Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: PT fedeste Jazz anbefalinger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2006 kl. 09:46 | IP-adresse registreret  

Man skal jo nødig generalisere men jeg er ikke til traditionel jazz, New Orleans jazz, Bigband Jazz og jazz allá papa bue og det de soiller i indkøbscentre når de holder fadøls fødselsdag med baloner og flag til ungerne er jeg særlig alergisk overfor.

Jeg har også svært ved noget af det meget "moderne" jazz - ved ikke om det hedder fussion eller noget mere avanceret - men ihvertfald der hvor det lyder som at alle musikerne har besluttet sig for at spille noget forskelligt på en gang - sidstnævnte kan have undtagelser hvor man efter et par gennemlytninger finder et mønster og en musikalsk enhed former sig.

Jeg holder meget af den cool jazz som baker, mulligan, brubeck, koonitz, mfl. var så gode til -- og det Davis og Coltrane m.fl. udviklede op gennem 60erne ligesom både herbie hancock og chic correa keith jarret og mange andre siden 60erne har udviklet flot jazz.

Jeg hørte Michel Petrochani en gang i den første halvdel af 80erne i Montmatre i Nørregade - Hold da op hvor den lille man kunne arbejde med et klaver jeg tror jeg sad 4 meter fra ham - den slags nær-musik-oplevelser er altså noget andet en stadion-koncerter - jeg fik også hør Chic Corea og Keith Jarreth den gang - det var sku fedt - selv om Jarreth er meget diciplinerende overfor sit publikum - mærkeligt at jeg stage divede til blackflag koncert i saltlageret i den samme periode - men man har vel lov at være alsidig !

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 December 2006 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

....
Jeg har også svært ved noget af det meget "moderne" jazz - ved ikke om det hedder fussion eller noget mere avanceret - men ihvertfald der hvor det lyder som at alle musikerne har besluttet sig for at spille noget forskelligt på en gang - sidstnævnte kan have undtagelser hvor man efter et par gennemlytninger finder et mønster og en musikalsk enhed former sig.
...

Hehe så skal du nok overveje Ornette Coleman en ekstra gang. Han er en af free jazz pionererne. Han opfandt/udviklede et system/en teori han kalder Harmolodics.

Jeg kan ikke selv forklare hvad Harmolodics går ud på, men T.S. Høeg har beskrevet det i sin lille fine bog - "Verdens 25 Bedste Jazz plader" (Rosinante ISBN: 87-621-0079-3):

"...OC's Harmolodiske teori som stort set går ud på følgende: ingen er solister, men nærmere indtræder medlemmerne som selvstændige individer i en egenhændig, fritspillende rolle efter givne regler, hvor ingen må være der, hvor de andre end måtte befinde sig, hvorved det enkelte individ såvel rytmisk, harmonisk som melodisk så at sige kan formulere sig forskelligt i det samlede lydbillede. Og nødvendigvis spiller musikerne ikke engang i samme toneart hvilket kan afstedkomme denne out-of-tune fornemmelse. Altså at være hver for sig om den samme ide. En både kompleks og naturlig musikform..."

Så er du advaret

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2006 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

quad skrev:
En perle der ikke kan undværes for længe af gangen.

Nej da - den kan ikke undværes. Ligesom dens nære fætter Side By Side har tendens til at finde vej til pladespilleren ganske ofte. Jeg har de gamle MONO-udgaver (av, kan man det? Ja det kan man da - Det der stereonoget er en nymodens og unyttig opfindelse )

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Villman - bruger du den samme PU til nye som gamle plader ?

GizMoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 December 2006 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Inspireret af denne tråd fandt jeg denne frem fra gemmeren:

Det er naturligvis show-off, blær og bar røv til janteloven for alle pengene, så det er ikke en skive jeg lytter til i timevis. Men engang imellem.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

Pernille Bévort er sku heller ikke tabt bag en vogn - i dag skifter jeg så hver anden plade er klassik og hver anden Jazz - men bliver ikke skizzo af det tværtimod er det som man oplever mere hver gan man skifter  Lige nu er det pladen My Shop der er i CD en - hun har hvist selv gjort både musik og tekst - i casablance omskrevne vendinger " This is the beginning of a long friendship - klart anbefalelsesværdigt skive

thomashansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b

Kan du fortælle hvilken udgave det er, og hvor du har købt den?
Til top Vis thomashansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomashansen

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 December 2006 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Uh et par klenodier du der har fundet vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

thomashansen skrev:
Hej r-l-b

Biblioteket - men jeg skal klart finde et sted hvor jeg kan komme til at eje den
den har et ref nummer Cope Coped 088 - c&p cope records 2004

vilmann
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Villman - bruger du den samme PU til nye som gamle plader ?

Ja - 10x5'eren klarer det fint. Men jeg burde sikkert have en special pickup til den slags. Men jeg har kun plads til en arm på pladespilleren for tiden....
Og har jeg jo ikke så mange mono-indspilninger at det rigtig berretiger til større investeringer.

quad skrev:
Uh et par klenodier du der har fundet vilmann

Ja - jeg fik dem for 6 pund på ebay Covers er mere eller mindre ubrugelige, men pladerne fejler ikke noget.

/vilmann
Til top Vis vilmann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vilmann

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Må jeg også anbefale den live optagelse af Take Five på 16 minutter der er med på pladen:
"Together Again - for the very first tim!! Det er i det hele taget en forrygende plade fra start 70erne.
Det er Dave Brubeck og Paul Desmond (der skrev mega jazz hittet Take Five) der for første gang for følgeskab af Gerry Mulligan og hans pragtfulde bariton sax. Nummeret  er fjerde skæring - de lægger ud med at alle spiller og fortsætter efter et par minutter med at Paul Desmond der med sit blide glidende tenor saxofon spil leverer hele essencen af Take Five i en afdæmpet solo med resten iaf bandet som støtte i baggrunden, men efter godt 4 minutter går Mulligan igang med at fremtvinger noget nåær det smukkeste jazz der kan spilles på en bariton sax - han afløses så af en Dave Brubeck der også yder mere og bedre og mindre "overkontrolleret" end han plejer og de har til lejligheden bragt en trommeslgaer med der virkelig kan time sit spil - Det er så meget federe med nogle lange numre end 22 numre a 2, 38 sek. - anyway den plade kan klart anbefales - (men i kender den jo nok i forvejen)

thomashansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006
Sendt: 03 December 2006 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke om det falder i folks smage...

Men jeg er helt vild med moderne fusions jazz, og jazz rock og hvad man nu kalder det. kan anbefale plader som:

Tom Coster - Forbidden Zone
Chick Corea Elektric Band - Eye of the Beholder
Tribal Tech - Tribal Tech
Vital Information - Come On In

Disse plader er ikke blot solo wankeri som blev henvist til tidligere i denne tråd, men istedet skiver hvor Komposition, sammenspil, og improvisation går op i en højere enhed, og er pt. noget af det bedste og mest interessante musik jeg nogensinde har hørt!

Thomas
Til top Vis thomashansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomashansen

tarup 13
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Kan varmt anbefales.

PS. r-l-b det var sgu' en god ide med den tråd her

vh. Henrik

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 December 2006 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

Hvis ikke allerede den står i samlingen, så skaf den!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

på vinyl og på cd og så en ekstra på cd for en sikkerheds skyld - pragtfuldt pragt præstation og nok hans bedste solokoncert 

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

thomashansen skrev:
Hej r-l-b

du kan læse mere om hende på www.pbevort.dk - www.cdskivewn.dk har den og hendes nye plader fra sommeren 06 Radio-bevort

winding
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Sendt: 04 December 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hej r-l-b,

hvis du - som du skriver - ikke er til noget hvor alle spiller noget forskelligt, er der altid de mere eller mindre fantastiske pianojazz-plader fra 1950erne med f.eks. Sonny Clark og Hampton Hawes.

Man må heller ikke glemme de hjemlige helte, Peter Rosendahl og Kasper Villaume, der begge har begået meget fine plader med forskellige beæstninger.

Hvis det er søndags-morgen-humøret der trykker, kan f.eks. Vince Guaraldi's "A Flower Is A Lovesome Thing" og "Jazz Impressions of Black Orpheus" anbefales.

Guaraldi lavede i øvrigt også kendingsmelodien til Charlie Brown/Søren Bruun ... for dem der kan huske tv-serien.

/winding

Til top Vis winding's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af winding

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 December 2006 kl. 08:18 | IP-adresse registreret  

Peanuts var en genial serie - og Guaraldis enkle melodier passede perfekt - jeg tror at kendingsmelodien var "Linus og Lucy"  - må jeg og rode ungernes film igennem !

Og så må jeg kigge nærmere på Sonny Clark og Hampton Hawes

Ved i øvrigt hvor at alle de store navne i Jazz næsten altid kun fåes i indspilninger fra 50erne - jeg er klar over at meget af den musik de blev berømte på blev indspillet første gang i 40erne og 50erne - men de fleste lavede jo op gennem 60erne og 70erne fremragende musik - er det fordi det er billigere at lave en 4 cd-box - kalde den >the "Gerry Mulligan" et eller andet< og så købe gamle numre hvor rettighederne er billigeere fordi det var en anden slags kontrakter der blev skrevet i 50erne - end det ville være at købe nyere materiale - det er ikke til at opdrive nyere jazz med de større navne på tilbud uden at det er fra 40erne og 50erne?1??!
Selvfølgelig hjælper det at gå i Jazzkælderen, Jazzcup etc. men i de mere mainstremede pladebutikker går det ikke - og nu tænker jeg ikke på bundskrabere som Fona m.m

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 December 2006 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

winding skrev:

Man må heller ikke glemme de hjemlige helte, Peter Rosendahl og Kasper Villaume, der begge har begået meget fine plader med forskellige beæstninger.

Ja, Peter Rosendahl har begået en meget meget fin skive sammen med Graig Earle (bas) og Janus Templeton (trommer).

Rosendahl's spil er inspireret af Bill Evans og musikken er umiskendelig nordisk. Lidt a la Jan Johanson og NHØP's skiver med danske sange.

Check den på http://www.calibrated.org/

Hvor man også kan købe.

Pernille Bevort kan i øvrigt også købes på ovenstående link...

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 04 December 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

Hvis man skal starte et sted, så kunne Verve´s "Finest Hour" collection, være et godt sted at starte. De er relativt billige(50-70,- afhængig hvor man køber). Kvaliteten er i orden. Og så er der en hel del kunstnere at vælge imellem.

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes