| Sendt: 03 December 2006 kl. 01:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gumle, det har intet med PMPO eller lignende at gøre. Da musik er dynamisk vil du aldrig nogensinde have fuld effekt som hvis du gengiver en
sinustone eller et støjsignal. Med et typisk musiksignal eller et IEC testsignal er effekten 1/8 af hvad den ville være med lyserød støj som input og
dvs. at du kan dimensionere strømforsyningen til 1/8 af det maksimale effektforbrug (Pmax*effektiviteten) og stadig måle fuldt kontinuerligt
output. Fra denne "basis" kan du jo så skalere strømforsyningen til uendelig alt efter hvad du har penge til og hvor du mener du kan høre en
forskel.
Mine pointer er bare at 1) det ikke er seriøst at klage over et kommercielt produkt som i forvejen er overdimensioneret (slet ikke når det sker
pga. uvidenhed) og 2) at der ikke er nogen grund til at anbefale folk der vil bygge selv at de skal bruge en 500VA trafo eller mere når de i
virkeligheden kan klare sig med 120VA. I mine egne projekter er strømforsyningen heller ikke dimensioneret til 1/8 men til en del mere, så vi er
som sådan enige, jeg forsøger bare at udrydde en udbredt misforståelse (den med "evighedsmaskinen") for at folk kan træffe deres egne valg på
en fornuftig baggrund
/U. __________________ DIY-blog
|