Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Musik og film
 HIFI4ALL Forum : Musik og film
Emne Emne: PT Fedeste Klassiske anbefalinger (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 12 December 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:

Der skulle være en optagelse af Beethovens 9ende med Karajan men fra midt 70erne der skulle være rigtig god - og husk du kan nyde bider af den i filmen "A Clockwork Orange" hvis du er til lidt ultravold også

Forleden i Søndagsklassikeren på P2 var seks forskellige "niender" op mod hinanden og der var en klar vinder: En helt ny udgivelse med Osmo Vänskä og Minnesota Orchestra på BIS. Meget flot dynamik, musikalitet, ekspressiv og indspilningskvalitet. Den skal jeg have bestilt snarest muligt.

Der var også en fantastisk nr. 2, helt anderledes, bred, romantisk og storslået som en Wagner-opera, og meget meget smuk, det var med Ferenc Fricsay fra 1958. Skrives bag øret til eventuel supplerende anskaffelse senere.

Mvh
Søren

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 12 December 2006 kl. 21:31 | IP-adresse registreret  

Det lyder super med en Niende der sparker røv !!

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 12 December 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret  

Det må næsten være den her de hørte

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//BISSACD1616.htm

• Gramophone Editors Choice - December 2006

I'm buying!

Edit: Øvøv SACD ... nå, men så må i jo fortælle mig om den var god
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

mhansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hvad med Bach. Kun en enkelt der har nævnt ham.

Bach: Six Suites for Solo Cello - Janos Starker

Første nummer på CD1 er en klassiker, og vil tro de fleste kender det. Resten glider bare ind på lystavlen her.

Fremragende preformens og særdeles god lyd.

Ellers er der Bach¨s: Concerto in D minor for 2 Violins.

Rørende og smuk musik. Har ikke lige en speciel indspildning jeg vil anbefale her.

Til top Vis mhansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mhansen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2006 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

bach - brandenbourg koncerterne - og the goldberg variations - cello stykkerne - der er en bach skive fra danske classico med chello - to cd jeg tror den kostede 25 kr i tp - skønt - bach er super fed når bare der ikke går for meget chembalo i den - det kan blive et lidt trættende lydbillede

Sherman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 December 2006 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

I'm buying!

Det er en "hybrid SACD" ifølge amazon.co.uk, se HER.

Jeg er overbevist om at den kan spilles på en CD-afspiller, ellers tror jeg heller ikke den havde været med i programmet.

Til top Vis Sherman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sherman Besøg Sherman's Websted

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 13 December 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Sherman skrev:

Zorglub skrev:

I'm buying!

Det er en "hybrid SACD" ifølge amazon.co.uk, se HER.

Jeg er overbevist om at den kan spilles på en CD-afspiller, ellers tror jeg heller ikke den havde været med i programmet.

Mortimer! we are back!

Tak tak du!
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

woammo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 13 December 2006 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

Når vi nu har emnet oppe i December, må talen også falde på Händels Messias - den kan høres hele året, men December er den live på programmet mere end 50 steder i Danmark. Det giver en eksta dimension at høre det f.eks i Marmorkirken, for derefter at gå hjem og nyde at anlægget spiller (næsten) lige op. Det er som om det hele lyder (og føles) 10 gange bedre når først man har hørt det live.

Prøv f.eks Deccas version dirigeret af Sir Georg Solti, med bl.a verdens-sopranen Kiri te Kanava.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 December 2006 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Var lige forbi TP og købe tøsepop/soul til julegaver til ungerne og kom så lige til at kigge på deres restmarked - vildt mange classico cder til kun 10 kr. stykket
De er forbløffende gode til prisen - nogle er helt i top - jeg kan kun anbefale at kigge forbi TP
Det fede ved Classico udover at man lære mange danske musikere at kende - er at det ikke er de mest almindelige musikstykker de indspiller - der er fine overraskelser ind i mellem

ps. jeg er ikke ansat i TP eller Classico - blot begejstret selvom jeg også køber musik til fuld pris en gagn i mellem er det super at kunne udvide horisonten næsten gratis

Scatcat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 December 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Var lige forbi TP og købe tøsepop/soul til julegaver til ungerne og kom så lige til at kigge på deres restmarked - vildt mange classico cder til kun 10 kr. stykket
De er forbløffende gode til prisen - nogle er helt i top - jeg kan kun anbefale at kigge forbi TP
Det fede ved Classico udover at man lære mange danske musikere at kende - er at det ikke er de mest almindelige musikstykker de indspiller - der er fine overraskelser ind i mellem

ps. jeg er ikke ansat i TP eller Classico - blot begejstret selvom jeg også køber musik til fuld pris en gagn i mellem er det super at kunne udvide horisonten næsten gratis

Ja, TP har mange fede tilbud liggende. Ikke nødvendigvis det bedst indspillede, men så har man en mulighed for at få udvidet sin horizont for billige penge

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 December 2006 kl. 12:03 | IP-adresse registreret  

Works for cello and piano BEETHOVEN - Complete CLASSCD693-94 2 C

BEETHOVEN - Complete cello and piano CLASSCD693-94 2 CD set Henrik Brendstrup, cello and Marie Rørbech, piano. The long awaited B¨renreiter's newest edition. All six cello sonata plus the three variations WoO 45 og 46 + op. 66 (over a theme by Mozart in the Magic flute)

to fede CDer til kun 99 hos www.cdklassisk.dk - har lige haft et par timers pause -men nu skal den høres igen - de spille meget meget flot - og lyden er også rigtig god

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 02:57 | IP-adresse registreret  

Ariel Ramirez Misa Criolla er dejlig musik - pt. har jeg kun en lidt for fancy indspilning af dette smukke værk - med José Carreras - har bestilt et par andre udgave vi nettet på anbefaling af en sognepræst i roskilde stift der havde anmeldt den - glæder mig til at se hvad der kommer ind af døren.

Skulle der være nogen der har den oprindelige udgave 1964 på LP - well så er jeg interesseret - husker den fra min barndom som noget meget stort.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 April 2007 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Prøver lige at genoplive denne herlige tråd med en anbefaling fra aftenens menu - der er nok skrig og skrål fra min skoldkopramte knægt så det skal være noget hvor far kan synke ned i stolen og svinge pegefingeren til velkendte temaer. Hvad er så bedre end Beethoven? og min BIS udgave af 3 meget kendte klaver sonater faldt hurtigt i tankerne.

Både produktion og tangent hammeri er helt fantastisk, og er helt klart en stjerne i min klassiske samling. Så den får en klassisk anbefaling herfra

http://www.bis.se/index.php?op=album&aID=BIS-SACD-1460

http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//BISSACD1460.htm

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 April 2007 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

Jeg ha lige invistereret i det som de kalder Mozarts samlede værker.... Om det er de bedste indspilninger eller ej, skal jeg ikke kunne sige, da det er noget af mit første klassiske på hylden. Men jeg synes der er lige dele godt og lo...

Jeg er nok stadig meget konservativ hvad klassisk angår, så det som jeg synes er bedst i de 170 cdér, er det som jeg kender i forvejen må jeg indrømme.

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 11 April 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Gershwins Rhapsody in blue foretrækker jeg med Leonard Bernstein ved rorpinden - An American in Paris på den anden side. Ved ikke, om den oprindelige
indspilning er remastered, men det er jeg ligeglad med. Dirigentens West Side Story haves med Kiri Te Kanawa og José Carreras, og den er fin.
Mahlers 5. symfoni og Beethovens 9. er mest kendt for 4. sats, men det er godt at høre dem begge fra start til slut. Har dem med Karajan og Wienerne.
Hvis man er i dårligt humør, eller det bare er gråvejr, er der intet som Haydns cellokoncert - enten med Jaqueline Dupre, Yo Yo Ma eller Tortelier.
Skal man arbejde med hjernen (hvad er er skyld i, at jeg ikke kan tylle amarone i mig ad libitum hver aften) og det ikke rykker, så smæk Tjaikovsky (stav ham
som I vil) på med 5. klaverkoncert for fuld hammer - så kan man heller ikke høre konen brokke sig.

[Spiller på Luxman PD291, Yamaha CD (nej, netop ikke Diesella) og Yamaha Receiver samt Montana Monitor plus en håndfuld englændere.]

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 April 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Når man har siddet i Westminster Abbey og hørt deres monstrøse orgel, hvis orgelpiber er ubeskriveligt store, farer man hjem og køber orgelmusik af Bach og
Cesar Franck, blot for at erkende, at det aldrig opnås derhjemme. Albert Schweitzer indspillede noget, men det er nok kun fordi jeg er vant til dem, for de er nok
for gamle. Playbach Trio med Jaques Loussier i sin tid var guf (på LP). Beethovens violinkoncert, Schumanns violinkoncert, Dvoraks violinkoncert, (min bror er
violinist), Saint Saëns Dance Macabre (også for violin), Montys Czardas - ja, der er meget agt gå i gang med. Men også Tjajkovskys 1812, og Johann Strauss Ander
Schönen Blauen Donau kan være godt.

Jan Graffo
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 11 April 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret  

Beethvens 5. klaverkoncert trækker også tænder ud - hør den med Anne Øland, som jeg hørte spille den live sidste sommer. At man kan sidde så afslappet i hele
kroppen og venstre arm og lade højrehånden tale med store bogstaver - er til at undre sig over. Som når Itzhak Perlamn kommer ind på sine krykker og dernæst
sætter sig og spiller Ysayë - fra biceps til finderspidsfornemmelser. Brandenburg koncerter fås ikke mere præcist spillede end med Pinchas Zukerman i spidsen for
English Chamber Orchestra. Og med dem begge to ved buerne er man godt kørende i Bachs dobbeltkoncert. Eller med Isac Stern og Perlman fra Sterns 70 års dag.
Åhhh jeg ser lige, at jeg skulle have haft flere detaljer med om indspilningerne, må derfor jeg stoppe her.

LAST
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: København
Sendt: 11 April 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg ved godt at JS Bach's "Six suites for unaccompanied cello" er nævnt. Jeg kom nærmest ved et tilfælde til at købe den med Yo-Yo Ma (jeg var bare på udkig efter noget med cello og Yo-Yo Ma's udgave af "six suites" var på tilbud) Da jeg kom hjem og lagde den i afspilleren blev jeg godt nok overrasket - det er bare så godt. Det er nok noget af det smukkeste musik jeg har hørt.

Yo-Yo Ma får mine varmeste anbefalinger

Bach: Six Suites for Unaccompanied Cello

Hilsen LAST

http://www.nationupnorth.com
Til top Vis LAST's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LAST Besøg LAST's Websted

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Sendt: 11 April 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret  

Hmm er Vivaldi blevet nævnt i tråden?
Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

hifiigen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2005
Sendt: 11 April 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
r-l-b skrev:
hej MiluStart du bare blidt op med Vivaldi/Petri - lidt kammermusik - lidt piano sonater etc. Der kan åbne en helt verden af glæder for dig.Det der kan være en fejl hvis man ikke er så inde i klassisk musik er at starte for voldsomt - en hæftig symfoni hvor kanoner bliver skudt af og alt slagtøjet bumler om kap med en manisk strygersektion kan tage pusten fra de fleste.En dårlig optagelse af en symfoni kan lyde mudret larmende og uharmonisk - samme symfoni kan være en pragtfuld oplevelse med det rigtige orkester og den rigtige optagelse.god fornøjelse

Go' idé!
Men jeg er helt betaget af den skive, der er bare så meget hul igennem...
Nå ja så fik jeg også Beethovens 9 symfonier samlet i et værk fra 1960 tror jeg. Fra Murray Hill. Ikke så meget hul igennem som den RCA Victor Red Seal, men ok i små bidder godt nok! Jeg kunne ikke stå for teksten: "Ultra High-Fidelity" og "7 Magnificent Long Playing Records" man er vel letkøbt!

Mvh.

Når du er blevet godt kendt med din Vivaldi, så vil jeg anbefale indspilningen med violin-punkeren Nigel Kennedy. Han får det efter min mening til at svinge på en meget mere "menneskelig musikalsk" måde end virtuosen Petri. Der er mange følelser præsenteret i musikken. Lyt og du vil forstå hvad jeg mener.

Jeg synes det har meget stor betydning hvem der spiller, og hvem der dirigerer. Og i de heldigste tilfælde hvor teknikken også er flot, ja så er en sådan indspilning langt meget bedre end en standard fra Naxos, (gælder dog ikke altid) eller en NoNameBilligKopi, som i de fleste tilfælde er direkte ødelæggende for den gode musik.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes