betragtning af at andre producenter har været ude i lang tid. Det tror jeg ikke på er en tilfældighed, lige så lidt som det er det at der kun findes HD-DVD afspillere fra Toshiba pt.

Og så er der prisen - Det er ikke specielt meget dyrere at producere en Bluray afspiller end en HD-DVD afspiller. Alligevel koster Bluray afspillerne 50% eller mere oveni prisen for en HD-DVD afspiller. Jeg har ikke tallene til at bakke dette op - men jeg er overbevist om at Toshiba sætter penge til hver gang der sælges en HD-DVD afspiller, og formentlig ikke småbeløb. Dette er Toshibas måde at pushe formatet. De regner uden tvivl med at hente forskellen hjem i form af licenser på HD-DVD udgivelser. Det kan sammenlignes med det tab Sony tager på salget af PS3. (læs f.eks. her: http://blogs.business2.com/utilitybelt/2006/11/sonys_loss_is _a.html)

På Bluray siden, tror jeg egentlig at afspillerne koster det de skal i forhold til produktionsprisen. Denne pris vil naturligvis falde med kommende generationer og et større salg (forventningsvis). Til gengæld er jeg ret sikker på at skiverne får et tilskud med fra Sony (og/eller BDA), da det endnu er så meget dyrere at producere bluray skiverne sammenlignet med HD-DVD at det virker besynderligt at udgivelserne koster stort set det samme. (Jeg tænker ikke kun på replikationsprisen - authoringen er også noget mere kompliceret på Bluray og tager længere tid = større omkostning til studietid) Det vil naturligvis heller ikke blive ved at være tilfældet.

Havde de haft et format der var så entydigt overlegent i forhold til HD-DVD, så tror jeg at selv Toshiba var hoppet med - og det havde også været fint med mig, så længe der er E-N-I-G-H-E-D. Her har vi i stedet to formater som teknisk er meget forskellige, men som i forhold til den almindelige forbruger ikke er til at skelne fra hinanden. Og det synes jeg er en rigtig kedelig udvikling.

Se - med al respekt for en del gode overvejelser - det er jo her kæden hopper af i din argumentation. Problemet er ikke, at Sony fremstilles som en virksomhed, der med alle midler forsøger at erobre markedsandele og tjene penge. Det gør alle. Problemet er, at du fremstiller Toshiba som ædle idealister, der ville gøre alting efter fornuften, hvis bare de fik chancen.

- hvis Sony går alene med et nyt format, er det tegn på, at de går galt i byen, men hvis Toshiba gør det samme, tolker det som om de 'bærer risikoen for andre'. Hvor yndigt

- når Sony sætter penge til på PS3 tolkes det som om de dumper markedet, fordi deres produkt reelt ikke er godt nok, men hvis Toshiba gør det samme med deres HDDVD-maskine, er det tegn på, at de vil hjælpe den markedet og ved, at folk ikke vil smide 10.000 til at begynde med.

Osv osv.

- er det overhovedet vigtigt for afgørelse af formatkrigen, om Sony danner alliancer af ædle hensigter eller fordi det stiller dem bedst i konkurrencen?

Min konklusion er ikke, at Sony er helte og Toshiba skurke. Hvad jeg har set af hvert format - hvilket så ikke er ret meget - har begge dele været glimrende. Pointen er sådan set bare, at der bliver skrevet så meget rundt om på nettet, at man på 5 minutter kan få den ene eller andet til at se ud som vinder hvis man vil, og hvis vi går efter den slags 'vi ved jo hvordan Sony er...', så er det efter min opfattelse en tvivlsom argumentation.

Ville Microsoft være markedsleder inden for software, hvis var sådan tingene udviklede sig?

Jeg vil fortsat holde fast i, at intet er afgjort endnu. Så længe folk skyder hinanden for at få en PS3 er det ikke ligefrem et dødt format.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Se - med al respekt for en del gode overvejelser - det er jo her kæden hopper af i din argumentation. Problemet er ikke, at Sony fremstilles som en virksomhed, der med alle midler forsøger at erobre markedsandele og tjene penge. Det gør alle. Problemet er, at du fremstiller Toshiba som ædle idealister, der ville gøre alting efter fornuften, hvis bare de fik chancen.

- hvis Sony går alene med et nyt format, er det tegn på, at de går galt i byen, men hvis Toshiba gør det samme, tolker det som om de 'bærer risikoen for andre'. Hvor yndigt

- når Sony sætter penge til på PS3 tolkes det som om de dumper markedet, fordi deres produkt reelt ikke er godt nok, men hvis Toshiba gør det samme med deres HDDVD-maskine, er det tegn på, at de vil hjælpe den markedet og ved, at folk ikke vil smide 10.000 til at begynde med.

Osv osv.

- er det overhovedet vigtigt for afgørelse af formatkrigen, om Sony danner alliancer af ædle hensigter eller fordi det stiller dem bedst i konkurrencen?

Min konklusion er ikke, at Sony er helte og Toshiba skurke. Hvad jeg har set af hvert format - hvilket så ikke er ret meget - har begge dele været glimrende. Pointen er sådan set bare, at der bliver skrevet så meget rundt om på nettet, at man på 5 minutter kan få den ene eller andet til at se ud som vinder hvis man vil, og hvis vi går efter den slags 'vi ved jo hvordan Sony er...', så er det efter min opfattelse en tvivlsom argumentation.

Ville Microsoft være markedsleder inden for software, hvis var sådan tingene udviklede sig?

Jeg vil fortsat holde fast i, at intet er afgjort endnu. Så længe folk skyder hinanden for at få en PS3 er det ikke ligefrem et dødt format.

Det VAR nu heller ikke helt min hensigt entydigt at fremstille Toshiba som idealister og Sony som kyniske pengefolk. Jeg ved skam godt at Toshiba også gør de ting de gør for at tjene de penge de nu engang kan. Jeg mener dog at Toshibas økonomiske risiko ved at dumpe prisen på en HD-DVD afspiller er noget større end Sonys ved at gøre det samme på PS3, og at Toshiba generelt sætter mere på højkant end Sony med deres lanceringsstrategi. Men der skal da ikke herske nogen tvivl om at Toshiba også gør dette fordi de forventer at få mest muligt ud af det når alt er lagt til og trukket fra. 

Min pointe handlede nu ikke så meget om markedsføringsstrategi, men mere om at at DVD-forum havde en nogenlunde fast afstukket handlingsplan for hvordan man kunne videreudvikle DVD til også at inkorporere HD. At Sony så ikke mente at denne vej var den rigtige at gå var de selvfølgelig i deres ret til - men jeg mener fortsat at denne uenighed burde have været løst indenfor selvsamme DVD-forum, fremfor at lave en "udbrydergruppe".

Jeg mener helt klart at hovedmotivet har været at udvikle et alternativt format som de kan tjene mere på end HD-DVD, fordi de ved Blu-ray selv sidder på patenterne og derfor får en højere licens når andre bruger teknologien, end fordi at der reelt var tale om en "bedre" teknologi end den allerede foreslåede. Og det der dér jeg mener at Sony har været lige en tand mere kyniske end resten af forummets medlemmer. De skal selvfølgelig tjene penge osv osv, men jeg er bange for at denne formatkrig vil sætte "HD-revolutionen" 2-3 år tilbage, og det kan vel ikke engang Sony være tjent med.

Der skal da heller ikke være nogen tvivl om at PS3 nok skal blive en succes - men som jeg ser det mere på trods af Bluray drevet end på grund af det. Jeg tvivler på at den vil blive det lokomotiv for bluray som det vist er meningen. Men jeg ved det selvfølgelig ikke, og er meget spændt på hvad det ender med.

Var det forresten ikke mens folk stod i kø for at købe den at de blev skudt, ikke da de havde købt maskinen - fordi man måske kunne regne ud at her stod en flok mennesker i stimer med lommerne fulde af penge..?

mich1352
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Sendt: 03 December 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Hehe, hvorfor skulle de ikke kunne det?

Fordi der ikke indgår DVD i navnet?

Både HD-DVD og Blu-Ray er bagudkompatible.
Til top Vis mich1352's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mich1352

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes