Emne: Er hd krigen allered ved at slutte? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Vanderlay Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1597
|
| Sendt: 03 December 2006 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, det kan godt være min historie om skyderierne ikke var helt eksakt. Morede mig meget over denne test, hvor risikoen for at blive skudt står listet som een af ulemperne ved PS3
http://www.soundandvisionmag.com/hd-dvd-bluray/1927/shootout -3-blu-ray-disc-players-page4.html
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 03 December 2006 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
Vanderlay skrev:
|
Se - med al respekt for en del gode overvejelser - det er jo her kæden hopper af i din argumentation. Problemet er ikke, at Sony fremstilles som en virksomhed, der med alle midler forsøger at erobre markedsandele og tjene penge. Det gør alle. Problemet er, at du fremstiller Toshiba som ædle idealister, der ville gøre alting efter fornuften, hvis bare de fik chancen.
- hvis Sony går alene med et nyt format, er det tegn på, at de går galt i byen, men hvis Toshiba gør det samme, tolker det som om de 'bærer risikoen for andre'. Hvor yndigt
- når Sony sætter penge til på PS3 tolkes det som om de dumper markedet, fordi deres produkt reelt ikke er godt nok, men hvis Toshiba gør det samme med deres HDDVD-maskine, er det tegn på, at de vil hjælpe den markedet og ved, at folk ikke vil smide 10.000 til at begynde med.
Osv osv.
- er det overhovedet vigtigt for afgørelse af formatkrigen, om Sony danner alliancer af ædle hensigter eller fordi det stiller dem bedst i konkurrencen?
Min konklusion er ikke, at Sony er helte og Toshiba skurke. Hvad jeg har set af hvert format - hvilket så ikke er ret meget - har begge dele været glimrende. Pointen er sådan set bare, at der bliver skrevet så meget rundt om på nettet, at man på 5 minutter kan få den ene eller andet til at se ud som vinder hvis man vil, og hvis vi går efter den slags 'vi ved jo hvordan Sony er...', så er det efter min opfattelse en tvivlsom argumentation.
Ville Microsoft være markedsleder inden for software, hvis var sådan tingene udviklede sig?
Jeg vil fortsat holde fast i, at intet er afgjort endnu. Så længe folk skyder hinanden for at få en PS3 er det ikke ligefrem et dødt format.
|
|
|
Det VAR nu heller ikke helt min hensigt entydigt at fremstille Toshiba som idealister og Sony som kyniske pengefolk. Jeg ved skam godt at Toshiba også gør de ting de gør for at tjene de penge de nu engang kan. Jeg mener dog at Toshibas økonomiske risiko ved at dumpe prisen på en HD-DVD afspiller er noget større end Sonys ved at gøre det samme på PS3, og at Toshiba generelt sætter mere på højkant end Sony med deres lanceringsstrategi. Men der skal da ikke herske nogen tvivl om at Toshiba også gør dette fordi de forventer at få mest muligt ud af det når alt er lagt til og trukket fra.
Min pointe handlede nu ikke så meget om markedsføringsstrategi, men mere om at at DVD-forum havde en nogenlunde fast afstukket handlingsplan for hvordan man kunne videreudvikle DVD til også at inkorporere HD. At Sony så ikke mente at denne vej var den rigtige at gå var de selvfølgelig i deres ret til - men jeg mener fortsat at denne uenighed burde have været løst indenfor selvsamme DVD-forum, fremfor at lave en "udbrydergruppe".
Jeg mener helt klart at hovedmotivet har været at udvikle et alternativt format som de kan tjene mere på end HD-DVD, fordi de ved Blu-ray selv sidder på patenterne og derfor får en højere licens når andre bruger teknologien, end fordi at der reelt var tale om en "bedre" teknologi end den allerede foreslåede. Og det der dér jeg mener at Sony har været lige en tand mere kyniske end resten af forummets medlemmer. De skal selvfølgelig tjene penge osv osv, men jeg er bange for at denne formatkrig vil sætte "HD-revolutionen" 2-3 år tilbage, og det kan vel ikke engang Sony være tjent med.
Der skal da heller ikke være nogen tvivl om at PS3 nok skal blive en succes - men som jeg ser det mere på trods af Bluray drevet end på grund af det. Jeg tvivler på at den vil blive det lokomotiv for bluray som det vist er meningen. Men jeg ved det selvfølgelig ikke, og er meget spændt på hvad det ender med.
Var det forresten ikke mens folk stod i kø for at købe den at de blev skudt, ikke da de havde købt maskinen - fordi man måske kunne regne ud at her stod en flok mennesker i stimer med lommerne fulde af penge..? 
|
|
|
Pris diskussionen er ret interessant. Jeg ved ikke om Sony sælger PS3 med tab, men hvis de gør har de jo allerede løbet en større finansiel risiko. Der er jo allerede nu solgt flere PS3 end der er solgt HD-DVD afspillere.
Det er da også interessant at Toshiba's HD-XA2 kommer til at koste mere end HD-XA1. Det kan godt være at 2'eren er bedre end 1'eren, men det normale inden for elektronik er da at næste generation enten er bedre og/eller billigere. Så teorien om at BD afspillerne er mere "realistisk" prissat fra starten tror jeg du har ret i. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 03 December 2006 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
MichaelWB skrev:
|
Pris diskussionen er ret interessant. Jeg ved ikke om Sony sælger PS3 med tab, men hvis de gør har de jo allerede løbet en større finansiel risiko. Der er jo allerede nu solgt flere PS3 end der er solgt HD-DVD afspillere.
Det er da også interessant at Toshiba's HD-XA2 kommer til at koste mere end HD-XA1. Det kan godt være at 2'eren er bedre end 1'eren, men det normale inden for elektronik er da at næste generation enten er bedre og/eller billigere. Så teorien om at BD afspillerne er mere "realistisk" prissat fra starten tror jeg du har ret i.
|
|
|
Som jeg har læst det, så er HD-XA1 og HD-XA2 så forskellige apparater at der ikke er tale om en egentlig generationsudvikling, men snarere et re-design, derfor kan priserne ikke nødvendigvis sammenlignes - men du har muligvis ret.
Det jeg mente med at Toshiba løber en større risiko end Sony var mere langsigtet - at uanset hvad man ellers måtte mene om hele HD-DVD vs Bluray problematikken, så er jeg da ikke i tvivl om at PS3 bliver et hit når først maskinerne rent faktisk er tilgængelige. Om den bliver det MONSTER hit som Sony håber på tvivler jeg måske lidt på, men den skal nok klare sig.
Til gengæld er det måske knap så sikkert at HD-DVD slår igennem, specielt på den korte bane, hvis den først skal sparke sig vej gennem bluray, og derfor er det efter min mening lidt mere knald eller fald for Toshiba end det er for Sony.
Men generelt mener jeg ikke der er nogen tvivl om at der bliver postet LANGT flere penge i lanceringerne - fra BEGGE lejre - end os almindelige dødelige kan forestille os.
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, det vidste jeg ikke - mener at have læst det i en anden tråd herinde at det er fordi der benyttes en anden laserteknologi/optik på de 2 formater, men det er jo så ikke tilfældet __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
| ....Min pointe handlede nu ikke så meget om markedsføringsstrategi, men mere om at at DVD-forum havde en nogenlunde fast afstukket handlingsplan for hvordan man kunne videreudvikle DVD til også at inkorporere HD. At Sony så ikke mente at denne vej var den rigtige at gå var de selvfølgelig i deres ret til - men jeg mener fortsat at denne uenighed burde have været løst indenfor selvsamme DVD-forum, fremfor at lave en "udbrydergruppe".
Jeg mener helt klart at hovedmotivet har været at udvikle et alternativt format som de kan tjene mere på end HD-DVD, fordi de ved Blu-ray selv sidder på patenterne og derfor får en højere licens når andre bruger teknologien, end fordi at der reelt var tale om en "bedre" teknologi end den allerede foreslåede. Og det der dér jeg mener at Sony har været lige en tand mere kyniske end resten af forummets medlemmer. De skal selvfølgelig tjene penge osv osv, men jeg er bange for at denne formatkrig vil sætte "HD-revolutionen" 2-3 år tilbage, og det kan vel ikke engang Sony være tjent med. |
|
|
Det var i bund og grund et spørgsmål om fremtidige licensindtægter - Toshiba/Warner så gerne et optisk HD-format baseret på det DVD format de selv bragte på banen i slutningen af 90'erne. Sony/Panasonic havde deres eget japanske Blu-ray format (beregnet til HD-optagelser - Japan har temmeligt udbredt HDTV) og videreudviklede på den platform. Det er et spørgsmål om fremtidige indtægter, sorte tal på bundlinien og egen markedsdominans/afskære konkurrerende virksomheder fra markedsdominans. 'Romantiseringen' af formatkrigen (de gode vs de onde osv.) har intet hold i virkeligheden. 
Husk også på at HD-DVD for 1½ år siden var planlagt til at være 1080i teknologi - interlaced både mht. hardware og software (hvilket idag ret nemt kan aflæses udaf specifikationerne på de første Toshiba HD-DVD afspillere) og derudover regionskodning. Konkurrencen med 1080p Blu-ray 'tvang' Toshiba til at justere deres format - til købernes glæde.
Bare for at sætte det i relief.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
| Husk også på at HD-DVD for 1½ år siden var planlagt til at være 1080i teknologi - interlaced både mht. hardware og software (hvilket idag ret nemt kan aflæses udaf specifikationerne på de første Toshiba HD-DVD afspillere) og derudover regionskodning. Konkurrencen med 1080p Blu-ray 'tvang' Toshiba til at justere deres format - til købernes glæde.
Bare for at sætte det i relief. 
|
|
|
God pointe dér - den havde jeg faktisk ikke overvejet. Men på den anden side er prisen som bekendt den formatkrig der nu hærger, og spørgsmålet er om det så var det værd..?
Jeg er ret sikker på at 1080p under alle omstændigheder hurtigt ville være blevet føjet til HD-DVD standarden (det kunne Sony jo så passende have presset på for INDENfor forummet istedet for udefra). Husk at den første generation af DVD-afspillere f.eks. ikke understøttede DTS, mildt sagt ikke var særlig gode til at afspille DVD9, og de kunne stort set ikke håndtere DVD'er med DVD-rom indhold.
|
| Til top |
|
| |
LarsChristensen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 199
|
| Sendt: 04 December 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her i Canada, hvor jeg er bosat, har alle jeg endnu ikke set blueray skiver til salg. Den stoerste radio/tv butik downtown har til gengaeld et forholdsvis stort udvalg af hd-dvd.
Men som tidligere naevnt er ps3 kun lige kommet i handlen.
Og mange nye format krige starter laenge foer i nyhedsgrupper indernettet laenge foer de starter i butikkerne 
|
| Til top |
|
| |
sauron Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 76
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
|
Nå, det vidste jeg ikke - mener at have læst det i en anden tråd herinde at det er fordi der benyttes en anden laserteknologi/optik på de 2 formater, men det er jo så ikke tilfældet |
|
|
du har sådan set ret der sider to laserhoveder i blueray(en til blueray og en til dvd) så selve blueray lasern ka ik læse dvd
|
| Til top |
|
| |
Claus_DK Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 610
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 13:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://news.digitaltrends.com/talkback158.html
En mands mening, men stadigvæk interessant artikel.
Bliver spændende at se HD-DVD launch i EU og hvad betydning det får. Jeg tror stadigvæk at prisen kommer til at spille en rigtig rigtig stor rolle....altså 10-12k for en BD spiller? hold da op! __________________
|
| Til top |
|
| |
Acer Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
sauron skrev:
Acer skrev:
|
Nå, det vidste jeg ikke - mener at have læst det i en anden tråd herinde at det er fordi der benyttes en anden laserteknologi/optik på de 2 formater, men det er jo så ikke tilfældet
|
|
|
du har sådan set ret der sider to laserhoveder i blueray(en til blueray og en til dvd) så selve blueray lasern ka ik læse dvd |
|
|
Nå, men så var der noget om snakken dengang, der er blot 2 lasere i Blue ray spillerne så . De må jo så, nødvendigvis, være dyrere end HD-DVD maskinerne ? __________________ Fyrer De, Hr. ? Nej da, jeg har H/K
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Acer skrev:
Nå, men så var der noget om snakken dengang, der er blot 2 lasere i Blue ray spillerne så . De må jo så, nødvendigvis, være dyrere end HD-DVD maskinerne ? |
|
|
Det er de også - tæt på dobbelt så dyre. Men det har nu ikke noget med den ekstra laser at gøre. Husk på at en laser som den der er "ekstra" også sidder i ethvert DVD-drev til 300 kr... Selve delen kan næppe koste meget mere end 20-30 kr i rå kostpris.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 07 December 2006 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|