| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver at starte en ny tråd her hvor jeg håber I vil komme med de
fedeste anbefalinger af både nyt og gammel Klassisk musik - Klassiskt i lige har købt, Klassiskt i har hørt er på vej, Tilbud i har set, eller noget i har gravet
frem af glemslen der fortjener opmærksomhed
Selv er jeg lige faldet over Carl Orff "Carmina Burana og det er et rigtigt flot værk også selvom det er 20 århundredes musik Skriv løs:  ps. Hvis "fed" - "fedeste" ringer forkert i jeres øre når talen falder på klassisk musik er i velkommen til at forestille jer et andet ord som fx "virtuos" - storslået etc.
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
MikkelTv Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 30 November 2006 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du selve værket eller specielt audiofile indspilninger?
Personligt er jeg meget til rigtig vintage klassisk musik - dvs. renaissance mm. Her kan i flæng nævnes Heinrich Schütz: Geistlische Chormusik (kormusik) og Musikalische exequien (også kormusik) og Palestrina: Marcellus Messen (sidstnævnte findes i en god indspiling med det engelske kor Tallis Scholars) __________________ Mikkel
Mit Setup
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
MikkelTv skrev:
Mener du selve værket eller specielt audiofile indspilninger?
Personligt er jeg meget til rigtig vintage klassisk musik - dvs. renaissance mm. Her kan i flæng nævnes Heinrich Schütz: Geistlische Chormusik (kormusik) og Musikalische exequien (også kormusik) og Palestrina: Marcellus Messen (sidstnævnte findes i en god indspiling med det engelske kor Tallis Scholars) |
|
|
Værket - det gør ikke noget at indspilningskvaliteten er god - men det er helt klart anbefalinger af værket jeg går efter. Det gør heller ikke noget hvis det er komponister uden for de mest kendte - eller værker der af kendte komponister der måske er mere eller mindre oversete. Også versioner af et værk/symfoni som er værd at gå efter selvom det ikke er Karajan&Co. __________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
Kjeldbjerg25 Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 191
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
En lidt utraditionel anbefaling fra min side er Glenn Danzigs "Black Aria" fra starten af 90'erne, er ikke sikker på at den helt falder ind i kategorien klassisk, men det er en instrumental skive med en smule kvindevokal. Den er mørk og dyster, men utrolig stemningsfuld.
Den kan være noget svær at opstøve, men det er ulejligheden værd __________________ "Win if you can, lose if you must, but always cheat"
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spillede igår aftes en del klassisk musik bl.a.: Arvo Pärts "Cantus in memory of Benjamin Britten" indspillet på ECM's new series. Hørte senere Gustav Mahlers fantastiske 1. sats af 10. symfoni (den ufuldente, senere rekonstrueret af Deryck Cooke) dirigeret af Simon Rattle og spillet af Bournemouth symfonikerne, specielt strygersektionerne med henholdsvis bratch og violiner er enestående. Sluttede aften af med superværket "Also sprach Zarathustra", et tonedigt for stort orkester komponeret af Richard Strauss frit efter Nietzsche, dirigeret af William Steinberg og spillet af Boston symfonikerne.
Wouw, alt sammen STOR og følelsesladet musik 
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er noget at gå på opdagelse i - jeg glæder mig - bliv endelig ved med at komme med "anbefalinger"
|
| Til top |
|
| |
thomashansen Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rimsky korsakov- Sheherazade, virkelig flot og storslået russisk fra sen 1800 tallet.
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 12:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et udvalg af egne klassiske favoritter:
Elgar: Cello Concerto in E minor Mozart: Requiem, Don Giovanni. Soundtracket til Amadeus er en fremragende Greatest Hits! Tchaikovsky: 1812-ouverturen, Pianokoncert no. 5 Verdi: La Traviata Beethoven: Symfoni no. 5 og 9. Vivaldi: de 4 årstider
mvh Klaus
__________________ -Wer sich am kommerziellen Geschmack orientiert, dient der Reaktion!!
|
| Til top |
|
| |
Bjørn B Forum Bruger

Bruger siden: 17 August 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1592
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og her et lille udvalg af mine favoritter...
Mozart : Ja tag køb af ham 
Sonate e-moll KV304 - Her er mange violinister at vælge imellem, jeg har intet i mod Anne-Sophie Mutter...
Requiem, og gerne Phillips udgivelsen ( 420 197-2 ) John Eliot Gardiner 
Alle Richard Goode´s Pianofortolkninger 
Symfoni 38 - 39 - 41 eks. Karl Böhm - Berliner Philharmoniker DG
Piano Concert 21 & 23 + Symfoni 29 G-Major - fortolket af danske Christina Bjørkøe, Classico 369 
Vivaldi :
DE 4 ÅRSTIDER elsker den Nå men der findes 100vis af forskellige fortolkninger, men den bedste jeg indtilvidre har lyttet til er Janine Jansen - Decca 475 6293, det er så hårne rejser på hele kroppen også en god CD til at vise anlæget frem med. 
Concerto alla Rustica G-Major RV151 - Prøv om du kan finde Takako Nishizaki´s fortolkning..kæft det er godt..
Beethoven :
Hvor skal man starte, denne mand var / er genial... ( indsæt bedene smiley )
Lyt til alle Symfoniérne, alle klaver koncerterne og Sonaterne, Violin ditto, kort sagt alt hvad han har lavet er mere eller mindre guld i mine øre... 
Eks. The Late String Quartets - Takacs Quartet - OPP.95, 127, 130-133, 135 - Hvis du kan lide Violin så køb og lyt til alt du kan finde med Takacs Quartet, de har lavet 3boxe af 4 CDér med alle Beethovens bedste String Quartetér, det er Decca der står for udgivelserne, smuk musik 
Sonater : DG 445 593-2 Daniel Barenboim - Pastorale, Moonlight, osv.. 
KlaverKoncert Nr 5. " kejseren " Mener DG har udgivet noget der...
Symfonierne : Herbert Von Karajan og Berliner Philharmonika har indspillet dem alle, DG igen.
Edward Grieg : Per Gynt er en god historie ( Symfoni ) Min lille niece på 3 er helt vild med den 
Da jeg selv er ret nye en den enorme verden af klassisk musik, er min viden begrænset om emnet, så alt hvad jeg har skrevet noget musik jeg selv har...
PS: Brugeren "SES" har en enorm viden om klassisk musik, håber da han ser denne tråd her 
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 634
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes utroligt meget klassisk musik og forskellige indspilninger af samme. Kan man lide en slags, er der ingen garanti for, at man kan lide andet musik af samme slags.
Det bedste jeg kan gøre, er at give dig et par eksempler, af de værker, der er mine favoritter:
Opera: Puccini - Madama Butterfly Verdi - La Traviata Wagner - Lohengrin Bizet - Carmen
Klassisk symfoni: Dvorák - Symphony No. 9 Bramhs - Symphonie No. 1 Beethoven - Symphonie No. 9 Ravel - Daphnis et Chloé Tchaikovsky - Fantasy Overture After Shakespeare Borodin - Polovtsian Dances
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige indskyde, at den nemmeste adgang til nyt klassisk musik er igennem musikbiblioteket.
Her har de ofte adskillige udgivelser af samme værk, dog sjældent fra samme pladeselskab.
Jeg har generelt haft rigtig gode erfaringer med lydkvaliteten på udgivelser fra Decca og Phillips.
DGG (Deutsche Grammophon) er generelt også i orden, dog med nogle nitter, specielt fra 80'erne.
EMI er en stor advarselstrekant. Nogle af indspilningerne er helt fantastiske, andre (også de nyere) er grelle. De har endvidere en masse klassiske monoindspilninger fra omkring 40'erne. Disse finder jeg ikke interessante.
Sony er generelt dårlige; ellers har jeg været uheldig med de ca. 15 indspilninger fra Sony jeg har haft til gennemlytning.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 19:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden også gode erfaringer med Decca og nogle østeuropæiske labels - og en del besyndelige labels hvor både kvalitet og opførelsen er i top.
Jeg kender ikke de tre værker du nævnte :
Ravel - Daphnis et Chloé Tchaikovsky - Fantasy Overture After
Shakespeare Boridin - Polovtsian Dances
Jeg tror jeg vil se om de har det på biblioteket
Jeg er klar over at smag og behag er forskellig men at få anbefalinger herinde fra er bedre end i et decideret klassisk musik forum hvor det let bliver meget inforstået - Her tør jeg godt indrømme at jeg ikke kender den Boridin du nævner sidst!
|
| Til top |
|
| |
quad Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1002
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Carl Stamitz - Sinfonia concertante for violin i D-dur og kan den findes med Perlman & Stein er det fineste
__________________ So long and thanks for all the fish.
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
quad skrev:
Carl Stamitz - Sinfonia concertante for violin i D-dur og kan den findes med Perlman & Stein er det fineste |
|
|
Carl-Johan Stamitz... også rigtig godt, men måske vi skal give den arme mand lidt indikationer af genrene - der er jo et stykke stilskifte fra Stamitz til f.eks. Mahler 
Thomas Tallis er jo fantastisk kormusik, og det er Carl Orff jo også - men, der er godt nok nogle dage imellem... eller rettere en 300-400 år 
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Alle tiders der endelig kom en tråd om klassisk musik, havde selv tænkt på at starte én, men det blev ikke til noget.
Jeg hører mest musik fra det 20. århundrede, gerne russisk, og gerne noget med rytme der swinger. Her er hvad jeg hører lige fortiden:
- Shostakovisch symfoni nr. 13 (Yennadi Rosdetsvetsky på Melodiya)
- Shostakovisch symfoni nr. 15 (Barshai, WDR)
- Arvo Pärt: A portrait (diverse ting fra Pärts karriere, Naxos, ret speciel meget smuk musik, "russisk" i sit udtryk, kanon flot lyd)
- Shostakovitsch, strygekvartetter ("sjov" musik der fænger og swinger)
- Bartok: Bluebeard's Castle, Adam Fischer på CBS, meget flot opera, og handlingen kan en mand identificere sig med, måske lidt sværere for kvinder , flot lyd på vinyl
- Carl Nielsen: Symfoni nr. 3 (Blomstedt på Decca, lydkvalitet kunne være bedre)
- Carl Nielsen: Symfoni nr. 5 (Blomstedt på Decca)
- Marie Claire Alain: Toccata (Erato, diverse fransk orgelmusik, jeg er stor fan af orgelmusik, for ikke at sige "addicted")
- Stravinsky: The Soldier's Tale (dir. John Pritchard, HMV, skøn engelsksproget LP fra 50'erne. Leder efter en lige så god nutidig, de fransksprogede er ikke til at holde ud at høre på. Er der nogen der har en anbefaling?)
- Stravinsky: Sacre de Printemps (Boulez på DGG, flot lyd. Hørte den desuden i radiohuset i sidste uge med Bergens Symfoniorkester, jeg skal love for det svingede , jeg har aldrig hørt RSO spille på den måde. Koncerten sendes i overmorgen søndag 3/12 kl. 10, prøv at lukke op!)
- Richard Strauss: Elektra (En kradsbørstig opera, både hvad angår handling og musik, sidstnævnte er noget der kan rense ud i øregangene (og handlingen i hjernevindingerne). Leder fortsat efter den ideelle indspilning. De bedste er nok Böhm på DGG og Sawallish på EMI).
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |
HPA Branchemedlem

High-Performance Audio
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sherman: meget spændende musik, jeg er helt med dig - hvad med:
Leos Janácek: Glagolistisk messe samt Zoltan Kodály: Psalmus Hungaricus begge optaget på Chandos efter Sir Charles Mackerras besøg i Danmark hvor han dirigerede Radiosymfonikerne.
Desuden har jeg en stor svaghed for Arnold Schönberg og hans Gurrelieder. Men jeg søger en rigtig god indspilning af dette "nordiske" gudeværk.
Desuden (omend fra det 19. århundrede) Modest Mussorgsky's opera Boris Godunov. Her har jeg en indspilning med Åge Haugland som Varlaam.
|
| Til top |
|
| |
Klaus Kokholm Forum Bruger

Bruger siden: 12 Februar 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 21:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dvorak: 9. symfoni Brahms: 2. klaverkoncert Tjajkovski: 1. klaverkoncert Beethovens: 9. symfoni Rachmaninoff: 2. klaverkoncert Rachmaninoff: 3. klaverkoncert Sibelius: Finlandia Mussorsky: Billeder fra en udstilling Carl Nielsen: 3. symfoni
Så har du noget fordøjeligt til at starte med.
Held og lykke
|
| Til top |
|
| |
sshd Forum Bruger

|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
Jeg er klar over at smag og behag er forskellig men at få anbefalinger herinde fra er bedre end i et decideret klassisk musik forum hvor det let bliver meget inforstået - Her tør jeg godt indrømme at jeg ikke kender den Boridin du nævner sidst!
|
|
|
Det er heller ikke så underligt. Borodin har kun lavet et enkelt stort værk, en lang (og kedelig) russisk opera ved navn "Spader Dame". Men der er en sekvens på 17 minutter, som er noget af det (efter min mening) bedste klassiske musik overhovedet. Jeg kan anbefale Valery Gergievs udgave fra Phillips. Ligger sammen med andre glimrende værker.
|
| Til top |
|
| |
Sherman Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 187
|
| Sendt: 01 December 2006 kl. 21:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
MOtherfreak,
Herligt med en "trosfælle". Jeg kender ikke dem du nævner, men har da hørt om "Gurrelieder", så jeg vil prøve at få fat i det. Er det ikke tolvtonemusik? Ikke at det gør noget, jeg hørte Berg's Lulu i Ridehuset på Christiansborg for nogle år siden, og den var fin nok.
Nåh jo, Boris har jeg jo set på DKT engang, men den fængede ikke rigtig. Men jeg læste anmeldelsen af en ny udgivelse i "Klassisk"-bladet, og den lød rigtig spændende, så jeg tror jeg vil se at få fat på den de anmeldte, så skulle være den oprindelige udgave - "ur-Boris".
Hvad med Shostakovich' "Lady Macbeth af Mzensk"? Jeg har den med Rostropovich på EMI, men jeg har en fornemmelse af den må kunne gøres bedre.
Og så i øvrigt Wagners Ringen, men de er jo lidt lange at sætte sig hen og høre. Min favoritindspilning er Boulez.
Mvh Søren
|
| Til top |
|
| |