Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 18:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: DTS vs. Dolby Digital (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 02 December 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

sHaCk_kO skrev:
det jeg mente var jo self, som du nævner at THX standarden ligger på et lydspor, i mit tilfælde Dolby digital,

jeg kører med Dolby digital/THX standard, under alle de film jeg ser,

i mine ører lyder det langt bedre end alm. lydspor

THX standarden "ligger" ikke på et lydspor. THX standarden er netop det - blot en standard for hvilke specifikationer det udstyr som formidler lyd og billede skal overholde for at give THX' standardens opfattelse af korrekthed. Det er IKKE et format der f.eks. kan ligge på et lydspor. Det du hører når du vælger THX er blot sådan Dolby Digital lyder når det bliver kørt igennem et THX specificeret filter.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Så er vi tilbage til at Reg. 1 USA, er best, at der både er penge og især villige til at gøre noget ved dem 
Hmm, det med at der skulle være større villighed i USA står for din egen regning..!  

Min pointe var tværtimod at de i USA har budgetterne til at gøre alt hvad de kan for at få det optimale ud af en film. Det har vi andre ikke (altid), og det er her villigheden til at gøre lidt ekstra ud over "samlebåndsarbejde" ofte kommer ind. Desværre er det materiale vi får at arbejde med ikke altid optimalt, og her spiller en MANGLENDE villighed fra bl.a. amerikanske studier nogen gange ind...

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004
Sendt: 02 December 2006 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har flere film med både DD og DTS lydspor. Der er betydelig bedre lydkvalitet og atmosfære i DTS i surround kanalerne  Så selvom det orginale lydspor er det samme lydder DD og DTS meget forskellig til DTS fordel
Til top Vis FHWac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FHWac

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
THX hæver diskanten for tab i lærred
Nej, THX sænker diskanten for at kompensere for den hævning af diskanten man laver på soundtracket for at modvirke diskanttabet fra lærredet.

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

?? hvad så med biografer uden THX?? har de en hævet diskant? Nej det tror jeg ikke. Efter hvad jeg ved er THX en Lucas standard for at få en bedre "lydkvalitet" i biografer. Dvs krav til biograferne ikke filmen. Biograferne skal så kompensere for lærred og have et vidst lydtryk ved en stor del af pladserne. Noget med 110db på 75% af pladserne.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 December 2006 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Der er da forskel på de THX til hjemmebrug, og den THX der bruges i Biografer, og den THX der på DVD er mixet for DVD.

Eller er jeg forkert på den, det er da ikke en 100% kopi af den lydspor der er på Biogaf filmen.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
?? hvad så med biografer uden THX?? har de en hævet diskant? Nej det tror jeg ikke. Efter hvad jeg ved er THX en Lucas standard for at få en bedre "lydkvalitet" i biografer. Dvs krav til biograferne ikke filmen. Biograferne skal så kompensere for lærred og have et vidst lydtryk ved en stor del af pladserne. Noget med 110db på 75% af pladserne.
Nu fik du mig til at læse lidt op på THX, noget jeg ikke har gjort i et par år, og du har en pointe der  - Men der mangler stadig lidt uddybning: Der er THX til biografbrug og THX til hjemmebrug. De to specifikationer må endelig ikke forveksles.

THX til biografbrug er ene og alene et sæt specifkationer og minimumskrav som en biograf skal opfylde for at få en THX certificering. Det handler om lydtryk, frekvenslineariet, ens spredning af lyden i salen, sigtelinier, afstande mellem stolerækker osv osv. THX kræver bla. også et "THX rum" bag lærredet, et hulrum der er dæmpet for at modvirke uønskede refleksioner fra fronthøjttalerne. Der er med andre ord ikke tale om en speciel "lydstandard", men alene et sæt specifikationer der skal sikre at biografgængerne får en lyd- og billed oplevelse der ligger så tæt som muligt på det man oplevede i studiet hvor filmen blev post-produceret.

De fleste nyere biografer er iøvrigt bygget så de helt eller meget tæt på lever op til THX kravene, også selv om de ikke har certificeringen. Den er nemlig rasende dyr. De biografer som har THX certificering vælger af samme årsag ofte kun at få sal 1 certificeret, mens de andre sale IKKE er THX certificeret, selv om de er bygget efter de samme specifikationer.

THX til hjemmebiobrug handler så om hvad der skal til for at sikre en oplevelse i hjemmet som ligger så tæt som muligt på den oplevelse man havde i biografen. Igen handler det primært om lydtryk i forhold til rummetst størrelse samt lydens spredning i rummet. Det er bl.a. derfor THX godkendte højtalere som regel har 3 ens diskanter over hinanden - det sikrer at lyden spredes i rummets vandrette plan, men ikke det lodrette. På denne måde undgår man uønskede reflektioner fra rummets gulv og loft.

Herudover er der så det tidligere nævnte filter som på fronthøjttalerne ruller diskanten af med 3 db per oktav over 7 khz. Her der det at jeg så faktisk må rette på mit eget tidligere udsagn om den hævede diskant i biografen - her er jeg selv offer for den myte-dannelse der er omkring hifi og surround, i dette tilfælde THX.

Ifølge THX selv er den "re-equilization" der foretages i en THX processor til hjemmebrug simpelthen en måde at gøre lyden mere "ørevenlig" end den er fra DVD'ens side. I en biograf vil rummet være så kontrolleret som muligt i form af dæmpning og eq, at man ad fysisk og elektronisk vej sikrer at lyden er så korrekt som muligt. Men når man så får det samme lydspor hjem i stuen, så vil man (ifølge THX) opleve at lyden er meget skarp - hvis man vel at mærke spiller ved det referenceniveau som er hele ideen i THX standarden. Du skal vel at mærke skrue så højt op derhjemme at du oplever samme lydtryk som i en THX biograf. Og det er højt når man sidder derhjemme over aftenkaffen..! Derfor gør THX re-equilizationen det at den dæmper den diskant som subjektivt set bliver meget voldsom når den "angriber" dig med et lydtryk på 110 dB. Hovedtanken er her at meget få hjem er indrettet så kompromisløst som en biograf. Er de det, er Re-eq dybest set ikke nødvendig.

Læs evt. mere i denne artikel: http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_1/feature-article-t hx-1-2006-part-1.html

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

OK. Jeg troede det var lige modsat med diskant pga lærred Lærreder er jo ikke ens. Så jeg vil ikke kunne forstå hvad man vil hæve diskanten for. Nogle har jo heller ikke side højttalerne bag lærredet. Nu tænker jeg på biografer der IKKE gør i THX. De må da have et forfærdelig hæv der skal kompenseres.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 December 2006 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
OK. Jeg troede det var lige modsat med diskant pga lærred Lærreder er jo ikke ens. Så jeg vil ikke kunne forstå hvad man vil hæve diskanten for. Nogle har jo heller ikke side højttalerne bag lærredet. Nu tænker jeg på biografer der IKKE gør i THX. De må da have et forfærdelig hæv der skal kompenseres.

Nej! Pointen er at på et film lydspor der bruges i biografen er diskanten altid hævet, da der altid er højttalere bag lærredet, lige meget om biografen er THX certificeret eller ej.

Ideen med THX "filter" til hjemmebrug er at dæmpe diskanten hvis lydsporet er overfør til dvd uden ændringer. Man kan så diskutere om der er så meget at bruge det til i dag, da lydsporet som regel er re-mastered til hjemmebrug.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

FHWac
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 December 2006 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

FHWac skrev:

Nej! Pointen er at på et film lydspor der bruges i biografen er diskanten altid hævet, da der altid er højttalere bag lærredet, lige meget om biografen er THX certificeret eller ej.

Ideen med THX "filter" til hjemmebrug er at dæmpe diskanten hvis lydsporet er overfør til dvd uden ændringer. Man kan så diskutere om der er så meget at bruge det til i dag, da lydsporet som regel er re-mastered til hjemmebrug.

Ja, men lærrederne er har da ikke samme dæmpning.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 December 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Rigtig god tråd...altid dejligt at blive klogere på hvordan tingene er skruet sammen

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 00:14 | IP-adresse registreret  

FHWac skrev:
MichaelWB skrev:

FHWac skrev:

Hmmm, læs lige mit forrige indlæg igen - jeg var for et par indlæg siden selv med til at viderebringe tanken om den hævede diskant på filmsoundtracks. Men følg mit link ovenfor, og der står bl.a. (på side 2):

"Re-Eq, or ReEqualization.  Ironically this is the best known, and the single most misunderstood element of a THX processor.  Remember we said that Tom Holman found sound tracks sounded different in the home-style rooms?  One of the reasons was that they were coming across as too bright, which is a fancy way of saying there is too much treble.  Why?  The equipment was excellent, high fidelity stuff.  The "culprit" if you will, was the room itself.  Lacking the extensive acoustical treatments of professional sound and production rooms, high frequency energy is bounced around and sustained.  At elevated playback levels (at or close to reference) it gets subjectively worse and you start to squint.  Here is the very first example of what THX does to address the realities of the consumer market:  THX knew that no one would be talked into turning their family's living room into a sound studio.  Instead, Re-Eq simply applies a rational, mild roll-off of the high frequencies. It's that simple. 

Everything you have read about movie sound tracks themselves having too much high frequency energy, including what THX's own marketing department has put out there, is inaccurate.  The treble is not exaggerated by the sound artist to overcome the perforated screens at the theater (the theater does its own EQ to address that).  The tracks do not have too much treble because movie theaters are aligned to something called the X-Curve.  We have an entire article on the history of cinema sound system curves which discusses the relevance of the X-Curve, and why it has absolutely nothing to do with why sound tracks sound too bright in a home.  Please feel free to digest it when you are done here."

Kilde: www.hometheaterhifi.com

Mickey BG
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 December 2005
Sendt: 03 December 2006 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

Lige et + spørgsmål... Hvad er lærreder i "rigtige" biografer lavet af?

Og nå højttalerne er bag ved lærrederne, burde lærrederne så ikke "blafere" nå der er fuld knal på højttalerne under en storfilm?

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
FHWac skrev:
MichaelWB skrev:

FHWac skrev:

Hmmm, læs lige mit forrige indlæg igen - jeg var for et par indlæg siden selv med til at viderebringe tanken om den hævede diskant på filmsoundtracks. Men følg mit link ovenfor, og der står bl.a. (på side 2):

"Re-Eq, or ReEqualization.  Ironically this is the best known, and the single most misunderstood element of a THX processor.  Remember we said that Tom Holman found sound tracks sounded different in the home-style rooms?  One of the reasons was that they were coming across as too bright, which is a fancy way of saying there is too much treble.  Why?  The equipment was excellent, high fidelity stuff.  The "culprit" if you will, was the room itself.  Lacking the extensive acoustical treatments of professional sound and production rooms, high frequency energy is bounced around and sustained.  At elevated playback levels (at or close to reference) it gets subjectively worse and you start to squint.  Here is the very first example of what THX does to address the realities of the consumer market:  THX knew that no one would be talked into turning their family's living room into a sound studio.  Instead, Re-Eq simply applies a rational, mild roll-off of the high frequencies. It's that simple. 

Everything you have read about movie sound tracks themselves having too much high frequency energy, including what THX's own marketing department has put out there, is inaccurate.  The treble is not exaggerated by the sound artist to overcome the perforated screens at the theater (the theater does its own EQ to address that).  The tracks do not have too much treble because movie theaters are aligned to something called the X-Curve.  We have an entire article on the history of cinema sound system curves which discusses the relevance of the X-Curve, and why it has absolutely nothing to do with why sound tracks sound too bright in a home.  Please feel free to digest it when you are done here."

Kilde: www.hometheaterhifi.com

Så blev jeg det klogere

Min processor har faktsik Re-Eq jeg har dog aldrig brugt det, der har ikke været behov for det. Men det kunne være jeg skulle prøve det en dag hvor jeg har lyst til at spille rigtig højt!

Clinton
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 December 2006 kl. 04:14 | IP-adresse registreret  

Er der nogen, der kender til fullrate titler. Nu tænker jeg mest på musik-DVD´er. For der er ingen tvivl om, at der må være bedre lyd, jo højere bit rate, det er indspillet med.

Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
Til top Vis Clinton's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Clinton

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Clinton skrev:
Er der nogen, der kender til fullrate titler. Nu tænker jeg mest på musik-DVD´er. For der er ingen tvivl om, at der må være bedre lyd, jo højere bit rate, det er indspillet med.

http://www.monstermusic.com

Har selv 3 Doors Down dvd'en som har dts i fuld bitrate så jeg går ud fra det samme gælder for de andre udgivelser.

sHaCk_kO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 December 2006 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

Mr. MBG skrev:
Lige et + spørgsmål... Hvad er lærreder i "rigtige" biografer lavet af?

Og nå højttalerne er bag ved lærrederne, burde lærrederne så ikke "blafere" nå der er fuld knal på højttalerne under en storfilm?

er sikker på at det lærrede er så stramt og sidder så godt at man ikke vil kunne se blaffre

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 03 December 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:

Nogle gange er Dolby Digtale at fortrække frem for DTS og omvedt

Der er meget stor forskel hvor godt at div. indspillinger er om det er reg. 1 eller 2, eller DVD fra Østen, ikke alle er lige gode til at lave lyd til DVD

At DVD'en er dårlig fremstillet er jo ikke DTS skyld, så det kan ikke bruges som påstand om at DD er bedre end DTS, hvis man tester en slidt LD imod en CD så vil CD'en vinde, men det er jo fordi LP'en er slidt.

Forstår ikke nogen kan påstå at DD er bedre, det må enten skyldes dårlig anlæg og/eller dårlige øre. Der findes film med DD-lyd ( enda "kun" 384kbps) der lyder rigtig godt, men det er også sikkert at var de film med DTS, så havde lyden fået et hak opad.

Filmen A Chinese Tall Story på DVD er et eks. på DTS-lyd, når det er bedst 1536kbps og 96/24. Lyden er rystende god, det er ikke så meget ting der flyver rund i baghøjttalerne (det kan DD også lave) det er selve lydkvaliteten, den er ren analog reference.

HUSK! DTS er ikke målet, men et skridt på vejen.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

hansson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Marts 2005
Sendt: 03 December 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

En god pointe det med anlæg i "gennemsnitlige hjem", men nu er der måske nogle stykker herinde der efterhånden er rykket fra det
gennemsnitlige

Mine egne oplevelser passer meget godt med det du har skrevet. I de første år med dvd oplevede jeg stort set ikke anden forskel på DD og
DTS end at LFE signalet på DTS var højere, så det buldrede noget mere og lød derfor "bedre".

Men i takt med, at anlægget er blevet bedre synes jeg forskellen er blevet større. Den ekstra bas er selvfølgelig stadig en faktor, men jeg
opfatter nu DTS lyden som generelt bedre. Typisk står de enkelte lyde mere klart defineret og bliver gengivet mere dynamisk. Når det gælder
musik dvd'er synes jeg helt klart det er en fordel med DTS, specielt hvis man får fat i en med fuld bitrate.

Nu kan man jo sagtens få rigtig god lyd med DD, StarWars og bio-versionerne af Ringenes Herre er rigtig gode eksempler på det, men
generelt synes jeg at det er DTS filmene der topper lydmæssigt bland de film jeg har i min filmsamling.

Har leget lidt med Master & Commander på det sidste, det kunne være jeg skulle prøve at sammenligne DTS og DD lydsporet.

Master and Commander er vel også et klasse eksempel på feeeeed LFE!! Nu fik jeg jo helt lyst til at sætte den på
Nu har jeg godt nok siddet og læst Rogue's alle fine svar, men man vælger jo alligevel altid DTS hvis man har valget. Det er vel halvt religion, og
halvt erfaring.

Mht. at der skal være DD på en dvd, så er jeg lidt i tvivl. Jeg har da nogle Reg. 3 samurai film, hvor der udover stereo-sporet kun ligger DTS og
DTS-ES. Hov, det var måske et tip: En film med forrygende surround-effekter Hero reg. 3. Spøjs film, men den er for vild!

/Hansson
Til top Vis hansson's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hansson

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 December 2006 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

hansson skrev:
Mht. at der skal være DD på en dvd, så er jeg lidt i tvivl. Jeg har da nogle Reg. 3 samurai film, hvor der udover stereo-sporet kun ligger DTS og
DTS-ES. Hov, det var måske et tip: En film med forrygende surround-effekter Hero reg. 3. Spøjs film, men den er for vild!

/Hansson

Stereosporet er enten PCM (16 bit/48 khz) eller Dolby Digital 2.0, og kravet om at et af de to formater skal være tilstede er dermed opfyldt. Det som ville have været udenfor spec var hvis DVD'en ikke havde indeholdt andet end DTS sporet.

R2DK versionen af Ice Age 2 er faktisk tæt på en gråzone omkring dette punkt efter min mening. Den indeholder de dubbede skandinaviske sprog som Dolby Digital, og overholder dermed formelt kravet til dette - men den originale engelske lyd findes KUN med DTS. Dvs. har du ikke en DTS dekoder er du pisket til at høre lyden på dansk/svensk/norsk/finsk. Ikke fedt hvis I spørger mig.

Mange tror iøvrigt at Dolby Digital per definition er det samme som 5.1 lyd, men det er ikke tilfældet. Dolby Digital er blot en måde at komprimere lyden på, og giver mulighed for at bruge fra 1.0 til 5.1 kanaler.

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes